LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Autopech door ondeugdelijke brandstof

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Zillake
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2012 14:52

Autopech door ondeugdelijke brandstof

Ongelezen bericht door Zillake »

Hallo allemaal,

Afgelopen vrijdag heb ik 4 uur in de kou gestaan doordat mijn gloednieuwe Opel Corsa (diesel) er ineens mee ophield en ik dus stilstond op de oprit van een snelweg. Ik had de ANWB gebeld en die waren door de verkeersdrukte pas na 2 uur ter plaatse. De ANWB kon mij helaas niet helpen, maar ze hadden wel geconstateerd dat het probleem bij de brandstoftoevoer zat. Vervolgens heb ik op een sleepwagen moeten wachten, welke mij naar de dichtsbijzijnde Opel dealer heeft gebracht. Daar werd de diagnose 'verstopte en bevroren brandstoffilter als gevolg van vlokkende diesel' gesteld. Volgens de Opel garage zijn brandstofleveranciers verplicht om antivlokmiddel aan de diesel toe te voegen om dit soort verschijnselen te voorkomen.
Met een fikse rekening van de dealer en 2 ingeleverde verlofdagen (die van mij en die van mijn vriend) door dit gedoe, ben ik vrijdagavond naar huis gegaan.

Vanmorgen heb ik met mijn rechtsbijstand verzekering gebeld met de vraag of ik de schade kan verhalen op het tankstation. Ik had namelijk donderdagavond bij een onbemand tankstation mijn auto helemaal volgetankt. Zij konden er echt geen antwoord op geven m.b.t. de verplichting van de brandstofleverancier om antivlokmiddel aan de diesel toe te voegen.

Een woordvoerder van de ANWB vertelde mij dat brandstofleveranciers wel degelijk verplicht zijn om dit te doen; en dat dan wel vanaf oktober ieder jaar. Mijn auto is pas 1 jaar oud en heeft half januari een grote beurt gehad waarbij alle filters zijn vervangen. Aan een oude vervuilde filter kan het dus sowieso niet gelegen hebben. Daarnaast was mijn tank donderdagavond leeg, heb ik getankt en ben ik naar huis gereden (2 km verderop). De vrijdagochtend ben ik vervolgens direct naar mijn werk gereden, maar na 3 km stond ik al stil.
Ik neem dus aan dat dit is gekomen door ondeugdelijke brandstof van het tankstation.

Overigens vertelden zowel de ANWB als de Opel dealer mij dat er afgelopen vrijdag meerdere dieselauto's met exact hetzelfde probleem ter reparatie binnen zijn gebracht!

Er werd mij door zowel mijn rechtsbijstandverzekering als door de ANWB geadviseerd om het tankstation aansprakelijk te stellen, maar de persoon van de ANWB waarmee ik gesproken heb beweert dat ik geen bewijsmateriaal heb omdat de Opel garage direct antivlokmiddel in mijn autotank gegooid heeft... Zij adviseerden mij vandaag nog een paar liter brandstof te tanken aan dezelfde pomp, in de hoop dat daar nog altijd geen antivlokmiddel in zit.

Mijn vraag is of iemand anders hier al ervaring mee heeft en of ik uberhaupt een poot heb om op te staan?
Het bewijsmateriaal wat ik op dit moment heb is als volgt:

- bewijs van grote beurt half januari
- bewijs van tanken van diesel bij het tankstation op donderdagavond
- bewijs van ANWB dat in inderdaad stil stond en dat ik naar de Opel dealer ben gesleept met een sleepwagen
- een rekening van de dealer waarop staat dat er een nieuwe brandstoffilter is geplaatst en er antivlokmiddel in mijn tank is gegooid

Kan ik hier iets mee? Of heb ik nog altijd geen poot om op te staan?

Ik kan altijd nog aan de dealer om een schriftelijke verklaring van de diagnose vragen en daarnaast was ik van plan om vanmiddag een jerrycan te kopen en die te vullen met wat diesel uit dezelfde tank.

Ik hoop gauw een reactie te krijgen!
Laatst gewijzigd door Zillake op 07 feb 2012 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof

Ongelezen bericht door bprosman »

Dit soort zaken worden over het algemeen veroorzaakt bij tankstation die een lagere omzet hebben en waar eerst de "oude (zomer) voorraad" opgemaakt moet worden. In de winter kun je dan ook het beste langs de snelweg tanken bij een "A" merk die grote volumes draaien.
Aansprakelijkheid zou je kunnen proberen. Voor de volgende keer... voorkomen is beter dan genezen.

