Dan zijn de volgende trajecten uit je startpost als volgt te verklaren:
(wezep, enschede) = (wezep, zwolle) + (zwolle, almelo via nijverdal) + (almelo, enschede) = 9 + 45 + 22 = 76
(wijhe, enschede) = (wijhe, almelo via deventer) + (almelo, enschede) = 56 + 22 = 78
(zwolle, enschede) = (zwolle, almelo, via nijverdal) + (almelo, enschede) = 45 + 22 = 67
Maar als ik Zwolle-Deventer-Enschede bereken kom ik op (Zwolle-Almelo, via Deventer) + (Almelo-Enschede) = 70 + 22 = 99 --> €9,20.
Volgens de reisplanner via deze route is het 67 --> €6,60.
Voor Wezep-Zwolle-Deventer-Enschede geldt dan (Wezep-Zwolle) + (Zwolle-Almelo, via Deventer) + (Almelo-Enschede) = 9 + 70 + 22 = 101 --> €9,40.
Volgens de reisplanner via deze route is het 76 -->€7,40.
Volgens deze tariefeenheden zou ik dus eigenlijk meer moeten betalen (want ik reis via Deventer en niet via Nijverdal). Maar ik gebruik de ov-chipkaart, dus die weet dat niet en berekent dus blijkbaar de goedkoopste rit voor mij (dus fictief ga ik via Nijverdal).
Maar Zwolle-Nijverdal-Enschede is volgens de reisplanner €7,10 (maar wel met tariefeenheid van 67 en zou dus €6,60 moeten zijn) tegenover de €6,60 van Zwolle-Deventer-Enschede (met tariefeenheid 67 die eigenlijk 99 en €9,20 behoort te zijn).
En Wezep-Zwolle-Nijverdal-Enschede is volgens de reisplanner €8,00 (maar wel met tariefeenheid van 76 en zou dus €7,40 moeten zijn) tegenover de €7,40 van Wezep-Zwolle-Deventer-Enschede (met tariefeenheid 76 die eigenlijk 101 en €9,40 behoort te zijn).
Volgens de tariefeenheden en de bijbehorende lijst zou het via Nijverdal goedkoper moeten zijn dan via Deventer. De reisplanner hanteert op dezelfde route, maar ander via station (dan wel Deventer dan wel Nijverdal) dezelfde tariefeenheden, maar vervolgens is de route via Nijverdal volgens de reisplanner wel duurder.
Dat is toch best merkwaardig!
En inderdaad, mensen die van Zwolle naar Enschede gaan en een kaartje kopen bij de automaat krijgen toch gewoon het kaartje van €6,60? (heb het net geprobeerd met een E-ticket). Pas wanneer ik aangeef via Nijverdal te reizen wordt het €7,10.
Vraag mij inderdaad af of je met het kaartje van €6,60 via Nijverdal mag.
Stel dat er vanaf Nijverdal iemand met je mee gaat reizen (en je dus niet via Deventer wil) dan moet je meer betalen, terwijl je ook nog met de stopbus moet tussendoor.
Echter, duurt de reis via Nijverdal nu langer dan via Deventer. Zal dat de reden zijn dat het via Nijverdal nu duurder is?
De mensen die met een ov-chipkaart via Nijverdal reizen hebben dan dus een voordeel ten opzichte van de mensen die een kaartje kopen en moeten aangeven dat ze via Nijverdal reizen (als het 'gewone' kaartje niet geldig is). Zij betalen immers €6,60 en de mensen met een kaartje betalen €7,10 terwijl ze dezelfde reis maken.
Zou het zo kunnen zijn dat i.v.m. de stremming in Nijverdal de route via Deventer nu als de gewone route wordt gezien en ze daarom de tariefeenheden van de route via Nijverdal gebruiken?
En zou het dan ook zo kunnen zijn dat wanneer de stremming in Nijverdal is opgeheven de route via Nijverdal weer de gewone route is en men met de route via Deventer duurder uit is (en dus weer de 'juiste' tariefeenheden worden gebruikt)?
Ik denk echter dat jij ook geen antwoorden hebt op deze vragen
Wel tof dat je de moeite hebt genomen om op mijn vragen te reageren en je die tariefeenheden en de lijst hebt gepost. Ik weet nu dus hoe de prijzen tot stand komen (al klopt het dus eigenlijk niet).