| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Annuleren contract Oxxio binnen 8 dagen haast onmogelijk
-
consequence
Annuleren contract Oxxio binnen 8 dagen haast onmogelijk
Beste radar,
11-01-2012 kreeg ik een Oxxio colporteur aan de deur, en na wat interessante informatie leek de aanbieding van Oxxio maar wel wat. Ik wilde wel overstappen van energie leverancier. Zeker omdat ik 8 dagen bedenktijd had zag ik er geen gevaar in om akkoord te gaan met de aanbieding, inclusief 4 maanden gratis stroom.
De colporteur zei mij nog nadrukkelijk dat ik met een simpel telefoontje het contract kon laten annuleren.
Dus ik was akkoord. Maar wat later ging ik even wat leeswerk verrichten over Oxxio op internet, en ik schrok van alle problemen en narigheid die mensen rapporteerden, waarna ik besloot om het contract te annuleren.
Ik belde de volgende dag met de klantenservice, en vertelde dat ik mijn aanmelding wilde stoppen. Ik kreeg een verkooppraatje over me heen, maar goed, dat is wel te verwachten ze moeten het toch even proberen. Ik zeg vervolgens netjes: nee dank u, mijn besluit staat vast. 'Ja maar meneer, ik wil graag weten waarom'. Ik gaf dan toch maar even een korte reden, maar ik wilde helemaal niet in discussie hier over!
Maar nee, dat was niet genoeg, want ze vervolgde 'Ja maar heeft u wel een eerlijk beeld over uw huidige leverancier?'. 'Ja daar zit ik al bij, dat is voor mij duidelijk, maar ik wil hier niet over in discussie want mijn besluit staat vast'. Ze vervolgde vrolijk weer 'Nee, geen discussie, ik wil slechts u duidelijk maken welk voordeel u gaat missen'. En zo ging het nog een keer of 5 over en weer, wat bij mij enorme irritatie opleverde, maar ik bleef rustig, want ja je bent toch afhankelijk van ze om te kunnen beroepen op je recht tot opzegging.
Het is me wel duidelijk dat je enorm standvastig moet zijn om bij Oxxio op te kunnen zeggen. Uiteindelijk kreeg ik dan te horen dat mijn aanmelding geannuleerd zou worden en dat ik binnen 2 weken schriftelijke bevestiging zou ontvangen. Nou, na een hoop irritatie was ik er dan toch van af?
Ik vertrouwde het niet na alle verhalen opzeggen per telefoon/post/email, en vervolgens toch gewoon overgezet te worden en aan een contract vast zitten. Dus een dag later bel ik, en ik vraag wat de status is van mijn aanmelding. 'Meneer, alles is in orde, we hebben uw welkomst pakket al verstuurd.' Pardon? Is mijn aanmelding niet geannuleerd, ik heb dit gisteren al doorgegeven. 'Nee meneer, uw aanmelding is niet geannuleerd.' Nog meer irritatie bij mij, en een sterker gevoel dat Oxxio zijn medewerkers instrueert om opzeggen nagenoeg onmogelijk te maken.
Dus ik bel nogmaals met de afdeling die over Opzeggen gaat, en vertel dat ik al geannuleerd had, dit niet doorgekomen is, en dat ik een klacht wil indienen over de medewerkster die mij eerst zo'n beetje weigert te helpen, als een brugman tegen me aan blijft praten om me over te halen toch te blijven, en als ik dan EINDELIJK haar zo ver heb dat ze mijn contract wilt annuleren dan doet ze het doodleuk gewoon niet. Beter voor Oxxio toch? Ik vermoed dat ze ook een premie krijgen op die afdeling als ze iemand om weten te praten.
Na vele malen het advies gehoord te hebben dat je het beste een aangetekende brief kunt sturen om op te zeggen, heb ik dat maar gedaan a 7,5 euro. Maar het is toch schandalig dat dit nodig is, omdat je anders niet kunt aantonen dat je echt opgezegd hebt, en daar maken ze bij Oxxio dus misbruik van, want elke andere vorm van communicatie wordt of genegeerd, of onmogelijk gemaakt. Voor mij is het nu afwachten en hopen dat een aangetekende brief voldoet.
Radar, geef hier alstublieft wat aandacht aan want dit gebeurt op grote schaal, vele mensen lopen zo hier mee in de val en worden gedupeerd!