Zillake
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2012 14:52

Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof

Ongelezen bericht door Zillake »

Het is dat je zoiets van tevoren niet kunt zien. Dan nog, voor wat ik heb begrepen van de ANWB is IEDERE brandstofleverancier hiertoe verplicht. Goedkoop of niet.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof

Ongelezen bericht door bprosman »

Vandaar dat je ze misschien aansprakelijk zou kunnen stellen. Mijn punt is meer dat bij de kleine / goedkope stations er wel vaker oude voorraad ligt... en tot -10 of zo lukt dat nog wel maar daaronder is het bingo.
Ze zijn het wel verplicht maar nemen ook wel eens de gok.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof

Ongelezen bericht door Emmy75 »

bprosman schreef:Ze zijn het wel verplicht maar nemen ook wel eens de gok.
Ze kunnen die gok ook wel eens nemen (niet dat het goed is) want
- als klant en eiser moet aangetoond worden dat... en dat kan lastig zijn.
- veel mensen laten het er ook maar bij zitten als reparatie niet al te duur is enz. omdat ze het gezeur niet willen.

@TS,
Ik moet wel zeggen dat ik er inhoudelijk weinig van weet van diesel en antivlokmiddelen enz, dus een waarschuwing vooraf. Wij tanken altijd A-merk pompstations.

Ik neem aan dat u ANWB lid bent aangezien u deze gebeld heeft. Dan kunt u ook eens contact opnemen met de juridische afdeling daarvan hoe het zit met die verplichting van dat antivlokmiddel. Beiden hebben u geadviseerd om de pomphouder aansprakelijk te stellen. U kunt ook eens de rechtsbijstand een brief laten opstellen waarin de pomphouder aansprakelijk gesteld wordt en waarom.

Mogelijk dat deze er eens over nadenkt na een stevige brief en dan al besluit een bod te doen om een juridische procedure af te kopen. Als deze een procedure zou verliezen, mag deze daar ook voor opdraaien. Dus misschien is het daarmee al opgelost.

100% garantie dat u een rechtszaak gaat winnen, kan (bijna) niemand vooraf geven. Partijen horen namelijk altijd maar 1 kant van het verhaal en moeten op basis daarvan oordelen en het is niet altijd te overzien wat voor bewijs de tegenpartij kan produceren.

Zillake
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2012 14:52

Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof

Ongelezen bericht door Zillake »

Zowel mijn rechtsbijstandsverzekering als de juridische afdeling van de ANWB konden mij niet vertellen of tankstationhouders hiertoe verplicht zijn. Een andere afdeling van de ANWB kon dit echter wel.

Ik heb na het werk nog een jerrycan gevuld met diesel uit dezelfde tank. Ik probeer het met een stevige brief die aangetekend richting het tankstation gaat. Eens afwachten hoe ze daar op reageren.
Laatst gewijzigd door Zillake op 07 feb 2012 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof

Ongelezen bericht door bprosman »

Nu alleen aantonen dat je bij hun getankte jerrycan "Zomerdiesel" bevat. Dat wil niet zeggen dat ik je niet geloof, integendeel.... maar het aantonen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof

Ongelezen bericht door nevermind »

bprosman schreef:Nu alleen aantonen dat je bij hun getankte jerrycan "Zomerdiesel" bevat. Dat wil niet zeggen dat ik je niet geloof, integendeel.... maar het aantonen.


Vroeger was het ook niet, dan wordt bij het tanken gewoon een paar liters gewone benzine bij de diesel gemengd, en dit was het.
Of het verplicht is, kan ik nergens iets vinden.
Ik denk ieder, dat dit een service van de oliemaatschappijen is, tenminste als je bij hun nog over service kunt praten, met deze "winterse prijzen". :mrgreen:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof

Ongelezen bericht door bprosman »

Ja dat kan TS nog steeds doen, in geval van twijfel een paar liter benzine bijtanken. Doe dat dan niet 50/50 zoals ik op een ander forum tegenkwam :?

