LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mogelijkheden voor consument bij niet afgeleverd pakket

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
hfarber

Mogelijkheden voor consument bij niet afgeleverd pakket

Ongelezen bericht door hfarber »

**probleem is uiteindelijk keurig opgelost door kookwens.nl. Zie mijn laatste bericht.**

Wij hebben een probleem met de webwinkel kookwens en/of DHL. Het probleem is als volgt:
Op 19 december heb ik een bestelling geplaatst bij de webwinkel kookwens.nl. Bij de bestelling kon ik aangeven waarmee ik het verstuurd wilde hebben, TNT of DHL. Ik heb goede ervaring met TNT, dus aangegeven dat ik het met TNT verstuurd wilde hebben. Met TNT zou het binnen twee dagen bezorgt zijn.
Donderdag nog niets ontvangen, dus de webwinkel maar gebeld. Er stond alleen een 06-nummer op de website, wat ik wel vreemd vind. De persoon die ik sprak gaf aan het met DHL verstuurd te hebben en zou contact opnemen met DHL. Vrijdag 23-12-2011 hadden we een afgescheurd briefje in de brievenbus gevonden, geen net briefje wat je normaal krijgt van een pakket dienst. Hier stond op dat we niet thuis waren en dat ze het 23-12-2011 weer zouden proberen. De hele vrijdag niets ontvangen, echter staat de status bij DHL op "pakket bezorgt". Dus weer contact gehad. De persoon gaf aan dit bij DHL gemeld te hebben en verder niet zoveel kan doen. Uiteindelijk dinsdag 27-12-2011 zelf met DHL gebeld. Zij kunnen alleen een onderzoek starten als de verzender hierom vraagt. Voor de ontvanger kunnen ze niets doen. Echter was er nog geen onderzoek ingesteld, wat de medewerker van kookwens wel had gezegd.
Na ruim twee weken nog steeds niets in huis. Kookwens zegt contact te hebben met DHL en wacht op een bericht van hun.
Ondertussen zelf naar de politie geweest om aangifte te doen, maar die hebben meer bewijs nodig !!?? Hoe kom ik aan bewijs??

Het pakket is niet aangetekend verstuurd wat volgens mij betekent dat de verzender verantwoordelijk is voor de juiste aflevering van het pakket.

Ik vraag me nu af waar ik als consument sta als zelfs de politie je niet kan helpen. Wat kan ik nog doen? Het is een welles nietes spelletje geworden waar ik de dupe van dreig te worden. Het bedrag is ook te klein om verdere stappen te ondernemen.
Laatst gewijzigd door hfarber op 15 jan 2012 14:19, 3 keer totaal gewijzigd.

ArneLH
Contacteer:

Re: Mogelijkheden voor consument bij niet afgeleverd pakket

Ongelezen bericht door ArneLH »

hfarber schreef:Het pakket is niet aangetekend verstuurd wat volgens mij betekent dat de verzender verantwoordelijk is voor de juiste aflevering van het pakket.
De verzender is t.o.v. de (consumenten)koper altijd verantwoordelijk tot aflevering heeft plaatsgevonden.
hfarber schreef:Ik vraag me nu af waar ik als consument sta als zelfs de politie je niet kan helpen. Wat kan ik nog doen? Het is een welles nietes spelletje geworden waar ik de dupe van dreig te worden. Het bedrag is ook te klein om verdere stappen te ondernemen.
Nogmaals levering eisen met een uiterste termijn.

hfarber

ArneLH schreef:Nogmaals levering eisen met een uiterste termijn.
Maar wat als daar geen gehoor aan wordt gegeven. Wat zijn dan de mogelijkheden?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

De hoofdregel is inderdaad dat de verzender het risico draagt tot op het moment van aflevering. Als de ontvanger een consument is dan mag hiervan niet in het nadeel van de consument worden afgeweken.
hfarber schreef:Maar wat als daar geen gehoor aan wordt gegeven. Wat zijn dan de mogelijkheden?
Wat je moet doen is een schriftelijke ingebrekenstelling versturen met een juridische toelichting.

Je kunt dan zo iets schrijven als "Mocht u van opvatting zijn dat het niet aankomen van het pakketje voor risico van mij komt, dan wijs ik er u er op dat in de wet staat dat het risico pas op mij over gaat vanaf het moment waarop ik het pakket in mijn bezit heb. Zie art. 7:10 lid 1 jo 7:6 BW."