11-01-2012 kreeg ik een Oxxio colporteur aan de deur, en na wat interessante informatie leek de aanbieding van Oxxio maar wel wat. Ik wilde wel overstappen van energie leverancier. Zeker omdat ik 8 dagen bedenktijd had zag ik er geen gevaar in om akkoord te gaan met de aanbieding, inclusief 4 maanden gratis stroom.
De colporteur zei mij nog nadrukkelijk dat ik met een simpel telefoontje het contract kon laten annuleren.
Dus ik was akkoord. Maar wat later ging ik even wat leeswerk verrichten over Oxxio op internet, en ik schrok van alle problemen en narigheid die mensen rapporteerden, waarna ik besloot om het contract te annuleren.
Ik belde de volgende dag met de klantenservice, en vertelde dat ik mijn aanmelding wilde stoppen. Ik kreeg een verkooppraatje over me heen, maar goed, dat is wel te verwachten ze moeten het toch even proberen. Ik zeg vervolgens netjes: nee dank u, mijn besluit staat vast. 'Ja maar meneer, ik wil graag weten waarom'. Ik gaf dan toch maar even een korte reden, maar ik wilde helemaal niet in discussie hier over!
Maar nee, dat was niet genoeg, want ze vervolgde 'Ja maar heeft u wel een eerlijk beeld over uw huidige leverancier?'. 'Ja daar zit ik al bij, dat is voor mij duidelijk, maar ik wil hier niet over in discussie want mijn besluit staat vast'. Ze vervolgde vrolijk weer 'Nee, geen discussie, ik wil slechts u duidelijk maken welk voordeel u gaat missen'. En zo ging het nog een keer of 5 over en weer, wat bij mij enorme irritatie opleverde, maar ik bleef rustig, want ja je bent toch afhankelijk van ze om te kunnen beroepen op je recht tot opzegging.
Het is me wel duidelijk dat je enorm standvastig moet zijn om bij Oxxio op te kunnen zeggen. Uiteindelijk kreeg ik dan te horen dat mijn aanmelding geannuleerd zou worden en dat ik binnen 2 weken schriftelijke bevestiging zou ontvangen. Nou, na een hoop irritatie was ik er dan toch van af?
Ik vertrouwde het niet na alle verhalen opzeggen per telefoon/post/email, en vervolgens toch gewoon overgezet te worden en aan een contract vast zitten. Dus een dag later bel ik, en ik vraag wat de status is van mijn aanmelding. 'Meneer, alles is in orde, we hebben uw welkomst pakket al verstuurd.' Pardon? Is mijn aanmelding niet geannuleerd, ik heb dit gisteren al doorgegeven. 'Nee meneer, uw aanmelding is niet geannuleerd.' Nog meer irritatie bij mij, en een sterker gevoel dat Oxxio zijn medewerkers instrueert om opzeggen nagenoeg onmogelijk te maken.
Dus ik bel nogmaals met de afdeling die over Opzeggen gaat, en vertel dat ik al geannuleerd had, dit niet doorgekomen is, en dat ik een klacht wil indienen over de medewerkster die mij eerst zo'n beetje weigert te helpen, als een brugman tegen me aan blijft praten om me over te halen toch te blijven, en als ik dan EINDELIJK haar zo ver heb dat ze mijn contract wilt annuleren dan doet ze het doodleuk gewoon niet. Beter voor Oxxio toch? Ik vermoed dat ze ook een premie krijgen op die afdeling als ze iemand om weten te praten.
Na vele malen het advies gehoord te hebben dat je het beste een aangetekende brief kunt sturen om op te zeggen, heb ik dat maar gedaan a 7,5 euro. Maar het is toch schandalig dat dit nodig is, omdat je anders niet kunt aantonen dat je echt opgezegd hebt, en daar maken ze bij Oxxio dus misbruik van, want elke andere vorm van communicatie wordt of genegeerd, of onmogelijk gemaakt. Voor mij is het nu afwachten en hopen dat een aangetekende brief voldoet.
Radar, geef hier alstublieft wat aandacht aan want dit gebeurt op grote schaal, vele mensen lopen zo hier mee in de val en worden gedupeerd!
