LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BTW weg ermee grote fake mediamarkt

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: BTW weg ermee grote fake mediamarkt

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Scrat69 schreef:Je bent ook niet voor niks chefke bij de MM geworden....toch?
Snapt u het nu nog niet ?

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: BTW weg ermee grote fake mediamarkt

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »


Scrat69
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2012 14:40

Re: BTW weg ermee grote fake mediamarkt

Ongelezen bericht door Scrat69 »

Divide et impera

I-Know
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 aug 2009 23:53

Re: BTW weg ermee grote fake mediamarkt

Ongelezen bericht door I-Know »

Kunnen we het "On Topic" houden dit gaat werkelijk nergens meer over.
Gewoon dood gallen is natuurlijk ook een strategie.

Maar misschien kan een moderator hier iets aan doen?

Scrat69
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2012 14:40

Re: BTW weg ermee grote fake mediamarkt

Ongelezen bericht door Scrat69 »

I rest my case.....

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: BTW weg ermee grote fake mediamarkt

Ongelezen bericht door tufima »

Scrat69 schreef:Here, here !!!!
Bedoel je misschien "Hear, Hear" ?

Scrat69
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2012 14:40

Re: BTW weg ermee grote fake mediamarkt

Ongelezen bericht door Scrat69 »

dat bedoelde ik ja, was er even niet helemaal bij denk ik.....

jbw61
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 jul 2010 12:52

Re: BTW weg ermee grote fake mediamarkt

Ongelezen bericht door jbw61 »

Ik ben ook eens gaan kijken in de Mediamarkt tijdens de BTW actie, maar naar een bezoek tijdens deze actie weet ik wel beter.

Soms zij dingen heel goedkoop maar dat zijn vaak incourante artikelen, en prijzen zijn duidelijk aangepast.
Helaas geloven heel veel mensen dat de Mediamarkt heeeeeel erg goedkoop maar kijk ook eens in andere winkels.

Als je maar hard en lang genoeg blijft schreeuwen, gaan de mensen het vanzelf nog geloven.

Als je aan de kassa de bon krijgt staat er gewoon onder de streep incl. 21% BTW, zo niet vraag dan een bon met BTW en kijk dan wat de prijs is. (dit zijn ze wettelijk verplicht) :wink:

Mensen veel plezier met winkel bij de mediamarkt, ze hebben bijna alles maar zijn zeker niet goedkoop, en wat betreft vakkennis en service laten ze ook zeker te wensen over.

MVG
mystery shopper

fep
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 nov 2005 22:41

Re: BTW weg ermee grote fake mediamarkt

Ongelezen bericht door fep »

Ik ben al een tijdje opzoek naar een 3TB USB3.0 HD.
Mijn oog viel een tijdje geleden al op de Western Digital My Book Essential 3TB USB 3.0 (EAN 0718037771915, 0718037771922, 0718037773568). Ik keek op Tweakers en zag dat hij 129,99 euro was bij de Mediamarkt Rotterdam. Als ik op de link klikte, kwam ik op de website van de Mediamarkt uit waar hij stond voor 129,99.
Bij de Mediamarkt in mijn eigen stad was natuurlijk alleen de USB2 versie te krijgen. :?

Dit was 2 weken geleden. Bijna dagelijks keek ik even op Tweakers, maar de prijzen bleven gelijk.
Bij toeval zag ik vandaag: 4 dagen BTW weg ermee en wat denk je, de "BTW weg ermee" is al verwerkt in de online prijs van....129,99 stelletje oplichters! :x

Ik heb direct een klacht gestuurd (wordt binnen 2 weken behandeld)

Altijd als ik zoiets zie moet ik aan een verhaal in de Donald Duck denken. Waarbij Dagobert eerst de prijs ging verhogen, deze doorstrepen en een iets lager bedrag erbij zetten. Daarnaast stond het bordje "Nu in prijs verlaagd"
Dagobert = Mediamarkt en Donald Duck zijn ...

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: BTW weg ermee grote fake mediamarkt

Ongelezen bericht door newmikey »

fep schreef: Altijd als ik zoiets zie moet ik aan een verhaal in de Donald Duck denken. Waarbij Dagobert eerst de prijs ging verhogen, deze doorstrepen en een iets lager bedrag erbij zetten. Daarnaast stond het bordje "Nu in prijs verlaagd"
Dagobert = Mediamarkt en Donald Duck zijn ...
Nú weten we waarom er zovéél slimme mensen in Nederland zijn... :twisted: Kom op nou, uit de DD? Niet eens zelf opgekomen? Hoe bestaat het? Het zal toch niet ècht waar zijn? Kamervragen stellen en wel meteen :lol:

witte angora
Berichten: 30916
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: BTW weg ermee grote fake mediamarkt

Ongelezen bericht door witte angora »

fep schreef:Altijd als ik zoiets zie moet ik aan een verhaal in de Donald Duck denken. Waarbij Dagobert eerst de prijs ging verhogen, deze doorstrepen en een iets lager bedrag erbij zetten. Daarnaast stond het bordje "Nu in prijs verlaagd"
Dagobert = Mediamarkt en Donald Duck zijn ...
De reclame van MM is blijkbaar, gezien deze quote, bestemd voor mensen die het nivo van de Donald Duck nog niet bereikt hebben. Dat zouden er logischerwijze zeer weinig moeten zijn.

