0900 nummers bellen wordt goedkoper.
Geplaatst: 27 jan 2012 13:03
Misschien wel dankzij Joep''s "Helpdesken" verhaal
http://weblogs.nrc.nl/expertdiscussies/ ... oupnrc-nl/
http://weblogs.nrc.nl/expertdiscussies/ ... oupnrc-nl/
http://www.metronieuws.nl/nieuws/bellen ... 3YZxusEiw/2012-01-25
Bellen naar 0900-nummers wordt goedkoper. Bedrijven mogen geen extra tarief per minuut meer rekenen. Dat heeft minister van Economische Zaken Maxime Verhagen (CDA) bepaald.
Consumenten betalen voortaan of even veel als voor een gesprek met een gewoon vast nummer, of een vast bedrag voor het hele gesprek. De Tweede Kamer wilde dat de wachttijd bij iedere telefonische klantenservice gratis werd, maar dat is volgens Verhagen niet haalbaar.
"Gratis wachttijd regelen vergt forse investeringen bij telecomaanbieders en callcenters waar de consument uiteindelijk de rekening van zal moeten betalen", laat hij weten. Het enkel gratis maken van de tijd dat een beller in de wachtrij staat kan eenvoudig omzeild worden door snel op te nemen en de beller vervolgens opnieuw in de wacht te zetten.
"Consumenten zijn vaak gebonden aan 0900-klantenservicenummers. Zij moeten naar de helpdesk bellen om iets te regelen of een probleem op te lossen met een bedrijf", zegt Verhagen. "Door de tarieven voor het gehele gesprek aan te pakken, gaan de totale gesprekskosten omlaag en weten mensen veel beter waar ze aan toe zijn."
http://www.gsmhelpdesk.nl/read.php?id=6734&ch=1In zijn brief adviseert Minister Verhagen de Tweede Kamer om naast een vast verkeerstarief, wat gelijk is aan het bellen van een Nederlands nummer van een vaste of mobiele telefoon een eenmalig vast tarief van maximaal 1,30 euro per gesprek te rekenen voor het bellen naar een 0900 nummer. Hiermee betalen consumenten dit maximale bedrag van 1,30 euro per gesprek plus de normale telefoonkosten die zij normaal gesproken ook kwijt zouden zijn aan een telefoongesprek. Met diverse rekenvoorbeelden laat Minsiter Verhagen zien dat het gratis maken van de wachttijd bij 0900 nummer hiermee ondervangen wordt.