LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onverklaarbaar data verbruik VODAFONE

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
ilonkaelmont
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2012 19:19

onverklaarbaar data verbruik VODAFONE

Ongelezen bericht door ilonkaelmont »

Op 2 januari 2012 contact opgenomen de klantenservice van Vodafone , gesproken met [persoonsgegevens verwijderd door moderator], omdat ik van mijn ING rekening EURO 545,09 is afgetrokken.

Wij zijn tot de ontdekking gekomen dat vanuit verschillenden locaties in de regio van Suriname, landen zoals Curaçao, Bonaire Trinidad & Tobago en Guyana, extreme datatransacties zijn geweest vanuit mijn mobiel nummer. Hij kon mij ook geen verklaring geven hoe dat kan en wist het ook niet op te lossen.

Momenteel verblijf ik tijdelijk voor een project in Suriname, maar ben woonachtig in Amsterdam. Ik heb mijn Data Roaming op mijn Iphone NOOIT aan en in mijn heel klantenverleden bij Vodafone maak ik ook zelden tot Nooit gebruik van het internet. Erger nog is dat ik NIET in de bovengenoemde landen geweest.

Ik heb tevens een klachtenbrief naar Vodafone gestuurd, mijn verhaal uitgelegd en foto kopieen van mijn paspoort toegevoegd om aan te tonen dat ik niet in de landen ben geweest en de kosten ook niet heb gemaakt.

Nog vreemder is dat de rekening van Vodafone 756,71 was en dat ik een korting?? heb gekregen van iets meer dat 200Euro waarodoor ik dus 545,09 Euro moet betalen.
En dat is nog gebeurd VOORDAT ik wist dat er een probleem was.

Vervolgens heb ik een klacht heb ik geplaatst bij klacht.nl en 2 dagen later kreeg ik een response dat het 24uur webteam van vodafone niets voor mij kan betekenen en dat ik de rekening moet betalen en daarnaast wordt beweerd dat ik de kosten WEL heb gemaakt en ook dus in de landen ben geweest. ABSURD gewoon!! Ondanks dat mijn paspoort dat aantoont

En vandaag 21 januari krijg ik doodleuk weer een factuur van nu 7 EURO ook weer voor ONVERKLAARBAAR data verbruik en weer vanuit die verschillende bovengenoemde landen waar ik wederom niet ben geweest.

Verder heeft Vodafone geen oplossing geboden hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden.

Ik hoop dat Radar dit probleem zal onderzoeken en dat Vodafone dit soort vormen van misbruik niet verder kan toepassen op haar klanten.

Op klacht.nl zijn er een aantal van soortgelijke klachten gepubliceerd echter worden de topics door Vodafone afgesloten en als opgelost afgevinkt.

Ik hoop echt dat u mij en ook anderen kan helpen

Wie kan mij informeren/ advies geven hoe ik dit bedrag kwijtgescholden krijg ?
En wat voor stappen ik moet ondernemen om dit voor elkaar te krijgen ?

Gr
Ilonka
Laatst gewijzigd door Radar op 09 feb 2012 16:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door de Moderator vanwege het schenden van de gedragsregels ( zie http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels ).

witte angora
Berichten: 32032
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: onverklaarbaar data verbruik VODAFONE

Ongelezen bericht door witte angora »

.
Laatst gewijzigd door witte angora op 21 jan 2012 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

karremaar
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 jul 2011 17:42

Re: onverklaarbaar data verbruik VODAFONE

Ongelezen bericht door karremaar »

Daar is Ilonka niet mee geholpen toch.

ilonkaelmont
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2012 19:19

Re: onverklaarbaar data verbruik VODAFONE

Ongelezen bericht door ilonkaelmont »

Excuses voor het dubbel posten dat was niet de bedoeling.

Maar heeft iemand eeen advies voor mij a.u.b.?

Vr. gr.
Ilonka

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: onverklaarbaar data verbruik VODAFONE

Ongelezen bericht door ciske »

ilonkaelmont schreef:Excuses voor het dubbel posten dat was niet de bedoeling.

