LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wehkamp weigert retour ondeugdelijk product met smoesjes

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Oblomova

Wehkamp weigert retour ondeugdelijk product met smoesjes

Ongelezen bericht door Oblomova »

Voor de feestdagen 3 dvd's besteld bij Wehkamp, waarvan er 1 een dubbele dvd bevatte. Die rammelden in het doosje, dus heb ik ze even uitgeprobeerd om te kijken of die nog wel goed waren. Dat waren ze dus niet want beide gaven een bromtoon. Dus na overleg retour gestuurd. Dat moet dan in de originele verpakking, maar die bestond uit het plastic omhulsel, dat ik er wel af had moeten halen om de dvd's uit te proberen, en een kartonnen doosje waarin de 3 dvd's waren opgestuurd. Dat doosje had ik niet voor de retourverpakking gebruikt, omdat het niet specifiek bij de betreffende dvd hoorde, maar ik had die wel heel zorgvuldig verpakt voor retour.
Dat zag Wehkamp nu kennelijk als excuus om de retourzending te kunnen weigeren, die terug te sturen en mij de ondeugdelijke dvd, en verzendkosten, in rekening te brengen. Ik heb daarnet die weer teruggestuurde dvd geweigerd.
Heeft iemand hiermee ook ervaringen en advies hoe ik me kan weren tegen dit soort praktijken?

BBCS
Contacteer:

Re: Wehkamp weigert retour ondeugdelijk product met smoesjes

Ongelezen bericht door BBCS »

Het rammelen van de dvd's in de doosjes komt helaas veel vaker voor.

De wet koop op afstand is hier niet van toepassing, dus daar kun je niet op beroepen.

In een dergelijk geval kan Wehkamp eisen dat die dvd's in de originele verpakking wordt teruggezonden.

Aangezien je de dvd's kapot hebt gekregen, dien je een beroep te doen op de non-conformiteit.

Dus het beste kun je weer contact opnemen met Wehkamp, waarbij je een beroep doet op de non-conformiteit. Dus goed uitleggen wat er is gebeurd en hoe je de dvd's ontvangen hebt. Dan eens kijken wat hun reactie is.

gtp

Ongelezen bericht door gtp »

Met verpakking ( in) kan je toch geen DVD controleren of deze niet beschadigd of wat danook is ??????

Oblomova

BBCS: bedankt voor je advies!
Ik had al eerder uitgelegd aan Wehkamp wat er loos was en na hun bericht dat de retour niet werd geaccepteerd vanwege: "niet in de originele staat geretourneerd (bijvoorbeeld: vertoont gebruikssporen, is beschadigd of gedemonteerd)", heb ik dat nogmaals uitgebreid gedaan en laten weten dat de door hun gevonden eventuele schade niet werd veroorzaakt door mijn retourzending, maar door hun zending aan mij. Hierop heb ik nog geen antwoord gehad. Als ik die krijg zonder een oplossing zal ik die nonconformiteit alsnog meenemen.

Oblomova

gtp: inderdaad!
Dat komt er gewoon op neer dat een product niet uit z'n verpakking kan worden gehaald om te zien of het werkt, en dat als het dan niet blijkt te deugen, je de pineut bent.

BBCS
Contacteer:

Tijdens het transport wil het nog wel eens gebeuren dat de nokjes die de DVD moeten vasthouden afbreken, waardoor de gehele DVD door het doosje heen vliegt en beschadigd kan raken.

Het vervelende nu is als Wehkamp kan aantonen dat het jouw schuld is en jij niet kan aantonen dat het juist niet jouw schuld is, om dan bij Wehkamp je gelijk te halen.

Als Wehkamp de poten stijf houdt, zit er niets anders op dan je verlies te nemen.
Kijk, dat je gelijk hebt is duidelijk, maar om bij Wehkamp je gelijk te halen is punt twee. De kosten daarvan wegen niet op tegen bij de concurrent een nieuw setje DVD's aan te schaffen.