-
MAXIEM
Re: Annuleren contract Oxxio binnen 8 dagen haast onmogelijk
consequence
Je had je de ergernis kunnen besparen. Elke Nederlander die de laatste 10 jaar niet op de Noordpool gezeten heeft weet, dat je altijd aangetekend en met bewijs van ontvangst een colportage-overeenkomst binnen 8 dagen moet annuleren. Dat had je dus bij het zetten van de handtekening moeten incalculeren. Het woord misbruik is hier dus niet op zijn plaats.
Maxiem.
Je had je de ergernis kunnen besparen. Elke Nederlander die de laatste 10 jaar niet op de Noordpool gezeten heeft weet, dat je altijd aangetekend en met bewijs van ontvangst een colportage-overeenkomst binnen 8 dagen moet annuleren. Dat had je dus bij het zetten van de handtekening moeten incalculeren. Het woord misbruik is hier dus niet op zijn plaats.
Maxiem.
-
consequence
Maxiem, sorry, ik hield er bij het schrijven van mijn verhaal even geen rekening met de mogelijkheid dat sommige lezers een geringe intelligentie bezitten. Gewoon blijven proberen, dat begrijpend lezen.MAXIEM schreef:consequence
Maxiem.
Jouw mening dat ik dit had moeten weten interesseert me niet. Wat ik wel belangrijk vind is dat Oxxio het opzettelijk stil zwijgt dat een aangetekende brief nodig is om op te kunnen zeggen, sterker nog, de Oxxio-medewerker aan de deur gaf zelf meerdere malen aan dat een simpel telefoontje voldoende is. Ook als je belt zeggen ze dat de annulering geslaagd is, terwijl ze ondertussen je contract gewoon door laten lopen. Dat is misleidend, en of het nou misbruik is of niet, zo hoort een bedrijf niet met (ex)klanten om te gaan!
oh wat doe je dan hier op het forum?? wat een arrogantie!!Jouw mening dat ik dit had moeten weten interesseert me niet
fijn , als jij wat intelligenter was geweest. zat je nu niet in de problemen!![ik hield er bij het schrijven van mijn verhaal even geen rekening met de mogelijkheid dat sommige lezers een geringe intelligentie bezitten. ][/b]
-
Leo The Emperor
Allereerst.consequence schreef:Maxiem, sorry, ik hield er bij het schrijven van mijn verhaal even geen rekening met de mogelijkheid dat sommige lezers een geringe intelligentie bezitten. Gewoon blijven proberen, dat begrijpend lezen.MAXIEM schreef:consequence
Maxiem.
Jouw mening dat ik dit had moeten weten interesseert me niet. Wat ik wel belangrijk vind is dat Oxxio het opzettelijk stil zwijgt dat een aangetekende brief nodig is om op te kunnen zeggen, sterker nog, de Oxxio-medewerker aan de deur gaf zelf meerdere malen aan dat een simpel telefoontje voldoende is. Ook als je belt zeggen ze dat de annulering geslaagd is, terwijl ze ondertussen je contract gewoon door laten lopen. Dat is misleidend, en of het nou misbruik is of niet, zo hoort een bedrijf niet met (ex)klanten om te gaan!
Volgens mij heeft TS helemaal nergens een handtekening gezet, omdat het een mondeling afgesloten overeenkomst is.
Zover als ik begrepen heb bepaalt de nieuwe wet van Dam dat als een contract mondeling wordt afgesloten , het ook mondeling kan worden opgezegd, en dat in dit geval de energiemaatschappij dan maar moet zorgen dat ze ook mondelinge opzeggingen op band opnemen. Dus voor mij is het niet zo zeker dat de opzegging alleen aangetekend moet geschieden.
Ten Tweede
De reactie van TS is beneden alle peil en arrogant. Als je op een forum iets post moet je tegen kritiek kunnen. Kun je dat niet schrijf dan lekker alleen een brief aan jezelf.
-
Bob Schurkjens
@ Consequence:
Ik verzoek je dringend je ervaring door te geven aan de Consumentenautoriteit (Overheid) via Consuwijzer. Ik ben er van overtuigd dat wat jou is overkomen, vaker gebeurt. Soortgelijke ervaringen zijn vaker langsgekomen op dit forum. Dat je aangetekend moet opzeggen, is onzin.
