LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bijstand uitkering geweigerd
Bijstand uitkering geweigerd
Beste forum leden,
ik wil namens mijn broer iets voorleggen waar wij niet uitkomen en nu ten einde raad zijn.
Mijn broer is al geruime tijd werkloos en heeft na de ww-uitkering een bijstandsuitkering aangevaagd via het UWV maar deze is geweigerd.
De reden die zij hiervoor opgeven zal ik in het onderstaande verhaal kort uitleggen.
Het ontslag was het gevolg van het niet verlengen van een tijdelijk contract daardoor heeft hij en zijn gezin van het inkomen van zij (nu ex-vrouw) moeten leven.
Dit inkomen was niet voldoende om op de lange termijn het hoofd boven water te houden. Gevolg, gedwongen verkoop huis waardoor het finacieël steeds slechter ging. Dit gaf ook een inmense druk op de relatie tussen mijn broer en zijn toenmalige vrouw dat het op een scheiding is uitgelopen.
Ik heb mijn broer toen opgevangen en onderdak geboden in mijn huis zodat hij dan weer een eigen leven zou kunnen opbouwen.
En daar zit hem nu het probleem.
Om een uitkering aan te kunnen vragen heb je een vast woonadres nodig en die heeft hij dus in de vorm van mijn huis.
Echter stelt nu de gemeente die de bijstanduitkering zou moeten toekennen dat ik voor mijn broer een zorgplicht heb omdat hij bij mij inwoont en daarom de uitkering wordt geweigerd. Mijn inkomen is voldoende om voor hem in onderhoud te voorzien wordt door de gemeente gesteld. Deze aanname is puur op basis van inkomens gegevens die de gemeente heeft opgvraagd bij het UWV.
Hoe het privé ervoor staat wordt niet meegenomen in het besluit.
Verder wordt er door de unit werk en inkomen van de gemeente gezegd dat mijn broer te weinig doet om een nieuwe baan te vinden.
Mijn broer moet het van ongeschoold werk hebben omdat hij nooit de middelbare school heeft afgemaakt door allerlei redenen.
Ik weet dat hij voor de meest uiteen lopende banen gesolliciteerd heeft maar zonder succes. Ook via het CWI van alles geprobeerd en die gaven op een zeker moment aan niets meer voor hem te kunnen betekenen.
Uitzendburo's hebben hen zelfs zonder overleg uit heun bestand gegooid.
De unit werk en inkomen zou passende facatures naar hem toesturen maar ook zij komen nu met de mededeling dat er niets is. Hoezo doet hij zelf te weinig???????
Nou een heel verhaal zo maar wie kan ons bruikbare tips geven hoe hier mee verder te gaan.
Ik kan niet veel langer meer alle kosten dragen en ook mijn broer wil dit niet en heeft al aangegeven dan maar op straat rond te gaan zwerven. Dit kan toch niet de bedoeling zijn in dit land??
Alvast bedankt vvor eventuele reactie's
De oplossing is een eigen woning zoeken en opnieuw aanvraag doen.
Maar hoe kan hij nu een eigen woning gaan zoeken zonder inkomen?
De woningbouw verenigingen willen niets verhuren zonder een inkomens specificatie dus zitten we nu in een impasse.
ik wil namens mijn broer iets voorleggen waar wij niet uitkomen en nu ten einde raad zijn.
Mijn broer is al geruime tijd werkloos en heeft na de ww-uitkering een bijstandsuitkering aangevaagd via het UWV maar deze is geweigerd.
De reden die zij hiervoor opgeven zal ik in het onderstaande verhaal kort uitleggen.
Het ontslag was het gevolg van het niet verlengen van een tijdelijk contract daardoor heeft hij en zijn gezin van het inkomen van zij (nu ex-vrouw) moeten leven.
Dit inkomen was niet voldoende om op de lange termijn het hoofd boven water te houden. Gevolg, gedwongen verkoop huis waardoor het finacieël steeds slechter ging. Dit gaf ook een inmense druk op de relatie tussen mijn broer en zijn toenmalige vrouw dat het op een scheiding is uitgelopen.
