Pagina 1 van 1

OXXIO bind je ONGEVRAAGD aan contract voor bepaalde tijd

Geplaatst: 02 jan 2012 22:43
door Micheldewit
In februari 2007 ga ik bij Oxxio een contract aan voor de levering van gas voor een bepaalde tijd, nl. 3 jaren. Na het verstrijken van deze termijn (febr. 2010) krijg ik geen melding van een nieuw te betalen tarief. Uiteindelijk komt er dan in december 2010 een brief met de mededeling dat mijn nieuwe gastarief per d.d. 1 januari € 0,5986 bedraagt. Verder geen informatie tot wanneer ik een contract heb, dus ga ik ervan uit dat dit dus een variabele prijs is en mijn contract op ieder gewenst moment kan opzeggen. Ik denk op dat moment, dat vind ik prima.
In oktober 2011 valt er weer een nieuw gastarief op de mat, nl. € 0,6583. Wat ik toen niet goed heb gelezen is dat er ook in staat dat ze mijn leveringsovereenkomst verlengen tot en met 31 december 2012. Dat stond dus niet in de vorige brief. Bij de vorige tariefwijziging wordt hier met geen woord over gerept en nu moet ik dat ineens zelf maar in de gaten houden?
Ik kwam daar dus achter toen ik twee weken geleden wilde switchen van energieleverancier. Moet ik een boete betalen wegens het voortijdig ontbinden van de leveringsovereenkomst. Een leveringsovereenkomst voor bepaalde tijd, waar ik zelf niet om heb gevraagd.
Ik heb hierop telefonisch contact gehad met de klantenservice. Deze wijzen mij simpelweg op mijn eigen verantwoordelijkheid om alle post die ik ontvang goed te lezen en te begrijpen.
Ik vind dit de wereld op zijn kop en kan niet begrijpen dat een energiebedrijf dit simpelweg denkt te kunnen maken.
Ik heb een klacht gestuurd en ze gewezen op een zin in artikel 19 (wijziging van de voorwaarden en de tarieven) van de algemene voorwaarden: "In de kennisgeving wijst de leverancier de contractant op de mogelijkheid de overeenkomst op te zeggen".
Dat doen ze dus niet in die twee brieven die ik heb gehad omtrent tariefwijziging.
Ik voel de bui al hangen en verwacht dat ze daar ook nog wel een mooie smoes voor hebben.
Bij Oxxio lijkt het uithalen van dit soort trucjes meer prioriteit te hebben dan het leveren van energie en scoren ze wat mij betreft een dikke onvoldoende voor het behandelen van (ex) trouwe klanten.

Re: OXXIO bind je ONGEVRAAGD aan contract voor bepaalde tijd

Geplaatst: 02 jan 2012 22:59
door MAXIEM
Micheldewit

Dit bedrijf wordt nogal eens vermeld in de berichten op de verschillende consumentensites. Je zou de zaak bij de Geschillencommissie Energie en Water in Den Haag kunnen aankaarten, maar pragmatischer is, om te vragen of de nieuwe leverancier de boete bij de tussentijdse switch wil betalen. Let overigens dan wel heel goed op, dat je op tijd de eindafrekening krijgt en dat de rekening ook inderdaad aangeeft (gezien de meterstanden) wat het werkelijk verschuldigde bedrag is.

Maxiem.

Re: OXXIO bind je ONGEVRAAGD aan contract voor bepaalde tijd

Geplaatst: 03 jan 2012 11:29
door deoxxiomedewerker
Beste micheldewit,

U heeft op de site van Kassa hetzelfde bericht geplaatst. Daar hebben wij reeds gereageerd. Hieronder treft u een kopie daarvan aan:


Beste micheldewit,

Uw bericht maakt duidelijk dat er onduidelijkheid bestaat over de leveringsovereenkomsten van Oxxio. Graag informeer ik u hierover.

