| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoe zit het bij een beschuldiging van diefstal??
Hoe zit het bij een beschuldiging van diefstal??
Hallo.
Ik stond dus vandaag op de mark.
Een vriend van mij staat daar ook..hij verkoopt oa ook oud speelgoed..al jaaaren..en hij staat dus zeer goed bekent daar!
Vorige week kocht hij van een bekende van hem op de markt een treintje..hier waren getuigen bij.
Deze bekende had zelf dit treintje al zeker een half jaar geleden gekocht..Ook op een andere markt.
Deze mensen handelen beide ter goede trouw..dat weet ik zeker.
Goed..vandaag kwam dus een klant bij hem kijken..en nam het treintje ter hand en bekeek hem aandachtig..waarna hij mijn vriend beschuldigde van diefstal..en zei dat dit treintje van hem was..Dat kon hij bewijzen omdat hij hem herkende aan een oneffenheid.
Mijn vriend eiste het treintje terug en zei er Politie werk van te maken.
De Politie werd naar de Markt geroepen..en de klant schreeuwde als een mager speenvarken dat het van hem was..en wat voor ellende hem allemaal was overkomen omdat zijn huis een paar maand daarvoor leeggeroofd was.
(erg zoiets gun je niemand natuurlijk,maar wij als marktmensen zijn weinig onder de indruk van het geschreeuw van deze klant..want zelf staat hij bekent als iemand met losse handjes..en nieuwelingen op de Markt worden altijd gewaarschuwd hun spulletjes in de gaten te houden bij deze figuur.maar er zijn geen bewijzen natuurlijk..ik zeg dit alleen omdat ik me afvraag of dit een nieuwe tactiek van deze persoon was??)
Maar goed de Politie ging dus in op het geweeklaag..en zei tegen mijn vriend dat hij verdachte was..en de beschuldiging was heling.
Op deze manier werd er flink op hem ingepraat en dat hij een Advocaat moest nemen..en moest hij mee naar het bureau. :wud: (bangmakerij denk ik??)samen met de klager.
hij kwam terug behoorlijk aangedaan..en doodsbang wat hem kon gebeuren.
De man waar hij het treintje van kocht(de goede bekende) had de Politie gebeld en gezegd dat ze bij hem konden komen en dat hij een verklaring af legde..waarbij hij zelf zei ook ter goeder trouw gekocht en verkocht te hebben.
Maar de Politie had hem ondanks dat gezegd dat hij ,,voorlopig,,even wat minder verdacht was..maar er nog niet vanaf.
ter aanvulling..Dit treintje is gekocht voor een normaal bedrag..dus niet dat je je achter je oren krabt van zit dit wel goed!
Het gaat om oud speelgoed met een handelswaarde van +- 200 euro..en een verkoop waarde van..250-275 euro.
Wie weet hoe het zit..Kan zo iemand onschuldig van heling worden beticht??
En is hij zijn investering van 200 euro kwijt?? krijgt de klant het treintje?? (dat wil ik graag weten)
Mijn vriend is alleen doodsbang dat ze hem gaan beschuldigen van Heling..die 200 Euro is voor hem niet meer in de picture.
persoonlijk heb ik hem gezegd..iemand is onschuldig tot het tegendeel is bewezen..En hoe moet jij weten dat iets gestolen is??? dat kun je niet ruiken?
Daar staan we allemaal bloot voor als we iets kopen op de Markt??Hoe moet je dat weten??
Ik wil hem zo graag geruststellen....Wie weet het?
kunnen ze hem iets maken??
Hij is onschuldig..daar steek ik mijn hand voor in het vuur!
Bedankt vast
Ik stond dus vandaag op de mark.
Een vriend van mij staat daar ook..hij verkoopt oa ook oud speelgoed..al jaaaren..en hij staat dus zeer goed bekent daar!
Vorige week kocht hij van een bekende van hem op de markt een treintje..hier waren getuigen bij.
Deze bekende had zelf dit treintje al zeker een half jaar geleden gekocht..Ook op een andere markt.
Goed..vandaag kwam dus een klant bij hem kijken..en nam het treintje ter hand en bekeek hem aandachtig..waarna hij mijn vriend beschuldigde van diefstal..en zei dat dit treintje van hem was..Dat kon hij bewijzen omdat hij hem herkende aan een oneffenheid.
Mijn vriend eiste het treintje terug en zei er Politie werk van te maken.
De Politie werd naar de Markt geroepen..en de klant schreeuwde als een mager speenvarken dat het van hem was..en wat voor ellende hem allemaal was overkomen omdat zijn huis een paar maand daarvoor leeggeroofd was.