Maar heeft iemand eeen advies voor mij a.u.b.?

Vr. gr.
Ilonka

ik helaas niet , komt denk nog wel iemand.

je vorige post ken je zelf weghalen, effe op het kruisje drukken :wink:

Floor1974
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2012 20:01

Re: onverklaarbaar data verbruik VODAFONE

Ongelezen bericht door Floor1974 »

Ook ik zie net op mijn online rekening een fors bedrag voor het gebruik van internet. Ik heb ook altijd dataroaming uitstaan en maak nooit gebruik van internet op mijn telefoon. Ik heb Vodafone nog niet gesproken, maar wel gegoogled en zie dat ik helaas niet de enige ben en dat Vodafone er niets mee doet. Ik ga maandag meteen bellen en hoop op een goede oplossing. Anders toch overstappen naar een andere provider.
Ik kan je dus niet helpen, maar hoop voor ons beide en blijkbaar vele andere een goede tip!!

witte angora
Berichten: 32032
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: onverklaarbaar data verbruik VODAFONE

Ongelezen bericht door witte angora »

Ook ik zie net op mijn online rekening een fors bedrag voor het gebruik van internet. Ik heb ook altijd dataroaming uitstaan en maak nooit gebruik van internet op mijn telefoon.
Wat voor abonnement heb je dan? Ik heb Vodafone bellen+sms, geen internet. Er zijn echter genoeg topics geopend hier dat het toestel uit zichzelf contact zoekt met internet, ondanks dat daar geen abonnement voor is. Daarom heb ik via de klantenservice die mogelijkheid helemaal laten blokkeren. Deden ze wel moeilijk over, in eerste instantie, maar in tweede instantie blokkeerden ze het toch, en geen enkel probleem met onverklaarbare nota's als gevolg van internetgebruik dat ik nooit van zijn leven gemaakt heb.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: onverklaarbaar data verbruik VODAFONE

Ongelezen bericht door olaf79 »

Als het waar is wat je vertelt en daar ga ik zonder mee van uit, kan ik maar 1 ding bedenken en dat is dat er een dubbele / valse simkaart in omloop is waarmee de kosten op jouw worden gemaakt.
Ik raad je aan een lokale prepaid simkaart te kopen en de vodafone simakaart voorlopig niet te gebruiken. Krijg je weer rekeningen met belkosten dan weet je zeker dat er een illegale kopie in het spel is.

witte angora
Berichten: 32032
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: onverklaarbaar data verbruik VODAFONE

Ongelezen bericht door witte angora »

Als het waar is wat je vertelt en daar ga ik zonder mee van uit, kan ik maar 1 ding bedenken en dat is dat er een dubbele / valse simkaart in omloop is waarmee de kosten op jouw worden gemaakt.
Het zou me niks verbazen als dezelfde nummers in meerdere landen zijn uitgegeven, of is dat een gek idee? Geen idee hoeveel mobieltjes er wereldwijd zijn uitgegeven, maar ga eens uit van 1.000.000.000, 1 miljard, dan zit je toch al op de 10 cijfers, en het 06- moet er ook nog eens voor. Geen idee hoe dat geregeld is, dat mensen met hetzelfde nummer niet op elkaars lijntje kunnen bellen?

En ja, als er in dezelfde regio vanwege vakantie of anderszins dan een stuk of drie, vier met hetzelfde nummer actief zijn dan zou het zomaar kunnen dat Jantje voor Pietje betaald en Pietje voor Marietje, en Marietje snapt in haar blijmoedigheid maar niet dat haar nota zo laag is, terwijl Jantje niet snapt dat zijn nota zo hoog is, en Pietje? Die vindt het wel best zo. :?

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: onverklaarbaar data verbruik VODAFONE

Ongelezen bericht door aardjee »

je hebt ook nog internationaal dus in het buitenland is jouw mobile nummer 00316......... dus in totaal 13 cijfers dus aardig wat nummers uit te geven

witte angora
Berichten: 32032
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: onverklaarbaar data verbruik VODAFONE

Ongelezen bericht door witte angora »

Ok, dan moeten gelijke abonneenummers dus in principe naast elkaar kunnen bestaan? Mits de landnummers anders zijn? Maar zou het dan toch kunnen dat daar iets fout gaat op een of andere manier? Of denk ik nu te simpel?

