LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Premie volksverzekeringen gekort

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Columbo
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 dec 2007 16:19

Premie volksverzekeringen gekort

Ongelezen bericht door Columbo »

Geacht Forum,

Heb een vraag,over Premievolksverzekeringen Voorlopige teruggaaf.
Deze was tot 1-1-2012 altijd € 164 euro en is nu € 112 geworden,gebeld met belasting kantoor,komt dat u in de AOW gaat beste man.
De Huisvrouwen toeslag noem ik deze.

Ik ga in April 2012 in de AOW, en heb nu een WAO uitkering op minimum loon,dus deze korting tikt flink aan bij ons..
Ik kan belasting begrijpen als ik April in AOW kom gaat loon omhoog,en dan mag er niet meer als € 1343 per jaar betaald worden aan loonheffing volgens belastingen,maar nu kom ik wel 3 tot max 4 maanden € 52 euro onder minimum loon uit.
Wat te doen?
Bedankt voor lezen ons bericht

Columbo
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 dec 2007 16:19

Re: Premie volksverzekeringen gekort

Ongelezen bericht door Columbo »

vogels schreef:
maar nu kom ik wel 3 tot max 4 maanden € 52 euro onder minimum loon uit. Wat te doen?
Zuiniger aan doen.
Even zonder dollen Vogels, als u niet begrijpt dat wij ons zorgen maken,jammer
dan,maar we zitten wel 3 tot 4 maanden in ellende.

Species8472
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2011 23:55

Re: Premie volksverzekeringen gekort

Ongelezen bericht door Species8472 »

En hoeveel ouderenkorting krijgt u?

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Premie volksverzekeringen gekort

Ongelezen bericht door manondoris »

mischien heb je hier wat aan ?
Algemene heffingskorting
Als u het hele jaar in Nederland woont en belastingplichtig bent, hebt u recht op de algemene heffingskorting. Of u volledig gebruik kunt maken van deze heffingskorting, hangt af van de hoogte van uw inkomen.

Hebt u geen of een laag inkomen? En hebt u meer dan 6 maanden een fiscale partner die voldoende belasting is verschuldigd? Dan betalen we de algemene heffingskorting aan u uit.

De algemene heffingskorting is € 2.033, of € 934 als u 65 jaar of ouder bent in 2012.

Afbouw uitbetaling algemene heffingskorting
In 2024 vervalt de uitbetaling van de algemene heffingskorting aan de minst-verdienende partner. Wij bouwen dit sinds 2009 in 15 jaar af. Daarom ontvangt de minst-verdienende partner ieder jaar 6,67% minder heffingskorting. In 2012 ontvangt de minst-verdienende partner 26,67% minder algemene heffingskorting.

Uitzonderingen afbouwen algemene heffingskorting
Tot en met 2011 was iedereen die geboren was vóór 1 januari 1972 vrijgesteld van deze afbouw. Met ingang van 2012 geldt die vrijstelling voor iedereen die geboren is vóór 1 januari 1963. Bent u geboren tussen 31 december 1962 en 1 januari 1971? Dan is in 2012 de afbouw 13,33%.

De uitbetaling van de algemene heffingskorting aan de fiscale partner die niet of weinig verdient wordt in 2012 in de volgende situaties afgebouwd:

Situatie 1
De fiscale partner die niet of weinig verdient is geboren na 31 december 1971.
Hij heeft in 2012 niet meer dan 6 maanden een thuiswonend kind dat is geboren na 31 december 2005.
De afbouw in 2012 is 26,67%.
Voorbeeld

U bent geboren na 31 december 1971 en u hebt geen inkomen. U hebt geen thuiswonende kinderen die geboren zijn na 31 december 2005. Als uw fiscale partner voldoende belasting is verschuldigd, hebt u recht op uitbetaling van de algemene heffingskorting van € 2.033. De afbouw voor het jaar 2012 is 26,67% = € 542. U krijgt € 2.033 - € 542 = € 1.491 uitbetaald.