(erg zoiets gun je niemand natuurlijk,maar wij als marktmensen zijn weinig onder de indruk van het geschreeuw van deze klant..want zelf staat hij bekent als iemand met losse handjes..en nieuwelingen op de Markt worden altijd gewaarschuwd hun spulletjes in de gaten te houden bij deze figuur.maar er zijn geen bewijzen natuurlijk..ik zeg dit alleen omdat ik me afvraag of dit een nieuwe tactiek van deze persoon was??)
Maar goed de Politie ging dus in op het geweeklaag..en zei tegen mijn vriend dat hij verdachte was..en de beschuldiging was heling.
Op deze manier werd er flink op hem ingepraat en dat hij een Advocaat moest nemen..en moest hij mee naar het bureau. :wud: (bangmakerij denk ik??)samen met de klager.
hij kwam terug behoorlijk aangedaan..en doodsbang wat hem kon gebeuren.
De man waar hij het treintje van kocht(de goede bekende) had de Politie gebeld en gezegd dat ze bij hem konden komen en dat hij een verklaring af legde..waarbij hij zelf zei ook ter goeder trouw gekocht en verkocht te hebben.
Maar de Politie had hem ondanks dat gezegd dat hij ,,voorlopig,,even wat minder verdacht was..maar er nog niet vanaf.
ter aanvulling..Dit treintje is gekocht voor een normaal bedrag..dus niet dat je je achter je oren krabt van zit dit wel goed!
Het gaat om oud speelgoed met een handelswaarde van +- 200 euro..en een verkoop waarde van..250-275 euro.
Wie weet hoe het zit..Kan zo iemand onschuldig van heling worden beticht??
En is hij zijn investering van 200 euro kwijt?? krijgt de klant het treintje?? (dat wil ik graag weten)
Mijn vriend is alleen doodsbang dat ze hem gaan beschuldigen van Heling..die 200 Euro is voor hem niet meer in de picture.
persoonlijk heb ik hem gezegd..iemand is onschuldig tot het tegendeel is bewezen..En hoe moet jij weten dat iets gestolen is??? dat kun je niet ruiken?
Daar staan we allemaal bloot voor als we iets kopen op de Markt??Hoe moet je dat weten??
Bedankt vast
Re: Hoe zit het bij een beschuldiging van diefstal??
Ja,ik denk niet dat je iets kunt bewijzen ,als die klant nog een aankoopbon van dat treintje heeft,is je vriend de pineut
Ik meen me te herinneren dat jij ook vrij snel iemand beschuldigt
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 0#p1268150
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 8#p1229758
En nu is het iemand van je vriendenkring ,en dan is het forum te klein.
Nu weet je wat het is om vals beschuldigd te worden.
Hoe weet jij zo zeker dat hij onschuldig is, hij weet zelf tochizegrim schreef:
Bedankt vast
ook niet de afkomst van het treintje.
Als het werkelijk van diefstal afkomstig is en je vriend heeft
dat treintje te koop staan op de markt dan is hij inderdaad
schuldig aan heling en daar staat vaak nog een hogere straf
op als voor de persoon die het weggehaald heeft.
uit de openingspost
en dezeVorige week kocht hij van een bekende van hem op de markt een treintje..hier waren getuigen bij.
dus dit is niet van toepassingDe man waar hij het treintje van kocht(de goede bekende) had de Politie gebeld en gezegd dat ze bij hem konden komen en dat hij een verklaring af legde..waarbij hij zelf zei ook ter goeder trouw gekocht en verkocht te hebben.
Hoe weet jij zo zeker dat hij onschuldig is, hij weet zelf toch
-
witte angora
Die klant kan wel roepen dat het treintje uit zijn huis is gestolen, maar wat is het bewijs dat juist dit specifieke treintje van hem was?
En ja, je vriend blijft officieel verdacht tot de zaak afgerond is. Zelfs als het volkomen duidelijk is dat hij onschuldig is, is het nog niet meteen rond, daar moet eerst nog een procedure voor worden doorlopen. Dat heeft nu eenmaal tijd nodig.
Als er voldoende getuigen zijn dat je vriend te goeder trouw is, is het niet zo'n probleem, zeker niet als die klant geen enkel bewijs heeft.
En ja, je vriend blijft officieel verdacht tot de zaak afgerond is. Zelfs als het volkomen duidelijk is dat hij onschuldig is, is het nog niet meteen rond, daar moet eerst nog een procedure voor worden doorlopen. Dat heeft nu eenmaal tijd nodig.
Als er voldoende getuigen zijn dat je vriend te goeder trouw is, is het niet zo'n probleem, zeker niet als die klant geen enkel bewijs heeft.
