LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bruidsjurk zonder overeenkomst
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 03 feb 2012 11:39
Bruidsjurk zonder overeenkomst
Heel drama weet niet waar ik moet beginnen.
Ik had dus een trouwjurk. Maar veel klopte er al niet aan. In het begin deden ze poeslief. Ik wilde graag afvallen en naar hun idee had ik daar nog alle tijd voor en ging het wel lukken (Ik was net 3,5 mnd geleden bevallen). Er werd beloof dat alles naar wens zou gebeuren. Na aanbetaling werd verteld dat ze vlak voor mijn trouwdatum op vakantie gingen en ik de jurk dus eerder moest afhalen. Nouja dat is nog niet zo'n ramp. Maar..
Na de 1e keer opmeten ging het mis, kreeg te kleine schoenen aan wat ik drie keer moest zeggen kreeg toen nog geen grotere. Een niet passend torselet wat ze wel opschreef en wel 'even zou afspelden, kon zo ook op de huwelijksdag'. Ik ging niks meer afvallen volgens haar want wat ze op had gemeten was bot en daar ging niets meer af. Bovendien viel je de eerste 4 mnd na je bevalling volgens haar t meest af dus ging het nu niet meer gebeuren in haar ogen. Ze wilde de jurk in december 2011 gaan vermaken, uitleggen. (ik trouw in juli 2012). Ik maakte direct al bezwaar tegen het vermaken, was mij te vroeg en ik vond maart op tijd en dan sloot ik al een compromis. Daar deed ze niet echt een toezegging op maar mompelde heel erg. Ik dacht ach ja t zal. Ze had een stuk stof om tussen de jurk te zetten, maar liet het me niet zien.
Eind december moest ik terugkomen voor de eerste pas.
Na een paar dagen belde ik dat ik twijfelde over de jurk (had bij het meten de jurk al 2 mnd niet gezien en toen inmiddels bijna 3 mnd). Ik wilde hem graag nog eens passen en even een foto maken. toen kreeg ik krengerig naar mn hoofd geslingerd dat we niet bleven passen. Dus ik had echt zoiets van sorry? Naja weinig gezegd en gaf aan dat ik wel het liefst op een dinsdag of donderdag langs kon komen. Nou bij elke dag die ik voorstelde kon allemaal niet. Ze had het druk met december klanten die voor een gala of feestjurk kwamen. Ze was niet aanwezig, was laat op de zaak die dag elke dag had een andere smoes. Dan ging ze de doorpas wel vroeger zetten want we bleven immers niet passen.. Dat wilde ik niet want daar ging het me niet om, wilde gewoon even mijn jurk voelen, aanraken etc. om die twijfel (die volgens mij erg bekend is bij bruidjes) weg te nemen. Zij deden erg raar over de twijfel alsof ik dom was en dat nooit voorkwam. Ze hadden het erg druk in december dus geen tijd voor mij werd er gezegd. Ze moesten gala en feestjurken aanpassen en aanmeten en dat was al druk zat. Puntje bij paaltje dus geen afspraak want ze kon maar niet. Ik wist even niet meer wat ik ermee moest. Had immers twijfel en die had zij nu nog groter gemaakt door zo te doen aan de telefoon en te zuchten en te mopperen en zeuren tegen mij. Tegen de kerst begon het te knagen (vlak voor de doorpas) en belde ik om het e.e.a door te spreken. Gelijk begon ze fel er tegenin, ik stelde me aan, gaf zelf niet genoeg opties voor de jurk te passen (had 5 dinsdagen+donderdagen genoemd maargoed) en wat ik zei was allemaal niet aan de hand ik had het verkeerd opgevat en maakte haar verwijten en liep te zeuren. Dus ik heb uiteindelijk huilend opgehangen, gaf al aan dat ik het niet meer zag zitten met de jurk en me er gewoon niet goed bij voelde. Het verhaal is helaas ook bij mijn verloofde gekomen, droeg immers een enorme last en dat merkte hij. Uiteindelijk zijn we die middag nog persoonlijk gaan praten daar. en dat liep alleen maar uit de hand. Toen we binnen kwamen keek ze al boos dat ik mijn verloofde had meegenomen. Ze zei wel 8 keer wil je hem niet even zien de jurk of even aan? alsof mijn liefde voor de jurk alles zou doen vergeten.. Toen ik aangaf te willen praten en eerst oplossingen wou omdat het niet lekker liep. werd er gelijk gegild : WE GEVEN GEEN GELD TERUG! Naja geprobeerd alles te bespreken maar waar het op neer kwam: Ik zocht een oplossing en zij wilde mij dwingen de jurk te passen, te kopen, nu te betalen en ik had alles verkeerd begrepen en stelde me aan. Andere bruiden vonden het fijn als de jurk 8 mnd van tevoren perfect op maat werd gemaakt, accessoires werden altijd 3 weken van tevoren pas bij gematcht dus ik moest niet anders wensen. Ze wilde niet korter op de datum vermaken maar ik MOEST hem wel kopen. Toen liep ze gewoon weg en zei ik ben hier klaar mee. Wij zijn boos blijven zitten we hadden zoiets van ja aanbetaling terug als je zo gaat doen. Daar komt nog bij dat er dus GEEN overeenkomst was!! Ik heb niks getekend, nooit, geen totaalbedrag op papier, had het idee dat ze allerlei accessoires erbij had gezet (ze zei elke keer als ik was geweest, oke dat schrijf ik erbij dan. Terwijl ik zei dat ik er nog niet over uit was). Ik wist gewoon niet meer wat er wel in rekening werd gebracht en wat niet. Maar ik had al wel een deel betaald! Uiteindelijk heb ik dus aangegeven hier niet akkoord mee te gaan en dat ze me geen bruid lieten voelen in hun zaak. Ik zag het daar niet meer zitten met haar niet en die hele jurk niet meer. Ze kwam er ook pas achteraf mee dat hij flink uitgelegd moest worden terwijl vooraf werd gezegd dat ik er goede kans op had om erin te gaan passen maar dat nam ze terug toen ik na 2 mnd nog niet 'goed genoeg' was afgevallen. Ik had lichamelijke klachten en gaf borstvoeding dus dat was niet realistisch wat zij zag. Die jurk bleek veel te klein en moest FLINK uitgelegd worden..
