Recentelijk heb ik een woning geaccepteerd. Na de bezichtiging heb ik een gesprek gehad bij (woningbouwvereniging). In dit gesprek zijn dingen besproken, waaronder de hoogte van de keuken en de badkamer-gootsteen in de woning (ook de hoogte van de douche, maar deze kon eventueel veranderd worden). Deze zijn namelijk alleen gemaakt voor mensen die niet zo lang zijn. Ik ben 1 van de langere vrouwen in Nederland met 1.85 en voor mij is het niet leuk dat de maten enkel voor niet zo lange mensen zijn. Dit kon ik van tevoren niet weten en was niet uit de advertentie te zien voor mij. In het gesprek werd ook duidelijk dat de standaardmaten (hoogte) van die tijd 90 cm waren en vanaf (ongeveer) 1990 naar 95 cm zijn gegaan (dit wist ik niet). De woning is van het jaar 1987.
Er werd ook gezegd dat er dit jaar een nieuwe keuken in komt (in het hele complex denk ik). Of de keuken eventueel direct al geregeld kon worden (met een wachttijd van 2 maanden), was nog niet duidelijk, aangezien men eerst moest controleren of de keuken er al verouderd genoeg uitzag (of zoiets). Daarbij kan "dit jaar" nog een aardig tijdje duren, vooral voor lange mensen.
Zoals u wellicht begrijpt, is het voor mij niet prettig om als lang mens met een kromme rug achter de gootstenen te staan. Ik zou bij deze dan ook willen vragen of (woningbouwvereniging) de gootstenen in de keuken, badkamer en het toilet wil gaan ophogen, zodat de woning ook voor lange mensen geschikt wordt of in ieder geval beter geschikt.
Voor de duidelijkheid: ik zit momenteel nog niet in de woning, het contract moet nog getekend worden (ik wacht op een brief of telefoontje voor een afspraak).
In de badkamer gaan de tegels niet verder tot een bepaalde hoogte, waardoor het ophogen van de gootsteen, plankje en de spiegel (die m'n hoofd "afsnijd") ook niet mogelijk of moeilijk wordt. Er zijn dus waarschijnlijk ook extra tegels nodig, indien (woningbouwvereniging) hier ophogingswerk doet. Degene met wie ik het gesprek had, vermoedde echter dat er geen extra tegels zouden komen. Met deze email probeer ik toch wat meer duidelijkheid te krijgen, aangezien het wel een paar belangrijke punten in de woning zijn.
----------------------------------------------------
Het volgende wil ik hieraan toevoegen:
Er werd mij ook in het gesprek verteld dat als ik eventueel de woning zou weigeren, ik mijn complete zoekduur zou verliezen, aangezien er al een andere weigering genoteerd staat (als zij vinden dat je een woning onterecht hebt geweigerd en dit gebeurt voor de 2de keer, dan mag je je opnieuw inschrijven). Dit betekende voor mij dat ik dus eigenlijk sowieso de woning al moest accepteren. Daarnaast moet ik ook vanwege mijn persoonlijke situatie de woning accepteren, maar dat laat ik even achterwege.
In het antwoord op mijn email werd gezegd dat de keuken niet meteen vervangen kan worden (ik moet wachten totdat ze dat met het hele complex van plan zijn), evenals de badkamer- +toiletgootstenen ook, neem ik aan. Er werd nu echter ook gezegd dat ze geen aanpassingen aan de hoogte van de douche konden doen. Ik mag wel onder het ZAV zelf aanpassingen aan de woning brengen (dat moet ik dan zelf betalen).
Ik heb het contract inmiddels binnen. Mijn toetsingsjaarinkomen blijkt over de 100.000 euro te zijn
Wat ik zou willen weten is of deze "gang van zaken" volgens de wet correct is, betreffende de keuken/badkamer/toilet. In het gesprek zelf werd al gezegd dat de standaardmaten van voor 1990 lager zijn, en dus verouderd zijn. Ik ben 28 en wist niet dat de standaardmaten van toen, anders waren. Weigeren kon/mocht niet (er waren eventueel ook nog een paar andere punten in de woning, maar die zal ik hier achterwege laten). Daarnaast kon ik uiteraard ook niet uit de adverentie halen dat ik eventuele extra kosten moet maken, omdat de standaardmaten verouderd zijn.
Ik vind zelf dat dit hoe dan ook niet (helemaal) correct verlopen is. Men had allerminst extra informatie in de advertentie kunnen zetten of de gelegenheid vrij hebben gehouden dat ik had mogen weigeren, zonder een onterechte weigering genoteerd te krijgen.