Pagina 1 van 2
Packard Bell laptop 3e keer defect, gekocht bij Saturn
Geplaatst: 03 feb 2012 17:13
door timanfaya
Weet iemand van u of er echt wettelijke bepalingen zijn met betrekking tot garantie afhandelingen van laptops die afwijken van wat op consuwijzer word gesteld ?
Het probleem , nichtje koopt laptop , binnen 2 dagen geeft het scherm tijdens gebruik allerlei rare gekleurde tekens en staat de laptop vast , na herstart werkt de machine weer voor een uurtje en dan gebeurt dit keer op keer opnieuw ( lijkt wel een koelingsprobleem ofzo )
Laptop word teruggebracht naar Saturn eigenlijk wil zij een omruiling echter daar begint Saturn niet aan komt met een verhaal verhaal dat dit wettelijk niet zou mogen in verband met privacy gevoelige gegevens die op de laptop konden staan .
Laptop word dus ter reparatie aangeboden , na 1 week is laptop retour dezelfde avond dus weer hetzelfde probleem , nichtje gaat weer terug laptop word weer ter reparatie aangeboden , zij heeft dus helemaal geen vetrouwen meer in de deugdelijkheid van het product , bedrijfsleider komt erbij en zegt dat zij hem 3 keer ter reparatie moeten en kunnen aanbieden voordat zij haar verder kunnen helpen .
Laptop komt de 2e maal retour en vertoond na 1 dag gebruik wederom hetzelfde euvel deze is nu dus voor de 3e keer ter reparatie , de laptop is dus langer bij de repatie afdeling in het bezit als bij de eigenaar .
Mijn vraag is dit tegenwoordig een normale gang van zaken ? , ik weet dat ik zelf waarschijnlijk niet zoveel geduld zou hebben als het arme kind .
Ik zou zelf denken dat na poging 1 er voldoende grond zou moeten zijn om de koopovereenkomst te ontbinden , geld terug en een degelijker exemplaar kopen bij een firma die misschien nog wel hart voor zijn klanten heeft
Of denk ik nu te simplistisch ?
Re: Packard Bell laptop 3e keer defect, gekocht bij Saturn
Geplaatst: 03 feb 2012 17:18
door Daan_1978
Ik ben erg benieuwd hoe de laptop wordt gebruikt. Je geeft zelf al aan dat het op een ventilatie probleem lijkt.
Heb je de laptop op schoot, bank of bed staan misschien? Of eigenlijk je nichtje in dit geval?
Re: Packard Bell laptop 3e keer defect, gekocht bij Saturn
Geplaatst: 03 feb 2012 17:21
door BBCS
Dat is ook mijn gedachte.
De koelroosters mogen nooit aan de onderkant worden afgedekt. Het apparaat krijgt dan onvoldoende koele lucht en raakt dan oververhit.
De koele lucht wordt aan de onderkant aangezogen en de warme lucht wordt aan de zijkant of achterkant uitgeblazen.
Re: Packard Bell laptop 3e keer defect, gekocht bij Saturn
Geplaatst: 03 feb 2012 17:32
door timanfaya
Wel daar ik zelf IT er ben en er dus zelf ook wel een beetje verstand van meen te hebben ( daar ik een software developer ben is dat dus voornamelijk door gebruik
) ,
Heb ik haar dit ook gevraagd zij antwoorde dat zij hem op haar bureau had staan , sterker nog toen hij dus terugkwam van de 1e reparatie heeft mijn Broer ( haar vader dus ) hem op de keukentafel gezet en na ongeveer een uurtje trad het probleem wederom op , zet je hem uit en wacht je even dan doet hij het weer gewoon waarna hij dan met tussenpozen wederom vastloopt
De laptop is nu 1 maand oud ( eind december gekocht ) en er was dus nog niets op geinstalleerd of iets dergelijk ik als software guru ging er namelijk in eerste instantie vanuit dat zij er troep op had geinsdtalleerd en een system restore het probleem wel zou verhelpen dus niet
Re: Packard Bell laptop 3e keer defect, gekocht bij Saturn
Geplaatst: 03 feb 2012 17:34
door ciske
Dan heb je recht op een nieuwe.
Re: Packard Bell laptop 3e keer defect, gekocht bij Saturn
Geplaatst: 03 feb 2012 17:42
door timanfaya
@Ciske
Denk je ? omdat Saturn dus volhoud dat zij deze reparatie wederom moet accepteren , zij verwijzen naar wettelijke bepalingen echter ik kan deze nergens vinden op consuwijzer word meer naar redelijkheid en billijkheid verwezen .
Ik zelf zou het eigenlijk meteen verwacht hebben na de 1e keer , ik vroeg mij dus af of iemend deze wettelijke "regels" waarnaar zij verwijzen kent .
Of dat we hier gewoon te maken hebben met uitzonderlijk slecht ondernemersschap , en ik misschien maar eens met haar mee moet gaan om de manager te wijzen op zijn plichten tegenover zijn klanten .