Die getuigen zijn er ..plentywitte angora schreef:Die klant kan wel roepen dat het treintje uit zijn huis is gestolen, maar wat is het bewijs dat juist dit specifieke treintje van hem was?
Dat bedoel ik?? Hij zegt dus omdat hij hem herkende aan een oneffenheid..Maar hij had hem ruim bekeken voordat hij dit aangaf!
Ondanks dat de goede bekende een verklaring aflegt dat hij hem een week daarvoor van hem gekocht heeft??
Nee dat denk ik ook..Maar bedankt voor deze reactie
Laatst gewijzigd door izegrim op 06 feb 2012 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Juist..gekocht van de bekende..en of hij de bron weet..hij heeft hem gekocht ook op een markt..maar ik weet niet of hij de verkoper kent..ik heb hem nog niet gesproken.puma73 schreef:uit de openingspost
en dezeVorige week kocht hij van een bekende van hem op de markt een treintje..hier waren getuigen bij.
dus dit is niet van toepassingDe man waar hij het treintje van kocht(de goede bekende) had de Politie gebeld en gezegd dat ze bij hem konden komen en dat hij een verklaring af legde..waarbij hij zelf zei ook ter goeder trouw gekocht en verkocht te hebben.
Hoe weet jij zo zeker dat hij onschuldig is, hij weet zelf toch
Ik word hier niet beschuldigd..maar een vriend van mij..en hoezo forum te klein??snepke schreef:Ja,ik denk niet dat je iets kunt bewijzen ,als die klant nog een aankoopbon van dat treintje heeft,is je vriend de pineut
Op de vlooienmarkt werkt men niet met aankoopbonnetjes helaas!
Ik stel gewoon een vraag om een vriend te helpen..daar is een forum toch ook voor bedoeld.
Ik kom hier niet met verkeerde bedoelingen.
Zucht...Ik kom hier gewoon met een vraag..niet om ruzie te maken.
Als ik u ooit beledigd heb..dan bied ik mijn nederige excuus aan.
Kunnen we nu svp normaal doen?
Ik heb me inderdaad de vorige keer kwaad laten maken..maar dat gebeurd niet weer!
Dus vergeven en vergeten hoop ik!
Dat zou dus betekenen dat bij elke aankoop die ik/jij iedereen doet op een markt je ook bloot sta aan beschuldiging van heling..want hoe zie je aan een persoon of aan het object dat het van diefstal afkomstig is??Dat gaat er bij mij dus niet in? Tenzij het object dus zo word aangeboden dat je redelijke wijze kunt aannemen dat dat geen zuivere koffie is..maar daarvan is geen sprake hier.Chocomelk schreef:Hoe weet jij zo zeker dat hij onschuldig is, hij weet zelf tochizegrim schreef:
Bedankt vast
Omdat ik deze mensen al 30 jaar ken..en nog nooit iets negatiefs over ze gehoord heb..het gaat mij ook niet om de of ze schuldig zijn of niet..dat weet ik wel..maar wat ze in de schoenen geschoven kan worden..Juridisch(of hoe je dat noemt)
Als het werkelijk van diefstal afkomstig is en je vriend heeft
dat treintje te koop staan op de markt dan is hij inderdaad
schuldig aan heling en daar staat vaak nog een hogere straf
op als voor de persoon die het weggehaald heeft.
Hier zullen zij of ik ons ook nooit aan wagen..zijn niet dat type mensen.
Maar bedankt voor het meedenken!
Groet
Ik bedoel jullie niet met die aankoopbon.izegrim schreef:snepke schreef:Ja,ik denk niet dat je iets kunt bewijzen ,als die klant nog een aankoopbon van dat treintje heeft,is je vriend de pineut
Die klant,die beweerd dat zijn huis is leeggeroofd.
Daar is normaal gesproken aangifte van gedaan.
In die aangifte staat wat er is weggeroofd,en zonodig moet hij dat bewijzen met aankoop bonnetjes.
Anders kan hij wel zeggen dit is weggehaald,dat is weggehaald,dan kan je veel dingen opnoemen ,die je helemaal niet had.
-
Guardian72
- Contacteer:
@ Izegrim,
dan toch maar met bonnetjes gaan werken.
Zelfs als je tankt, contant betaald, en het bonnetje niet bewaard kunnen ze je alsnog aanmelden wegens doorrijden.
Dus, bonnetjes - hoe vervelend ook..
Zelfs als je tankt, contant betaald, en het bonnetje niet bewaard kunnen ze je alsnog aanmelden wegens doorrijden.
