adSolvendum schreef:Dat kan wel.
Waarom?
Omdat, zoals reeds aangegeven, die tekst van consuwijzer is gebaseerd op de wet. Die wet geldt ook, of eigenlijk juist, voor de verkoper.
Van coulance is geen sprake, verkoper geeft immers aan dat dit garantie is. De handels garantie bedroeg 3 jaar, dus zal de verkoper wel aan de wettelijke variant hebben gerefereerd. En die stelt:
7:21 lid 2 BW schreef:De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
Al haalt TS zijn rechten van een WC-rol waar het hele burgerlijk wetboek achterstevoren in het sanskriet staat vermeld, dit doet niets af aan zijn rechten.
Met alle respect, maar 7:17 lid 2 BW schrijft:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.
Vaak wordt gezegd: het product dient de eigenschappen te bezitten wat je er redelijkerwijs ervan mag verwachten.
Staat niet in de wetboek.
Punt.
Het is dus niet: wat je er redelijkerwijs ervan mag verwachten, maar wat de koper op grond van de overeenkomst mag verwachten.
Lees aub het volgende:
consuwijzer schreef:Is de garantieperiode voorbij?
Is uw product kapot en is de fabrieksgarantie of bijgekochte garantie voorbij? Dan hebt u nog steeds rechten. U kunt dan dus nog steeds met het product teruggaan naar de winkel.
U moet de verkoper wel uitleggen dat u het product normaal hebt gebruikt, en dat het toch zomaar stuk is gegaan. U hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Als de winkel dat niet kan of niet wil, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt.
Klopt echt geen moer van.
Er is echt veel meer nodig dan alleen terug naar de verkopende partij en te zeggen dat het product normaal gebruikt is.
En ook het volgende:
consuwijzer schreef:U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken.
Staat niet in de wet. Dus ook niet van toepassing.
Wat de koper van het product mag verwachten: op grond van de overeenkomst: de koopovereenkomst.
consuwijzer schreef:Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.
Verwachting op grond van de overeenkomst.
Dat omschrijft de wetboek.
Consuwijzer heeft haar informatie van de consumentenorganisaties vandaan. Die pleiten al jaren voor afschaffing van de garantieperiodes en invoering van de verwachte levensduur.
consuwijzer schreef: In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
Dat staat niet in de Nederlandse wet.
Alle regels omtrent de wet staat in de wetboeken.
Zelfs de consumentenautoriteit is niet bevoegd om zelf regels te verzinnen. Dat recht kunnen zij ook nooit hebben. Die bevoegdheid ligt alleen bij de Eerste en Tweede Kamer.
consuwijzer schreef:Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU.
Klopt ook niets van.
De Europese richtlijn omschrijft:
Artikel 2
Overeenstemming met de overeenkomst
1. De verkoper is verplicht aan de consument goederen af te leveren die met de koopovereenkomst in overeenstemming zijn.
Artikel 3
Rechten van de consument
1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de aflevering van de goederen.
2. In geval van gebrek aan overeenstemming, heeft de consument het recht dat de goederen kosteloos door herstelling of vervanging in overeenstemming worden gebracht, overeenkomstig lid 3, of dat de prijs op passende wijze wordt verminderd of dat de koopovereenkomst met betrekking tot deze goederen wordt ontbonden, overeenkomstig de leden 5 en 6.
Artikel 5
Termijnen
1. De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.
bron:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 44:NL:HTML
Met andere woorden: Consuwijzer heeft het mis dat die twee jaar over de verplichte termijn gaat welke de verkopende partij garantie te verstrekken.
Het gaat over de Nederlandse term: volgens de koopovereenkomst, of de zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden. De conformiteitsbeginsel. Conformiteit betekent: volgens de koopovereenkomst.
De reden dat men aangeeft dat meer onder conformiteit valt en dat de consument datgene van het product mag en kan verwachten wat men redelijkerwijs ervan verwacht en dat het product gedurende de verwachte levensduur (welke door de consumentenorganisaties is opgesteld) of ook de onterechte gemiddelde levensduur probleemloos mee dient te gaan, is puur om de bewijslast te kunnen omzeilen. Puur omdat anders de consument heel vaak na zes maanden na aankoop de bewijslast niet rond kan krijgen om kosteloze reparatie of vervanging kan eisen.
Waar ik mij echt aan stoor is dat de vraagstelling heel vaak niet is: waar heeft de consument op grond van de lettertjes van de wet recht op, maar hoe kan ervoor gezorgd worden dat de consument kosteloze reparatie of vervanging kan eisen.
Ik ga daarin echt niet mee.