LaserCard. Advies gevraagd
Geplaatst: 28 jan 2012 12:47
Ik zit met een probleem.
Mijn moeder van 80 heeft zo'n 12 jaar geleden een aankoop gedaan via aflossing en daaruit is een doorlopend krediet ontstaan van 5000 Euro bij Primeline/Lasercards. Ik weet het, niet handig, met die hoge rentes e.d, en ik weet het ook pas sinds kort dat ze deze lening heeft, maar dat is nu eenmaal gebeurd.
De afgelopen 4 jaar heeft ze niets meer opgenomen (haar creditcard is geblokkeerd, ws. vanwege leeftijd?) en alleen elke maand een bedrag van rond de 90 euro (waarvan ruim 50 euro rente) afbetaald. Overigens was de aflossing eerst zo'n 110 euro, maar primeline / lasercards heeft de maandtermijn zelf naar beneden toe bijgesteld. Haar restschuld is nog ca. 3900 euro. De theoretische looptijd is nu nog zo'n 356 maanden (het staat er echt, da's 30 jaar!) Dus als ze in 2042 110 wordt, zijn we er eindelijk vanaf.
De feiten sinds afgelopen week op een rijtje:
Vorige week (18 januari) kreeg ze ineens een brief van Laser Services dat ze "...onlangs één of meer betalingen of opnames heeft gedaan, waardoor uw bestedingslimiet van 2.500 euro is overschreden. Momenteel is uw restschuld 3.900 Euro." Met daarbij een acceptgiro en het verzoek om een extra betaling te doen om het saldo weer binnen de limiet te krijgen.
Een dag later (19 januari) kreeg ze een brief, eveneens van Laser Services, dat naar aanleiding van nieuwe Europese richtlijnen van mei 2011, haar limiet op de creditcard is verlaagd van 5.000 Euro naar 2.500 Euro.
Gisteren (27 januari) kreeg ze een brief van een Manager Incasso van Laser Service, waarin ze schrijven "....Herhaaldelijk hebben we u er op gewezen, dat u één of meer transacties heeft gedaan, waardoor de bestedingslimiet van 2.5000 Euro is overschreden. We hebben u er op gewezen, dat u zich aan de gemaakte afspraak over uw bestedingslimiet moet houden..." Met het verzoek om nu toch maar zsm een bedrag van rond de 1.400 Euro over te maken via een bijgesloten aceptgiro.
Lang verhaal kort:
Doorlopend krediet afgesloten. Niet handig.
Sinds 4 jaar niets meer opgenomen. Nooit één aflossing gemist.
Brief 18 januari over overschrijding limiet met ca. 1.400 Euro
Brief 19 januari dat haar limiet is gehalveerd van 5.000 naar 2.500 Euro.
Brief 27 januari met aanmaning.
Los van het feit dat ze natuurlijk eerder iets had moeten zeggen, is het natuurlijk idioot dat de brief over het overschrijden van de limiet een eerdere dagtekening heeft dan de brief over de halvering van haar limiet. Hier deugt natuurlijk niets van. Ja, ik dank je de koekoek dat als je een limiet zo ineens halveert, dat er dan een probleem is, zeker als je aflossingen voor het grootste deel uit rente bestaat, nadat Primeline/Laser zelf die aflossing naar beneden heeft bijgesteld.
Mijn vraag is nu: Wat is de meest handige weg hierin? Natuurlijk heb ik vanochtend gebeld en werd verwezen om maandag tijdens kantooruren te bellen en tegen mijn moeder gezegd dat het feit dat Laser Services misschien bang is dat ze het krediet niet geheel aflost (vanwege haar leeftijd), toch echt hun probleem en risico is, maar aan de andere kant wil ik ook niet dat ze nachtmerries krijgt over op de deur bonkende deurwaarders of de hele dag met het melodietje van Willy Alberti over de Dievenwagen in haar hoofd zit...
http://www.youtube.com/watch?v=uGoeRGnCKKM
Mijn insteek is dat Laser die halvering van de kredietlimiet niet zo maar mag doorvoeren. Het betalingsgedrag van mijn moeder is voorbeeldig geweest. Dus zal Laser zelf met een voorstel moeten komen om dit fatsoenlijk op te lossen, voor mijn part door die kredietlimiet op de restschuld te zetten. Daarnaast zullen wij proberen om per maand meer in te lossen dan ze nu doet, hoewel ik aan de andere kant ook zoiets heb van "Laat Laser Services met mij hopen dat ze 110 wordt, al is het om voor mij om een andere reden dan voor hen."
Ik doe er misschien wat luchtig over, maar dat is omdat ik zo in het leven sta. Hoe donker het ook is, er is altijd wel een oplossing. Dus ook voor dit soort woekerpraktijken. Maar haar gemoedsrust is mij alles waard.
Ik heb er ook aan gedacht om haar krediet over te laten sluiten naar een krediet met minder rente, maar dat zal met haar leeftijd wel lastig zijn en bovendien kost dat ook weer honderden euro's. Het bedrag in één keer aflossen is moeilijk, in elk geval niet voor halverwege dit jaar.
Vraag is dus: Wat is handig? Welk recht heeft Laser in deze qua halvering van de limiet en incasso? Praktische tips om dit op te lossen zonder dat het bakken met geld kost?