Situatie 2
De fiscale partner die niet of weinig verdient is geboren na 31 december 1971.
Hij heeft in 2012 meer dan 6 maanden een thuiswonend kind dat is geboren na 31 december 2005.
Dat kind staat op hetzelfde woonadres als die partner ingeschreven.
De afbouw in 2012 is 13,33%.
Voorbeeld

U bent geboren na 31 december 1971. U hebt in 2012 meer dan 6 maanden een thuiswonend kind dat is geboren na 31 december 2005. Dat kind staat op hetzelfde woonadres ingeschreven als u. Uw loon is € 4.000. De belasting hierover is € 1.324. De algemene heffingskorting is € 2.033 en de arbeidskorting € 70. In totaal is dat € 2.103. Het verschil tussen uw berekende belasting en uw heffingskortingen is € 2.103 - € 1.324 = € 779.

Uw fiscale partner heeft een inkomen van € 35.000. Zijn belasting hierover is € 13.005. Zijn algemene heffingskorting is € 2.033 en de arbeidskorting € 1.611. In totaal is dat € 3.644. Uw fiscale partner is € 13.005 - € 3.644 = € 9.361 belasting verschuldigd. Dit is meer dan € 779. De afbouw van algemene heffingskorting voor het jaar 2012 is 13,33%. U krijgt € 779 - € 271 (13,33% van € 2.033) = € 508 uitbetaald.

Situatie 3
De fiscale partner die niet of weinig verdient is geboren na 31 december 1962 maar vóór 1 januari 1972.
De afbouw in 2012 is 13,44%.
Voorbeeld

U bent geboren na 31 december 1962 maar vóór 1 januari 1972 en u hebt geen inkomen. Als uw fiscale partner voldoende belasting verschuldigd is, hebt u recht op uitbetaling van de algemene heffingskorting van € 2.033. De afbouw voor het jaar 2012 is 13,33%. U krijgt € 2.033 - € 271 (13,33% van € 2.033) = € 1.762 uitbetaald.

Situatie 4
De fiscale partner die niet of weinig verdient is geboren vóór 1 januari 1963.
De uitbetaling van de algemene heffingskorting wordt niet afgebouwd.
Voorbeeld

U bent geboren vóór 1 januari 1963 en hebt geen inkomen. Als uw fiscale partner voldoende belasting verschuldigd is, hebt u recht op uitbetaling van de algemene heffingskorting van € 2.033. De uitbetaling van de algemene heffingskorting wordt in deze situatie niet afgebouwd.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Premie volksverzekeringen gekort

Ongelezen bericht door fisbel »

Manondoris: uw gekopieerde informatie is uitsluitend nuttig wat betreft de volgende zin:
Hebt u geen of een laag inkomen? En hebt u meer dan 6 maanden een fiscale partner die voldoende belasting is verschuldigd? Dan betalen we de algemene heffingskorting aan u uit
Columbo heeft een niet verdienende partner, jonger dan 65 jaar.
Columbo is geboren in april 1947. Zijn algemene heffingskorting is € 1209 (tijdsevenredig toegepast) Daarnaast komt hij in aanmerking voor de ouderenkorting van € 762 Totaal heffingskortingen derhalve € 1971
Te betalen belasting - uitgekeerd als 'huisvrouwenbelasting' aan zijn vrouw: € 1343.

Verklaring van het geringere bedrag aan heffingskorting:
Algemene verklaring: bij het bereiken van de 65-jarige leeftijd wordt er in de schijven 1 en 2 minder belasting betaald (geen AOW-premie meer te betalen). Als het totaal aan te betalen belasting lager uitkomt dan de heffingskortingen van de 65-plusser + de algemene heffingskorting partner 2012 ad € 2033 kan de uitbetaling van de algemene heffingskorting aan de niet verdienende partner onder 65 jaar niet volledig worden verzilverd.

