LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beeldscherm laptop laten repareren of niet?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Isabel1

Beeldscherm laptop laten repareren of niet?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Hai allemaal,

ik weet niet of hier iemand verstand van heeft maar ik vraag het toch even.

Ik ben gisteren, samen met mijn laptop, van de trap gevallen. Het beeldscherm van mijn laptop is nu stuk, het is gewoon gebarsten en er zitten zwarte strepen op. De rest van de laptop doet het prima, want als ik hem aansluit op de televisie werkt hij gewoon.
Ik bedacht me dat ik dat best kon laten repareren (ik snap zelf wel dat ik geen garantie kan claimen) maar nu blijkt dit rond de 150 euro te kosten. Het is een dell laptop van ongeveer 1,5 jaar oud die toen 425 euro kostte.
Bij een wasmachine denk je na 1,5 jaar: jazeker repareren, maar bij een laptop weet ik dat eigenlijk niet.
Mijn vraag is dus: is het verstandig om dit voor 150 euro te laten repareren of ben ik beter af om weer een nieuwe te kopen (ook voor rond de 425)?

Isabel

ciske

Re: Beeldscherm laptop laten repareren of niet?

Ongelezen bericht door ciske »

bert4321

Ongelezen bericht door bert4321 »

Ik bedacht me dat ik dat best kon laten repareren (ik snap zelf wel dat ik geen garantie kan claimen) maar nu blijkt dit rond de 150 euro te kosten. Het is een dell laptop van ongeveer 1,5 jaar oud die toen 425 euro kostte.
Computerapparatuur wordt snel goedkoper. Je moet die 150 Euro dus niet afzetten tegen de 425 Euro die de laptop gekost heeft, maar tegen de prijs van een nieuwe gelijkwaardige laptop. Dan is het verschil vast een stuk kleiner. Verder is de val voor een harddisk ook niet zo fijn. Het kan dus gebeuren dat die over een paar weken alsnog de geest geeft. Zelf zou ik hem daarom niet laten repareren.

Fleurtjuh666

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

bert4321 schreef: Computerapparatuur wordt snel goedkoper. Je moet die 150 Euro dus niet afzetten tegen de 425 Euro die de laptop gekost heeft, maar tegen de prijs van een nieuwe gelijkwaardige laptop. Dan is het verschil vast een stuk kleiner. Verder is de val voor een harddisk ook niet zo fijn. Het kan dus gebeuren dat die over een paar weken alsnog de geest geeft. Zelf zou ik hem daarom niet laten repareren.
Misschien dan ook een tip voor TS om zo snel mogelijk een backup te maken van de harde schijf? Zou zonde zijn als alles weg is....

trappist

Ongelezen bericht door trappist »

ik was bij Microfix 250 kwijt voor een nieuw laptopscherm, was wel snelle service en ik kon niet lang zonder, maar zou toch ook de leeftijd en mogelijke toekomstige valschade mee laten wegen...

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Isabel1 schreef:Hai allemaal,

ik weet niet of hier iemand verstand van heeft maar ik vraag het toch even.

Ik ben gisteren, samen met mijn laptop, van de trap gevallen. Het beeldscherm van mijn laptop is nu stuk, het is gewoon gebarsten en er zitten zwarte strepen op. De rest van de laptop doet het prima, want als ik hem aansluit op de televisie werkt hij gewoon.
Bij een wasmachine denk je na 1,5 jaar: jazeker repareren, maar bij een laptop weet ik dat eigenlijk niet.
Mijn vraag is dus: is het verstandig om dit voor 150 euro te laten repareren of ben ik beter af om weer een nieuwe te kopen (ook voor rond de 425)?

Isabel
Allereerst, want dat is veel belangrijker, hopelijk alles goed met uzelf?
Ik zou eerst eens informeren bij de verzekering. Misschien valt het onder uw inboedel, of schade verzekering? Niet geschoten is altijd mis...

Ik zou de laptop niet laten repareren. Niet alleen kunnen er veel meer onderdelen onzichtbaar toch schade hebben opgelopen, het aanschaf bedrag van een nieuwe laptop ligt zeer dichtbij het reparatiebedrag. De laptop kun je best nog gebruiken als je hem via een hdmi of andere kabel aan de tv hangt. Het kan een dvd speler worden of een fotospeler of iets dergelijks. Een laptop zonder werkend scherm is niet volledig nutteloos.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

of ben ik beter af om weer een nieuwe te kopen (ook voor rond de 425)?
Indirect is het hier boven al aan de orde gekomen maar "vandaag" krijg je voor 425,- veel meer laptop dan 1,5 jaar geleden.
Dat zou je ook mee kunnen nemen in je overweging.

