LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het grijsgedraaide BBCS garantiethema (8-bits versie), getiteld "Eindeloze Wanhoop":

http://www.youtube.com/watch?v=hil9t8ir ... re=related

Van het album: "Herinneringen aan Frustratie"

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door BBCS »

Wat pas erg is?

Als de rechter A zegt, de consumentenautoriteit zegt dat de rechter B gezegd heeft, dat de degene die zegt dat de rechter A gezegd heeft en niet B, dat diegene dan de mond wordt gesnoerd omdat die de boel verdraaid.

Iedereen gaat klakkeloos ervan uit dat de rechter B gezegd heeft, omdat de consumentenautoriteit B zegt.
De rechter heeft echter geen B gezegd, maar A.

Dat is pas erg.

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door trebelski »

BBCS schreef:Wat pas erg is?

Als de rechter A zegt, de consumentenautoriteit zegt dat de rechter B gezegd heeft, dat de degene die zegt dat de rechter A gezegd heeft en niet B, dat diegene dan de mond wordt gesnoerd omdat die de boel verdraaid.

Iedereen gaat klakkeloos ervan uit dat de rechter B gezegd heeft, omdat de consumentenautoriteit B zegt.
De rechter heeft echter geen B gezegd, maar A.

Dat is pas erg.
Het zal wel aan mij leggen maar onduidelijker kan haast niet. Je hebt meerdere keren uitspraken van een rechter als "onzin of niet juist" bestempeld omdat deze niet in jou straatje passen. 4 jaar lang roep je al 'neeeeeeeeee' als het woordje garantie maar valt. Ik ben oprecht blij dat ik nooit iets bij je gekocht heb en garantie moest claimen,je zou bij de deur alweer 'neeeeeee' gaan roepen.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door alfatrion »

MAXIEM schreef:Voor zover ik weet, zijn deze bedrijven beboet omdat zij de EU-termijn niet in acht namen.
Dat is onmogelijk omdat richtlijnen geen directe werking hebben.

bert4321
Berichten: 111
Lid geworden op: 01 mar 2010 16:37

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door bert4321 »

Bron?

Ik heb nog nooit en te nimmer gehoord van, nog gezien, een laptop waarvan de batterij na 2 jaar normaal gebruik compleet versleten is.
Hier is een goede bron waarin uitgelegd wordt hoe het verouderingsproces van Li-Ion accu's werkt.

http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries

Iedere keer de accu volledig ontladen (wat voor de oude NiMH accu's juist goed was) verkort de levensduur aanmerkelijk. Ook de accu vol opgeladen bewaren (met name bij hogere temperaturen is niet goed).
Daarnaast (staat niet in het artikel hierboven) mag een Li-Ion accu nooit leegraken. De accu heeft daarvoor een ingebouwe bescherming, maar als je de accu eerst ontlaad en dan een paar maanden laat liggen is het ook afgelopen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:Daarvoor zijn ze niet beboet!
Daarvoor zijn ze wel beboet.
consumentenautoriteit schreef:Uit onderzoek bleek dat de vijf beboete bedrijven gedurende de onderzoeksperiode consumenten onjuiste of onvolledige informatie hebben verstrekt over hun rechten m.b.t. garantie. De Consumentenautoriteit heeft geconcludeerd, dat deze bedrijven consumenten vaak ten onrechte lieten weten dat zij na het verstrijken van de fabrieksgarantie geheel of gedeeltelijk moesten betalen voor reparatie van het kapotte apparaat en/of dat zij geen recht hadden op kosteloos herstel of vervanging.
Eens even kijken, de consumentenautoriteit weet waarschijnlijk niet waarover ze spreekt, aangezien zij degene is die de boetes heeft opgelegd, maar dat zal wel niet zo zijn...

Ik zou maar uitkijken BBCS, want consumenten onvolledig of onjuist voorlichten over hun rechten mbt garantie is strafbaar en kan je op hoge boetes komen te staan. Het is maar dat je het weet...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:En weer ga je de fout in door aan te geven dat op een product wettelijk een garantie termijn zit van minimaal twee jaar en dat de winkelier op het product minimaal twee jaar garantie moet verstrekken.
Dat is onjuist.