Ik heb mijn broer toen opgevangen en onderdak geboden in mijn huis zodat hij dan weer een eigen leven zou kunnen opbouwen.
En daar zit hem nu het probleem.
Om een uitkering aan te kunnen vragen heb je een vast woonadres nodig en die heeft hij dus in de vorm van mijn huis.
Echter stelt nu de gemeente die de bijstanduitkering zou moeten toekennen dat ik voor mijn broer een zorgplicht heb omdat hij bij mij inwoont en daarom de uitkering wordt geweigerd. Mijn inkomen is voldoende om voor hem in onderhoud te voorzien wordt door de gemeente gesteld. Deze aanname is puur op basis van inkomens gegevens die de gemeente heeft opgvraagd bij het UWV.
Hoe het privé ervoor staat wordt niet meegenomen in het besluit.
Verder wordt er door de unit werk en inkomen van de gemeente gezegd dat mijn broer te weinig doet om een nieuwe baan te vinden.
Mijn broer moet het van ongeschoold werk hebben omdat hij nooit de middelbare school heeft afgemaakt door allerlei redenen.
Ik weet dat hij voor de meest uiteen lopende banen gesolliciteerd heeft maar zonder succes. Ook via het CWI van alles geprobeerd en die gaven op een zeker moment aan niets meer voor hem te kunnen betekenen.
Uitzendburo's hebben hen zelfs zonder overleg uit heun bestand gegooid.
De unit werk en inkomen zou passende facatures naar hem toesturen maar ook zij komen nu met de mededeling dat er niets is. Hoezo doet hij zelf te weinig???????
Nou een heel verhaal zo maar wie kan ons bruikbare tips geven hoe hier mee verder te gaan.
Ik kan niet veel langer meer alle kosten dragen en ook mijn broer wil dit niet en heeft al aangegeven dan maar op straat rond te gaan zwerven. Dit kan toch niet de bedoeling zijn in dit land??
Alvast bedankt vvor eventuele reactie's
De oplossing is een eigen woning zoeken en opnieuw aanvraag doen.
Maar hoe kan hij nu een eigen woning gaan zoeken zonder inkomen?
De woningbouw verenigingen willen niets verhuren zonder een inkomens specificatie dus zitten we nu in een impasse.
Re: Bijstand uitkering geweigerd
Als hij een eigen woning vind, kan hij opnieuw uitkering aanvragen en dus ook weer inkomen hebben.
Tevens snap ik best wat ze bedoelen met dat hij te weinig doet om aan passend werk te komen.
Er zijn in zijn situatie mogelijkheden voor een herscholingstraject. Is dat al in hem opgekomen om te vragen en daarin afspraken te maken?
Tevens snap ik best wat ze bedoelen met dat hij te weinig doet om aan passend werk te komen.
Er zijn in zijn situatie mogelijkheden voor een herscholingstraject. Is dat al in hem opgekomen om te vragen en daarin afspraken te maken?
Daan 1978 hoe ga je een woning vinden zonder inkomen leg me dat eens uit
Er zijn mogelijkheden voor overleg. Je kan zoiets ook gewoon aangeven bij het aanvragen van een uitkering. Zoiets moet volgens mij wel te bemiddelen zijn.aardjee schreef:Daan 1978 hoe ga je een woning vinden zonder inkomen leg me dat eens uit
Ook via het CWI van alles geprobeerd en die gaven op een zeker moment aan niets meer voor hem te kunnen betekenen.Daan_1978 schreef:Als hij een eigen woning vind, kan hij opnieuw uitkering aanvragen en dus ook weer inkomen hebben.
Wie zegt dat "van alles" ook herscholing is? Misschien hebben ze dat wel voor hem gewild, maar heeft hij dat geweigerd? In dat geval kan ik me voorstellen dat ze niks voor hem meer kunnen betekenen.Jolijn schreef:Ook via het CWI van alles geprobeerd en die gaven op een zeker moment aan niets meer voor hem te kunnen betekenen.Daan_1978 schreef:Als hij een eigen woning vind, kan hij opnieuw uitkering aanvragen en dus ook weer inkomen hebben.