Specifieke verklaring toegespitst op de situatie Columbo:
Geschat inkomen 2012: € 16.852 - dit bedrag is te vinden door de gegeven cijfers van Columbo in de VA2012 in te vullen.
Te betalen belasting € 3314 Minus heffingskorting ad € 1971 (alg. heffingskorting 1209 en ouderenkorting € 762): verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen: € 1343 - het verschil tussen beide getallen. Omdat er niet meer heffingskorting aan de vrouw van Columbo kan worden uitbetaald als dat er belasting is betaald, is de uitkering van de heffingskorting niet € 2033 maar € 1343. In het programma is dat als volgt te zien: algemene heffingskorting € 2033 / maximum in aanmerking te nemen heffingskortingen: € 1343.

Columbo
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 dec 2007 16:19

Re: Premie volksverzekeringen gekort

Ongelezen bericht door Columbo »

fisbel schreef:Manondoris: uw gekopieerde informatie is uitsluitend nuttig wat betreft de volgende zin:
Hebt u geen of een laag inkomen? En hebt u meer dan 6 maanden een fiscale partner die voldoende belasting is verschuldigd? Dan betalen we de algemene heffingskorting aan u uit
Columbo heeft een niet verdienende partner, jonger dan 65 jaar.
Columbo is geboren in april 1947. Zijn algemene heffingskorting is € 1209 (tijdsevenredig toegepast) Daarnaast komt hij in aanmerking voor de ouderenkorting van € 762 Totaal heffingskortingen derhalve € 1971
Te betalen belasting - uitgekeerd als 'huisvrouwenbelasting' aan zijn vrouw: € 1343.

Verklaring van het geringere bedrag aan heffingskorting:
Algemene verklaring: bij het bereiken van de 65-jarige leeftijd wordt er in de schijven 1 en 2 minder belasting betaald (geen AOW-premie meer te betalen). Als het totaal aan te betalen belasting lager uitkomt dan de heffingskortingen van de 65-plusser + de algemene heffingskorting partner 2012 ad € 2033 kan de uitbetaling van de algemene heffingskorting aan de niet verdienende partner onder 65 jaar niet volledig worden verzilverd.

Specifieke verklaring toegespitst op de situatie Columbo:
Geschat inkomen 2012: € 16.852 - dit bedrag is te vinden door de gegeven cijfers van Columbo in de VA2012 in te vullen.
Te betalen belasting € 3314 Minus heffingskorting ad € 1971 (alg. heffingskorting 1209 en ouderenkorting € 762): verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen: € 1343 - het verschil tussen beide getallen. Omdat er niet meer heffingskorting aan de vrouw van Columbo kan worden uitbetaald als dat er belasting is betaald, is de uitkering van de heffingskorting niet € 2033 maar € 1343. In het programma is dat als volgt te zien: algemene heffingskorting € 2033 / maximum in aanmerking te nemen heffingskortingen: € 1343.
Dank u voor de uitstekende uitleg.
Geheel duidelijk voor ons.
Maar we komen vanaf 1-1 -2012 wel tot AOW gaat betalen,nu 52 euro te kort.
Heb UWV gebeld Call-center zonde van kosten 0900,die snappen het niet.

Wel toen de toeslag werdt ingevoerd moest € 166 van de WAO uitkering af.

Nu is de vraag,moeten we maar tot AOW op houtje bijten of moet UWV dit bedrag weer aanvullen tot datum AOW.

Ik ben heel goed door u geholpen bedankt voor deze.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Premie volksverzekeringen gekort

Ongelezen bericht door fisbel »

Als de heffingskorting van uw vrouw gekort werd op uw uitkering, moet het bedrag nu, lijkt me, aangepast worden naar de werkelijke situatie: uw vrouw krijgt immers minder heffingskorting. Er moet dan in de eerste maanden van dit jaar minder worden gekort.