En voor ik afgekat ga worden :( door bepaalde mensen: ik weet nu eenmaal ook niet alles, domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: onverklaarbaar data verbruik VODAFONE

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:Ok, dan moeten gelijke abonneenummers dus in principe naast elkaar kunnen bestaan? Mits de landnummers anders zijn? Maar zou het dan toch kunnen dat daar iets fout gaat op een of andere manier? Of denk ik nu te simpel?

En voor ik afgekat ga worden :( door bepaalde mensen: ik weet nu eenmaal ook niet alles, domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.
Het telefoonnummer wordt gevormd door een landnummer en een abonneenummer. Die combinatie is uniek, want anders zou het gsm netwerk niet weten waar het telefoongesprek moet worden afgeleverd.

Een telefoon heeft een intern nummer (IMEI nummer). Dat nummer wordt samen met de simkaartnummer (een uniek nummer dat een combinatie is van netwerk / provider en volgnummer) naar de gsm mast gezonden. Vervolgens wordt dit nummer geregistreerd in de log van de mast (zodat later de roaming tarieven kunnen worden berekend). Het nummer wordt gekoppeld aan een telefoonnummer en zo weet het netwerk op welke telefoon welk gesprek moet worden afgeleverd.
Die combinatie van imei en simkaart is uniek, maar de verzending daarvan gaat in veel gevallen (vooral in primitieve landen) niet versleuteld. Iedereen kan dit dus opvangen, de simkaartnummer namaken en vervolgens op jouw kosten bellen.

Als het goed is zou het netwerk echter moeten opmerken dat er 2 telefoons met hetzelfde simkaartnummer actief zijn op dezelfde tijden. Dan moet 1 van die telefoons het netwerk worden afgeflikkerd.
Maar ja of ze daar in Surnime de software van het netwerk op orde hebben is maar de vraag.
Dat vodafone 2 simkaarten met hetzelfde nummer uitgeeft lijkt me onwaarschijnlijk maar niet 100% uitgesloten.

witte angora
Berichten: 32032
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: onverklaarbaar data verbruik VODAFONE

Ongelezen bericht door witte angora »

Nu wordt het een stuk duidelijker. Bedankt voor je uitleg. Eigenlijk komt het er op neer dat het wel eens verstandiger zou kunnen zijn je eigen mobiel niet mee te nemen naar bepaalde landen (en dan bedoel ik dus niet specifiek de Caribean)? Of gaat dat weer te ver?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: onverklaarbaar data verbruik VODAFONE

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:Nu wordt het een stuk duidelijker. Bedankt voor je uitleg. Eigenlijk komt het er op neer dat het wel eens verstandiger zou kunnen zijn je eigen mobiel niet mee te nemen naar bepaalde landen (en dan bedoel ik dus niet specifiek de Caribean)? Of gaat dat weer te ver?
Het scenario dat ik schetste komt maar heel zelden voor, dus ik pleit zeker niet voor het massaal aan de wilgen hangen van je mobiel in het buitenland.

Je kunt sowieso gerust je eigen mobiel meenemen, in veel gevallen is het echter goedkoper om een lokale prepaid simkaart te kopen voor een paar euro. Lokaal bellen is dan heel veel goedkoper en gebeld worden door het thuisfront ook (wel betaald degene die jou dan belt meer omdat hij naar het buitenland belt, maar daar zijn ook weer allerlei truucjes voor). Het tarief voor bellen naar nederland met een locale prepaid is vaak wel hoger dan met je eigen abonnement, meestal volstaat een sms-je ook en dat is veel goedkoper.
Daarnaast kun je met een local prepaid voorkomen dat je door roaming tarieven (bijvoorbeeld per ongeluk gebruik van internet door een app op je mobiel) bij thuiskomst met torenhoge rekeningen wordt geconfronteerd. Immers, is je prepaid te goed op, dan kun je niet meer bellen (nog wel gebeld worden). Dus je houdt de kosten in de hand.

ilonkaelmont
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2012 19:19

Re: onverklaarbaar data verbruik VODAFONE

Ongelezen bericht door ilonkaelmont »

dus als ik het goed begrijp kan vodafone het na-checken of het imei nummer van mijn telefoon en sim kaart hetzelfde zijn.