Ik probeer gewoon erachter te komen waar de broer voor openstaat, want dat is essentieel in dit verhaal.
Deze vraag neergelegt bij de tweede kamer. Deze nieuwe regeling is voor heel veel mensen zeer nadelig. samenwonenden worden hier ook de dupe van, deze hebben bewust niet voor huwelijk of geregistreerd partnerschap gekozen, dus niet de wettelijke voordelen maar worden ineens wel op dezelfde manier behandeld, zonder de voordelen. Of als je een meerderjarig kind hebt zonder inkomen, dan heeft deze ook geen recht op inkomen, dan valt deze ineens weer onder zorgplicht, die was vastgelegd in de wet tot 21 jaar.
Dat is dus het probleeem. Er kan/wordt niet meer bemiddeld. CWI, UWV. gemeente etc. trekken hun handen er vanaf. Omscholing is besproken door mijn broer notabene maar CWI zegt niets te kunnen doen voor hem.
Een maatschappelijk werker heeft zelfs op stelling dat mijn broer anders op straat komt gezegdt dat ie dan maar naar een daklozen opvang moet gaan.
En zoals ik vertelde in het verhaal willen de woningbouwverenigingen hem geen huis/kamer oid. geven als hij geen inkomen heeft. Een tijdelijk overbrugging van de huur totdat de uitkering geregeld zou zijn valt niet te bespreken.
Een maatschappelijk werker heeft zelfs op stelling dat mijn broer anders op straat komt gezegdt dat ie dan maar naar een daklozen opvang moet gaan.
En zoals ik vertelde in het verhaal willen de woningbouwverenigingen hem geen huis/kamer oid. geven als hij geen inkomen heeft. Een tijdelijk overbrugging van de huur totdat de uitkering geregeld zou zijn valt niet te bespreken.
Hij heeft op de meest simpele en eenvoudige vacatures gereageerd.
Glazenwasser, schoonmaak, dakgotenreiniger plantsoendienst noem maar op.
Gereageerd op de advertenties van TNT post geen reactie.
Hij is nu 41 en heeft van jongs af aan gewerkt en tot nu toe nooit zonder werk gezeten.
Glazenwasser, schoonmaak, dakgotenreiniger plantsoendienst noem maar op.
Gereageerd op de advertenties van TNT post geen reactie.
Hij is nu 41 en heeft van jongs af aan gewerkt en tot nu toe nooit zonder werk gezeten.
Nee, dit is essentieel in dit verhaal:Daan_1978 schreef:Wie zegt dat "van alles" ook herscholing is? Misschien hebben ze dat wel voor hem gewild, maar heeft hij dat geweigerd? In dat geval kan ik me voorstellen dat ze niks voor hem meer kunnen betekenen.Jolijn schreef:Ook via het CWI van alles geprobeerd en die gaven op een zeker moment aan niets meer voor hem te kunnen betekenen.Daan_1978 schreef:Als hij een eigen woning vind, kan hij opnieuw uitkering aanvragen en dus ook weer inkomen hebben.
Ik probeer gewoon erachter te komen waar de broer voor openstaat, want dat is essentieel in dit verhaal.
Echter stelt nu de gemeente die de bijstanduitkering zou moeten toekennen dat ik voor mijn broer een zorgplicht heb omdat hij bij mij inwoont en daarom de uitkering wordt geweigerd. Mijn inkomen is voldoende om voor hem in onderhoud te voorzien wordt door de gemeente gesteld.
In dat geval zit er weinig anders op dan dat hij wat bij gaat beunen, daarvan zijn eerste paar maanden huur van kan betalen om vervolgens vanaf dat nieuwe woonadres een uitkering aan te gaan vragen.Dekko schreef:En zoals ik vertelde in het verhaal willen de woningbouwverenigingen hem geen huis/kamer oid. geven als hij geen inkomen heeft. Een tijdelijk overbrugging van de huur totdat de uitkering geregeld zou zijn valt niet te bespreken.
