LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SEPA - Overschrijvingen zonder pc straks nog mogelijk ?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

SEPA - Overschrijvingen zonder pc straks nog mogelijk ?

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

De acceptgiro verdwijnt per 2014. Er zijn heel veel ouderen die geen pc hebben en/of willen. Hoe komt het straks met deze groep als de acceptgiro verdwenen is ?
Ik kan daar eerlijk gezegd nog geen echt antwoord op vinden.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: SEPA - Overschrijvingen zonder pc straks nog mogelijk ?

Ongelezen bericht door CB »

Volgens onderstaand artikel wordt de acceptgiro wel vervangen. Hoe? Volgens het artikel moet de publicatie daarvan nog volgen,

Verder is het bij een aantal banken al mogelijk om via je mobiele telefoon betalingen te doen (Rabo, ABN/AMRO, ING).

http://www.sepanl.nl/index.php?p=48168

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: SEPA - Overschrijvingen zonder pc straks nog mogelijk ?

Ongelezen bericht door Noble »

Ik ken genoeg "bejaarden" welke GEEN pc en/of mobiel hebben.

Dat is allemaal van dat "moderne" spul
waar je ziektes etc van krijgt... ahummm..


ik vraag mij óók af wat "ze" met die groep gaan doen...

't zal wel afdwingen worden... banken en overheid kennende..

laten we hopen dat deze beslissers ZELF straks OOK de pineut zijn
als de technologie ook hén gaat inhalen.

helaas hebben deze beslissers genoeg geld
om dat op een comfortabele manier te omzeilen

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: SEPA - Overschrijvingen zonder pc straks nog mogelijk ?

Ongelezen bericht door CSM »

Wordt de acceptgiro afgeschaft, of vervangen door een andere papieren betaalmethode? Ik denk dat laatste, en dan is er dus niets aan de hand.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: SEPA - Overschrijvingen zonder pc straks nog mogelijk ?

Ongelezen bericht door Dirkie »

L.Rozenwater schreef
De acceptgiro verdwijnt per 2014. Er zijn heel veel ouderen die geen pc hebben en/of willen. Hoe komt het straks met deze groep als de acceptgiro verdwenen is ?
Ik kan daar eerlijk gezegd nog geen echt antwoord op vinden.
Volgens mij moet L.Rozenwater niet zomaar geruchten gaan verspreiden als zijnde de waarheid. Er had moeten staan
De acceptgiro in de huidige vorm verdwijnt per 2014
En waarom? Als ik kijk op de site van SEPA staat nergens dat de papieren acceptgiro afgeschaft wordt, alleen dat deze in zijn huidige vorm gaat verdwijnen, omdat er op het huidige formulier geen plek is voor IBAN en BIC.

loveyou234
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:48

Re: SEPA - Overschrijvingen zonder pc straks nog mogelijk ?

Ongelezen bericht door loveyou234 »

Banken denken in 2013 meer duidelijkheid te hebben over de te verwachten omvang van het aantal in te sturen papieren Acceptgiro’s.
Op basis hiervan en in overleg met gebruikers, zullen banken besluiten of zij het huidige Acceptgiroformulier al dan niet gaan aanpassen tot de IBAN-Acceptgiro.
Bron: http://www.acceptgiro.nl/Zakelijk/Pages ... tgiro.aspx

Er is dus zeer zeker een kans dat de papieren accept-giro verdwijnt. Een aantal banken opereren al als 'internetbank', anderen (waaronder de bedrijven die betaald worden met acceptgiro) brengen kosten in rekening wanneer met acceptgiro's gebruikt. Dat, tezamen met het feit dat 94% v/d nederlanders tussen 12 en 75jr thuis internet hebben (bron: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/vri ... ec-sl1.htm) zal waarschijnlijk de ondergang van de accept-giro betekenen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: SEPA - Overschrijvingen zonder pc straks nog mogelijk ?

Ongelezen bericht door bprosman »

Met zn allen terug naar de ING dan maar :wink: Daar kun je volgens de reclame je bankoverschrijvingen nog steeds invullen met een ganzenveer en per post insturen.
Past mooi bij het antieke internetbankieren systeem dat ze hebben.

stronkstronk
Berichten: 288
Lid geworden op: 16 aug 2011 13:29

Re: SEPA - Overschrijvingen zonder pc straks nog mogelijk ?

Ongelezen bericht door stronkstronk »

bprosman schreef:Met zn allen terug naar de ING dan maar :wink: Daar kun je volgens de reclame je bankoverschrijvingen nog steeds invullen met een ganzenveer en per post insturen.
Past mooi bij het antieke internetbankieren systeem dat ze hebben.
En checques, van die groene. 10 per maand. En het achterste is papiertje die je naar je bank kan sturen. Krijg je nieuwe.

tuinman
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 feb 2011 20:10

Re: SEPA - Overschrijvingen zonder pc straks nog mogelijk ?