Echter dan moet ik wel aan kunnen tonen dat zij in haar recht staat en hij dus niet zich achter die "zogenaamde" ?? wet kan verschuilen.
Re: Packard Bell laptop 3e keer defect, gekocht bij Saturn
Geplaatst: 03 feb 2012 17:44
door ciske
Na 1 maand en dan al zo vaak in de reparatie vind ik niet normaal.
Denk dat je inderdaad met slecht ondernemerschap hebt te maken, eis een nieuwe want dit is echt waardeloos.
Laten hun maar aantonen dat het de schuld van je nichtje is.
Re: Packard Bell laptop 3e keer defect, gekocht bij Saturn
Geplaatst: 05 feb 2012 18:04
door olaf79
timanfaya schreef:Wel daar ik zelf IT er ben en er dus zelf ook wel een beetje verstand van meen te hebben ( daar ik een software developer ben is dat dus voornamelijk door gebruik
) ,
Heb ik haar dit ook gevraagd zij antwoorde dat zij hem op haar bureau had staan , sterker nog toen hij dus terugkwam van de 1e reparatie heeft mijn Broer ( haar vader dus ) hem op de keukentafel gezet en na ongeveer een uurtje trad het probleem wederom op , zet je hem uit en wacht je even dan doet hij het weer gewoon waarna hij dan met tussenpozen wederom vastloopt
De laptop is nu 1 maand oud ( eind december gekocht ) en er was dus nog niets op geinstalleerd of iets dergelijk ik als software guru ging er namelijk in eerste instantie vanuit dat zij er troep op had geinsdtalleerd en een system restore het probleem wel zou verhelpen dus niet
De analyse van een hitte probleem lijkt mij gegrond, echter ligt dat in haar geval niet aan het "verkeerd" gebruik, maar waarschijnlijk aan een defect koeling of een ander euvel. In de fabriek wordt zo'n ding zgn. "gerepareerd" maar na reperatie vindt er echt geen test van enkele uren plaats om te kijken of ie ook blijft werken. De conclusie is dus: hij doet het gewoon, en zaakje gaat ongerepareerd retour.
Er is hier sprake van een non-conformiteit dat ook nog eens optreed binnen 6 maanden na levering. Dat betekent dat de verkoper (Saturn) moet aantonen dat het defect is ontstaan door verkeerd gebruik (gaat ze niet lukken). Verder heb je recht, naar keuze, op reparatie (daar kies je dus zeker niet meer voor) vervanging door een gelijkwaardig (of beter) product, of geld terug.
Gezien de achterlijke manier en smoesjes waarop Saturn je probeert te misleiden, zou ik elk vertrouwen in deze ballentent opzeggen en geld terug eisen. Je hebt daar recht op omdat er vanaf begin een ondeugdelijk product is geleverd dat niet voldoet aan wat je ervan mag verwachten.
Re: Packard Bell laptop 3e keer defect, gekocht bij Saturn
Geplaatst: 05 feb 2012 19:06
door ciske
Er is hier sprake van een non-conformiteit dat ook nog eens optreed binnen 6 maanden na levering. Dat betekent dat de verkoper (Saturn) moet aantonen dat het defect is ontstaan door verkeerd gebruik (gaat ze niet lukken).
Met veel dure woorden zeg je hetzelfde als mij
Re: Packard Bell laptop 3e keer defect, gekocht bij Saturn
Geplaatst: 05 feb 2012 19:10
door olaf79
ciske schreef:Er is hier sprake van een non-conformiteit dat ook nog eens optreed binnen 6 maanden na levering. Dat betekent dat de verkoper (Saturn) moet aantonen dat het defect is ontstaan door verkeerd gebruik (gaat ze niet lukken).
Met veel dure woorden zeg je hetzelfde als mij
Misschien, maar ik wilde wat extra toelichting geven. Ik ga er van uit dat het ding gewoon nooit is gerepareerd. Bij binnenkomst in de fabriek is geconstateerd hij doet het. Retour afzender. Ze gaan zo'n ding echt niet uren testen. En dus zat TS direct weer met hetzelfde probleem. Komt omdat het pas na een uur optreedt. Typisch probleem van de koeling.
Re: Packard Bell laptop 3e keer defect, gekocht bij Saturn
Geplaatst: 05 feb 2012 19:22
door ciske
Misschien, maar ik wilde wat extra toelichting geven
Niet misschien , maar wel zeker.
Re: Packard Bell laptop 3e keer defect, gekocht bij Saturn
Geplaatst: 05 feb 2012 19:31
door olaf79
ciske schreef:Misschien, maar ik wilde wat extra toelichting geven
Niet misschien , maar wel zeker.
Wordt jij er gelukkig van om je gelijk te krijgen, terwijl het voor TS zinloos is dit soort discussies te lezen. Prima dan krijg je gelijk.
Did I make your day today?
Re: Packard Bell laptop 3e keer defect, gekocht bij Saturn
Geplaatst: 05 feb 2012 19:41
door ciske
olaf79 schreef:ciske schreef:Misschien, maar ik wilde wat extra toelichting geven
Niet misschien , maar wel zeker.