Afijn ik zei ik wil de jurk dan annuleren en ermee stoppen en zei tegen vriendlief van dat geld daar gaan we wel achteraan. Nou toen begonnen ze te gillen. Ik had de mooiste jurk van de winkel en ik moest niet denken dat ik mn geld terug kreeg. Hij kon geannuleerd worden maar ik moest niet rekenen op geld terug. Maar in korte tijd werd ze zo giftig dat hij niet geannuleerd werd en wij zijn de winkel maar uitgelopen omdat ik zo overstuur was gemaakt inmiddels. Er werd geroepen dat we een deurwaarder achter ons aan zouden krijgen om het resterende bedrag te innen want we bleven in gebreke..
Ik heb het laten varen en gewoon proberen te genieten van de feestdagen. Maar ja het bleef knagen en eind januari trok ik de stoute schoenen aan en besloot een brief te sturen en te kijken of we de aanbetaling toch terug konden krijgen. (het is trouwens ook niet ons geld, maar de jurk word betaald!!).. Krijg ik vandaag een aangetekende brief met een hoop gezeik. Niks klopt en het slaat nergens op hoor. Staat kort in dat hij niet geannuleerd kan worden puur omdat de reden hun niet aanstaat. Daarnaast klopt de datum van mijn datering v.d. brief niet en dat is curieus bla bla (Ja vanwege ernstige familieomstandigheden heb ik er niet bij stil gestaan de brief even opnieuw te printen, dus daar heeft ze wel gelijk in. Maar om dan gelijk zo te reageren!).
Maar ik ben nu dus weer flink emotioneel en heb een klap gehad van deze brief weer. Waarom ik!! Waarom moet het zo? Ik wil verdorie een pracht dag en prachtige voorbereidingen.. Elke keer dat iemand vraagt heb je al een jurk schiet ik gewoon vol. Waar heb ik deze ellende aan verdient??
De vraag is wat nu? Ik weet dat als er een overeenkomst getekend is dat er voorwaarden zijn en regelgeving om een jurk wel of niet te kunnen annuleren. Maar het vervelende is dat ik dit nog NOOIT onder ogen heb gezien. Ik weet van niks, heb alleen twee bonnetjes van hun zaak. De ene met een afspraak erop voor doormeten en de andere met de aanbetaling die mijn schoonmoeder is gaan doen. Niks geen totaalbedrag, voorwaarden, regels, afspraken of overeenkomst. Ik heb nergens getekend en ben me dus ook niet bewust van de rechten en plichten van zowel hun als mij.
Jullie zullen wel begrijpen dat ik er mijn buik van vol heb en haast niet meer wil trouwen in die jurk, die te klein is. Laat staan dat ik hem door HUN op maat wil laten maken. Het liefst laat ik de jurk voor wat het is en stikken ze maar in mijn aanbetaling. Maar het gaat hier wel om €500,- dat ze zo in hun zak steken. Terwijl er geen jurk is besteld, niks is aangepast. Er zijn twee passessies geweest (die ze met elke bruid die niks bij hun koopt ook kunnen hebben) en een meting. En ze heeft een stukje stof gezocht (zeggen ze) om tussen de jurk te zetten.
Wat zijn jullie tips en adviezen? Ik vraag er niet om om afgebrand te worden dus graag hiervoor je begrip. Zit al genoeg in zak en as aangezien de bruiloft nadert, ik geen jurk heb maar wel ellende!
Heb nu een afspraak staan ergens om een jurk op maat te laten maken en te ontwerpen (noodgedwongen vele malen goedkoper). En dat is eigenlijk hoe ik het wil.
Ik had dus een trouwjurk. Maar veel klopte er al niet aan. In het begin deden ze poeslief. Ik wilde graag afvallen en naar hun idee had ik daar nog alle tijd voor en ging het wel lukken (Ik was net 3,5 mnd geleden bevallen). Er werd beloof dat alles naar wens zou gebeuren. Na aanbetaling werd verteld dat ze vlak voor mijn trouwdatum op vakantie gingen en ik de jurk dus eerder moest afhalen. Nouja dat is nog niet zo'n ramp. Maar..
Na de 1e keer opmeten ging het mis, kreeg te kleine schoenen aan wat ik drie keer moest zeggen kreeg toen nog geen grotere. Een niet passend torselet wat ze wel opschreef en wel 'even zou afspelden, kon zo ook op de huwelijksdag'. Ik ging niks meer afvallen volgens haar want wat ze op had gemeten was bot en daar ging niets meer af. Bovendien viel je de eerste 4 mnd na je bevalling volgens haar t meest af dus ging het nu niet meer gebeuren in haar ogen. Ze wilde de jurk in december 2011 gaan vermaken, uitleggen. (ik trouw in juli 2012). Ik maakte direct al bezwaar tegen het vermaken, was mij te vroeg en ik vond maart op tijd en dan sloot ik al een compromis. Daar deed ze niet echt een toezegging op maar mompelde heel erg. Ik dacht ach ja t zal. Ze had een stuk stof om tussen de jurk te zetten, maar liet het me niet zien.
Eind december moest ik terugkomen voor de eerste pas.