Wel krom dat de medewerking hierin 0,0 is.
Vooral betreft omscholing verbaast mij dat ze daarin niks kunnen betekenen.
Misschien dat TS zijn broer op klussen ken kijken? zo ken die vast iets sparen en rondkijken voor woonruimte , eventueel tijdelijk een kamer of zoiets dergelijks.
-
Dat gaat het dus niet worden, je moet, om een woning te huren, een echt inkomen hebben, wit dus.In dat geval zit er weinig anders op dan dat hij wat bij gaat beunen, daarvan zijn eerste paar maanden huur van kan betalen
Maar ik vind het een heel vreemd verhaal, eerlijk gezegd. De broer van TS wil o zo graag en de instanties trekken allemaal hun handen terug, ook wat bemiddelen naar werk betreft? Wat wordt als reden gegeven dat er niet bemiddeld wordt voor scholing of werk?
En ja, de woningbouw snap ik volledig, die zullen moeten cashen, als er vanaf het begin geen geld binnen komt, wanneer dan wel? Die zijn geen bank van lening.
De reden die door zowel CWI als uitzendbureaus aandragen is zijn gebrek aan opleiding.
Zoals ik al vertelde heeft hij geen diploma's waarmee hij kan aantonen over voldoende niveau te beschikken om bepaalde vacatures te vervullen of omscholing te kunnen krijgen.
Als er dan niet om opleidingsniveau wordt gevraagd wordt hij weer afgewezen op gebrek aan ervaring voor een bepaalde vacature.
Neem nou dakgotenreiniger of glazenwasser, heeft hij meerder keren op gesolliciteerd resultaat afgewezen geen ervaring.
Het blijkt dat de onderkant van onze samenleving steeds harder moet knokken om te kunnen overleven.
Vind het ook niet gek dat daardoor mensen misschien hun toevlucht gaan zoeken in het illigale circuit.
Beunen, zwartwerken, de criminaliteit??
Zoals ik al vertelde heeft hij geen diploma's waarmee hij kan aantonen over voldoende niveau te beschikken om bepaalde vacatures te vervullen of omscholing te kunnen krijgen.
Als er dan niet om opleidingsniveau wordt gevraagd wordt hij weer afgewezen op gebrek aan ervaring voor een bepaalde vacature.
Neem nou dakgotenreiniger of glazenwasser, heeft hij meerder keren op gesolliciteerd resultaat afgewezen geen ervaring.
Het blijkt dat de onderkant van onze samenleving steeds harder moet knokken om te kunnen overleven.
Vind het ook niet gek dat daardoor mensen misschien hun toevlucht gaan zoeken in het illigale circuit.
Beunen, zwartwerken, de criminaliteit??
schoomaker zal niet zijn eerste optie zijn, maar in dat geval zijn er nog genoeg baantjes.
Precies, productiemedewerker bijvoorbeeld! Weet zeker dat daar zat werk in is. Tenminste, meestal wel zo geweest.
-
Direct naar hoofdmenu / zoekveld
--------------------------------------------------------------------------------
Home Wonen & Leven Werk, inkomen & uitk... Bijstand
Regels bijstandsuitkering per 1 januari 2012
Per 1 januari 2012 is de Wet werk en bijstand (WWB) en de Wet investeren jongeren (WIJ) samengevoegd. Dit betekent dat jongeren tot 27 jaar vanaf 1 januari 2012 ook onder de WWB vallen. Ook gelden er vanaf die datum andere regels om te bepalen of gezinnen recht hebben op een bijstandsuitkering. Ook nieuw is dat er tegenprestatie gevraagd wordt voor de uitkering.
Meer eigen verantwoordelijkheid
Met deze veranderiingen van de Wet werk en bijstand wil het kabinet duidelijk maken dat werk de basis is voor zelfstandigheid. Zelfstandigheid houdt in dat mensen met een bijstandsuitkering meer eigen verantwoordelijkheid hebben. Ze moeten zelf, actief op zoek gaan naar werk of scholing en hebben meer verplichtingen.