Ik heb een iphone en mijn data roaming staat altijd uit. Vanuit mijn kantoor is mijn telefoon wel aangeloten op het WIFi netwerk maar dat is dus echt alles.
Ik heb een loakel prepaid simkaart, maar ik ben sinds eind oktober niet uit suriname geweest tot nu toe. Mijn paspoort en getuigen kunnen dat aantonen

Vervolgens zie ik op mijn factuur dat er vanaf:
19 - 30 november : Curacao/ Bonaire data verbruik: 521.041,00 kb
24 - 28 november : Trinidad en Tobago dataverbruik : 276,00 kb

Blijkt dat ik volgens vodafone in meerdere landen per dag te gelijk ben geweest om te internetten. De data en verbruik overlappen elkaar zo te zien

Dan weer:
2 - 13 december : Curacao/ Bonaire dataverbruik: 279,00 kb
4 december : Guyana dataverbruik: 43, 00 kb
5 - 8 december : Trinidad en Tobago dataverbruik : 191 kb

Ook hier weer ook hetzelfde als hierover uitgelegd.

Wat kan ik doen om mijn geld terug te krijgen?

witte angora
Berichten: 32032
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: onverklaarbaar data verbruik VODAFONE

Ongelezen bericht door witte angora »

Je verteld dat je een klachtenbrief hebt gestuurd, is daar schriftelijk al op gereageerd door Vodafone?

witte angora
Berichten: 32032
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: onverklaarbaar data verbruik VODAFONE

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ben even aan het zoeken geslagen waar je terecht kunt. Vodafone is bij de geschillencommissie aangesloten, je kunt je klacht hier eventueel neerleggen als je er samen niet uitkomt.

http://www.degeschillencommissie.nl/home

Het is wel zaak te letten op het volgende:

Wat moet ik minimaal weten over de procedure?
^

Eerst schriftelijk klagen bij de ondernemer;
De kosten voor de consumenten geschillencommissies liggen tussen de € 25,- en € 125,-;
De kosten voor de zakelijke geschillencommissies liggen tussen de € 35,- en € 500,- (excl. BTW);
Als na het indienen van de klacht blijkt dat de ondernemer niet is aangesloten bij De Geschillencommissie, dan krijgt u het klachtengeld dat u heeft betaald terug.
De procedure duurt ongeveer vijf maanden. Als er een deskundige ingeschakeld wordt, kan het langer duren;
Let op de termijnen voor indiening van de klacht;
De uitspraak is bindend dus wordt altijd nagekomen;
Geen hoger beroep.

witte angora
Berichten: 32032
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: onverklaarbaar data verbruik VODAFONE

Ongelezen bericht door witte angora »

Op Wikipedia (ok, maar toch) vond ik de volgende informatie over data roaming, misschien dat je daar ook wat aan hebt?
Roaming (Engels voor rondzwerven) is een algemene term in de draadloze telecommunicatie waarbij een bepaalde dienst wordt voortgezet hoewel de gebruiker zich niet in het netwerk bevindt waarin deze geregistreerd staat.

Dankzij roaming kan men met een GSM-abonnement ook in het buitenland bellen. Roaming kan zich ook binnen een land voordoen, als een mobiele telefonieaanbieder de toestellen uit het netwerk van een andere aanbieder accepteert. Zo liet in Nederland Libertel (tegenwoordig Vodafone) toestellen met Telfort simkaarten toe op het Libertel-netwerk, op locaties waar het netwerk van Telfort geen landelijke dekking bood.