Na een paar dagen belde ik dat ik twijfelde over de jurk (had bij het meten de jurk al 2 mnd niet gezien en toen inmiddels bijna 3 mnd). Ik wilde hem graag nog eens passen en even een foto maken. toen kreeg ik krengerig naar mn hoofd geslingerd dat we niet bleven passen. Dus ik had echt zoiets van sorry? Naja weinig gezegd en gaf aan dat ik wel het liefst op een dinsdag of donderdag langs kon komen. Nou bij elke dag die ik voorstelde kon allemaal niet. Ze had het druk met december klanten die voor een gala of feestjurk kwamen. Ze was niet aanwezig, was laat op de zaak die dag elke dag had een andere smoes. Dan ging ze de doorpas wel vroeger zetten want we bleven immers niet passen.. Dat wilde ik niet want daar ging het me niet om, wilde gewoon even mijn jurk voelen, aanraken etc. om die twijfel (die volgens mij erg bekend is bij bruidjes) weg te nemen. Zij deden erg raar over de twijfel alsof ik dom was en dat nooit voorkwam. Ze hadden het erg druk in december dus geen tijd voor mij werd er gezegd. Ze moesten gala en feestjurken aanpassen en aanmeten en dat was al druk zat. Puntje bij paaltje dus geen afspraak want ze kon maar niet. Ik wist even niet meer wat ik ermee moest. Had immers twijfel en die had zij nu nog groter gemaakt door zo te doen aan de telefoon en te zuchten en te mopperen en zeuren tegen mij. Tegen de kerst begon het te knagen (vlak voor de doorpas) en belde ik om het e.e.a door te spreken. Gelijk begon ze fel er tegenin, ik stelde me aan, gaf zelf niet genoeg opties voor de jurk te passen (had 5 dinsdagen+donderdagen genoemd maargoed) en wat ik zei was allemaal niet aan de hand ik had het verkeerd opgevat en maakte haar verwijten en liep te zeuren. Dus ik heb uiteindelijk huilend opgehangen, gaf al aan dat ik het niet meer zag zitten met de jurk en me er gewoon niet goed bij voelde. Het verhaal is helaas ook bij mijn verloofde gekomen, droeg immers een enorme last en dat merkte hij. Uiteindelijk zijn we die middag nog persoonlijk gaan praten daar. en dat liep alleen maar uit de hand. Toen we binnen kwamen keek ze al boos dat ik mijn verloofde had meegenomen. Ze zei wel 8 keer wil je hem niet even zien de jurk of even aan? alsof mijn liefde voor de jurk alles zou doen vergeten.. Toen ik aangaf te willen praten en eerst oplossingen wou omdat het niet lekker liep. werd er gelijk gegild : WE GEVEN GEEN GELD TERUG! Naja geprobeerd alles te bespreken maar waar het op neer kwam: Ik zocht een oplossing en zij wilde mij dwingen de jurk te passen, te kopen, nu te betalen en ik had alles verkeerd begrepen en stelde me aan. Andere bruiden vonden het fijn als de jurk 8 mnd van tevoren perfect op maat werd gemaakt, accessoires werden altijd 3 weken van tevoren pas bij gematcht dus ik moest niet anders wensen. Ze wilde niet korter op de datum vermaken maar ik MOEST hem wel kopen. Toen liep ze gewoon weg en zei ik ben hier klaar mee. Wij zijn boos blijven zitten we hadden zoiets van ja aanbetaling terug als je zo gaat doen. Daar komt nog bij dat er dus GEEN overeenkomst was!! Ik heb niks getekend, nooit, geen totaalbedrag op papier, had het idee dat ze allerlei accessoires erbij had gezet (ze zei elke keer als ik was geweest, oke dat schrijf ik erbij dan. Terwijl ik zei dat ik er nog niet over uit was). Ik wist gewoon niet meer wat er wel in rekening werd gebracht en wat niet. Maar ik had al wel een deel betaald! Uiteindelijk heb ik dus aangegeven hier niet akkoord mee te gaan en dat ze me geen bruid lieten voelen in hun zaak. Ik zag het daar niet meer zitten met haar niet en die hele jurk niet meer. Ze kwam er ook pas achteraf mee dat hij flink uitgelegd moest worden terwijl vooraf werd gezegd dat ik er goede kans op had om erin te gaan passen maar dat nam ze terug toen ik na 2 mnd nog niet 'goed genoeg' was afgevallen. Ik had lichamelijke klachten en gaf borstvoeding dus dat was niet realistisch wat zij zag. Die jurk bleek veel te klein en moest FLINK uitgelegd worden..
Afijn ik zei ik wil de jurk dan annuleren en ermee stoppen en zei tegen vriendlief van dat geld daar gaan we wel achteraan. Nou toen begonnen ze te gillen. Ik had de mooiste jurk van de winkel en ik moest niet denken dat ik mn geld terug kreeg. Hij kon geannuleerd worden maar ik moest niet rekenen op geld terug. Maar in korte tijd werd ze zo giftig dat hij niet geannuleerd werd en wij zijn de winkel maar uitgelopen omdat ik zo overstuur was gemaakt inmiddels. Er werd geroepen dat we een deurwaarder achter ons aan zouden krijgen om het resterende bedrag te innen want we bleven in gebreke..
Ik heb het laten varen en gewoon proberen te genieten van de feestdagen. Maar ja het bleef knagen en eind januari trok ik de stoute schoenen aan en besloot een brief te sturen en te kijken of we de aanbetaling toch terug konden krijgen. (het is trouwens ook niet ons geld, maar de jurk word betaald!!).. Krijg ik vandaag een aangetekende brief met een hoop gezeik. Niks klopt en het slaat nergens op hoor. Staat kort in dat hij niet geannuleerd kan worden puur omdat de reden hun niet aanstaat. Daarnaast klopt de datum van mijn datering v.d. brief niet en dat is curieus bla bla (Ja vanwege ernstige familieomstandigheden heb ik er niet bij stil gestaan de brief even opnieuw te printen, dus daar heeft ze wel gelijk in. Maar om dan gelijk zo te reageren!).