Excuus voor de lange uiteenzetting en alvast bedankt voor de reacties.
Mijn moeder van 80 heeft zo'n 12 jaar geleden een aankoop gedaan via aflossing en daaruit is een doorlopend krediet ontstaan van 5000 Euro bij Primeline/Lasercards. Ik weet het, niet handig, met die hoge rentes e.d, en ik weet het ook pas sinds kort dat ze deze lening heeft, maar dat is nu eenmaal gebeurd.
De afgelopen 4 jaar heeft ze niets meer opgenomen (haar creditcard is geblokkeerd, ws. vanwege leeftijd?) en alleen elke maand een bedrag van rond de 90 euro (waarvan ruim 50 euro rente) afbetaald. Overigens was de aflossing eerst zo'n 110 euro, maar primeline / lasercards heeft de maandtermijn zelf naar beneden toe bijgesteld. Haar restschuld is nog ca. 3900 euro. De theoretische looptijd is nu nog zo'n 356 maanden (het staat er echt, da's 30 jaar!) Dus als ze in 2042 110 wordt, zijn we er eindelijk vanaf.
De feiten sinds afgelopen week op een rijtje:
Vorige week (18 januari) kreeg ze ineens een brief van Laser Services dat ze "...onlangs één of meer betalingen of opnames heeft gedaan, waardoor uw bestedingslimiet van 2.500 euro is overschreden. Momenteel is uw restschuld 3.900 Euro." Met daarbij een acceptgiro en het verzoek om een extra betaling te doen om het saldo weer binnen de limiet te krijgen.
Een dag later (19 januari) kreeg ze een brief, eveneens van Laser Services, dat naar aanleiding van nieuwe Europese richtlijnen van mei 2011, haar limiet op de creditcard is verlaagd van 5.000 Euro naar 2.500 Euro.
Gisteren (27 januari) kreeg ze een brief van een Manager Incasso van Laser Service, waarin ze schrijven "....Herhaaldelijk hebben we u er op gewezen, dat u één of meer transacties heeft gedaan, waardoor de bestedingslimiet van 2.5000 Euro is overschreden. We hebben u er op gewezen, dat u zich aan de gemaakte afspraak over uw bestedingslimiet moet houden..." Met het verzoek om nu toch maar zsm een bedrag van rond de 1.400 Euro over te maken via een bijgesloten aceptgiro.
Lang verhaal kort:
Doorlopend krediet afgesloten. Niet handig.
Sinds 4 jaar niets meer opgenomen. Nooit één aflossing gemist.
Brief 18 januari over overschrijding limiet met ca. 1.400 Euro
Brief 19 januari dat haar limiet is gehalveerd van 5.000 naar 2.500 Euro.
Brief 27 januari met aanmaning.
Los van het feit dat ze natuurlijk eerder iets had moeten zeggen, is het natuurlijk idioot dat de brief over het overschrijden van de limiet een eerdere dagtekening heeft dan de brief over de halvering van haar limiet. Hier deugt natuurlijk niets van. Ja, ik dank je de koekoek dat als je een limiet zo ineens halveert, dat er dan een probleem is, zeker als je aflossingen voor het grootste deel uit rente bestaat, nadat Primeline/Laser zelf die aflossing naar beneden heeft bijgesteld.
Mijn vraag is nu: Wat is de meest handige weg hierin? Natuurlijk heb ik vanochtend gebeld en werd verwezen om maandag tijdens kantooruren te bellen en tegen mijn moeder gezegd dat het feit dat Laser Services misschien bang is dat ze het krediet niet geheel aflost (vanwege haar leeftijd), toch echt hun probleem en risico is, maar aan de andere kant wil ik ook niet dat ze nachtmerries krijgt over op de deur bonkende deurwaarders of de hele dag met het melodietje van Willy Alberti over de Dievenwagen in haar hoofd zit...
http://www.youtube.com/watch?v=uGoeRGnCKKM
Mijn insteek is dat Laser die halvering van de kredietlimiet niet zo maar mag doorvoeren. Het betalingsgedrag van mijn moeder is voorbeeldig geweest. Dus zal Laser zelf met een voorstel moeten komen om dit fatsoenlijk op te lossen, voor mijn part door die kredietlimiet op de restschuld te zetten. Daarnaast zullen wij proberen om per maand meer in te lossen dan ze nu doet, hoewel ik aan de andere kant ook zoiets heb van "Laat Laser Services met mij hopen dat ze 110 wordt, al is het om voor mij om een andere reden dan voor hen."
Ik doe er misschien wat luchtig over, maar dat is omdat ik zo in het leven sta. Hoe donker het ook is, er is altijd wel een oplossing. Dus ook voor dit soort woekerpraktijken. Maar haar gemoedsrust is mij alles waard.
Ik heb er ook aan gedacht om haar krediet over te laten sluiten naar een krediet met minder rente, maar dat zal met haar leeftijd wel lastig zijn en bovendien kost dat ook weer honderden euro's. Het bedrag in één keer aflossen is moeilijk, in elk geval niet voor halverwege dit jaar.
Vraag is dus: Wat is handig? Welk recht heeft Laser in deze qua halvering van de limiet en incasso? Praktische tips om dit op te lossen zonder dat het bakken met geld kost?
Excuus voor de lange uiteenzetting en alvast bedankt voor de reacties.