Om een mobiel apparaat bij een andere netwerk te laten roamen tussen verschillende netwerken, moet een aantal stappen worden uitgevoerd. Allereerst wordt gecontroleerd of er een afspraak (roaming agreement) bestaat tussen de aanbieder van het thuisnetwerk en de aanbieder van het vreemde netwerk waarop aangemeld wordt. Is dit niet het geval, dan is roaming niet mogelijk.

In detail verschillen de manieren van roaming per draadloos netwerk, maar in het algemeen verloopt het roaming proces als volgt:

Zodra een mobiele telefoon wordt aangezet in, of wordt verplaatst naar het dekkingsgebied van een niet-eigen aanbieder, wordt dit opgemerkt door deze aanbieder. Die ziet dat het toestel niet bekend is binnen het netwerk en probeert de eigen aanbieder ervan te achterhalen. Als er geen afspraak bestaat tussen de eigen aanbieder en de niet-eigen aanbieder wordt toegang geweigerd op het niet-eigen netwerk.
De niet-eigen aanbieder zoekt contact met de eigen aanbieder en verzoekt om informatie over het bezoekende toestel. De eigen aanbieder verstrekt deze informatie die onder meer het IMSI nummer van de simkaart bevat, de geregistreerde diensten en toestemming voor dit specifieke toestel om te roamen bij de niet-eigen aanbieder.
Als de informatie is verstrekt, krijgt het toestel een tijdelijk telefoonnummer (MSRN) bij de niet-eigen aanbieder. Daarnaast geeft de eigen aanbieder door hoe het eigen netwerk kan worden benaderd via het niet-eigen netwerk.

Monique83
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2012 20:48

Re: onverklaarbaar data verbruik VODAFONE

Ongelezen bericht door Monique83 »

Heb ook last van vreemd dataverbuik, soms wel 400.000,00kb terwijl ik lig te slapen.Soms wel 3x 9000kb in 1uur. Ook rare tijdstippen. 18.000,00kb / 192.977,00kb /232.756,00kb / 126.417,00kb ik noem ze maar en het gaat maar door. Ik snap er nix van. Bel Company overigens ook niet. Zijn erg behulpzaam bij de Bel Company Woerden. Vodafone gebeld die zeiden eerst missch automatische systeemupdates, alles uitgezet vorige week, vandaag weer bellen, verbruik nog steeds hoog. Telefoon gereset.Alles kwijt, grrrr.Rekeningspecificatie achtergelaten bij de Bel Company, die gaan maandag voor me bellen.Het is absurd, ik Whats app, ik Wordfeud, ik kijk mijn mail, en Facebook een beetje, thuis zit ik op de Wifi en youtube kijk ik express niet.Onverklaarbaar dus.Toestel is een HTC Sensation XE.De ene x staat er bij omschrijving trouwens high.vodafone.com en de andere x live.vodafone.offnet, weet iemand wat dit betekend.
Ik hou jullie op de hoogte.

2930134
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2012 20:34

Re: onverklaarbaar data verbruik VODAFONE

Ongelezen bericht door 2930134 »

onze dochter heeft ook een abonement bij vodafone en zij krijgt ook steeds rekening die boven haar abonement liggen, wij de rekening nagekeken en daar staan ook updates op die vaak 's nacht plaats vinden terwijl zij der internet dan niet eens aan heeft staan,
En het vreemde is dat er updates plaats vinden die vaak op dezelfde secondes plaats vinden.Wij naar de vodafonewinkel, nou daar kunnen ze je dus totaal niks vertellen want daar krijg je als antwoord dat je maar naar de klantenservice moet bellen, wij gedaan en wat krijg je als antwoord: dat het livestreams zijn! Maar als je dan vraag wat voor livestreams dan krijg je te horen dat ze dat door privecy niet mogen vertellen! Hey wie betaald die rekening!!! dus je krijg over je eigen rekening niet te horen waar je geld heen gaat, belachelijk gewoon!Wij willen weten wat dat dan voor liverstreams zijn die hun bedoelen,want hoe kan dit als haar internet uitstaat.Hebben nog meer mensen dit en wat zouden we hieraan kunnen doen?Want bij vadafone wordt je alleen maar afgescheept en moet je maar gewoon betalen.

Gesloten