Maar ik ben nu dus weer flink emotioneel en heb een klap gehad van deze brief weer. Waarom ik!! Waarom moet het zo? Ik wil verdorie een pracht dag en prachtige voorbereidingen.. Elke keer dat iemand vraagt heb je al een jurk schiet ik gewoon vol. Waar heb ik deze ellende aan verdient??
De vraag is wat nu? Ik weet dat als er een overeenkomst getekend is dat er voorwaarden zijn en regelgeving om een jurk wel of niet te kunnen annuleren. Maar het vervelende is dat ik dit nog NOOIT onder ogen heb gezien. Ik weet van niks, heb alleen twee bonnetjes van hun zaak. De ene met een afspraak erop voor doormeten en de andere met de aanbetaling die mijn schoonmoeder is gaan doen. Niks geen totaalbedrag, voorwaarden, regels, afspraken of overeenkomst. Ik heb nergens getekend en ben me dus ook niet bewust van de rechten en plichten van zowel hun als mij.
Jullie zullen wel begrijpen dat ik er mijn buik van vol heb en haast niet meer wil trouwen in die jurk, die te klein is. Laat staan dat ik hem door HUN op maat wil laten maken. Het liefst laat ik de jurk voor wat het is en stikken ze maar in mijn aanbetaling. Maar het gaat hier wel om €500,- dat ze zo in hun zak steken. Terwijl er geen jurk is besteld, niks is aangepast. Er zijn twee passessies geweest (die ze met elke bruid die niks bij hun koopt ook kunnen hebben) en een meting. En ze heeft een stukje stof gezocht (zeggen ze) om tussen de jurk te zetten.
Wat zijn jullie tips en adviezen? Ik vraag er niet om om afgebrand te worden dus graag hiervoor je begrip. Zit al genoeg in zak en as aangezien de bruiloft nadert, ik geen jurk heb maar wel ellende!
Heb nu een afspraak staan ergens om een jurk op maat te laten maken en te ontwerpen (noodgedwongen vele malen goedkoper). En dat is eigenlijk hoe ik het wil.
Re: Bruidsjurk zonder overeenkomst
Ojee wat een verhaal zeg.
Ik kan me heel goed voorstellen dat zo'n winkel het in december inderdaad erg druk heeft met galajurken enz. Maarja ze willen toch zelf juist in december, wat totaal niet nodig is. U trouwt pas in juli, er hoeft in december helemaal niets te gebeuren met uw jurk dat maakt de winkel ervan. Eigenlijk is mei/juni nog ruim op tijd.
Wil ik nog een algemeen advies geven. Probeer eerst eens even te kalmeren en rustig door te ademen. Toen wij zover voor onze bruiloft zaten als u nu (zo'n 5 à 6 maandjes) hadden wij als enige de lokaties geboekt en datum vast laten leggen en waren we met de locaties in conclaaf over de invulling ervan. Echt al de rest hebben we in een korter tijdsbestek geregeld dan u nu nog heeft, dus het kan makkelijk, vergt alleen wat organisatie. Vooral een lijstje maken met wat er allemaal moet gebeuren, geeft rust in het hoofd.
Toen we naar bandjes gingen 'proefluisteren' stonden er een aantal andere koppels die gingen pas een jaar later trouwen, wij een maand of 4. De trouwauto hebben we 4 dagen van te voren pas geregeld bij de kapper of all places. Dat was het enige dat mijn aanstaande (destijds) zelf moest regelen. 4 dagen voor de bruiloft zaten we bij de kapper (tja net kapsel wel zo prettig voor de foto's) en was hij het verhaal aan het vertellen aan zijn kapper. Bleek deze meerdere oude auto's te hebben en als hobby wel vaker met bruidsparen reed dus hij pakte de foto's erbij. Geweldig net iets wat we zochten dus geregeld.
We zijn zo'n 7,5 jaar geleden getrouwd en alles in vrij korte tijd geregeld. Nu nog komt het met regelmaat voor dat mensen in onze omgeving het hebben over onze bruiloft van toen en hoe geweldig het feest wel was enz. Zelf zijn we er nog steeds van overtuigd dat we kunnen terugkijken op een fantastische dag. Dus er is nog voldoende tijd en het kan allemaal!
Persoonlijk vind ik maart al veel te vroeg voor een definitieve doorpas en laatste vermaakactie. Juist in de laatste weken voor een bruiloft schommelt het gewicht van sommige bruiden al gauw een paar kilo vanwege de spanning en bij de een komt er juist wat bij en bij de ander gaat er wat af. Toen ik ging trouwen heb ik mijn jurk amper 3 weken voor de trouwdag definitief doorgepast en iets meer dan een week ervoor opgehaald en zelfs toen nog eens mogen passen in de winkel want als er toch nog iets niet goed was, kon dat zelfs nog gauw even aangepast worden. Maar dat was niet nodig, op de trouwdag zelf zat de jurk fantastisch.Glaasjewater schreef: Ze wilde de jurk in december 2011 gaan vermaken, uitleggen. (ik trouw in juli 2012). Ik maakte direct al bezwaar tegen het vermaken, was mij te vroeg en ik vond maart op tijd en dan sloot ik al een compromis.
Ik kan me heel goed voorstellen dat zo'n winkel het in december inderdaad erg druk heeft met galajurken enz. Maarja ze willen toch zelf juist in december, wat totaal niet nodig is. U trouwt pas in juli, er hoeft in december helemaal niets te gebeuren met uw jurk dat maakt de winkel ervan. Eigenlijk is mei/juni nog ruim op tijd.