U weet nu de verklaring waarom u minder heffingskorting krijgt. Met deze verklaring kunt u opnieuw uw probleem aan het UWV voorleggen. Of een gesprek aanvragen met hen. Eventueel kunt u een organisatie als de Sociale Raadslieden inschakelen. In veel plaatsen is die organisatie aanwezig. Die weten van wanten wat dit soort problematieken betreft.
Daarnaast kunt u terecht bij de de rijksoverheid / Postbus 51. Zij kunnen u helpen met vragen over wet- en regelgeving. Telefoon: 0800-8051 (gratis). als de vraag uitgezocht moet worden, is er het terugbelverzoek. Men zoekt het uit voor u en u krijgt dan binnen een aantal dagen antwoord op uw vraag. Ook per e-mail kan de vraag worden voorgelegd.

Als laatste mogelijkheid is er voor mensen die niet het minimale inkomen hebben om maandelijks rond te komen de bijstandsuitkering (WWB) Dit minimale bedraag is gebaseerd op het minimumloon. Mensen die gehuwd of samenwonend zijn, hebben recht op 100 procent van het minimumloon. Bruto is dat € 1446,60 per maand. Netto ruim € 1300. Maar hiervoor moet u bij de Sociale Dienst van uw gemeente zijn.
Laatst gewijzigd door fisbel op 18 jan 2012 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Premie volksverzekeringen gekort

Ongelezen bericht door fisbel »

Goede aanvulling vogels Willen instanties het probleem begrijpen, moet wel de juiste terminologie worden gebruikt.
Met uw opmerking dat u het probleem van € 50 per maand minder niet ziet, ben ik het niet eens. Je zal het maar echt te kort hebben.

Columbo
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 dec 2007 16:19

Re: Premie volksverzekeringen gekort

Ongelezen bericht door Columbo »

vogels schreef:
Als de heffingskorting van uw vrouw gekort werd op uw uitkering
De heffingskorting wordt NIET gekort op een WAO-uitkering. Blijkbaar heeft topicstarter een aanvulling vanuit de Toeslagenwet, daar wordt het wel op gekort.

Ik begrijp eigenlijk het probleem niet zo, het gaat tenslotte maar om 4 maanden. Ochtendje poetsen en je hebt die 50 euries bij elkaar.
Laatst gewijzigd door Columbo op 18 jan 2012 13:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Columbo
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 dec 2007 16:19

Re: Premie volksverzekeringen gekort

Ongelezen bericht door Columbo »

fisbel schreef:Als de heffingskorting van uw vrouw gekort werd op uw uitkering, moet het bedrag nu, lijkt me, aangepast worden naar de werkelijke situatie: uw vrouw krijgt immers minder heffingskorting. Er moet dan in de eerste maanden van dit jaar minder worden gekort.

U weet nu de verklaring waarom u minder heffingskorting krijgt. Met deze verklaring kunt u opnieuw uw probleem aan het UWV voorleggen. Of een gesprek aanvragen met hen. Eventueel kunt u een organisatie als de Sociale Raadslieden inschakelen. In veel plaatsen is die organisatie aanwezig. Die weten van wanten wat dit soort problematieken betreft.
Daarnaast kunt u terecht bij de de rijksoverheid / Postbus 51. Zij kunnen u helpen met vragen over wet- en regelgeving. Telefoon: 0800-8051 (gratis). als de vraag uitgezocht moet worden, is er het terugbelverzoek. Men zoekt het uit voor u en u krijgt dan binnen een aantal dagen antwoord op uw vraag. Ook per e-mail kan de vraag worden voorgelegd.

Als laatste mogelijkheid is er voor mensen die niet het minimale inkomen hebben om maandelijks rond te komen de bijstandsuitkering (WWB) Dit minimale bedraag is gebaseerd op het minimumloon. Mensen die gehuwd of samenwonend zijn, hebben recht op 100 procent van het minimumloon. Bruto is dat € 1446,60 per maand. Netto ruim € 1300. Maar hiervoor moet u bij de Sociale Dienst van uw gemeente zijn.
Fisbel, hartelijk dank voor u uitleg,heb het uitgeprint en ga morgen naar Sociale dienst.
Heb geprobeerd de UWV te bereiken moest Call -Center bellen bleek in Assen te zijn,terwijl ik bijna UWV kantoor zie,maar helaas zonder afspraak niet binnen kom.
Ik hoop dat GSD een ingang heeft bij UWV hopelijk.
Maar heel fijn voor de goede uitleg.