Die term "wettelijke garantie" heeft betrekking op non-conformiteit: dus als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van die koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarbij de uitspraken van de fabrikant en winkelier, en heeft totaal geen betrekking op de garantieperiode die de winkelier of fabrikant verstrekt.
En weer ga je verder met liegen....

MAXIEM

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door MAXIEM »

olaf79

Met dank voor de info. Persoonlijk blijf ik wél van mening dat het volstrekt redelijk is, dat de consument na afloop van de fabrieksgarantietermijn mee betaald aan de reparatiekosten. Indien van toepassing zal ik dan ook duidelijk aangeven dat binnen de gemiddelde gebruiksduur de reparatie kostenloos dient te geschieden, mits er uiteraard geen sprake is van een gebruikersfout of van normale slijtage.

Maxiem.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door olaf79 »

MAXIEM schreef:olaf79
Met dank voor de info. Persoonlijk blijf ik wél van mening dat het volstrekt redelijk is, dat de consument na afloop van de fabrieksgarantietermijn mee betaald aan de reparatiekosten.
Dat vind ik helemaal niet redelijk. Fabrieksgarantie is vaak heel beperkt en kort. En waarom zou ik na 1 jaar moeten meebetalen aan defecte apple macbook van 1700 euro. Het is een schande dat fabrikanten uberhaupt met dat soort praktijken wegkomen. Inmiddels is men bezig met wetgeving die ook de fabrikant meer plichten geeft betreffende afhandeling van de garantie.
Indien van toepassing zal ik dan ook duidelijk aangeven dat binnen de gemiddelde gebruiksduur de reparatie kostenloos dient te geschieden, mits er uiteraard geen sprake is van een gebruikersfout of van normale slijtage.
Maxiem.
Lijkt me zeker geen overbodige luxe, je aan de wet houden.

MAXIEM

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door MAXIEM »

olaf79

Ik krijg toch de indruk dat je niet geheel begrijpt wat ik schrijf. Indien van toepassing zal ik consumenten wijzen op beide opties:

1. Het meebetalen aan een reparatie na een periode van 2 jaar na aankoop;

2. Het niet meebetalen aan een reparatie binnen een gemiddelde gebruiksduur.

Met collegiale groet, Maxiem.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door olaf79 »

MAXIEM schreef:olaf79

Ik krijg toch de indruk dat je niet geheel begrijpt wat ik schrijf. Indien van toepassing zal ik consumenten wijzen op beide opties:

1. Het meebetalen aan een reparatie na een periode van 2 jaar na aankoop;

2. Het niet meebetalen aan een reparatie binnen een gemiddelde gebruiksduur.

Met collegiale groet, Maxiem.
1) Ook na 2 jaar kan er sprake zijn van kostenloze reparatie. Die kostenloze reparatie kan verlangt worden gedurende de hele levensduur.
2) Het gaat niet over een gemiddelde gebruiksduur maar over de gebruiksduur die de consument normalitair van vergelijkbare producten mag verwachten. Ergo een zeer slecht merk kan een gemiddelde levensduur van 8 maanden hebben. Daarmee is niet gezegd dat in de 9e maand de reparatie niet meer kostenloos is.
3) De consument heeft naast recht op herstel ook recht op vervanging of prijsvermindering, hetgeen de keuze van de consument is. De verkoper dient de klant daarop te wijzen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door BBCS »

olaf79 schreef:
BBCS schreef:Daarvoor zijn ze niet beboet!
Daarvoor zijn ze wel beboet.
consumentenautoriteit schreef:Uit onderzoek bleek dat de vijf beboete bedrijven gedurende de onderzoeksperiode consumenten onjuiste of onvolledige informatie hebben verstrekt over hun rechten m.b.t. garantie. De Consumentenautoriteit heeft geconcludeerd, dat deze bedrijven consumenten vaak ten onrechte lieten weten dat zij na het verstrijken van de fabrieksgarantie geheel of gedeeltelijk moesten betalen voor reparatie van het kapotte apparaat en/of dat zij geen recht hadden op kosteloos herstel of vervanging.
Eens even kijken, de consumentenautoriteit weet waarschijnlijk niet waarover ze spreekt, aangezien zij degene is die de boetes heeft opgelegd, maar dat zal wel niet zo zijn...