Of het is voor mensen die het Donald Duck nivo ontstegen zijn, en uit zichzelf wel snappen dat het gewoon reclame is en niks anders. Dat zou dan praktisch iedereen moeten zijn.

Echter, gezien de hoeveelheid klachten van mensen die deze campagne serieus nemen, op onder andere dit forum....

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: BTW weg ermee grote fake mediamarkt

Ongelezen bericht door 16again »

.....die het Donald Duck nivo ontstegen zijn, en uit zichzelf wel snappen dat het gewoon reclame is en niks anders
Waar houdt reclame op, en waar begint misleidende reclame?
Al zijn sommigen hier zo slim dat ze begrijpen dat dit marketing trucs zijn en er dus niet intrappen , dan nog wil dat niet zeggen dat de gemaakte reclame toegestaan is.
In plaats van de Donald Duck pak ik liever de wet OHP (Oneerlijke HandelsPraktijken) erbij:
Artikel 193c
1. Een handelspraktijk is misleidend indien informatie wordt verstrekt die feitelijk onjuist is of die de
gemiddelde consument misleidt of kan misleiden, al dan niet door de algemene presentatie van de
informatie, zoals ten aanzien van:...
d. de prijs of de wijze waarop de prijs wordt berekend, of het bestaan van een specifiek prijsvoordeel;
De actie suggereert forse korting, volgens bijdrage Fep is daar niets van waar voor zijn 3TB schijf.
Lijkt mij dan ook dat Fep zich met recht kan beklagen op:
http://www.consuwijzer.nl/hoe-dien-ik-een-klacht-in

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: BTW weg ermee grote fake mediamarkt

Ongelezen bericht door nevermind »

16again schreef:
.....die het Donald Duck nivo ontstegen zijn, en uit zichzelf wel snappen dat het gewoon reclame is en niks anders
Waar houdt reclame op, en waar begint misleidende reclame?
Al zijn sommigen hier zo slim dat ze begrijpen dat dit marketing trucs zijn en er dus niet intrappen , dan nog wil dat niet zeggen dat de gemaakte reclame toegestaan is.
In plaats van de Donald Duck pak ik liever de wet OHP (Oneerlijke HandelsPraktijken) erbij:
Artikel 193c
1. Een handelspraktijk is misleidend indien informatie wordt verstrekt die feitelijk onjuist is of die de
gemiddelde consument misleidt of kan misleiden, al dan niet door de algemene presentatie van de
informatie, zoals ten aanzien van:...
d. de prijs of de wijze waarop de prijs wordt berekend, of het bestaan van een specifiek prijsvoordeel;
De actie suggereert forse korting, volgens bijdrage Fep is daar niets van waar voor zijn 3TB schijf.
Lijkt mij dan ook dat Fep zich met recht kan beklagen op:
http://www.consuwijzer.nl/hoe-dien-ik-een-klacht-in

Ik heb het al vaker geschreven, dat dit al jaren speelt.
Dus niemand heeft tot heden een aanklacht ingediend, als voorbeeld bij de reclame code commissie.

Blijkbaar mag het, dus alle die zich druk over maken,dit advies:
Blijf uit de buurt van de MM, en je blijft een paar langer leven. :lol:
Koop waar het goedkoper is, en laat je iet verleiden van MM, AH en nog veel meer, want dit is toch duidelijk wat de boodschap is.

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: BTW weg ermee grote fake mediamarkt

Ongelezen bericht door Rim69 »

Sterk verhaal van fep. Zeer goed verwoord die totale verontwaardiging, alleen 1 miniem klein probleempje.
Harde schijven vallen helemaal niet onder de actie. :oops:

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: BTW weg ermee grote fake mediamarkt

Ongelezen bericht door berndv »

Niet helemaal dezelfde actie als nu, dit is de actie van een paar jaar geleden, waarbij 1 dag btw korting is gegeven op tv's
De klacht

Klager acht de uiting misleidend omdat sprake is van een korting van 19% en niet van de verkoop van de televisies exclusief BTW. Over elk verkocht artikel moet immers BTW worden betaald.