Initieel contract
Bij het aangaan van het eerste contract staat op de leveringsovereenkomst het volgende vermeldt:

Deze leveringsovereenkomst wordt aangegaan voor de overeengekomen looptijd, zoals hierboven vermeld. Uiterlijk 30 dagen vóór het einde van de overeengekomen looptijd, kunt u de leveringsovereenkomst beëindigen door een schriftelijke opzegging te sturen aan Oxxio Nederland bv, Marathon 5, Postbus 2951, 1200 BZ Hilversum of telefonisch contact op te nemen met onze Klantenservice via 0900 - 55 66 777 (€ 0,15 per minuut). Doet u dit niet, dan wordt de leveringsovereenkomst stilzwijgend verlengd voor een periode van 1 jaar tegen de dan geldende tarieven en voorwaarden. Stilzwijgende verlenging vindt vervolgens ieder jaar plaats tegen de dan geldende tarieven en voorwaarden, tenzij u de leveringsovereenkomst uiterlijk 30 dagen voor het einde van elke verlengingsperiode alsnog schriftelijk opzegt. Indien u de leveringsovereenkomst tussentijds beëindigt is Oxxio gerechtigd de navolgende
opzegvergoeding in rekening te brengen. Bij een resterende looptijd van minder dan 1,5 jaar bedraagt de vergoeding € 50,-, bij een resterende looptijd tussen de 1,5 en 2 jaar bedraagt de vergoeding € 75,-, bij een resterende looptijd tussen de 2 en 2,5 jaar bedraagt de vergoeding € 100,- , bij een resterende looptijd van meer dan 2,5 jaar bedraagt de vergoeding € 125,- euro. Indien de overeenkomst stilzwijgend is verlengd bedraagt de opzegvergoeding € 25,-. Het voorgaande is in lijn met de Richtsnoeren Redelijke Opzegvergoedingen Vergunninghouders 2008 van de NMa Energiekamer


Nu wordt elk jaar, minimaal één maand voor 31 december, een verlengingsvoorstel verstuurd. Als hier op wordt ingegaan, kan een overeenkomst voor een bepaalde duur vast worden gezet. Als Oxxio geen reactie hierop krijgt, wordt de overeenkomst met één jaar verlengt. Dit wordt ook op het verlengingsvoorstel aangegeven. Door deze berichtgeving is er geen sprake van een stilzwijgende verlenging, maar een automatische verlenging.

Beschreven situatie
U geeft aan dat uw eerste overeenkomst per februari 2007 is in gegaan voor de duur van drie jaar. Uw eerste overeenkomst eindigde per februari 2010. Doordat de tarieven voor gas elke 1e januari van elk jaar worden vastgesteld, is uw eerste verlengingsovereenkomst voor gas verlengt tot 31 december 2010. Vervolgens is het weer automatisch verlengd tot 31 december 2011. U geeft aan dat uw huidige overeenkomst eindigt per 31 december 2012. Dit betekend dat er bij Oxxio geen opzegging is binnengekomen binnen de gestelde 30 dagen opzegtermijn (voor 31 november 2011).

Nieuwe wetgeving
Per 1 december 2011 is er een nieuwe wetgeving ingegaan, aangaande contractverlengingen. In het kort word hierin beschreven dat verlengingsovereenkomsten van één jaar altijd binnen 30 dagen kunnen worden opgezegd. Dit geldt echter alleen voor nieuw aangegane overeenkomsten na
1 december 2011. Dit is in uw situatie nog niet van toepassing.

Algemene voorwaarden
Om onduidelijkheden te voorkomen (bij Oxxio en eventueel andere bedrijven) adviseer ik u om altijd goed de algemene voorwaarden door te nemen.

Vergoeden opzegvergoedingen nieuwe leverancier
Net zoals dat Oxxio de opzegvergoedingen overneemt bij nieuwe klanten, kan het mogelijk zijn dat uw huidige leverancier de opzegvergoedingen van Oxxio voor zijn kosten neemt. Ik adviseer u om contact met uw huidige leverancier op te nemen om de mogelijkheden te bespreken.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Michaël
De Oxxiomedewerker

Re: OXXIO bind je ONGEVRAAGD aan contract voor bepaalde tijd

Geplaatst: 05 jan 2012 18:13
door TJHuizing
Mijn contract is ook verlengd per 1 januari. Ik zou een verlengingsvoorstel gekregen moeten hebben, maar dat is niet zo. De klantenservice gaf in mijn geval aan dat dit wel eens vaker voor komt. Beetje vreemd. Morgen zou ik teruggebeld moeten worden.. ben benieuwd wat hier uit moet gaan komen.