Als dit nog altijd geen effect heeft dan kun je naar de rechter. Je kunt jezelf vertegenwoordigen of dit doen door een jurist. Ik zou voor een dergelijke eenvoudige zaak, maar laag belang, geen dure advocaat opzoeken, maar een jurist die wilt werken voor de geldende vergoedingen en eventueel op basis van no cure no pay.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

hfarber

Volgens de wet is de verzender/verkoper verantwoordelijk tot het moment van de feitelijke overdracht van het goed. Als een pakket dus niet aankomt, is dat niet het probleem van de ontvanger/de koper, maar het probleem van de verkoper/verzender. In feite dient dus de verkoper het produkt dan nogmaals te versturen óf als hij dat niet wil of kan, de aankoopsom binnen 30 kalenderdagen terug te storten op de rekening van de koper.
De afzender (de verkoper dus) blijft verantwoordelijk tot het moment van de feitelijke overdracht van het produkt. Dit heeft helemaal niets te maken met de postwet, maar wèl met de consumentenwet BW7/9. Er is immers een koopovereenkomst afgesloten tussen een consument en een professionele verkoper en dan dient de verkoper het produkt te leveren en de koper het produkt tegen de afgesproken prijs te betalen. Ook maakt het niet uit of het via de gewone post verstuurd is door de verkoper of aangetekend. Het risico van de aflevering blijft liggen bij de afzender/verkoper en NIET bij de koper. Daarom is het verstandig om NIET/NOOIT van te voren te betalen!!!

Maxiem/ReadAC.

hfarber

Vandaag bericht gekregen van kookwens.nl dat er bij de eerste levering iets fout is gegaan bij DHL. DHL heeft de pakketten omgelabeld. Echter staan deze pakketten ook op bezorgt, een week later dan de vorige pakketten. Wij hebben echter nog niets ontvangen. Weer onderzoek ingesteld bij DHL door de verzender, weer 10 dagen kwijt aan ondzoek.
Kookwens.nl denkt nu dat ik de pakketten wel heb ontvangen. Ze denken zeker dat ik voor de lol zoveel tijd hierin steek.

Wordt vervolgt....

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

hfarber schreef:Vandaag bericht gekregen van kookwens.nl dat er bij de eerste levering iets fout is gegaan bij DHL. DHL heeft de pakketten omgelabeld. Echter staan deze pakketten ook op bezorgt, een week later dan de vorige pakketten. Wij hebben echter nog niets ontvangen. Weer onderzoek ingesteld bij DHL door de verzender, weer 10 dagen kwijt aan ondzoek.
Kookwens.nl denkt nu dat ik de pakketten wel heb ontvangen. Ze denken zeker dat ik voor de lol zoveel tijd hierin steek.

Wordt vervolgt....
U heeft niets ontvangen.
De leverancier zegt van wel - dan dient deze met bewijs (met naam getekend ontvangstbewijs) te overleggen (kan jij niet opvragen bij DHL, helaas).

Geef ze maximaal 10 dagen om hiermee te komen, zo niet eis je binnen 14 dagen volledig je geld terug.
Beetje bezopen dat ze er zomaar van uit gaan zonder bewijs.

hfarber

Vanmorgen werd ik blij verrast door een telefoontje van kookwens.nl. De hele situatie zat ze ook niet lekker ze wilden persoonlijk een nieuw servies komen brengen. Aangezien ik geen telefoon meer had verwacht van kookwens.nl, was ik erg blij met het voorstel om het servies te komen brengen.
Een paar uur later stond de eigenaar voor de deur met het servies. We hebben gesproken over het probleem en de gevoelens die we erbij hadden. We hebben afgesproken dat we samen achter DHL aangaan om toch nog te achterhalen waar het pakket gebleven is.

Kookwens.nl heeft dit boven verwachting keurig opgelost door zelf het servies te komen brengen.
Aangezien ze nog meer leuke kookspulletjes hebben voor een leuke prijs zal ik zeker nog een keer bestellen bij ze. Persoonlijk contact doet zoveel meer dan contact via de telefoon en/of e-mail.

Uiteindelijk toch een tevreden klant.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

hfarber

Proficiat!!! Er zijn dus ook nog webshops die hun stiel serieus nemen.

Maxiem.

hfarber

MAXIEM schreef: Proficiat!!! Er zijn dus ook nog webshops die hun stiel serieus nemen.
Maxiem.
Inderdaad.
En een goede webshop onderscheidt zich door de manier waarop problemen opgelost worden. Kookwens.nl heeft zich hierbij in positieve zin onderscheiden.

Gesloten