Dat is eigenlijk maar goed ook dat hij aan u kan merken dat u ergens mee zit. En dan is het maar beter om de spanning te delen.Glaasjewater schreef: Het verhaal is helaas ook bij mijn verloofde gekomen, droeg immers een enorme last en dat merkte hij.
Leuk trucje inderdaad.Glaasjewater schreef: Ze zei wel 8 keer wil je hem niet even zien de jurk of even aan? alsof mijn liefde voor de jurk alles zou doen vergeten..
Altijd leuk zo'n kulargument. "Ik ben niet andere bruiden, ik heb niets met andere bruiden te maken en ik vind 8 maanden tevoren definitief op maat veel te vroeg, het is geen confectiekleding, veel bruidjurken moeten precies goed zitten en 1 of 2 cm te krap of te ruim bij borst en/of buik maken soms een wereld van verschil tussen het heel mooi zitten of absoluut niet mooi zitten, een goede bruidsmodezaak weet dat. Als ik de accessoires eerder erbij wil hebben uitgezocht wil ik dat eerder gedaan hebben." Maarja da's mijn mening.Glaasjewater schreef: Andere bruiden vonden het fijn als de jurk 8 mnd van tevoren perfect op maat werd gemaakt, accessoires werden altijd 3 weken van tevoren pas bij gematcht dus ik moest niet anders wensen.
Sorry maar hier ben ik het niet met u eens. De winkel mag er volgens mij wel vanuit gaan dat er een overeenkomst is. Om een overeenkomst tot stand te laten komen is lang niet altijd een handtekening of iets op papier noodzakelijk. Als u een brood koopt bij de bakken en afrekent, sluit u wel degelijk een koopovereenkomst. Toch is het niet gebruikelijk dat daar een schriftelijke overeenkomst voor wordt opgesteld, neemt niet weg dat dit net zo goed een koopovereenkomst is als een schriftelijke koopovereenkomst. U heeft een jurk uitgekozen en voor die jurk een aanbetaling gedaan. Dus ik denk dat er wel geconcludeerd mag worden dat er een overeenkomst is.Glaasjewater schreef: Daar komt nog bij dat er dus GEEN overeenkomst was!! Ik heb niks getekend, nooit, geen totaalbedrag op papier,...
Dat kan ik me goed voorstellen, ik zou er persoonlijk ook geen vertrouwen meer in hebben. Ik denk dat de winkel zich bepaald onwelwillend opstelt en aardig wat steken laten vallen. Daarvoor zou ik u het advies willen geven eens langs te gaan bij een juridisch loket om te bekijken of er mogelijkheden zijn de overeenkomst te ontbinden. Eerste advies is doorgaans gratis.Glaasjewater schreef: Ik zag het daar niet meer zitten met haar niet en die hele jurk niet meer. .. <knip>..
Afijn ik zei ik wil de jurk dan annuleren en ermee stoppen en zei tegen vriendlief van dat geld daar gaan we wel achteraan.
Zoals ik al stelde is er wel een overeenkomst ook al is deze niet schriftelijk dus is gewoon de normale wetgeving van toepassing ook al is er niet getekend. Dat het bedrijf nooit (op de juiste wijze) de algemene voorwaarden aan u ter hand heeft gesteld, is eigenlijk alleen maar gunstig. Zij kunnen zich hier niet achter verschuilen omdat ze niet van toepassing zijn als niet aan de ter handstelling is voldaan.Glaasjewater schreef:De vraag is wat nu? Ik weet dat als er een overeenkomst getekend is dat er voorwaarden zijn en regelgeving om een jurk wel of niet te kunnen annuleren.
Zoals ik al eerder schreef in dit lange bericht (sorry) wil ik het advies geven om eens langs te gaan bij een juridisch loket. Zij kunnen ook helpen met het opstellen van de correspondentie met verwijzing naar juiste wetsartikels. Misschien maakt dit al genoeg indruk en bovendien krijgt u een idee hoe sterk u wel of niet staat.Glaasjewater schreef: Wat zijn jullie tips en adviezen? ... ik geen jurk heb maar wel ellende!
Wil ik nog een algemeen advies geven. Probeer eerst eens even te kalmeren en rustig door te ademen. Toen wij zover voor onze bruiloft zaten als u nu (zo'n 5 à 6 maandjes) hadden wij als enige de lokaties geboekt en datum vast laten leggen en waren we met de locaties in conclaaf over de invulling ervan. Echt al de rest hebben we in een korter tijdsbestek geregeld dan u nu nog heeft, dus het kan makkelijk, vergt alleen wat organisatie. Vooral een lijstje maken met wat er allemaal moet gebeuren, geeft rust in het hoofd.
Toen we naar bandjes gingen 'proefluisteren' stonden er een aantal andere koppels die gingen pas een jaar later trouwen, wij een maand of 4. De trouwauto hebben we 4 dagen van te voren pas geregeld bij de kapper of all places. Dat was het enige dat mijn aanstaande (destijds) zelf moest regelen. 4 dagen voor de bruiloft zaten we bij de kapper (tja net kapsel wel zo prettig voor de foto's) en was hij het verhaal aan het vertellen aan zijn kapper. Bleek deze meerdere oude auto's te hebben en als hobby wel vaker met bruidsparen reed dus hij pakte de foto's erbij. Geweldig net iets wat we zochten dus geregeld.
We zijn zo'n 7,5 jaar geleden getrouwd en alles in vrij korte tijd geregeld. Nu nog komt het met regelmaat voor dat mensen in onze omgeving het hebben over onze bruiloft van toen en hoe geweldig het feest wel was enz. Zelf zijn we er nog steeds van overtuigd dat we kunnen terugkijken op een fantastische dag. Dus er is nog voldoende tijd en het kan allemaal!