Oblomova

Het moet voldoende zijn als je direct na ontvangst de schade aan het bedrijf kenbaar maakt , hetgeen ook de procedure is om een retourafspraak te maken. Als dit niet wordt gehonoreerd, dan kunnen ze wel stoppen met internet-handel, want dan heeft de klant altijd ongelijk als het toegestuurde product niet deugt.

Overigens ben ik daarnet gebeld en zou het probleem door Wehkamp verder worden opgelost, waarvan ik een e-mail bevestiging heb ontvangen, zij het dat deze doet suggereren alsof het product nu voor de eerste keer wordt geretourneerd. Dus misschien moet ik nog even wachten met juichen.

Al met al, ben ik zeer geschrokken van hoe hier zaken worden gedaan en wil ik voorlopig geen aankopen via internet meer doen. Wat een gedoe kan dat opleveren zeg!!!

BBCS
Contacteer:

Aankopen op internet is op zich geen probleem.
Alleen vallen sommige zaken niet onder de wet koop op afstand:
Artikel 46d van wetboek 7:
1 Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.

2 In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.

3 In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.

4 De leden 1-3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:

a van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;

b van zaken die:
1 zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;
2 duidelijk persoonlijk van aard zijn;
3 door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
4 snel kunnen bederven of verouderen;

c van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun
verzegeling heeft verbroken;

d van kranten en tijdschriften.
De aankoop die jij gedaan hebt, valt in de uitzonderingscategorie:
c van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun
verzegeling heeft verbroken;

gtp

Ongelezen bericht door gtp »

Conclusie...NIETS MEER VIA INTERNET OF POSTORDER KOPEN en alles bij de reguliere winkel, al is deze € 1,00 duurder ( maar wel rechtstreeks contact !!!) Dus oog in oog, mond toe mond, geen stil zwijgen mogelijk. enz.
Sukses

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

gtp

Da's dus een prima advies!

Maxiem.

Oblomova

BBCS:

Bedankt voor die info.

Wat dat laatste betreft, komt dat er dus op neer dat er geen enkele rekening wordt gehouden met de mogelijkheid dat ook daaraan het nodige mis kan zijn, wel/niet door verzending. De klant kan het ook niet eerst checken door het uit te proberen.

Oblomova

gtp en MAXIEM

Daar lijkt inderdaad het beste, maar is in deze tijd van internet handel wel behoorlijk te betreuren, vooral als je in een dorp woont zonder eigen vervoer.

Leojes30

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Nou ik kan je vertellen dat ze ook in de "gewone" winkel erg moeilijk doen als je een DVD wil terugbrengen die helemaal geopend is, ook al is ie kapot.

Het is natuurlijk ook "fraude"gevoelig, je kijkt (of kopieert) de film zet er een krasje op en zegt dat je hem zo uit de verpakking haalde.

Dat is de reden dat ze tegenwoordig altijd zelf een DVD/CD/Game uit de verpakking halen , aan jou laten zien dat ie krasvrij is, en dan evt pas verzegelen
als de verzgeling dan verbroken is, kan je hem echt niet meer ruilen...

Maar ja bij koop op afstand is dat natuurlijk heel moeilijk en zouden ze het eigenlijk wel terug moeten nemen.

BBCS
Contacteer:

Leojes30 schreef:Maar ja bij koop op afstand is dat natuurlijk heel moeilijk en zouden ze het eigenlijk wel terug moeten nemen.
Alleen is de wet koop op afstand hier niet van toepassing.

Leojes30 schreef:Het is natuurlijk ook "fraude"gevoelig, je kijkt (of kopieert) de film zet er een krasje op en zegt dat je hem zo uit de verpakking haalde.
Dat is dus ook het vervelende van alles.
Aan de ene kant heb je eerlijke mensen die netjes teruggaan.
Aan de andere kant heb je mensen die precies doen zoals je omschrijft.

Aan de verkopende zijde heb je verkopers die zeer vaak bedonderd zijn dat ze nergens meer intrappen. Maar er zijn ook verkopers die overal maling aan hebben en de klant gelijk de deur wijzen.

