UPC levert niet wat ze beloven. Deel abonnementsgeld terug?
Geplaatst: 20 jan 2012 00:50
Ik heb al meerdere jaren digitale televisie van UPC. Voorheen kwam UPC met enige regelmaat met nieuwe "firmware" voor hun media boxen. In de meeste gevallen losten ze hiermee wat fouten op en soms werd er functionaliteit toegevoegd en/of gewijzigd.
Ergens in 2010 was er weer zo'n firmware update. Echter, deze firmware update bracht meer problemen met zich mee dan het oploste.
Iedereen kent de reclames van UPC wel. Er wordt vooral de nadruk gelegd op het feit dat dat je (live-) televisie kan pauzeren en dat je eenvoudig programma's kan opnemen met de ingebouwde digitale videorecorder. Voorheen maakte ik dan ook veelvuldig gebruik van deze opties. Er is niets makkelijker dan even de uitzending te pauzeren om bijvoorbeeld een kopje koffie in te schenken, of wanneer je net gebeld wordt (of bij hoge nood ), om dan vervolgens het programma verder te kijken wanneer je daarmee klaar bent (en dan tijdens de reclame weer fijn door te spoelen!). Opnemen deed ik ook heel vaak. De meeste programma's waar ik in geïnteresseerd ben, komen op tijdstippen dat de rest van mijn gezin liever naar één van de vele talentenshows kijkt.
Tot dus in 2010 die firmware update kwam. Hiermee werden een aantal zeer vervelende "bugs" geïntroduceerd. Het pauzeren van programma's gaat nu altijd fout. Als je namelijk - na het programma gepauzeerd te hebben - weer verder wilt kijken, speelt de media box niet verder vanaf het moment dat je pauzeerde, maar vanaf het begin dat je naar het huidige kanaal bent gaan kijken. Staat je media box dus al 3 uur op hetzelfde kanaal, dan begint hij te spelen vanaf 3 uur geleden. Je moet dan eerst door die 3 uur heen spoelen, en dat kan op de UPC media box gerust een paar minuten duren. En omdat er ook nog eens bugs in het spoelen waren geïntroduceerd met de nieuwe firmware, is het bijna onmogelijk geworden om het punt te vinden waar je nou eigenlijk gepauzeerd had. M.a.w., het pauzeren is eigenlijk niet meer bruikbaar.
En opgenomen programma's hebben nu ook een probleem gekregen. Beeld en geluid lopen niet synchroon waardoor je eigenlijk niet meer naar opgenomen programma's kan kijken.
UPC beloofde dat ze vrij snel met een nieuwe firmware update zouden komen die deze nieuwe problemen zouden oplossen. Maar dit werd telkens weer uitgesteld. En nu, meer dan een jaar later, hebben ze wederom een deadline gemist (oktober 2011) en is er helemaal niets bekend wanneer, en óf er een nieuwe versie van de firmware komt.
Maar al die tijd betaal ik dus wel abonnementsgeld voor een product dat niet deugdelijk is. En ik ben eerlijk gezegd niet meer van plan het volledige bedrag aan abonnementsgeld te betalen.
Maar sta ik in mijn recht? Kan ik UPC in gebreke stellen en een deel van mijn abonnementsgeld 1) terug eisen en 2) vanaf nu opschorten?
Zo ja, hoe ga ik dan te werk?
Bij voorbaat dank.
Ergens in 2010 was er weer zo'n firmware update. Echter, deze firmware update bracht meer problemen met zich mee dan het oploste.
Iedereen kent de reclames van UPC wel. Er wordt vooral de nadruk gelegd op het feit dat dat je (live-) televisie kan pauzeren en dat je eenvoudig programma's kan opnemen met de ingebouwde digitale videorecorder. Voorheen maakte ik dan ook veelvuldig gebruik van deze opties. Er is niets makkelijker dan even de uitzending te pauzeren om bijvoorbeeld een kopje koffie in te schenken, of wanneer je net gebeld wordt (of bij hoge nood ), om dan vervolgens het programma verder te kijken wanneer je daarmee klaar bent (en dan tijdens de reclame weer fijn door te spoelen!). Opnemen deed ik ook heel vaak. De meeste programma's waar ik in geïnteresseerd ben, komen op tijdstippen dat de rest van mijn gezin liever naar één van de vele talentenshows kijkt.
Tot dus in 2010 die firmware update kwam. Hiermee werden een aantal zeer vervelende "bugs" geïntroduceerd. Het pauzeren van programma's gaat nu altijd fout. Als je namelijk - na het programma gepauzeerd te hebben - weer verder wilt kijken, speelt de media box niet verder vanaf het moment dat je pauzeerde, maar vanaf het begin dat je naar het huidige kanaal bent gaan kijken. Staat je media box dus al 3 uur op hetzelfde kanaal, dan begint hij te spelen vanaf 3 uur geleden. Je moet dan eerst door die 3 uur heen spoelen, en dat kan op de UPC media box gerust een paar minuten duren. En omdat er ook nog eens bugs in het spoelen waren geïntroduceerd met de nieuwe firmware, is het bijna onmogelijk geworden om het punt te vinden waar je nou eigenlijk gepauzeerd had. M.a.w., het pauzeren is eigenlijk niet meer bruikbaar.
En opgenomen programma's hebben nu ook een probleem gekregen. Beeld en geluid lopen niet synchroon waardoor je eigenlijk niet meer naar opgenomen programma's kan kijken.
UPC beloofde dat ze vrij snel met een nieuwe firmware update zouden komen die deze nieuwe problemen zouden oplossen. Maar dit werd telkens weer uitgesteld. En nu, meer dan een jaar later, hebben ze wederom een deadline gemist (oktober 2011) en is er helemaal niets bekend wanneer, en óf er een nieuwe versie van de firmware komt.
Maar al die tijd betaal ik dus wel abonnementsgeld voor een product dat niet deugdelijk is. En ik ben eerlijk gezegd niet meer van plan het volledige bedrag aan abonnementsgeld te betalen.
Maar sta ik in mijn recht? Kan ik UPC in gebreke stellen en een deel van mijn abonnementsgeld 1) terug eisen en 2) vanaf nu opschorten?
Zo ja, hoe ga ik dan te werk?
Bij voorbaat dank.