Oxxio overtreedt hiermee de Wet Oneerlijke Handelspraktijken en dat is strafbaar. Er worden boetes opgelegd tot 450.000 euro voor deze praktijken, maar de Consumentenautoriteit heeft wel bewijzen nodig, anders kunnen ze niets doen.
http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/We ... praktijken
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... veranciers
http://www.consuwijzer.nl/Hoe_dien_ik_een_klacht_in
Ik verzoek je dringend je ervaring door te geven aan de Consumentenautoriteit (Overheid) via Consuwijzer. Ik ben er van overtuigd dat wat jou is overkomen, vaker gebeurt. Soortgelijke ervaringen zijn vaker langsgekomen op dit forum. Dat je aangetekend moet opzeggen, is onzin.
Oxxio overtreedt hiermee de Wet Oneerlijke Handelspraktijken en dat is strafbaar. Er worden boetes opgelegd tot 450.000 euro voor deze praktijken, maar de Consumentenautoriteit heeft wel bewijzen nodig, anders kunnen ze niets doen.
http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/We ... praktijken
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... veranciers
http://www.consuwijzer.nl/Hoe_dien_ik_een_klacht_in
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 13 jan 2012 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
-
consequence
ciske schreef:oh wat doe je dan hier op het forum?? wat een arrogantie!!Jouw mening dat ik dit had moeten weten interesseert me niet
fijn , als jij wat intelligenter was geweest. zat je nu niet in de problemen!![ik hield er bij het schrijven van mijn verhaal even geen rekening met de mogelijkheid dat sommige lezers een geringe intelligentie bezitten. ][/b]
Leo The Emperor schreef: Ten Tweede
De reactie van TS is beneden alle peil en arrogant. Als je op een forum iets post moet je tegen kritiek kunnen. Kun je dat niet schrijf dan lekker alleen een brief aan jezelf.
Ho ho, ik sla die toon alleen maar aan omdat Maxiem een waarde oordeel geeft over mij (impliciet stellen dat ik de afgelopen 10 jaar op de noordpool heb doorgebracht). Dan moet ze een koekje van eigen deeg ook wel kunnen hebben.
En ciske, ik ben er gewoon op tijd bij hoor met mijn aangetekende brief, dus ik heb geen problemen, alleen irritatie
Het is dus een onterechte opmerking want aangetekend versturen is helemaal niet standaard, alleen als het op de laatste dag is kun je dit het beste doen (bron: http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Co ... an_de_deur). Maar inderdaad, met het aantal rotte bedrijven tegenwoordig zal dit dan wel de standaard geworden zijn.
Bedankt bob, daar kan ik tenminste wat mee.
Laatst gewijzigd door consequence op 13 jan 2012 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Normaal antwoord van Maxiem, en of je er wel of niet op tijd bij bent, eerlijk gezegd zal me dat een worst wezen.Ho ho, ik sla die toon alleen maar aan omdat Maxiem een waarde oordeel geeft over mij (impliciet stellen dat ik de afgelopen 10 jaar op de noordpool heb doorgebracht
Na zulk soort antwoorden , maakt me dat niks uit.
-
Bob Schurkjens
Het is duidelijk dat deze ongelofelijke smeerlapperij van Oxxio nooit maar dan ook nooit ophoudt. Te schandalig voor woorden!
-
Bob Schurkjens
Om je ervaring met Oxxio nog even in historisch perspectief te plaatsen:
Oxxio doet dit al 10 jaar zo. Oxxio, gefeliciteerd met dit jubileum!
"Eerder waren er in 2002 al problemen doordat klanten die na telefonisch benaderd te zijn akkoord gingen met het aanvragen van informatie in plaats daarvan een overeenkomst opgestuurd kregen, die automatisch inging tenzij ze er op reageerden.[5][6]"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oxxio
Oxxio doet dit al 10 jaar zo. Oxxio, gefeliciteerd met dit jubileum!
"Eerder waren er in 2002 al problemen doordat klanten die na telefonisch benaderd te zijn akkoord gingen met het aanvragen van informatie in plaats daarvan een overeenkomst opgestuurd kregen, die automatisch inging tenzij ze er op reageerden.[5][6]"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oxxio
Bob Schurkjens schreef:Het is duidelijk dat deze ongelofelijke smeerlapperij van Oxxio nooit maar dan ook nooit ophoudt. Te schandalig voor woorden!