Gezin wordt gezien als eenheid
In de nieuwe situatie wordt gekeken naar de gezinssamenstelling en de inkomsten van het hele gezin. Het gezin wordt gezien als eenheid dat gezamenlijk een aanvraag doet. Gezinsleden kunnen niet zelfstandig een individuele bijstandsuitkering aanvragen; het gezin moet dit gezamenlijk doen. Bij de bijstandsverlening wordt volledig rekening gehouden met alle inkomens en vermogens (geld en bezittingen) van alle gezinsleden.
Jongeren tot 27 jaar
Jongeren tot 27 jaar, zonder inkomen, die in aanmerking willen komen voor een bijstandsuitkering zijn verplicht om zelf werk of een opleiding te zoeken. Pas na 4 weken kunnen zij dan een bijstandsuitkering aanvragen.
Tegenpresatie
Per 1 januari 2012 is de tegenprestatie ingevoerd. Dat wil zeggen dat u iets terugdoet voor uw bestandsuitkering, ook als dat niet direct samenhangt met werk. Uw reintegratietraject mag hierdoor niet worden belemmerd. En we houden rekening met de zorgtaken die u moet verrichten.
Inkomensgrens voor bijzondere bijstand
Ook zijn er nieuwe regels om te bepalen of u recht heeft op bijzondere bijstand. Als u als gezin of alleenstaande een inkomen heeft dat hoger is dan 110% van het netto minimumloon heeft u niet automatisch recht op bijzondere bijstand.
Beperking verblijfsduur in het buitenland
•Tot 65 jaar mag u 4 weken per kalenderjaar op vakantie in het buitenland.
•Bent u 65 jaar en ouder dan mag u 13 weken op vakantie in het buitenland.
U mag langer op vakantie gaan maar dan krijgt u geen uitkering. Deze regel geldt ook als u niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt.
Meer informatie
• Antwoorden op meestgestelde vragen nieuwe regels bijstandsuitkering (pdf, 80 kB)
• Nieuwe regels bijstandsuitkering gezinnen
• Nieuwe regels bijstandsuitkering jongeren
• Hulp en ondersteuning door de gemeente
•Informatie over uitkeringen: http://www.weethoehetzit.nl/
Deel deze pagina op: Twitter Facebook del.icio.us Hyves LinkedIn Digg Google Bookmarks Print paginaLaatst gewijzigd: 22-12-2011
--------------------------------------------------------------------------------
Hoofdnavigatie
Actueel
Wonen & Leven
Ondernemen
Bestuur & Politiek
Plannen & Projecten
Over de Gemeente
Digitaal Loket
Afval & Milieu
Bouwen & Verbouwen
Digitale gemeentegids
Hulp & Ondersteuning (Wmo)
Inwonerparticipatie
Onderscheidingen
Onderwijs
Vrije tijd
Werk, inkomen & uitkering Bijstand
Hulp bij geldzaken
Sociale wetgeving
UWV
Winkelen
Wonen
Uitgelicht
Openingstijden
Gemeentehuis
Binnenlopen:
op werkdagen van 08.30 tot 12.30 uur
donderdagavond van 17.00 tot 20.00 uur.
Op afspraak:
op werkdagen van 13.30 tot 16.00 uur (met uitzondering van vrijdag).
Milieustraat De Coolhof
Maandag gesloten
Dinsdag t/m vrijdag van 10.00 tot 12.00 uur en van 13.30 tot 15.30 uur
Zaterdag van 9.00 tot 16.00 uur.
Contact
Telefoon: 14 0162
E-mail: [email protected]
Meer informatie
Zoeken
Ondersteunende navigatie
Home
Sitemap
Lees voor
Tekst groter
Ondersteunende navigatie footer
Proclaimer
Uitleg RSS-feed
ts! mischien heb je hier iets aan .