Dat begrijp ik..maar het gaat hier om oud/antiek speelgoed..Dit word over het algemeen gekocht op vlooien markten..Antiek Curiosa beurzen..verzamel beurzen.snepke schreef:Ik bedoel jullie niet met die aankoopbon.izegrim schreef:snepke schreef:Ja,ik denk niet dat je iets kunt bewijzen ,als die klant nog een aankoopbon van dat treintje heeft,is je vriend de pineut
Die klant,die beweerd dat zijn huis is leeggeroofd.
Daar is normaal gesproken aangifte van gedaan.
In die aangifte staat wat er is weggeroofd,en zonodig moet hij dat bewijzen met aankoop bonnetjes.
Anders kan hij wel zeggen dit is weggehaald,dat is weggehaald,dan kan je veel dingen opnoemen ,die je helemaal niet had.
Dit is meer een hobby..het snuffelen op leuke marktjes.
Er is geen alternatief.
En daar word over het algemeen nog niet gewerkt met pin betalingen.
Men wil daar niet aan om de een of andere reden?? Ik heb het dan ook nog nooit meegemaakt dat ik een aankoop kon voldoen met pin??
Ook bonnetjes uitschrijven is niet gebruikelijk..ik denk dat er misschien een paar verkopers zijn..maar dat zijn uitzonderingen.
Zijn bewijs zijn dus die oneffenheden..maar ik denk ook dat dat niet hard te maken valt..temeer hij het object grondig heeft kunnen bekijken voor hij daarmee kwam.
Maar bedankt voor de reactie.
Maar dan moet in zijn aangifte staan ,dat het treintje is gestolen.
Dat is volgens mij wel na te gaan of er aangifte is gedaan.
Als deze klant geen aangifte heeft gedaan van diefstal uit zijn woning,heeft hij geen poot om op te staan.
Wie weet heeft hij in geldnood gezeten en dat ding zelf verkocht en nu op diefstal gooien(ik raad maar wat)
Ik zou eerst eens nagaan of hij wel aangifte heeft gedaan van diefstal
Als deze klant geen aangifte heeft gedaan van diefstal uit zijn woning,heeft hij geen poot om op te staan.
Wie weet heeft hij in geldnood gezeten en dat ding zelf verkocht en nu op diefstal gooien(ik raad maar wat)
-
witte angora
Zijn bewijs is dus een bewering die niet te controleren is.Zijn bewijs zijn dus die oneffenheden..
Maar...
Dat gaat dus niet..Zie reactie hieronder.Guardian72 schreef:@ Izegrim,
Maar dat was de vraag ook niet..Ik weet dat ik een bepaald risico loop ivm dat ik een oneerlijke verkoper tegenkom.
Maar je houd geen rekening met dat zaken gestolen kunnen zijn..en dat je het risico loopt opgepakt te worden voor heling.
Dan kun je zoals ik zei niets meer kopen op een markt
Dat geld dan voor alle markten..De warenmarkt..stoffenmarkt..overal waar geen bonnetjes worden gegeven.
Maar bedankt voor de reactie
Groet
dat schijnt dus wel gebeurd te zijn(ik heb het niet zwart op wit gezien,hij zegt het)snepke schreef:Maar dan moet in zijn aangifte staan ,dat het treintje is gestolen.
Is mij ook al door het hoofd gegaan..Ik weet dat ik niemand mag beschuldigen zonder bewijs..Maar hij staat erom bekend..Misschien dat hij een andere tactiek uitprobeert??
Hij kan zoveel zeggen.
Bij de politie navragen of hij aangifte heeft gedaan(jouw vriend dan,die wordt beschuldigd van diefstal)
Bij de politie navragen of hij aangifte heeft gedaan(jouw vriend dan,die wordt beschuldigd van diefstal)
Geen idee wat hij wil..Maar dat vind ik ook niet zo belangrijk.witte angora schreef:Zijn bewijs is dus een bewering die niet te controleren is.Zijn bewijs zijn dus die oneffenheden..
Maar...De meeste mensen zijn verzekerd voor inbraak. Dus als het goed is, heeft hij de schadevergoeding al binnen, als er inderdaad al een dergelijk treintje verdwenen is. Wat wil hij nog meer dan?
Wat ik graag wil weten is..wat kunnen ze mijn vriend in de schoenen schuiven..wettelijk.
Kunnen ze hem laten opdraaien voor een diefstal waar hij part nog deel aan heeft gehad?
Bedankt voor de reactie..Groet
Wat ik altijd begrepen heb van de politie (mijn huis is ook diverse keren leeggehaald) als iemand iets koopt "ter goeder trouw", dus op een rommelmarkt en niet in een donker café voor een redelijke prijs dat "heling" ontzetten moeilijk aan te tonen is.
Das waar..dat ga ik dan ook zeker doen..Bedanktsnepke schreef:Hij kan zoveel zeggen.