Columbo
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 dec 2007 16:19

Re: Premie volksverzekeringen gekort

Ongelezen bericht door Columbo »

vogels schreef:
Als de heffingskorting van uw vrouw gekort werd op uw uitkering
De heffingskorting wordt NIET gekort op een WAO-uitkering. Blijkbaar heeft topicstarter een aanvulling vanuit de Toeslagenwet, daar wordt het wel op gekort.

Ik begrijp eigenlijk het probleem niet zo, het gaat tenslotte maar om 4 maanden. Ochtendje poetsen en je hebt die 50 euries bij elkaar.
Heb het nagekeken in documenten,klopt €166 werdt gekort op Toeslagenwet .
Uikering WAO incl bedrag toeslagenwet .

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Premie volksverzekeringen gekort

Ongelezen bericht door manondoris »

ik had het laatst met mijn schoonzus over deze huisvrouwen toeslag! haar man werkt zij niet, ik vertelde haar dat er een einde zou komen aan deze toeslag toen zei zij ,ja maar dat maakt niet uit want dan krijgt mijn man het er weer bij zijn loon bij. maar is dat wel zo ? ben er gewoon benieuwd naar of iemand hier weet hoe het zit :roll:

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Premie volksverzekeringen gekort

Ongelezen bericht door manondoris »

vogels schreef:
ant dan krijgt mijn man het er weer bij zijn loon bij
Nee hoor, dat klopt natuurlijk niet. De alg. heffingskorting wordt altijd al maximaal toegepast bij haar man. Daar komt echt niks boven op.
dacht ik dus ook , dus zei krijgt nu zo ong 200 euro per maand en word nu afgebouwd met 13.33% per jaar tot 2024 ! mmmm dat zal ze wel niet zo heel leuk vinden :shock:

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Premie volksverzekeringen gekort

Ongelezen bericht door manondoris »

vogels schreef:
dat zal ze wel niet zo heel leuk vinden
Maar eens gaan werken dan. Dat is ook 1 van de redenen dat deze regeling verdwijnt. Het weerhoudt sommige vrouwen ervan om aan het werk te gaan.
mee eens vogels ,ik vind deze hele regeling waardeloos en niet helemaal eerlijk tegen over vrouwen die er wel partime bij werken !

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Premie volksverzekeringen gekort

Ongelezen bericht door fisbel »

manondoris schreef:
vogels schreef:
ant dan krijgt mijn man het er weer bij zijn loon bij
Nee hoor, dat klopt natuurlijk niet. De alg. heffingskorting wordt altijd al maximaal toegepast bij haar man. Daar komt echt niks boven op.
dacht ik dus ook , dus zei krijgt nu zo ong 200 euro per maand en word nu afgebouwd met 13.33% per jaar tot 2024 ! mmmm dat zal ze wel niet zo heel leuk vinden :shock:
Wat u hier schrijft klopt niet. Afbouw algemene heffingskorting niet of weinig verdienende partners met 13,33% vindt uitsluitend versneld plaats voor bepaalde groepen (tussen 1963 / 1972 geboren // kind jonger dan 6 jaar) Dit gedurende de jaren 2012, 2013, 2014.
In 2015 staat iedereen op 60% uitbetaling algemene heffingskorting. En is de afbouw voor iedereen 6,67%. Dit tot uiterlijk 2024. Maw: in het jaar 2023 is voor het laatst uitbetaling van de algemene heffingskorting mogelijk. Het percentage is dan gezakt tot 6,67%.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Premie volksverzekeringen gekort

Ongelezen bericht door manondoris »

oke dank je :wink:

Gesloten