Ik zou maar uitkijken BBCS, want consumenten onvolledig of onjuist voorlichten over hun rechten mbt garantie is strafbaar en kan je op hoge boetes komen te staan. Het is maar dat je het weet...

Dat is de grootste onzin!
Naar het voorlopige oordeel van de voorzieningenrechter worden consumenten door verzoeksters praktijk, waarbij na het verstrijken van de fabrieksgarantie en zonder bijkoopgarantie altijd een deel van de reparatiekosten in rekening wordt gebracht, zonder dat bezien wordt of er sprake is van non-conformiteit, onvolledig en daardoor misleidend geïnformeerd over hun wettelijke rechten ten aanzien van herstel of vervanging van een non-conform product. Door het berekenen van een deel van de reparatiekosten wordt hun eventuele wettelijke recht op kosteloos herstel of vervanging daarop onthouden.
Voorts blijkt uit vier gevallen van mysteryshopping dat in een verkoopgesprek werd meegedeeld dat bij defecten buiten de fabrieksgarantietermijn altijd ten minste een deel van de reparatiekosten zou moeten worden betaald.

Het is juist, zoals verzoekster stelt, dat alleen in geval van non-conformiteit recht bestaat op kosteloos herstel en in gevallen dat het defect is ontstaan door onjuist gebruik of andere niet aan non-conformiteit toe te rekenen oorzaken er geen wettelijk recht op kosteloos herstel bestaat. Verder is verzoeksters opvatting juist dat in geval van non-conformiteit niet altijd de volledige kosten vergoed hoeven te worden, omdat er rekening gehouden mag worden met levensduurverlenging. Dat neemt echter niet weg dat verweerders opvatting juist is dat het uitgangspunt van de wettelijke regeling over garantie en conformiteit is dat in geval van non-conformiteit recht bestaat op kosteloos herstel of vervanging. Voorts is uitgangspunt van de wettelijke regeling omtrent garantie en conformiteit dat aan consumenten geen misleidende informatie wordt verstrekt over hun wettelijke rechten, waaronder het recht op herstel of vervanging. Verzoekster wordt verweten niet aan dit laatste uitgangspunt te voldoen.
Bron: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BT6746

Die bedrijven zijn op de vingers getikt omdat ze ook in geval van non-conformiteit kosten doorberekenden, en dat mag in geval van non-conformiteit niet.

Ze zijn niet op de vingers getikt omdat ze niet aan de garantieregels hielden.

De rechters zeggen A en de consumentenautoriteit zegt B.
Het is A en geen B.

Punt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:
Naar het voorlopige oordeel van de voorzieningenrechter worden consumenten door verzoeksters praktijk, waarbij na het verstrijken van de fabrieksgarantie en zonder bijkoopgarantie altijd een deel van de reparatiekosten in rekening wordt gebracht, zonder dat bezien wordt of er sprake is van non-conformiteit, onvolledig en daardoor misleidend geïnformeerd over hun wettelijke rechten ten aanzien van herstel of vervanging van een non-conform product. Door het berekenen van een deel van de reparatiekosten wordt hun eventuele wettelijke recht op kosteloos herstel of vervanging daarop onthouden.
Voorts blijkt uit vier gevallen van mysteryshopping dat in een verkoopgesprek werd meegedeeld dat bij defecten buiten de fabrieksgarantietermijn altijd ten minste een deel van de reparatiekosten zou moeten worden betaald.