Isabel1

Dank allemaal (duurde even want mijn laptop is immers stuk)

Ik (of eigenlijk zoonlief) heeft inderdaad een backup gemaakt, dus ik ben opzich geen bestanden kwijt. Ik ben er zelf met wat blauwe plekken vanaf gekomen. Verzekering dekt het niet, dan had ik speciaal een kostbaarheden verzekering af moeten sluiten, wat ik niet gedaan heb.

Na zelf hard nagedacht te hebben en jullie advies meegenomen te hebben koop ik inderdaad een nieuwe en gebruik de oude als dvd speler op de televisie. Zeker het argument dat er misschien wel meer beschadigd is dan dat ik nu zie en de reparatie kosten gezien de afschrijving toch erg hoog zijn gaf de doorslag.

bedankt!

Isabel

bosse bol

Ongelezen bericht door bosse bol »

Had hetzelfde met mijn laptop en heb voor 50€ een
losse scherm gekocht op marktplaats.Hij werkt weer perfect.

Leojes30

Ongelezen bericht door Leojes30 »

beste TS,

Heb je al bij je inboedelverz geinformeerd zoals iemand hier boven vroeg?
Ik werk bij een grote verzekeraar en bij onze inboedelverzekering zou deze schade gewoon verzekerd zijn.

De afchrijving op een laptop is 25% per jaar, de Huidige nieuwwaarde van uw laptop zal ongeveer 400 euro zijn (dat is het bedrag waar je nu een VERGELIJKBARE laptop voor kan kopen) daar gaat dus de afschrijving vanaf.

Dat betekend dat de Dagwaarde van uw laptop ongeveer 250 is (grove schatting hoor..) dus dat is 150 reparatiekosten best veel inderdaad.

Isabel1

Hai,

ik had inderdaad geinformeerd bij de verzekering, maar helaas viel dat niet onder mijn dekking. (ik had natuurlijk eerlijk gezegd dat ik hem had laten vallen, als het water schade was geweest was het wel gedekt)

Ik heb even gekeken wat inderdaad een los beeldscherm kostte, maar dat zou rond de 100 euro zijn, punt is sowieso dat ik het er zelf niet op kan zetten dus dan wordt het toch duurder.

In elk geval: in het vervolg dus voorzichtig van de trap af lopen!

groetjes

Isabel

53o

Ongelezen bericht door 53o »

TS, een waarschuwing, je bent misschien verkeerd voorgelicht. Je gaat uit van ongeveer 150 euro reparatiekosten maar het kan veel meer kosten.

Ik heb hogere prijsopgaven van 350 euro tot 800 euro voorbij zien komen voor defecte schermen door schade van buitenaf. 350 euro was voor een Sony netbook van rond de 500 euro, de 800 euro voor een Apple van 900 euro. Vaak kost het stukken minder, maar soms moet er veel meer vervangen worden dan alleen het scherm. Even als voorbeeld, harde schijven kunnen heel slecht tegen een stootje.

Het probleem als je de laptop aanbiedt ter reparatie je een prijsopgave zal krijgen en als je niet akkoord gaat (weet niet of dit direct bij Dell ook zo is) je onderzoekskosten moet betalen.

Voor de rest ben ik het eens met het advies van Olaf79 en dit is ook hetzelfde advies wat ik aan klanten geef bij een niet verzekerde laptop: Sluit hem aan op een extern scherm, desnoods met extern toetsenbord en muis en gebruik deze als een (reserve) desktop. De kosten kunnen gewoon te hoog uitvallen in vergelijking met de waarde van de laptop.

Die Apple waar ik het over had met een prijsopgave van 800 euro? Heb deze gekocht voor 100 euro van toenmalige werkgever, heb windows xp erop geinstalleerd en aan m'n zus gegeven en aangesloten op extern scherm me toetsenbord/muis. Ding is 4-5 jaar oud en draait nog steeds als een trein en is energiezuiniger dan een desktop.

trebelski

Ongelezen bericht door trebelski »

Isabel1 schreef:Hai,
Ik heb even gekeken wat inderdaad een los beeldscherm kostte, maar dat zou rond de 100 euro zijn, punt is sowieso dat ik het er zelf niet op kan zetten dus dan wordt het toch duurder.