Beste overeenkomsten voor nieuwe regels bijstand 2012
Ook zijn er nieuwe regels om te bepalen of u recht heeft op bijzondere bijstand. Ga naar tekst »
Meer overeenkomsten »
Home Wonen & Leven Werk, inkomen & uitk... Bijstand
Regels bijstandsuitkering per 1 januari 2012
Per 1 januari 2012 is de Wet werk en bijstand (WWB) en de Wet investeren jongeren (WIJ) samengevoegd. Dit betekent dat jongeren tot 27 jaar vanaf 1 januari 2012 ook onder de WWB vallen. Ook gelden er vanaf die datum andere regels om te bepalen of gezinnen recht hebben op een bijstandsuitkering. Ook nieuw is dat er tegenprestatie gevraagd wordt voor de uitkering.
Meer eigen verantwoordelijkheid
Met deze veranderiingen van de Wet werk en bijstand wil het kabinet duidelijk maken dat werk de basis is voor zelfstandigheid. Zelfstandigheid houdt in dat mensen met een bijstandsuitkering meer eigen verantwoordelijkheid hebben. Ze moeten zelf, actief op zoek gaan naar werk of scholing en hebben meer verplichtingen.
Gezin wordt gezien als eenheid
In de nieuwe situatie wordt gekeken naar de gezinssamenstelling en de inkomsten van het hele gezin. Het gezin wordt gezien als eenheid dat gezamenlijk een aanvraag doet. Gezinsleden kunnen niet zelfstandig een individuele bijstandsuitkering aanvragen; het gezin moet dit gezamenlijk doen. Bij de bijstandsverlening wordt volledig rekening gehouden met alle inkomens en vermogens (geld en bezittingen) van alle gezinsleden.
Jongeren tot 27 jaar
Jongeren tot 27 jaar, zonder inkomen, die in aanmerking willen komen voor een bijstandsuitkering zijn verplicht om zelf werk of een opleiding te zoeken. Pas na 4 weken kunnen zij dan een bijstandsuitkering aanvragen.
Tegenpresatie
Per 1 januari 2012 is de tegenprestatie ingevoerd. Dat wil zeggen dat u iets terugdoet voor uw bestandsuitkering, ook als dat niet direct samenhangt met werk. Uw reintegratietraject mag hierdoor niet worden belemmerd. En we houden rekening met de zorgtaken die u moet verrichten.
Inkomensgrens voor bijzondere bijstand
Ook zijn er nieuwe regels om te bepalen of u recht heeft op bijzondere bijstand. Als u als gezin of alleenstaande een inkomen heeft dat hoger is dan 110% van het netto minimumloon heeft u niet automatisch recht op bijzondere bijstand.
Beperking verblijfsduur in het buitenland
•Tot 65 jaar mag u 4 weken per kalenderjaar op vakantie in het buitenland.
•Bent u 65 jaar en ouder dan mag u 13 weken op vakantie in het buitenland.
U mag langer op vakantie gaan maar dan krijgt u geen uitkering. Deze regel geldt ook als u niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt.
Meer informatie
• Antwoorden op meestgestelde vragen nieuwe regels bijstandsuitkering (pdf, 80 kB)
• Nieuwe regels bijstandsuitkering gezinnen
• Nieuwe regels bijstandsuitkering jongeren
• Hulp en ondersteuning door de gemeente
•Informatie over uitkeringen: http://www.weethoehetzit.nl/
Deel deze pagina op: Twitter Facebook del.icio.us Hyves LinkedIn Digg Google Bookmarks Print paginaLaatst gewijzigd: 22-12-2011
Hoofdnavigatie
Actueel
Wonen & Leven
Ondernemen
Bestuur & Politiek
Plannen & Projecten
Over de Gemeente
Digitaal Loket
Afval & Milieu
Bouwen & Verbouwen
Digitale gemeentegids
Hulp & Ondersteuning (Wmo)
Inwonerparticipatie
Onderscheidingen
Onderwijs
Vrije tijd
Werk, inkomen & uitkering Bijstand
Hulp bij geldzaken
Sociale wetgeving
UWV
Winkelen
Wonen
Uitgelicht
Openingstijden
Gemeentehuis
Binnenlopen:
op werkdagen van 08.30 tot 12.30 uur
donderdagavond van 17.00 tot 20.00 uur.