TS was zelf zo dom om op een colporteur in te gaan, zovaak de waarschuwing geweest, dan vind ik het niet erg.
TS heeft helemaal niet aangegeven dat de overeenkomst mondeling is afgesloten. Het is waarschijnlijker dat TS een schriftelijke overeenkomst heeft getekend, omdat in het alternatief TS simpelweg de stellig kan betwisten dat er een overeenkomst tot stand is gekomen. En geen bewijs staat dan gelijk aan geen overeenkomst.Leo The Emperor schreef:Volgens mij heeft TS helemaal nergens een handtekening gezet, omdat het een mondeling afgesloten overeenkomst is.MAXIEM schreef:Elke Nederlander die de laatste 10 jaar niet op de Noordpool gezeten heeft weet, dat je altijd aangetekend en met bewijs van ontvangst een colportage-overeenkomst binnen 8 dagen moet annuleren.
Ontbinden is iets anders dan opzeggen. In de wet staat nog altijd dat ontbinding plaats moet vinden middels een schriftelijke brief. In tegenstelling tot het geen Maxiem beweerd, is per aangetekende brief geen vereisten. Wel zal het zo zijn dat het de koper is die stelt dat de schriftelijke verklaring tot ontbinding is aangekomen, dus zal het ook de koper zijn die, bij betwisting, moet bewijzen dat de brief is aangekomen.Leo The Emperor schreef:Zover als ik begrepen heb bepaalt de nieuwe wet van Dam dat als een contract mondeling wordt afgesloten, het ook mondeling kan worden opgezegd, en dat in dit geval de energiemaatschappij dan maar moet zorgen dat ze ook mondelinge opzeggingen op band opnemen.
Artikel 6:267 lid 1 BW schreef:De ontbinding vindt plaats door een schriftelijke verklaring van de daartoe gerechtigde. Indien de overeenkomst langs elektronische weg is totstandgekomen, kan deze tevens door een langs elektronische weg uitgebrachte verklaring worden ontbonden. Artikel 227a lid 1 is van overeenkomstige toepassing.
-
doradora456
om dit te voorkomen:
koop nooit iets aan deur en koop nooit iets aan de telefoon.
maakt niet uit wat. u vraagt er niet om.
als men u iets wil verkopen, vraag of ze u de aanbieding schriftelijk toesturen.
zodat u op uw gemak kunt beslissen.
koop nooit iets aan deur en koop nooit iets aan de telefoon.
maakt niet uit wat. u vraagt er niet om.
als men u iets wil verkopen, vraag of ze u de aanbieding schriftelijk toesturen.
zodat u op uw gemak kunt beslissen.
-
Leo The Emperor
Je hebt gelijk het is hier geen opzegging, maar ontbinding en dit dient inderdaad schriftelijk te geschiedenOntbinden is iets anders dan opzeggen. In de wet staat nog altijd dat ontbinding plaats moet vinden middels een schriftelijke brief. In tegenstelling tot het geen Maxiem beweerd, is per aangetekende brief geen vereisten. Wel zal het zo zijn dat het de koper is die stelt dat de schriftelijke verklaring tot ontbinding is aangekomen, dus zal het ook de koper zijn die, bij betwisting, moet bewijzen dat de brief is aangekomen.
-
Bob Schurkjens
De reden dat mensen slachtoffer worden van colporteurs, is dat zij worden overrompeld.
Dat is dan ook de essentie van het succes van colportage: mensen verrassen, zodat zij zich niet mentaal kunnen voorbereiden op wat komen gaat. Daarom is er ook de Wet op de Colportage om consumenten nog enigszins te beschermen.
Verder staat geenszins vast dat hier überhaupt een rechtsgeldige overeenkomst tot stand is gekomen. De colportage-overeenkomst moet aan wettelijke eisen voldoen:
http://www.consumentenautoriteit.nl/ond ... colportage
Omdat Oxxio de Gedragscode Energieleveranciers heeft ondertekend, bepaalt de wet aanvullend dat de overeenkomst ook aan die specifieke Gedragscode moet voldoen:
"Indien u zich heeft gebonden aan een gedragscode, dient u tevens de regels uit de gedragscode in acht te nemen. Op grond van de wet dient u namelijk zich te houden aan een gedragscode als u zich daaraan heeft gebonden en voor zover de verplichtingen uit die gedragscode concreet en kenbaar zijn."