Hoe dan ook, wilt men dit probleem oplossen, dan dienen zowel de verkoper als koper een andere mentaliteit aan te nemen (de goede dus).
In de tussentijd moeten de goede onder de kwade lijden.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

gtp schreef:Conclusie...NIETS MEER VIA INTERNET OF POSTORDER KOPEN en alles bij de reguliere winkel, al is deze € 1,00 duurder ( maar wel rechtstreeks contact !!!) Dus oog in oog, mond toe mond, geen stil zwijgen mogelijk. enz.
Sukses

Klinklare onzin !! Hierbij mijn ervaring met tegenovergestelde:

Bestel een dvd bij free-record, bij binnenkomst zit er een verkeerde dvd in de doos, en in een gewoon plastic hoesje dus geen cellofaan of verzegeld oid.
Contact gehad met free-record en zij sturen een nieuwe en kon daarna de andere terugsturen....2de komt binnen, wel de juiste dvd maar zonder plastic bescherming en kon een kras zien.....wederom gebeld en geld zou worden terug gestort en dvd's heb ik weer terug gestuurd.

Zo kan het dus ook !

Teunbosseman
Contacteer:

MAXIEM schreef:gtp

Da's dus een prima advies!

Maxiem.

Not dus, slechtste advies wat in 2011 gegeven kan worden. Maar Max, wehkamp voldoet geheel aan jou webwinkel voorkeurs lijstje....... :wink:

Oblomova

Ik had wel binnen een kwartier nadat Selektvracht de dvd's had bezorgd e-mail contact met Wehkamp opgenomen. Als Selektvracht ook bijhoudt hoe laat ze een bestelling hebben afgeleverd, dan kan Wehkamp ook weten dat ik de film in die tijd nooit kan hebben gezien.
Ze kunnen best wel wat regelen om misbruik te voorkomen en het voordeel van de twijfel niet automatisch neer te leggen bij de klant.

Teunbosseman
Contacteer:

Oblomova schreef:Ik had wel binnen een kwartier nadat Selektvracht de dvd's had bezorgd e-mail contact met Wehkamp opgenomen. Als Selektvracht ook bijhoudt hoe laat ze een bestelling hebben afgeleverd, dan kan Wehkamp ook weten dat ik de film in die tijd nooit kan hebben gezien.
Ze kunnen best wel wat regelen om misbruik te voorkomen en het voordeel van de twijfel niet automatisch neer te leggen bij de klant.

Kijk, dat had ik destijds ook bij freerecord shop gedaan. Na ontvangst en constatering direct gebeld. Dan vindt ik nogal halstarrig van Wehkamp.

Er zit hier regelmatig iemand van wehkamp hier, fritspieters geloof ik, wellicht dat deze meer voor je kan betekenen.

Als alles eerlijkheidshalve is geweest zou ik ook niet bij laten zitten, dan beter verpakken oid.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Oblomova schreef:BBCS:

Bedankt voor die info.

Wat dat laatste betreft, komt dat er dus op neer dat er geen enkele rekening wordt gehouden met de mogelijkheid dat ook daaraan het nodige mis kan zijn, wel/niet door verzending. De klant kan het ook niet eerst checken door het uit te proberen.
Nee dit heeft te maken met het feit dat iemand de verpakking zou kunnen openen, de film kopieert en vervolgens het origineel terugstuurt. Gevolg: wel een film, maar niet betaald.

Webcarewehkamp.nl

Ongelezen bericht door Webcarewehkamp.nl »

geachte heer, mevrouw "oblomova"

Op de eerste plaats wil ik namens wehkamp.nl excuses aanbieden voor de deze gang van zaken. Graag wil ik voor u bemiddelen in deze zaak. Indien u van dit aanbod gebruik wilt maken, dan verzoek ik u uw contactgegevens ( klantnummer of naam en adresgegevens ) naar mij te mailen: [email protected]
webcare-team

Gesloten