Ik zit nu in ieder geval met betrekkelijk hoge tarieven en ik kan niet zo maar gebruik maken van de pakketvoordelen gezien die alleen voor nieuwe aanmeldingen zijn. Dat laatste zou voor mij reden kunnen zijn om over te gaan stappen, maar op dit moment heb ik nog geen idee met welke andere rotte appel ik in zee zou willen gaan.

Re: OXXIO bind je ONGEVRAAGD aan contract voor bepaalde tijd

Geplaatst: 05 jan 2012 18:22
door MAXIEM
TJHuizing
........met welke andere rotte appel ik in zee zou willen gaan.
Als je jaarlijks gaat hoppen, dan kom je vanzelf wel 'n keer een fatsoenlijk appeltje tegen.

Maxiem.

Re: OXXIO bind je ONGEVRAAGD aan contract voor bepaalde tijd

Geplaatst: 05 jan 2012 18:39
door alfatrion
deoxxiomedewerker schreef:Nu wordt elk jaar, minimaal één maand voor 31 december, een verlengingsvoorstel verstuurd. Als hier op wordt ingegaan, kan een overeenkomst voor een bepaalde duur vast worden gezet. Als Oxxio geen reactie hierop krijgt, wordt de overeenkomst met één jaar verlengt. Dit wordt ook op het verlengingsvoorstel aangegeven. Door deze berichtgeving is er geen sprake van een stilzwijgende verlenging, maar een automatische verlenging.
Heel creatief maar die vlieger gaat niet op. Overeenkomsten kunnen stilzwijgend of expliciet (niet-stilzwijgend) verlengt worden. Daar zit geen automatische verlenging tussen in. Van stilzwijgende verlening is spraken wanneer het contract wordt verlengt indien de klant zwijgt.

De wet van dam is gewoon van toepassing indien de klant niet regeert. Concreet betekent dit dat Oxxio in haar algemene voorwaarden moet hebben staan dat de klant er ten alle tijden kan opzeggen met in inachtneming van een maand. Voor de periode hierna mag ze geen kosten of vergoeding in rekening brengen. Wanneer Oxxio dit niet in haar algemene voorwaarden heeft staan, waar het op lijkt, dan geld dat dit deel van de algemene voorwaarden onredelijk bezwarend zijn omdat ze in strijd zijn met de zwarte lijst en het beding vernietigd worden.

Mijn voorlopige conclusie is dan ook dat de overeenkomst niet verlengt is en Oxxio op grond daarvan geen kosten in rekening kan brengen van haar diensten. (Oxxio kan wel grond van ongerechtvaardigde verrijking een vergoeding vragen, maar die kan lager uitpakken dan haar eigen tarriefen.)

Mijn advies is om het gevraagde boete bedrag niet te betalen.

Re: OXXIO bind je ONGEVRAAGD aan contract voor bepaalde tijd

Geplaatst: 07 jan 2012 22:36
door TJHuizing
MAXIEM schreef:TJHuizing
........met welke andere rotte appel ik in zee zou willen gaan.
Als je jaarlijks gaat hoppen, dan kom je vanzelf wel 'n keer een fatsoenlijk appeltje tegen.

Maxiem.
Touché.

Toch heb ik geen écht negatieve ervaringen met Oxxio, behalve dan dit verlengverhaal. Per mail heb ik bij Oxxio de situatie uitgelogd, ik ben netjes volgens afspraak gebeld en met terugwerkende kracht heb ik nieuwe (een stuk lagere) tarieven gekregen.

Het enige jammere hieraan is dat je zelf de ogen goed open moet houden en dat je er niet van op aan kunt dat je schappelijke tarieven krijgt. Bovendien, als ik de tijd en moeite had willen investeren, had ik ongetwijfeld een goedkopere leverancier kunnen vinden. Jammer dat het 'hoppen' loont en dat je als vaste klant vaak duurder uit bent. Ik zit me ook al niet te verheugen op het moment dat de rentevaste periode van mijn hypotheek afloopt!

Edit: typo

Re: OXXIO bind je ONGEVRAAGD aan contract voor bepaalde tijd

Geplaatst: 20 jan 2012 17:29
door Nesquik
Wat betaal je nu dan voor gas?