De Gedragscode die Oxxio heeft ondertekend, staat hier onder. Er is een apart artikel gewijd aan colportage. Zoals je kan lezen hecht Oxxio zogenaamd enorm aan eerlijk zaken doen:
https://www.oxxio.nl/oxxio-thuis/over-o ... edragscode
"2.
Colportage
Indien de leverancier voor het werven van klanten gebruik maakt van colportage, zijn, naast (andere)
regels uit de Colportagewet, de volgende regels van toepassing.
2.1 De colporteur is verplicht zich door middel van een geldige legitimatie te identificeren met naam,
pasfoto en leverancier namens wie gecolporteerd wordt. Verder moet via een aan zijn kleding
aangebracht kenmerk duidelijk te zien zijn voor wie hij colporteert.
2.2 De colporteur respecteert de wens van de consument wanneer die op enigerlei wijze aangeeft
geen verkopers aan de deur te willen ontvangen en/of aangeeft dat contact ongelegen komt.
2.3 Verkoopgesprekken mogen uitsluitend worden aangegaan van 09.00 uur tot 21.00 uur op
werkdagen en van 10.00 uur tot 16.00 uur op zaterdagen. Buiten deze tijden is een
verkoopgesprek alleen toegestaan bij uitdrukkelijke afspraak op initiatief van de consument.
2.4 De colporteur zal het gesprek beëindigen en de woning verlaten zodra een consument dit
aangeeft. "
Dat is dan ook de essentie van het succes van colportage: mensen verrassen, zodat zij zich niet mentaal kunnen voorbereiden op wat komen gaat. Daarom is er ook de Wet op de Colportage om consumenten nog enigszins te beschermen.
Verder staat geenszins vast dat hier überhaupt een rechtsgeldige overeenkomst tot stand is gekomen. De colportage-overeenkomst moet aan wettelijke eisen voldoen:
http://www.consumentenautoriteit.nl/ond ... colportage
Omdat Oxxio de Gedragscode Energieleveranciers heeft ondertekend, bepaalt de wet aanvullend dat de overeenkomst ook aan die specifieke Gedragscode moet voldoen:
"Indien u zich heeft gebonden aan een gedragscode, dient u tevens de regels uit de gedragscode in acht te nemen. Op grond van de wet dient u namelijk zich te houden aan een gedragscode als u zich daaraan heeft gebonden en voor zover de verplichtingen uit die gedragscode concreet en kenbaar zijn."
De Gedragscode die Oxxio heeft ondertekend, staat hier onder. Er is een apart artikel gewijd aan colportage. Zoals je kan lezen hecht Oxxio zogenaamd enorm aan eerlijk zaken doen:
https://www.oxxio.nl/oxxio-thuis/over-o ... edragscode
"2.
Colportage
Indien de leverancier voor het werven van klanten gebruik maakt van colportage, zijn, naast (andere)
regels uit de Colportagewet, de volgende regels van toepassing.
2.1 De colporteur is verplicht zich door middel van een geldige legitimatie te identificeren met naam,
pasfoto en leverancier namens wie gecolporteerd wordt. Verder moet via een aan zijn kleding
aangebracht kenmerk duidelijk te zien zijn voor wie hij colporteert.
2.2 De colporteur respecteert de wens van de consument wanneer die op enigerlei wijze aangeeft
geen verkopers aan de deur te willen ontvangen en/of aangeeft dat contact ongelegen komt.
2.3 Verkoopgesprekken mogen uitsluitend worden aangegaan van 09.00 uur tot 21.00 uur op
werkdagen en van 10.00 uur tot 16.00 uur op zaterdagen. Buiten deze tijden is een
verkoopgesprek alleen toegestaan bij uitdrukkelijke afspraak op initiatief van de consument.
2.4 De colporteur zal het gesprek beëindigen en de woning verlaten zodra een consument dit
aangeeft. "
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 14 jan 2012 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfs wanneer de klant aangeeft dat er mondeling een overeenkomst tot stand is komen, dan bestaat er geen overeenkomst. Het zelfde is het geval wanneer nergens in de akte het adres van de colporteur staat of staat dat de klant kan ontbinden door binnen acht dagen dit in een brief aan te geven. Hoewel niet verplicht, geeft een aangetekende brief, die uiterlijk op de achtste dag verzonden is, een wettelijk vermoeden dat de inhoud een verklaring tot ontbinding bevat.