Re: Bruidsjurk zonder overeenkomst
Wat een drama. Overleg eerst idd maar met het juridisch loket. Als dan alles op papier staat, kan er misschien een 3e meer onafhankelijk persoon, die iets meer afstand heeft (iemand juridisch loket?) mee om de situatie met hen te bespreken. Niet meteen je met een kluitje in het riet laten sturen, je hebt dan genoeg argumenten. Als het dan nog niet lukt, probeer het dan los te laten, ondanks het grote bedrag, maar zo ga je je leukste periode uit je leven niet in.
Laat het nog maar eens weten!
Sterkte.
Laat het nog maar eens weten!
Sterkte.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 03 feb 2012 11:39
Re: Bruidsjurk zonder overeenkomst
Bedankt voor jullie reacties. Dat doet me goed.
Wat betreft de wel of niet overeenkomst. Door de winkel is mondeling aangegeven (er is ten slotte niets schriftelijk gebeurd dus dat ook niet) dat het gebruikelijk is een contract op te stellen en dat mij ter hand te stellen. Toen ik hen erop wees dat dit niet gebeurd was kwamen ze er namelijk mee aanzetten en zeiden oh dan ben ik dat vergeten.. Maar vervolgens ben ik alsnog de winkel uit gegaan zonder iets van voorwaarden of wat dan ook gelezen te hebben want ze dekte de helft af met haar hand omdat mijn a.s. ernaast zat en ze niet vond dat hij de naam van de jurk of het bedrag moest zien.
Dat ik 'andere' bruiden niet ben heb ik ook aangegeven. Maar daar werd met enig gemompel op gereageerd. Uitkomst van het gesprek was dat ik de foute was en hun de goede. Ik moest zonder gezeik mijn jurk afnemen Punt!
Verder is er geen stress voor de bruiloft hoor, het enige wat dwars zit is dit.
Ik ben ondertussen verder gegaan in de veronderstelling dat ik via deze winkel geen jurk meer af zou nemen. Omdat ik zo de deur was uitgegaan en mij werd gezegd dat ik het kon bekijken maar wel een deurwaarder zou zien. Daarbij is het toch ook frapant dat de winkel eerder niets heeft laten horen terwijl we meer dan 1 maand verder zijn. Maar wel doodleuk reageren met weinig argumenten (en nog geen ter handstelling van de voorwaarden of regelgeving) op mijn brief.
Het enige probleem is dus straks dat ik nu bezig ben met een andere zaak voor mijn jurk. En dat ik straks dus verplicht wordt deze jurk alsnog te betalen en af te nemen. Leuk maar dat betekent dus dat ik ofwel GEEN jurk heb, ofwel een fiks bedrag zelf moet betalen. Mijn bruidsjurk wordt betaald door mijn a.s. schoonmoeder. Maar zij is niet van plan om er 2 te betalen.
Ik ga inderdaad als mijn verloofde thuis komt even contact opnemen met het juridisch loket. Maar hoe ik verder moet qua bruidsjurk weet ik zelf ook niet meer..
Wat betreft de wel of niet overeenkomst. Door de winkel is mondeling aangegeven (er is ten slotte niets schriftelijk gebeurd dus dat ook niet) dat het gebruikelijk is een contract op te stellen en dat mij ter hand te stellen. Toen ik hen erop wees dat dit niet gebeurd was kwamen ze er namelijk mee aanzetten en zeiden oh dan ben ik dat vergeten.. Maar vervolgens ben ik alsnog de winkel uit gegaan zonder iets van voorwaarden of wat dan ook gelezen te hebben want ze dekte de helft af met haar hand omdat mijn a.s. ernaast zat en ze niet vond dat hij de naam van de jurk of het bedrag moest zien.
Dat ik 'andere' bruiden niet ben heb ik ook aangegeven. Maar daar werd met enig gemompel op gereageerd. Uitkomst van het gesprek was dat ik de foute was en hun de goede. Ik moest zonder gezeik mijn jurk afnemen Punt!
Verder is er geen stress voor de bruiloft hoor, het enige wat dwars zit is dit.
Ik ben ondertussen verder gegaan in de veronderstelling dat ik via deze winkel geen jurk meer af zou nemen. Omdat ik zo de deur was uitgegaan en mij werd gezegd dat ik het kon bekijken maar wel een deurwaarder zou zien. Daarbij is het toch ook frapant dat de winkel eerder niets heeft laten horen terwijl we meer dan 1 maand verder zijn. Maar wel doodleuk reageren met weinig argumenten (en nog geen ter handstelling van de voorwaarden of regelgeving) op mijn brief.
Het enige probleem is dus straks dat ik nu bezig ben met een andere zaak voor mijn jurk. En dat ik straks dus verplicht wordt deze jurk alsnog te betalen en af te nemen. Leuk maar dat betekent dus dat ik ofwel GEEN jurk heb, ofwel een fiks bedrag zelf moet betalen. Mijn bruidsjurk wordt betaald door mijn a.s. schoonmoeder. Maar zij is niet van plan om er 2 te betalen.
Ik ga inderdaad als mijn verloofde thuis komt even contact opnemen met het juridisch loket. Maar hoe ik verder moet qua bruidsjurk weet ik zelf ook niet meer..
Re: Bruidsjurk zonder overeenkomst
Laat dat vooral even afhangen van wat het juridisch loket te zeggen heeft over de kwestie, pas dan valt dit ook op zijn plaats.Glaasjewater schreef:Ik ga inderdaad als mijn verloofde thuis komt even contact opnemen met het juridisch loket. Maar hoe ik verder moet qua bruidsjurk weet ik zelf ook niet meer..
Dat het gebruikelijk is dat er een overeenkomst gesloten wordt, wil niet zeggen dat er nu geen overeenkomst gesloten is. Er is juridisch gezien nu ook een overeenkomst gesloten. Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en aanvaarding ervan. Uit de gedragingen - type jurk uitzoeken en aanbetalen -blijkt dat hier sprake van is. Dan is er dus een overeenkomst.