Re: OXXIO bind je ONGEVRAAGD aan contract voor bepaalde tijd

Geplaatst: 28 jan 2012 07:02
door Mirjam1234
Beste Michel,

Hier hetzelfde verhaal. Ik heb 28 maart 2011 ongewild een contract afgesloten bij Oxxio. Ongewild omdat de colporteur zei dat ik een informatiepakket toegestuurd zou krijgen. Omdat die man zo verschrikkelijk vervelend en vasthoudend was, heb ik daar maar mee ingestemd, om er vanaf te zijn. En je raadt het al: dat was dus geen informatiepakket maar gewoon een overstap. In wilde mijn contract (dat voor een jaar was) nu in januari opzeggen - en wat blijkt: precies als bij jou blijkt dat ze mijn contract hebben 'vernieuwd' voor hele hoge prijzen tot 31 december 2012. Ik ben daar nooit mee akkoord gegaan en vind het ook vreemd dat een contract na 9 maanden zomaar voor een jaar wordt verlengd. Wat een schoften zijn dat toch bij Oxxio. Ik wil gewoon van dat bedrijf af - heb er al eerder negatieve ervaringen mee gehad. Maar elke keer word je weer genaaid. Ik heb hen een brief gestuurd waarin ik om uitleg vraag - daar zullen ze wel weer een heel verhaal ophangen dat het helemaal keurig en netjes volgens de regels is. Maar dat is natuurlijk onzin. Kortom, ik ga toch maar gewoon opzeggen en moet dan ongetwijfeld - geheel onterecht - de opzegvergoeding betalen. Weer een les geleerd: colporteurs van Oxxio gewoon voor de deur laten staan.

Re: OXXIO bind je ONGEVRAAGD aan contract voor bepaalde tijd

Geplaatst: 28 jan 2012 07:03
door Mirjam1234
Beste Nesqic,

Oxxio vraagt op dit moment de belachelijke prijs van bijna 68 cent voor gas.

Re: OXXIO bind je ONGEVRAAGD aan contract voor bepaalde tijd

Geplaatst: 29 jan 2012 02:13
door Bob Schurkjens
@Mirjam

Je contract loopt af op 27 maart 2012. Twee maal per jaar (1 januari en 1 juli) worden er nieuwe tarieven vastgesteld. Met je contract heeft dit helemaal niets te maken. Zonder kosten kun je na afloop contractperiode gewoon naar een andere leverancier als je een 1-jaars contract hebt getekend.

Wat voor Oxxio contract heb je (pakketnaam; http://www.gaslicht.com/energieleveranciers/oxxio.aspx)?

Re: OXXIO bind je ONGEVRAAGD aan contract voor bepaalde tijd

Geplaatst: 30 jan 2012 04:36
door Mirjam1234
Beste Bob,

Bij mijn weten had ik een variabel contract, dat nu ineens ongevraagd is omgezet in een vast contract van 1 januari 2012 tot 1 januari 2013. Vreemd toch? In de aansluitbrief van Oxxio kan ik helemaal niet vinden wat voor soort contract ik had. Normaal sluit ik altijd variabele contracten af, dus dat zal ik ook bij Oxxio gedaan hebben. Maar stel dat het een jaarcontract was, dan kan ik - lijkt mij - gewoon overstappen per 28 maart 2012. Ik heb mijn contract dan ook maar gewoon opgezegd per die datum, dat heb ik gedaan via Greenchoice. Ik krijg vast en zeker een boete - maar die weiger ik dan maar te betalen.

Via de site van Oxxio kun je je eigen digitale dossier in zien. In dat dossier zitten de brieven die je van Oxxio hebt ontvangen, contracten en afrekeningen. In mijn digitale dossier bij Oxxio zit maar één contract, het contract per 28 maart 2011. Er zit helemaal geen brief met verlenging in en ook geen nieuw contract. Dat heb ik ook nooit ontvangen. Zou Oxxio gewoon een fout hebben gemaakt? Ik geloof daar niets meer van, dit is gewoon weer een welbekende truc van Oxxio waarmee ze proberen je geld afhandig te maken. Zomaar ongevraagd en tussentijds een contract verlengen (zonder toestemming!), waarbij de prijs - zonder dat ik dat wist - met maar liefst 30% verhoogd is. Het is dat ik toch al wilde opzeggen, daarom kwam ik hier achter - anders was het mij niet eens opgevallen omdat ik helemaal geen brief of nieuw contract heb ontvangen.

