LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] geld een contractwijzigng als verlenging?
-
geld een contractwijzigng als verlenging?
Mijn vrouw gaat na haar zwangerschapsverlof weer aan het werk,alleen is er nu een beginnend arbeidsconflict.
Haar huidige (3e) jaarcontract loopt af eind april,en deze zal niet verlengd worden is haar te kennen gegeven.
Nou gaat zij dus de rest van de tijd tot eind april,in plaats van 5 dagen,3 dagen werken,het contract zal dus gewijzigd worden.
Geld die contractwijziging nou als 4e contract??
Want dat zou betekenen dat ze dan een contract voor onbepaalde tijd heeft,naar mijn idee.
Niet dat ze dat perse wil want het zal uiteindelijk een onwerkbare situatie gaan worden,maar wil eigenlijk wel graag weten hoe het zit,dit ivm rechten en plichten.
Haar huidige (3e) jaarcontract loopt af eind april,en deze zal niet verlengd worden is haar te kennen gegeven.
Nou gaat zij dus de rest van de tijd tot eind april,in plaats van 5 dagen,3 dagen werken,het contract zal dus gewijzigd worden.
Want dat zou betekenen dat ze dan een contract voor onbepaalde tijd heeft,naar mijn idee.
Niet dat ze dat perse wil want het zal uiteindelijk een onwerkbare situatie gaan worden,maar wil eigenlijk wel graag weten hoe het zit,dit ivm rechten en plichten.
Re: geld een contractwijzigng als verlenging?
Het huidige contract wordt aangepast en dat geldt mijn inziens niet als een nieuw contract
-
Ga daar maar niet van uit. Het bedrijf wil blijkbaar geen mensen voor onbepaalde tijd in dienst nemen, dus die weten heus wel tot hoever ze kunnen gaan.Geld die contractwijziging nou als 4e contract??
Er ligt een jaarcontract tot april, het feit dat er minder uren gewerkt gaat worden, betekent mijns inziens nog niet dat dat contract ineens niet meer bestaat. Sterker nog: als de wijziging tot een vierde contract zou leiden, dan zou het bedrijf je vrouw wel voor de keus hebben gesteld: ofwel 5 dagen gaan werken tot einde contract, ofwel ontslag nemen. Dat ze het contract willen openbreken zodat je vrouw korter kan werken, is eigenlijk alleen maar positief te noemen.
Je zou het voor de zekerheid nog bij een juridisch loket kunnen navragen, maar eigenlijk zou ik je willen adviseren: geniet van de kleine, en probeer je te richten op het moment dat het contract af is gelopen: hoe, waar, en op wat voor manier gaan jullie dan verder.
Ben ik nu heel erg cynisch als ik tussen de regels door meen te lezen dat de vraag eigenlijk is, "valt er nog wat te vangen ?" ?asconahobbyist schreef:Mijn vrouw gaat na haar zwangerschapsverlof weer aan het werk,alleen is er nu een beginnend arbeidsconflict.
U kunt ook altijd eens advies inwinnen bij een juridisch loket. Eerste advies daar is doorgaans gratis. Wellicht is het wel verstandig dat even te doen.
Ik denk dat de vraag is of hier sprake is van een gewijzigde danwel nieuwe arbeidsovereenkomst en of er sprake is van een 4de opvolgend contract. Dit kan soms nogal ingewikkeld in elkaar zitten. Indien einddatum van beide contracten gelijk zijn, kan het zomaar zo zijn dat er sprake is van een gewijzigde overeenkomst, dan is er geen 4de ook niet als daar opnieuw voor getekend moet worden.
Nadere informatie kunt u ook hier vinden:
http://www.arbeidsrechter.nl/gewijzigde ... ereenkomst
-
Je loopt net als ik te lang mee op dit forum, denk ik. Ik dacht hetzelfde, maar aangezien ik geen zin heb in weer een discussie met een TS die het zo oprecht meent, en het wat mij betreft redelijk duidelijk is dat het niet om een vierde contract gaat, ben ik er maar niet op in gegaan.Ben ik nu heel erg cynisch als ik tussen de regels door meen te lezen dat de vraag eigenlijk is, "valt er nog wat te vangen ?" ?