In elk geval: in het vervolg dus voorzichtig van de trap af lopen!

groetjes

Isabel
Ik zou er verder geen geld aan uitgeven, het ding heeft een flinke smak gemaakt en wie weet wat er nog meer gebeurd ( denk bv aan de harde schijf/videokaart enz. die een opdonder heeft gekregen en zomaar de geest geeft nog als gevolg van die klap.Je laatste opmerking is wel grappig maar ongelukjes gebeuren nu eenmaal. :wink:

53o

Ongelezen bericht door 53o »

De afchrijving op een laptop is 25% per jaar, de Huidige nieuwwaarde van uw laptop zal ongeveer 400 euro zijn (dat is het bedrag waar je nu een VERGELIJKBARE laptop voor kan kopen) daar gaat dus de afschrijving vanaf.
Dit is een leuke indicatie, maar het is compleet onrealistisch. De afschrijving van 25% klopt voor een modaal model, maar niet voor een budget model.

In de tijd waarin TS de notebook heeft gekocht was een notebook van die prijs een budget model met erg basis specificaties. Dus een celeron dualcore, pentium dualcore, AMD x2 etc, maar geen core 2 duo of hoger (welke in die tijd goed verkrijgbaar waren en significant sneller waren maar ook duurder).

25% afschrijving per jaar klopt wel voor een modaal model, maar niet voor een budget model. Een notebook die ik nu verkoop (als de klant niet luistert naar mij) binnen het budget segment is nu al bijna te traag om normaal mee te kunnen werken. De afschrijving van zo'n notebook is zelfs voor mensen die alleen een beetje internetten rond de 50% per jaar.

Tegenwoordig ligt het anders. Voor 400 euro en minder koop je een notebook vergelijkbaar met de notebook van TS (oftewel, kan heel snel afgeschreven worden) maar voor 450 euro koop je een notebook die voor heel veel gebruikers snel genoeg is en waarschijnlijk jaren lang mee kan (de i3 processor).

Ik kom er nu achter dat ik een veel te lange post gemaakt heb, maar even wat cliff notes: veel budget notebooks hebben geen afschrijving van 25% per jaar maar zitten daar ver boven voor de meeste gebruikers.

Even een praktijk voorbeeld, 3 jaar geleden verkocht ik budget notebooks met 40gb harde schijf. Mijn divx folder is nu 10gb, mijn Opera temp bestanden ongeveer 5gb. Is een 40gb harde schijf nog acceptabel nu?

bosse bol

Ongelezen bericht door bosse bol »

Op de TV werkt hij prima staat er dus een los
TV schermpje voor 50€ op marktplaats kopen.
Er staan er zat op.

trebelski

bosse bol schreef:Op de TV werkt hij prima staat er dus een los
TV schermpje voor 50€ op marktplaats kopen.
Er staan er zat op.
Vind je? Je koopt juist een laptop om niet aan een vaste plek vast te zitten naar mijn idee.

trebelski

53o schreef: Dit is een leuke indicatie, maar het is compleet onrealistisch. De afschrijving van 25% klopt voor een modaal model, maar niet voor een budget model.

In de tijd waarin TS de notebook heeft gekocht was een notebook van die prijs een budget model met erg basis specificaties. Dus een celeron dualcore, pentium dualcore, AMD x2 etc, maar geen core 2 duo of hoger (welke in die tijd goed verkrijgbaar waren en significant sneller waren maar ook duurder).

25% afschrijving per jaar klopt wel voor een modaal model, maar niet voor een budget model. Een notebook die ik nu verkoop (als de klant niet luistert naar mij) binnen het budget segment is nu al bijna te traag om normaal mee te kunnen werken. De afschrijving van zo'n notebook is zelfs voor mensen die alleen een beetje internetten rond de 50% per jaar.
Goed punt want met 25% afschrijving red je het echt niet 50% of zelfs nog hoger is de werkelijkheid.

Isabel1

Hai
De afschrijving van zo'n notebook is zelfs voor mensen die alleen een beetje internetten rond de 50% per jaar.
Dank, ik ben namelijk een van die mensen, dit laat dus zien dat het inderdaad helemaal geen zin heeft om hem te laten maken. Overigens ik heb nog een klein televisiescherm staan, dus ik wilde de kapotte laptop gebruiken als dvd speler voor die televisie (dvd in bed kijken zeg maar)

En inderdaad, het was gewoon een budget model, dat is eigenlijk ook alles wat ik nodig heb, gewoon een laptop die het doet zonder spannende dingen. Dus dat wilde ik gewoon nu weer kopen.
Wat betreft de extra kosten bij reparatie, ik heb de computer toen bij MyCom gekocht, waar ik goede ervaringen mee heb en had. Zij repareren zelf en zij kwamen met de prijs van rond de 150 voor het beeldscherm (dus niet als er nog iets anders stuk zou zijn)

groetjes

Isabel

Gesloten