Het is juist, zoals verzoekster stelt, dat alleen in geval van non-conformiteit recht bestaat op kosteloos herstel en in gevallen dat het defect is ontstaan door onjuist gebruik of andere niet aan non-conformiteit toe te rekenen oorzaken er geen wettelijk recht op kosteloos herstel bestaat. Verder is verzoeksters opvatting juist dat in geval van non-conformiteit niet altijd de volledige kosten vergoed hoeven te worden, omdat er rekening gehouden mag worden met levensduurverlenging. Dat neemt echter niet weg dat verweerders opvatting juist is dat het uitgangspunt van de wettelijke regeling over garantie en conformiteit is dat in geval van non-conformiteit recht bestaat op kosteloos herstel of vervanging. Voorts is uitgangspunt van de wettelijke regeling omtrent garantie en conformiteit dat aan consumenten geen misleidende informatie wordt verstrekt over hun wettelijke rechten, waaronder het recht op herstel of vervanging. Verzoekster wordt verweten niet aan dit laatste uitgangspunt te voldoen.
Bron: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BT6746

Die bedrijven zijn op de vingers getikt omdat ze ook in geval van non-conformiteit kosten doorberekenden, en dat mag in geval van non-conformiteit niet.

Ze zijn niet op de vingers getikt omdat ze niet aan de garantieregels hielden.

De rechters zeggen A en de consumentenautoriteit zegt B.
Het is A en geen B.

Punt.
Dat zijn de garantieregels. Probleem is dat jij nog steeds het begrip garantie niet begrijpt. Jammer voor jou

Netteke333
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2011 15:40

Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet

Ongelezen bericht door Netteke333 »

olaf79 schreef:
Peter Elzinga schreef:In oktober 2010 heb ik bij een niet nader te noemen winkel* een Asus EEE pc n450 gekocht.
*om de onderhandeling niet te frustreren noem ik geen naam

In decemeber, na een paar maand de netbook niet gebruikt te hebben, de accu niet meer op wou laden. Hij ontlaadde nog wel een keer, maar laadde vervolgens niet meer op. Herinstallatie van windows bracht geen oplossing. (De accu had ik ontkoppeld tijdens de periode dat ik het product niet gebruikt heb.)

vervolgens heb ik contact opgenomen met het bedrijf. Die stelt constateert echter dat het wel de accu moet zijn (zonder enig onderzoek) en beroept zich op de 6 maanden garantie die op de accu van toepassing is.


Echter, volgens artikel 7:17 BW, dient een product volgens verwachting mee te gaan. Toen ik de laptop kocht had ik de verwachting dat hij een jaar of 3 mee zou gaan, net als de meeste draagbare computers. Dat de accu daarbij vermogen zal verliezen is normaal. Het na 1 jaar plotseling wegvallen van al het vermogen is echter een andere zaak.

Daarom heb ik het bedrijf gevraagd de netbook te repareren. Er werdt echter meteen weer gewezen op de algemene voorwaarden en de garantietermijn. Ze willen het product dus niet repareren.

Mijn vraag:
Wie staat in zijn recht, het bedrijf of ik als klant.
Een accu kan inderdaad flink wat vermogen verliezen, zo'n 15-20% per jaar afhankelijk van de kwaliteit. Maar helemaal niet meer kunnen opladen is wat anders dan vermogen verliezen. Dat duidt op een defect in de accu en dat hoort niet na 1 jaar al te gebeuren.
Jij staat als klant in je recht. Recht hebben en krijgen zijn echter 2 verschillende zaken.
De vraag is echter wat je nu verder nog kunt doen. Misschien is er een geschillencommissie waarbij de winkelier is aangesloten, dan kun je daar je verhaal halen. Voor dit soort bedragen naar de rechter stappen lijkt me een non-issue
GOH! Wat een bekend verhaal!
Ik ook!

Batterij ging bij mij kapot na 8 maanden.
Laten vervangen door Asus, in juni 2011.

Hij is nu WEER kapot.
Asus meld mij echter in een e-mail dat de batterij 12 maanden garantie heeft en dat die verlopen zijn.
Echter zit er dus een vette sticker op mijn batterij dat hij van 2011 is.
Maar alsnog zou dit niet binnen de garantie vallen volgens hen.

Gesloten