LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Artikel uit De Gelderlander van 31-10-2003

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
GWJ

Artikel uit De Gelderlander van 31-10-2003

Ongelezen bericht door GWJ »

Artikel uit De Gelderlander van 31-10-2003
Iedereen voelt zich dubbel gepakt in klucht rond lease-gedupeerden

Door HARM GRAAT

ARNHEM - Pay Back, een belangenvereniging voor gedupeerden van aandelenlease - constructies, sleepte gisteren haar oprichter voor de rechter. Deze Arnhemmer zou contributiegelden hebben verduisterd.

Hij ziet er onberispelijk uit. Vlot pak. Oogt even zelfverzekerd als goedgeluimd. Maar Jürgen Weber (43), Duitser te Arnhem, kóókt van binnen. Zo vertelt hij donderdagochtend in de hal van de Arnhemse rechtbank, voorafgaand aan het kort geding dat tegen hem is aangespannen wegens verduistering.

Dat híj, de man die een jaar lang 'geen acht maar zestien' uur per dag klaar stond om de vele wanhopige gedupeerden van aandelenlease-constructies (Aegon, Spaar Select, Dexia) te helpen, nu zélf wordt uitgemaakt voor boef, doet pijn. Meer nog: het is onrecht met een hoofdletter O. "Ik heb de vereniging Pay Back helemaal zelf opgericht. Eigenlijk zou ik naar jullie Königin moeten gaan om een onderscheiding te vragen. Maar ik word nu gestraft! Stank voor dank. Ik heb vierduizend uren gewerkt en daar nog geen euro voor teruggezien."

Als Weber even later voor de rechter staat, blijkt dat huidige bestuursleden van Pay Back daar heel anders over denken. Volgens de gedupeerdenclub, die zo'n achthonderd betalende leden telt, is de Duitser (ooit zelf verkoper bij Spaar Select maar later bekeerd) een ordinaire oplichter. Die alle contributiegelden op zijn eigen rekening liet storten en daarvan uitgaven deed zonder zich te verantwoorden. "En zonder dat wij er überhaupt van wisten", benadrukt Pay Back-secretaris Piet Koremans. Het gevolg, volgens eigen zeggen: "Weber heeft ons opgezadeld met een failliete vereniging. We zijn er voor de tweede keer ingetrapt: eerst door aandelen te kopen, de tweede keer door de praatjes van meneer Weber te geloven."

Koremans somt een rijtje uitgaven op die de Arnhemse ex-voorzitter ten onrechte zou hebben gedaan: 7500 euro 'personeelskosten', 1300 voor een bankstel, 1200 euro voor een computer, 550 euro boodschappen bij de Makro in Duiven. "Geen zuivere koffie."

Weber ziet het anders, vertelt hij de rechter. Voor die personeelkosten bijvoorbeeld, zouden afspraken zijn gemaakt met Koremans en consorten. "Dat was nadat ik op televisie verscheen om te vertellen over Pay Back. We kregen enorm veel reacties van gedupeerden. Ik kon dat nooit in m'n eentje afhandelen." Dus, stelt Weber, stemde iedereen ermee in dat hij twee medewerksters van zijn bedrijfje Maxx-Finance inzette.

Pay Back betwist dat. Het claimt ruim 22.000 euro te goed te hebben van Weber. Maar die zegt al met al méér onkosten te hebben gemaakt. Grote vraag: wie kan wat bewijzen? Lastig. Eén ding is zeker: in deze klucht voelen alle partijen zich dubbel gepakt. "Kunnen jullie niet nog één keer met elkaar om de tafel gaan zitten?", verzucht de rechter. Korte stilte. Ex-voorzitter Weber knikt. Korenmans van Pay Back schudt. Nee dus. Uitspraak op 13 november.

Copyright © 2003 De Gelderlander - alle rechten voorbehouden

advizeurtje

Re: Artikel uit De Gelderlander van 31-10-2003

Ongelezen bericht door advizeurtje »

Wist je dat dit al tig-keer is geplaatst :shock: :roll: Jij komt volgende week in Kopspijkers.

Gast

Re: Artikel uit De Gelderlander van 31-10-2003

Ongelezen bericht door Gast »

is oud nieuws.

staat al onder de roddel topics gestart door familie van JW. waar overigens JW ook weer reageert om de gemoederen verder op te stoken om de vereniging onderuit te halen. en maar zeggen ik heb de media vermeden en ben niet naar buiten getreden. Je wordt er gewoon weg besodemietert waar je bij staat. ik kan me heel goed de e-mails van de exvoorzitter herinneren van gelijke strekking die hij nu weer op het forum plaats. Hoezo ik onthoud me van commentaar?

Gesloten