Re: OXXIO bind je ONGEVRAAGD aan contract voor bepaalde tijd

Geplaatst: 30 jan 2012 04:42
door Mirjam1234
Ik wil deze zaak eigenlijk wel voorleggen aan een geschillencommissie, zeker als ik een boete moet betalen. Weet iemand misschien of er een geschillencommissie is binnen de energiebranche, hoe duur dat is en of die geschillencommissie enigszins objectief is? Of zitter er weer allemaal mensen van de leveranciers zelf in?

En nog een vraag: ik ga ervan uit dat ik een variabel contract had. Kan dat zomaar, zonder dat ik daarmee akkoord ga, omgezet worden in een vast contract? En kun je een variabel contract elke maand opzeggen of is er zoiets als een opzegtermijn?

Re: OXXIO bind je ONGEVRAAGD aan contract voor bepaalde tijd

Geplaatst: 30 jan 2012 11:08
door deoxxiomedewerker
Beste Mirjam,

Ik begrijp uit uw bericht dat u het niet eens bent met de verlengingen van uw leveringsovereenkomsten. Graag informeer ik u hierover.

Overeenkomsten
Het kan zijn dat u begin 2011 een overeenkomst heeft afgesloten tegen variabele tarieven, maar voor een bepaalde duur, namelijk tot 31 december 2011. In verband met de tariefswijzigingen die elke 1e van elke januari plaatsvinden, eindigen de overeenkomsten met Oxxio meestal op 31 december. Graag zou ik voor u willen uitzoeken of dit ook bij u zo is. Wilt u daarom zo vriendelijk zijn om uw klantgegevens te e-mailen naar [email protected]. We zullen dan zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.

De geschillencommissie
Het staat u uiteraard vrij om een geschil aanhangig te maken. Voor meer informatie hierover verwijs ik u naar: http://www.degeschillencommissie.nl/kla ... -procedure.

De Geschillencommissie bestaat uit drie leden:
een voorzitter aangezocht door de Stichting Geschillencommissies voor consumentenzaken (SGC), een lid voorgedragen door de Consumentenbond en een lid voorgedragen door de overkoepelende organisaties van de energie- en waterbedrijven, Vewin, de Vereniging Energie-Nederland en de Vereniging Netbeheer Nederland, samen. Alle leden worden door het bestuur van de
Stichting benoemd en zijn volstrekt onafhankelijk en onpartijdig. Hoewel de
Consumentenbond en de overkoepelende organisaties van de energie- en waterbedrijven een lid van de Commissie voordragen, betekent dit niet dat zij tot taak hebben het belang van de consument respectievelijk de ondernemer te behartigen.

We vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Michaël
De Oxxiomedewerker

Re: OXXIO bind je ONGEVRAAGD aan contract voor bepaalde tijd

Geplaatst: 30 jan 2012 17:31
door Bob Schurkjens
@Mirjam:

Ik weet zeker dat je contract per maart a.s. afloopt. Dat Oxxio zich niet aan wet- en regelgeving wenst te houden, is bekend op dit forum.

Wanneer Oxxio je een opzegboete oplegt, kun je deze aanvechten bij de Geschillencommissie SGC. En bijvoorbeeld 100 euro schadevergoeding vorderen voor de tijd die je door toedoen van Oxxio in het geschil hebt moeten steken. Je geschillenprocedure is gratis wanneer je in het gelijk wordt gesteld. Zo niet, dan betaal je 25 euro klachtengeld.

Ik heb in het verleden zelf een geschil tegen Oxxio bij de Geschillencommissie op alle punten gewonnen. Met toekenning van de door mij geëisde schadevergoeding. De hele procedure kan online gevoerd worden en is een stuk makkelijker dan veel mensen denken.

Omdat in jouw geval Oxxio gewoon de wet overtreedt, schat ik je kans op winnen van het geschil op 100%.

Oxxio overtreedt in jouw geval de Gedragscode Energieleveranciers en daarmee de Wet Oneerlijke Handelspraktijken. De Overheid verplicht energieleveranciers zich aan deze gedragscode te houden.
Zie onderaan http://www.consumentenautoriteit.nl/ond ... colportage

Zie ook de brochure (gedragscodes): http://www.consumentenautoriteit.nl/sit ... tijken.pdf

Oxxio informeert je niet eens wat voor contract je hebt bij ze.
Gedragscode: http://www.consuwijzer.nl/Consumentenni ... van_kracht