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof

Ongelezen bericht door Jefdus »

bprosman schreef:Nu alleen aantonen dat je bij hun getankte jerrycan "Zomerdiesel" bevat. Dat wil niet zeggen dat ik je niet geloof, integendeel.... maar het aantonen.
Dat nog niet eens. Toon maar eens aan dat je die diesel deze week hebt getankt en niet al een half jaar in je schuur hebt staan. Als bewijsmateriaal heeft dit natuurlijk weinig waarde...

Zillake
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2012 14:52

Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof

Ongelezen bericht door Zillake »

Het is allemaal moeilijk aan te tonen. Ik heb wel het bonnetje bewaard. Als de pomp goed geijkt is dan zou het enige bewijs zijn dat er exact zoveel diesel in de jerry can zit als wat ik heb getankt volgens het bonnetje.
Maar dan kun je ook daar weer op zeggen dat een gek die op geld uit is ook daar wel zijn best voor doet om de jerrycan met een exacte hoeveelheid zomerdiesel te vullen. (Maar dan moet je ook weten waar je die kunt krijgen!)

Daarnaast zou ik ook kunnen zeggen dat zij moeten aantonen dat ze WEL antivlokmiddel erin gegooid hebben. Geen enkele klant kan van tevoren ruiken of er zomerdiesel of winterdiesel in een pompstation zit..

Volgens mij kun je zo wel eeuwig door blijven gaan. Als het tankstation hier ook zo ver op in zou gaan dan zijn we naar mijn mening toch wel heel erg aan het mierenn**ken, niet?

Ik ga het gewoon proberen om hen aansprakelijk te stellen met een aangetekende brief. Aan de hand van hun reactie probeer ik de rechtsbijstandverzekering in te schakelen..
Laatst gewijzigd door Zillake op 07 feb 2012 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof

Ongelezen bericht door snepke »

En stel dat ,dat tankstation of iemand daarvan meeleest op tros radar.
Die weten dus nu wat hen te doen staat.(snel antivlokvlok middel erin)
Ze staan met hun naam en adres hierzo.

Zillake
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2012 14:52

Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof

Ongelezen bericht door Zillake »

Nu niet meer :mrgreen:
En ik had gisteren overigens getankt. Denk niet dat ze zoiets snel door kunnen voeren.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof

Ongelezen bericht door nevermind »

Zillake schreef:Nu niet meer :mrgreen:
En ik had gisteren overigens getankt. Denk niet dat ze zoiets snel door kunnen voeren.
De pomphouder gevraagd of het winterdiesel is?

Zillake
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2012 14:52

Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof

Ongelezen bericht door Zillake »

nevermind schreef:De pomphouder gevraagd of het winterdiesel is?
Is een onbemand tankstation. Pomphouder is een oliemaatschappij. Directe contactgegevens zijn moeilijk te vinden.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof

Ongelezen bericht door nevermind »

Alleen diesel getankt, of ook een beetje benzine erbij gedaan, want voorkomen is beter dan genezen?

Zillake
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2012 14:52

Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof

Ongelezen bericht door Zillake »

nevermind schreef:Alleen diesel getankt, of ook een beetje benzine erbij gedaan, want voorkomen is beter dan genezen?
Heb een jerrycan gevuld met diesel uit dezelfde tank als eventueel bewijsmateriaal, mocht het nodig zijn. Zie bovenstaand verhaal.

Nogmaals.. ik heb geen idee of ze intussen wel antivlokmiddel erbij gedaan hebben. We zien het wel. Eerst eens hun reactie op mijn brief afwachten.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof

Ongelezen bericht door Brainless »

Mij is verteld dat diesel wat in Nederland verkocht wordt moet "goed blijven" tot -20 graden.
Helaas voor u is het op sommige plekken wat kouder geweest.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Brainless schreef:Mij is verteld dat diesel wat in Nederland verkocht wordt moet "goed blijven" tot -20 graden.
Helaas voor u is het op sommige plekken wat kouder geweest.
Het zou zomaar eens kunnen dat het in Sittard niet zo koud is geweest.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof

Ongelezen bericht door bprosman »

Afgelopen vrijdag heb ik 4 uur in de kou gestaan doordat mijn gloednieuwe Opel Corsa (diesel) er ineens mee ophield en ik dus stilstond op de oprit van een snelweg.
Als je in een auto rijdt en de rijwind gaat onder je auto langs is het al snel -20.
Stond trouwens nergens dat deze "oprit" in Sittard was.

Gesloten