Dat er niets schriftelijk is vastgelegd of de voorwaarden u niet ter hand zijn gesteld op de juiste wijze is (bijna) alleen maar voordelig van u. De algemene voorwaarden (waarmee meestal allerlei beperkingen worden opgelegd) van de winkel zijn nu niet van toepassing. Dit kan het juridisch loket bevestigen. Dus valt u terug wat erover in de wet is geregeld en doorgaans is dit beter voor de consument dan de algemene voorwaarden van een bedrijf. Het juridisch loket kan precies uitleggen wat erover in de wet staat en wat uw rechten zijn.
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37
Re: Bruidsjurk zonder overeenkomst
Aangezien u duidelijk aangeeft dat u niet zit te wachten om 'afgebrand' te worden hou ik het simpelweg bij: u heeft een overeenkomst.
Er is aanbetaald.
U wilt van de jurk af.
Die aanbetaling bent u kwijt.
1+1=2
Er is aanbetaald.
U wilt van de jurk af.
Die aanbetaling bent u kwijt.
1+1=2
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 03 feb 2012 16:47
Re: Bruidsjurk zonder overeenkomst
Beste aanstaande Bruid.
Ik heb uw verhaal zorgvuldig gelezen en vind dit niet normaal.
Ik adviseer u om contact te onder nemen met de stichting Thuiswinkel te Ede die kunnen u daarin verder mee behandelen.
Met vriendelijke groet.
De heer D. J. Visser
Adviseur-Consumentenrecht(vrijwilliger)
Ik heb uw verhaal zorgvuldig gelezen en vind dit niet normaal.
Ik adviseer u om contact te onder nemen met de stichting Thuiswinkel te Ede die kunnen u daarin verder mee behandelen.
Met vriendelijke groet.
De heer D. J. Visser
Adviseur-Consumentenrecht(vrijwilliger)
Re: Bruidsjurk zonder overeenkomst
@VP,
Sorry maar ik vind dat net ietsje te kort door de bocht. Ik ben het wel helemaal met u eens dat er een overeenkomst is. Een beroep van TS dat er geen overeenkomst zou zijn, zou mijns inziens falikant falen.
Winkel laat ook heel wat steekjes vallen. Het is niet normaal een bruidsjurk zo vroeg al definitief door te passen. Jurk is nog niet vermaakt dus kan gewoon nog steeds verkocht worden. Ze geven TS het gevoel alles fout te doen door te vergelijken met andere bruiden. Als andere bruiden wit dragen wil niet zeggen dat iedereen wit draagt (bijvoorbeeld). Iedereen is een individu en ze moeten ook redelijk zijn naar TS toe. Natuurlijk moet de consument zelf ook redelijk blijven en geen onmogelijkheden vragen.
Nu weet ik niet zeker of het volgende helemaal de juiste gronden zijn, misschien is wanprestatie iets te sterk geformuleerd maar goed is het zeker niet. Winkel veroorzaakt zelf allemaal een hoop problemen. Zij willen persé in december definitief doorpassen terwijl het a) veel te vroeg is en b) ze sowieso veel te druk zijn in december. Misschien is ook dwaling iets te sterk maar als TS had geweten dat alles zo ging lopen denk ik niet dat de overeenkomst gesloten was. Als TS van te voren bijvoorbeeld geweten had dat de winkel ivm vakantie dicht was vlak voor de trouwdatum was de ovk misschien ook niet gesloten. Het bedrijf heeft verzuimd dit tijdig te melden.
Sorry maar ik vind dat net ietsje te kort door de bocht. Ik ben het wel helemaal met u eens dat er een overeenkomst is. Een beroep van TS dat er geen overeenkomst zou zijn, zou mijns inziens falikant falen.
Winkel laat ook heel wat steekjes vallen. Het is niet normaal een bruidsjurk zo vroeg al definitief door te passen. Jurk is nog niet vermaakt dus kan gewoon nog steeds verkocht worden. Ze geven TS het gevoel alles fout te doen door te vergelijken met andere bruiden. Als andere bruiden wit dragen wil niet zeggen dat iedereen wit draagt (bijvoorbeeld). Iedereen is een individu en ze moeten ook redelijk zijn naar TS toe. Natuurlijk moet de consument zelf ook redelijk blijven en geen onmogelijkheden vragen.
Nu weet ik niet zeker of het volgende helemaal de juiste gronden zijn, misschien is wanprestatie iets te sterk geformuleerd maar goed is het zeker niet. Winkel veroorzaakt zelf allemaal een hoop problemen. Zij willen persé in december definitief doorpassen terwijl het a) veel te vroeg is en b) ze sowieso veel te druk zijn in december. Misschien is ook dwaling iets te sterk maar als TS had geweten dat alles zo ging lopen denk ik niet dat de overeenkomst gesloten was. Als TS van te voren bijvoorbeeld geweten had dat de winkel ivm vakantie dicht was vlak voor de trouwdatum was de ovk misschien ook niet gesloten. Het bedrijf heeft verzuimd dit tijdig te melden.
Re: Bruidsjurk zonder overeenkomst
Mag ik vragen waar u gelezen hebt dat het om een thuiswinkel oftewel webwinkel gaat ? Dat heb ik nog niet kunnen lezen het verhaal leek er meer op dat het om een fysieke winkel gaat.Adviseursrecht schreef:Ik adviseer u om contact te onder nemen met de stichting Thuiswinkel te Ede die kunnen u daarin verder mee behandelen.
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37
Re: Bruidsjurk zonder overeenkomst
Dat weerhoudt de reisbranche ook niet van het vragen van een niet retourneerbare aanbetaling.Emmy75 schreef: Jurk is nog niet vermaakt dus kan gewoon nog steeds verkocht worden.