Het verweer

In de uiting wordt bedoeld dat de consument een korting - van omgerekend 15,96% - krijgt. Dit is op een ludieke wijze aangekondigd. In de winkels, in de advertenties en op de website wordt dit uitgelegd met een rekenvoorbeeld.
Adverteerder is er van uitgegaan dat de consument begrijpt dat iedere detaillist verplicht is om BTW af te dragen.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie leest de klacht aldus dat klager de uiting misleidend acht.
Adverteerder heeft erkend dat de aanbieding “19 % BTW. Weg ermee! 1 Dag lang alle plasma- en LCD TV’s zonder BTW!” niet inhoudt dat de betreffende TV’s voor prijzen exclusief BTW worden verkocht. Gelet hierop acht de Commissie de uiting te absoluut en daardoor misleidend. Dat elders met een rekenvoorbeeld wordt uitgelegd dat sprake is van een korting van 15,96% doet aan dit oordeel niet af.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Uitspraken van de reclame code commissie zijn gewoon openbaar en te vinden op hun website.

stofzuigertje

Re: BTW weg ermee grote fake mediamarkt

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een Samsung wasmachine van normaal €369,- voor €439,- en dan kost deze nog maar €362,81.

Dus U heeft maar liefst €6,19 voordeel!

Alleen heb ik en diverse andere webwinkel eigenaren deze tussen de €275,- en €299,- staan.
En er zitten (ik ook dus) enkele tussen zonder bezorgkosten!
Dus hoeveel betaal je bij deze Metro groep?
Media Markt en Saturn zijn broertjes van 1 eigenaar en die wil verdienen.
Soms in de aanbieding zijn ze goedkoper maar meestal en dat is 99% van hun omzet duurder!

Verder is de service gelijk aan wat ik bied, een 0900-202 00 88 van de Importeur met 24 uurs service...
Alleen niet in het weekend dus hoezo 24 uurs service.
Ik ben niet beter of slechter, wel het gehele jaar goedkoper en ik ben tevreden met Media Markt!
Een mooie showroom waar vele kijken en bij mijn kopen.

Ze hebben zelfs Open Wifi dus met je Tablet kun je daar zelfs bij mijn Webshop voordeliger bestellen.
Als je op werkdagen voor 20.00 uur bestelde is voor vele producten het reeds morgen te leveren!
Dus ik ben best tevreden over mijn klanten die misbruik maakte van hun dure Showroom waar steeds meer kijkers en minder kopers komen!

Media Markt, hartelijk dank en laat de sukkels die reclame geloven deze kosten maar betalen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: BTW weg ermee grote fake mediamarkt

Ongelezen bericht door berndv »

Helaas is het bij wet niet verboden om een prijs vlak voor een actie te verhogen om er vervolgens korting op te geven. Netjes is het zeker niet, maar in de wet oneerlijke handelspraktijken wordt een dergelijk iets niet genoemd. Het staat een winkelier vrij om zijn eigen prijzen te bepalen en zette verhogen en te verlagen wanneer die dat zelf wel. Het kan misleidend opgevat worden, maar is niet hetzelfde als de wettelijk strafbare misleiding.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: BTW weg ermee grote fake mediamarkt

Ongelezen bericht door nevermind »

Gelukkig is de actie vandaag ten einde, dan wordt het om de MM weer stil!
Wachtend op volgend jaar, om weer dezelfde discussie, dan met anderen te voeren. :lol:

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: BTW weg ermee grote fake mediamarkt

Ongelezen bericht door 16again »

Helaas is het bij wet niet verboden om een prijs vlak voor een actie te verhogen om er vervolgens korting op te geven. Netjes is het zeker niet, maar in de wet oneerlijke handelspraktijken wordt een dergelijk iets niet genoemd.

Wetten zijn altijd generiek, en bevatten niet alle mogelijke voorbeelden.
Prijs verhogen, daarna korting geven om op dezelfde prijs uit te komen, met hoop geschreeuw over voordeel:
Dat is m.i. juist een voorbeeld dat bedoelt wordt in eerder aangehaalde artikel wet OHP:
De actie suggereert immers een "specifiek prijsvoordeel" , maar door de eerdere prijsverhoging bestaat dit voordeel eigenlijk niet.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BTW weg ermee grote fake mediamarkt

Ongelezen bericht door ArneLH »

berndv schreef:Helaas is het bij wet niet verboden om een prijs vlak voor een actie te verhogen om er vervolgens korting op te geven. Netjes is het zeker niet, maar in de wet oneerlijke handelspraktijken wordt een dergelijk iets niet genoemd. Het staat een winkelier vrij om zijn eigen prijzen te bepalen en zette verhogen en te verlagen wanneer die dat zelf wel. Het kan misleidend opgevat worden, maar is niet hetzelfde als de wettelijk strafbare misleiding.
Hierboven werd de implementatie van art. 6 lid 1 onder d van richtlijn 2005/29/EG aangehaald (art. 6:193c lid 1 onder d BW). De hoogste bestuursrechter van Litouwen vond verhoging van de prijs de dag tevoren en dan X% prijsverlaging ook een oneerlijke handelspraktijk (Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas, 23 december 2010, A502-1684/2010). De RCC is dus niet de enige.

Gesloten