Ongelezen bericht door tuinman »

bprosman schreef:Met zn allen terug naar de ING dan maar :wink: Daar kun je volgens de reclame je bankoverschrijvingen nog steeds invullen met een ganzenveer en per post insturen.
Past mooi bij het antieke internetbankieren systeem dat ze hebben.
Maar ze laten je betalen voor het geld storten op eigen rekening vanaf de zesde keer. (per 15 februari 2012)

Lees vaak over problemen met internet bankieren bij ING, dus de ganzeveer is misschien een veiliger alternatief.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: SEPA - Overschrijvingen zonder pc straks nog mogelijk ?

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

L.Rozenwater schreef
Citaat:
De acceptgiro verdwijnt per 2014. Er zijn heel veel ouderen die geen pc hebben en/of willen. Hoe komt het straks met deze groep als de acceptgiro verdwenen is ?
Ik kan daar eerlijk gezegd nog geen echt antwoord op vinden.
Volgens mij moet L.Rozenwater niet zomaar geruchten gaan verspreiden als zijnde de waarheid. Er had moeten staan
Ik verspreid geen geruchten. Ik vraag om duidelijkheid !
Het zou me ergens niets verbazen als het (uiteindelijk) wel gebeurt dat bankieren over zekere tijd alleen nog elektronisch mogelijk is. Dat is immers met de belastingaangifte nu al het geval. Ook in dit geval zijn niet pc bezitters (veelal ouderen) afhankelijk van derden geworden.

Het gaat niet uitsluitend om het wel of niet hebben van een pc of vergelijkbaar. Er zijn genoeg ouderen die b.v. door het afnemen van geestelijke vermogens niet eens in staat zouden zijn een elektronisch apparaat te bedienen terwijl ze wellicht nog net in staat zijn om een (eenvoudig) papieren formulier in te vullen.

Gewoon een kwestie van even doordenken en begrip opbrengen voor de beperking van sommige medemensen is toch niet zo'n ramp ? Of zie ik dat verkeerd ?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: SEPA - Overschrijvingen zonder pc straks nog mogelijk ?

Ongelezen bericht door nevermind »

Dat is immers met de belastingaangifte nu al het geval. Ook in dit geval zijn niet pc bezitters (veelal ouderen) afhankelijk van derden geworden.
Als je geen pc hebt, dan kan nog altijd in papieren form aangifte gedaan worden.
De keuze kan je nog altijd maken. :mrgreen:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: SEPA - Overschrijvingen zonder pc straks nog mogelijk ?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

L.Rozenwater schreef:
Ik verspreid geen geruchten. Ik vraag om duidelijkheid !
Het zou me ergens niets verbazen als het (uiteindelijk) wel gebeurt dat bankieren over zekere tijd alleen nog elektronisch mogelijk is. Dat is immers met de belastingaangifte nu al het geval. Ook in dit geval zijn niet pc bezitters (veelal ouderen) afhankelijk van derden geworden.

Het gaat niet uitsluitend om het wel of niet hebben van een pc of vergelijkbaar. Er zijn genoeg ouderen die b.v. door het afnemen van geestelijke vermogens niet eens in staat zouden zijn een elektronisch apparaat te bedienen terwijl ze wellicht nog net in staat zijn om een (eenvoudig) papieren formulier in te vullen.

Gewoon een kwestie van even doordenken en begrip opbrengen voor de beperking van sommige medemensen is toch niet zo'n ramp ? Of zie ik dat verkeerd ?
Als je niet in bezit bent van pc kun je nog steeds aangifte doen met het papieren formuliertje hoor bij de belasting.
Dat is dus niet het geval bij de belastingdienst zoals je hierboven beschrijft.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: SEPA - Overschrijvingen zonder pc straks nog mogelijk ?

Ongelezen bericht door ciske »

Dat is dus niet het geval bij de belastingdienst zoals je hierboven beschrijft
ze kennen mensen toch niet gaan dwingen een pc te nemen en te gaan internetten, de meesten hebben een pc maar er zijn ook mensen die er niks van moeten hebben.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: SEPA - Overschrijvingen zonder pc straks nog mogelijk ?

Ongelezen bericht door nevermind »

ciske schreef:
Dat is dus niet het geval bij de belastingdienst zoals je hierboven beschrijft
ze kennen mensen toch niet gaan dwingen een pc te nemen en te gaan internetten, de meesten hebben een pc maar er zijn ook mensen die er niks van moeten hebben.

Het is een verkeerde voorlichting van Rozenwater, zoals ik al eerder heb vermeld, kan een aangifte nog altijd in papierform gedaan worden.

Gesloten