Op afspraak:
op werkdagen van 13.30 tot 16.00 uur (met uitzondering van vrijdag).
Milieustraat De Coolhof
Maandag gesloten
Dinsdag t/m vrijdag van 10.00 tot 12.00 uur en van 13.30 tot 15.30 uur
Zaterdag van 9.00 tot 16.00 uur.
Contact
Telefoon: 14 0162
E-mail: [email protected]
Meer informatie
Zoeken
Ondersteunende navigatie
Home
Sitemap
Lees voor
Tekst groter
Ondersteunende navigatie footer
Proclaimer
Uitleg RSS-feed
ts! mischien heb je hier iets aan .
Beste overeenkomsten voor nieuwe regels bijstand 2012
Ook zijn er nieuwe regels om te bepalen of u recht heeft op bijzondere bijstand. Ga naar tekst »
Meer overeenkomsten »
-
Toch vreemd dat die uitzendbureaus hem in eerste instantie wel in hebben geschreven. En dat het voor het CWI een reden is om niets voor hem te doen, dat vind ik ook een beetje vreemd over komen, eerlijk gezegd.De reden die door zowel CWI als uitzendbureaus aandragen is zijn gebrek aan opleiding.
Maar als je zegt dat hij 41 is en zijn leven lang gewerkt heeft, hoe kan hij dan gebrek aan werkervaring hebben? Is er in zijn oorspronkelijke beroep niets te vinden dan?
-
heeft uw broer al gesproken met de woningbouwvereniging?
zij zouden het bedrag van de wwb-uitkering kunnen aanhouden, ook al heeft hij dit op dit moment nog niet. want zodra hij een woning krijgt toegewezen heeft hij dit inkomen.
ik neem aan dat uw broer geen vermogen heeft boven de vrijlatingsgrens.
omdat uw broer nu zonder inkomen is, heeft u nu mogelijk recht op (meer) huurtoeslag en (gedeeltelijk)kwijtschelding van gemeentelijke belasting en waterschap. dat ligt aan de hoogte van uw inkomen.
zij zouden het bedrag van de wwb-uitkering kunnen aanhouden, ook al heeft hij dit op dit moment nog niet. want zodra hij een woning krijgt toegewezen heeft hij dit inkomen.
ik neem aan dat uw broer geen vermogen heeft boven de vrijlatingsgrens.
omdat uw broer nu zonder inkomen is, heeft u nu mogelijk recht op (meer) huurtoeslag en (gedeeltelijk)kwijtschelding van gemeentelijke belasting en waterschap. dat ligt aan de hoogte van uw inkomen.
Er wordt hier voorbijgegaan aan de essentie van een bijstandsuitkering. Een bijstandsuitkering is een laatste vangnet voor wie helemaal geen mogelijkheden heeft om op een andere manier te kunnen leven. Dit is een principieel andere situatie dan voor de WW uitkering, waar je recht op hebt als je hebt gewerkt, ondanks je gezinssituatie.
Als je een huishouden deelt met anderen, dan wordt er dus óók gekeken naar het inkomen van de huisgenoten. Of dat de partner is of de kinderen of de ouders of iemand anders, dat is in eerste instantie minder van belang. Als iemand in een huis woont met iemand die jou in principe kan onderhouden, dan heb je dat laatste vangnet dus niet nodig. En dan zul je niet gauw in aanmerking komen voor een bijstandsuitkering.
Als je een huishouden deelt met anderen, dan wordt er dus óók gekeken naar het inkomen van de huisgenoten. Of dat de partner is of de kinderen of de ouders of iemand anders, dat is in eerste instantie minder van belang. Als iemand in een huis woont met iemand die jou in principe kan onderhouden, dan heb je dat laatste vangnet dus niet nodig. En dan zul je niet gauw in aanmerking komen voor een bijstandsuitkering.