Wordt jij er gelukkig van om je gelijk te krijgen, terwijl het voor TS zinloos is dit soort discussies te lezen. Prima dan krijg je gelijk.
Did I make your day today?
Ik denk eerder dat jij dat wordt
Re: Packard Bell laptop 3e keer defect, gekocht bij Saturn
Geplaatst: 05 feb 2012 21:37
door ciske
ciske schreef:Na 1 maand en dan al zo vaak in de reparatie vind ik niet normaal.
Denk dat je inderdaad met slecht ondernemerschap hebt te maken, eis een nieuwe want dit is echt waardeloos.
Laten hun maar aantonen dat het de schuld van je nichtje is.
Dit is on topic, jij bent off topic Olaf, misschien wat meer dure woorden verminderen?
Re: Packard Bell laptop 3e keer defect, gekocht bij Saturn
Geplaatst: 06 feb 2012 09:20
door BBCS
Als ik de klacht bekijk en het afdekken van de roosters aan de onderkant uitsluit, kan het niet anders zijn dan dat de warmtegeleidende pasta die tussen de processor en het koelblok zit, niet meer goed functioneert.
Re: Packard Bell laptop 3e keer defect, gekocht bij Saturn
Geplaatst: 06 feb 2012 10:21
door ciske
BBCS schreef:Als ik de klacht bekijk en het afdekken van de roosters aan de onderkant uitsluit, kan het niet anders zijn dan dat de warmtegeleidende pasta die tussen de processor en het koelblok zit, niet meer goed functioneert.
Dus TS heeft recht op een nieuwe.
Re: Packard Bell laptop 3e keer defect, gekocht bij Saturn
Geplaatst: 06 feb 2012 10:44
door BBCS
ciske schreef:BBCS schreef:Als ik de klacht bekijk en het afdekken van de roosters aan de onderkant uitsluit, kan het niet anders zijn dan dat de warmtegeleidende pasta die tussen de processor en het koelblok zit, niet meer goed functioneert.
Dus TS heeft recht op een nieuwe.
Nee.
Als de monteur de warmtegeleidende pasta vervangt, werkt die weer als nieuw.
Wat ik echt niet kan uitstaan: waarom kunnen monteurs dergelijke simpele zaken niet oplossen en waarom moet dan gelijk een nieuwe notebook worden verstrekt?
Belachelijk gewoon.
Gewoon openschroeven dat ding, de warmtegeleidende pasta vervangen en hup! Terug naar de koper.
Simpel.
En ja, dergelijke zaken heb ik zo vaak uitgevoerd dat ik heus wel weet waar ik het over heb.
Re: Packard Bell laptop 3e keer defect, gekocht bij Saturn
Geplaatst: 06 feb 2012 11:08
door alfatrion
timanfaya schreef:Ik zou zelf denken dat na poging 1 er voldoende grond zou moeten zijn om de koopovereenkomst te ontbinden , geld terug en een degelijker exemplaar kopen bij een firma die misschien nog wel hart voor zijn klanten heeft
Of denk ik nu te simplistisch ?
Je hebt volstrekt gelijk. Al ben ik zelf wel zo dat ik de verkoper nog een kans geeft op het moment dat hij er voor zorgt dat ik het product dezelfde dag nog terug hebt, omdat ik dergelijke service niet wil afstraffen.
timanfaya schreef:Ik zelf zou het eigenlijk meteen verwacht hebben na de 1e keer , ik vroeg mij dus af of iemend deze wettelijke "regels" waarnaar zij verwijzen kent .
Het betreft hier artikels 21 en 22 (en 17 en 18) van het burgerlijk wetboek boek 7. Zie art. 7:22 lid 2 BW. Je kunt de actuele en oude wetgeving vinden op
http://www.wetten.nl
Re: Packard Bell laptop 3e keer defect, gekocht bij Saturn
Geplaatst: 06 feb 2012 11:21
door ciske
BBCS schreef:
Dus TS heeft recht op een nieuwe.
Nee.
Als de monteur de warmtegeleidende pasta vervangt, werkt die weer als nieuw.
Wat ik echt niet kan uitstaan: waarom kunnen monteurs dergelijke simpele zaken niet oplossen en waarom moet dan gelijk een nieuwe notebook worden verstrekt?
Belachelijk gewoon.
Gewoon openschroeven dat ding, de warmtegeleidende pasta vervangen en hup! Terug naar de koper.
Simpel.
En ja, dergelijke zaken heb ik zo vaak uitgevoerd dat ik heus wel weet waar ik het over heb.[/quote]
Onzin, TS heeft de laptop al 3 keer moeten brengen dus heeft recht op een nieuwe.
Re: Packard Bell laptop 3e keer defect, gekocht bij Saturn
Geplaatst: 06 feb 2012 11:23
door alfatrion
ciske schreef:Onzin, TS heeft de laptop al 3 keer moeten brengen dus heeft recht op een nieuwe.
Waar staat dat?