Artikel 24 Colportragewet schreef:
- Voor een overeenkomst, welke het onmiddellijk gevolg is van de werkzaamheid van een colporteur, is op straffe van nietigheid vereist, dat door of namens de bij de overeenkomst betrokken partijen in twee gelijkluidende exemplaren een akte wordt ondertekend, en dat onmiddellijk na de ondertekening door de partij, die door de colporteur tot het aangaan van de overeenkomst is bewogen, een exemplaar van die akte is ontvangen door ieder van beide partijen.
- Door de bij de overeenkomst partij zijnde eigenaar of eigenaren van de onderneming, waarin, onderscheidenlijk voor rekening waarvan, de colporteur werkzaam is, wordt zorggedragen, dat:
- in de akte, bedoeld in het eerste lid, de in artikel 25, eerste lid, bedoelde mogelijkheid om de overeenkomst te ontbinden wordt vermeld alsmede zijn of hun naam en zijn of hun adres, waarnaar de in artikel 25, eerste lid, bedoelde mededeling kan worden gezonden, een en ander op straffe van nietigheid van de overeenkomst;
- de akte is opgemaakt met inachtneming van de overigens bij algemene maatregel van bestuur te stellen regelen betreffende de inhoud van dergelijke akten, alsmede betreffende de wijze, waarop deze moeten zijn opgemaakt.
Artikel 25 lid 3 Colportragewet schreef:Een brief of briefkaart, die blijkens een bewijs van terpostbezorging uiterlijk op de in het tweede lid bedoelde achtste dag aangetekend aan het in artikel 24, tweede lid, onder a, bedoelde adres is verzonden, wordt, behoudens tegenbewijs, geacht een mededeling te bevatten als in het eerste lid bedoeld. Zodanige brief of briefkaart wordt geacht de geadresseerde te hebben bereikt op het tijdstip, waarop die brief of briefkaart voor de eerste maal aan bedoeld adres ter uitreiking is aangeboden.
-
MAXIEM
consequence
Het is echt heel belangrijk dat je schriftelijk en aangetekend aangeeft, dat je de overeenkomst alsnog ontbindt binnen de reguliere bedenkingstijd. Dit is vooral van belang, omdat met name dit bedrijf in het verleden herhaaldelijk heeft aangegeven, ontbindingsbrieven niet te hebben ontvangen, die niet aangetekend waren verzonden. Op verschillende forums kun je daarover informatie vinden.
Maxiem.
Het is echt heel belangrijk dat je schriftelijk en aangetekend aangeeft, dat je de overeenkomst alsnog ontbindt binnen de reguliere bedenkingstijd. Dit is vooral van belang, omdat met name dit bedrijf in het verleden herhaaldelijk heeft aangegeven, ontbindingsbrieven niet te hebben ontvangen, die niet aangetekend waren verzonden. Op verschillende forums kun je daarover informatie vinden.
Maxiem.
-
consequence
Ja, echt schofterig van Oxxio.. bedankt voor je advies.MAXIEM schreef:consequence
Maxiem.
-
Bob Schurkjens
Heb je al een klacht ingediend bij Consuwijzer? Doen hoor!
-
deoxxiomedewerker
- Contacteer:
Beste consequence,
Uw forum bericht van 13 januari jl. maakt duidelijk dat u ontevreden bent over onze dienstverlening. Tevens weet u niet of uw annulering inmiddels juist is verwerkt in onze administratie. Graag zou ik de situatie voor u willen uitzoeken. Ik verzoek u daarom vriendelijk mij uw nickname en uw klant- en telefoonnummer door te geven via [email protected], zodat ik snel contact met u kan opnemen.
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Laila
De Oxxiomedewerker
Uw forum bericht van 13 januari jl. maakt duidelijk dat u ontevreden bent over onze dienstverlening. Tevens weet u niet of uw annulering inmiddels juist is verwerkt in onze administratie. Graag zou ik de situatie voor u willen uitzoeken. Ik verzoek u daarom vriendelijk mij uw nickname en uw klant- en telefoonnummer door te geven via [email protected], zodat ik snel contact met u kan opnemen.
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Laila
De Oxxiomedewerker