Ik denk dat TS met haar eigen gedrag behoorlijk heeft bijgedragen aan het mislopen van aardig wat dingen in deze zaak.
En punt is nog steeds, ze heeft een overeenkomst en nu wil ze van de jurk af.
Dan zie ik niet in waarom de aanbetaling terugbetaalt zou moeten worden...
Re: Bruidsjurk zonder overeenkomst
Toch is de reisbranche een beetje apart. Aan een geboekte reis is een specifieke periode verbonden. Dat zorgt er eigenlijk ook voor dat een reis een bepaalde 'houdbaarheidsdatum' heeft. Bij annulering kan het zo zijn dat touroperator eerst mensen heeft moeten teleurstellen en vervolgens kan het zo zijn dat men de geannuleerde reis niet meer verkocht krijgt. Bij de niet vermaakte bruidsjurk is dat toch net even iets anders.VioletPrue schreef: Dat weerhoudt de reisbranche ook niet van het vragen van een niet retourneerbare aanbetaling.
Bovendien ook bij een reis is het behouden van de aanbetaling niet altijd rechtmatig. Volgens de wet heeft deze dan eerder recht op de gederfde winst en aangezien dat bijna nooit wordt aangetoond (want dan komt bedrijfsgevoelige informatie naar buiten) wordt dit vaak aardig gereduceerd cq van tafel geveegd door een rechter. Een rechter kan geen schadevergoeding bepalen als de schade niet aantoonbaar en niet meetbaar is.
Ja er is een overeenkomst, maar dat wil niet zeggen dat partijen zich mogen verschuilen achter die overeenkomst omdat die er is. De overeenkomst schept namelijk ook verplichtingen voor beide partijen en als een van de partijen deze verplichtingen niet goed nakomt heeft de andere partij weer allerlei rechten en mogelijkheden. Bijvoorbeeld bij wanprestatie of niet leveren conform de overeenkomst, bestaat het recht de overeenkomst te ontbinden met vergoeding van de hele koopsom. Het is dan niet rechtmatig om de aanbetaling niet terug te betalen. Anders zou een bedrijf bijna op aanbetalingen alleen kunnen overleven.VioletPrue schreef: En punt is nog steeds, ze heeft een overeenkomst en nu wil ze van de jurk af.
Dan zie ik niet in waarom de aanbetaling terugbetaalt zou moeten worden...
Re: Bruidsjurk zonder overeenkomst
Je bent mondeling een overeenkomst aangegaan. Die wordt nog eens bekrachtigd door de aanbetaling. Die aanbetaling ben je iig kwijt, wat ook niet zo vreemd is aangezien die winkel weken lang die jurk niet heeft kunnen verkopen en de tijd die verkoopsters aan je besteedde ook geld kost.
Dat het bedrijf je zo behandeld is natuurlijk wel absurd, al zal je misschien niet de makkelijkste klant zijn, dat geeft hun nog niet het recht om gemeen te worden.
Dat het bedrijf je zo behandeld is natuurlijk wel absurd, al zal je misschien niet de makkelijkste klant zijn, dat geeft hun nog niet het recht om gemeen te worden.
-
- Berichten: 4625
- Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19
Re: Bruidsjurk zonder overeenkomst
Ik denk Violet Prue een heel eind gelijk heeft
Het is een emotioneel en tragisch verhaal, maar in rechte zal er niet veel van over blijven.
Met een beetje goede wil zou men kunnen stellen dat de samenwerking stroef verliep en dat het moeilijk was om concrete afspraken in te plannen
Dat is echter juridisch absoluut onvoldoende om de overeenkomst te ontbinden.
Sowieso dient de verkoper dan eerst in gebreke te worden gesteld en een termijn tot nakoming te worden gegund. Pas daarna kan er eventueel van ontbinding wegens wanprestatie sprake zijn.
TS is in principe niet alleen de aanbetaling kwijt, maar is zelfs verplicht tot afname en betaling van de volledige jurk. Dat de jurk nog aan een ander verkocht zou kunnen worden is hier niet van belang. Als door de verkoper alleen de aanbetaling wordt verlangd is dat in principe al een (redelijk) compromis.
( gezien het emotionele karakter van openingsposting, denk ik dat het verstandig is dat TS een andere bruidsmodezaak zoekt. Hoe perfect de jurk ook moge worden, TS zal er altijd een slecht gevoel aan overhouden)
Het is een emotioneel en tragisch verhaal, maar in rechte zal er niet veel van over blijven.
Met een beetje goede wil zou men kunnen stellen dat de samenwerking stroef verliep en dat het moeilijk was om concrete afspraken in te plannen
Dat is echter juridisch absoluut onvoldoende om de overeenkomst te ontbinden.
Sowieso dient de verkoper dan eerst in gebreke te worden gesteld en een termijn tot nakoming te worden gegund. Pas daarna kan er eventueel van ontbinding wegens wanprestatie sprake zijn.
TS is in principe niet alleen de aanbetaling kwijt, maar is zelfs verplicht tot afname en betaling van de volledige jurk. Dat de jurk nog aan een ander verkocht zou kunnen worden is hier niet van belang. Als door de verkoper alleen de aanbetaling wordt verlangd is dat in principe al een (redelijk) compromis.
( gezien het emotionele karakter van openingsposting, denk ik dat het verstandig is dat TS een andere bruidsmodezaak zoekt. Hoe perfect de jurk ook moge worden, TS zal er altijd een slecht gevoel aan overhouden)
Re: Bruidsjurk zonder overeenkomst
Vergeet die Jurk en die aanbetaling. Die ben je kwijt. Zet die winkel en die 500 euro van je af. Laat de mooiste dag niet bederven door dit geval. Dat is het niet waard.
Steek je energie in positieve dingen.
Steek je energie in positieve dingen.