Maar goed, bij deze alsnog.
Hmm ja dat is een heel plausibele verklaring inderdaad. Misschien vroeg ik daarom wel meer onbewust eens voorzichtig of het aan mij lag.witte angora schreef:Je loopt net als ik te lang mee op dit forum, denk ik. Ik dacht hetzelfde,...
Hoe dan ook als ik inderdaad een punt heb mbt het achterliggende motief maakt het me eigenlijk niet zoveel uit. Ik vind het begrijpelijk dat iemand wil weten wat zijn of haar rechten zijn in dergelijke gevallen. Alleen ik weet het antwoord niet helemaal zeker. Ik neig naar een nee, maar 100% zeker weet ik dat niet.
-
nee,het is niet de bedoeling om wat te vangen,het is meer dat,stel ze vindt niet voor het einde contract wat anders vindt,dan staat ze op straat of zou ze dan nog in dienst blijven.
Maar de voorkeur is wel,als de wiedeweerga wat anders vinden,maar als dat niet lukt zal het dus waarschijnlijk een WW uitkering worden.
Bedankt voor de snelle reply!
Maar de voorkeur is wel,als de wiedeweerga wat anders vinden,maar als dat niet lukt zal het dus waarschijnlijk een WW uitkering worden.
Bedankt voor de snelle reply!
-
Ik geloof ook niet dat er sprake is van een nieuwe arbeidsovereenkomst.
Inhoud en functie blijven immers ongewijzigd, alleen het part-time percentage veranderd.
Daarbij komt dat ik verwacht dat de teruggang van 5 naar 3 dagen op eigen verzoek is gedaan, en dus een verzoek is van een werknemer waar de werkgever in beginsel positief op moet reageren
Inhoud en functie blijven immers ongewijzigd, alleen het part-time percentage veranderd.
Daarbij komt dat ik verwacht dat de teruggang van 5 naar 3 dagen op eigen verzoek is gedaan, en dus een verzoek is van een werknemer waar de werkgever in beginsel positief op moet reageren
-
dan weten we genoeg,bedankt iedereen zover!
In dat geval had ze beter 3 maanden 5 dagen kunnen blijven werken dan had ze als ze niets zou vinden in de ww een hoger bedrag aan uitkering kunnen krijgen. Bij een nieuwe baan kan ze dan alsnog part time gaan werken.
De 5 dagen grondslag wordt wel voor een deel meegenomen in de ww, omdat ze altijd kan opgeven in een verleden meer loon te hebben ontvangen. Eigenlijk is ze nu voor een bepaald aantal uren werkloos geworden dus kan ze al ww aanvragen voor die uren.aardjee schreef:In dat geval had ze beter 3 maanden 5 dagen kunnen blijven werken dan had ze als ze niets zou vinden in de ww een hoger bedrag aan uitkering kunnen krijgen. Bij een nieuwe baan kan ze dan alsnog part time gaan werken.
-
Tenzij ze zelf om vermindering van die uren heeft gevraagd, dan wordt het niet toegekend.Eigenlijk is ze nu voor een bepaald aantal uren werkloos geworden dus kan ze al ww aanvragen voor die uren.
@emmy volgens mij stond er dat ze vrijwillig minder ging werken dus dat geldt dat niet, en haar contract wordt er ook vrijwillig op aangepast, wetende dat die over een paar maanden vervalt. Dus vrijwillig minder werken, dan geldt die 5 dagen volgens mij niet
Of het echt helemaal vrijwillig is dan zouden we de achtergrond precies moeten kennen. Misschien is het wel wat minder vrijwillig omdat het niet zo goed gaat om die 5 dagen te blijven werken. Misschien is er wel door werkgever een beetje op aangedrongen en kwam het haar eigenlijk wel zo goed uit..
Ik bedoel, misschien is er best nog een opening om ww te krijgen voor de werkloos geworden uren.
Ik bedoel, misschien is er best nog een opening om ww te krijgen voor de werkloos geworden uren.