Sutherland Heerenveen 'Hoezo afgezet?'
Geplaatst: 12 feb 2012 14:06
Vrijdag 3 februari 15:00u. start ik mijn Ford Focus en doe ik de ruitenwissers aan. Ze gaan welgeteld 1x op en neer, maar houden er dan mee op. Diezelfde ochtend is er een weeralert uitgevaardigd door het KNMI, dus rijden zonder mijn ruitenwissers van Leeuwarden naar Groningen zit er niet in.
Mijn eigen garage, garage Wassenaar Leeuwarden, kan niet direct kijken dus gebeld met Sutherland Heerenveen, omdat ik daar iemand op moest halen.
Ik kon terecht dus meteen vertrokken.
Bij Sutherland wordt ik geholpen door een kale meneer van rond de dertig jr. Hij laat een collega in de werkplaats naar mijn auto kijken. Ik heb reeds doorgegeven dat het motortje wel hetzelfde geluid maakt maar er geen beweging in de ruitenwissers zit. Volgens dhr. van Sutherland kan de boel doorgebrand zijn, maar gezien het motertje nog werk zal er iets los/stuk zijn in de aandrijving.
Na 20 minuten komt de monteur, een jongeman met donker haar, die mij en zijn collega het volgende meldt;
-Er zit een pinnetje met een bolletje aan de ruitenwisser. Dit bolletje is eraf gegaan en daardoor is het pinnetje niet meer geborgt.
-Hij geeft aan dat het pinnetje een scharnierfunctie is en hij verteld erbij dat het een pin is dat een soort elleboog functie bindt en zonder deze verbinding de ruitenwissers dus niet bewegen.
-Als tijdelijke oplossing heeft hij het oude pinnetje er weer tussen gedrukt. Hij kan echter niet zeggen hoe lang dit blijft zitten, maar de ruitenwissers doen het weer.
Dhr. uit de werkplaats had een duidelijk verhaal. Zijn collega gaf aan dat het pinnetje en het bijbehorende bolletje niet op voorraad waren, dus moest dit besteld worden. Klinkt logisch en tja wat kost een pinnetje met bolletje wat dient als scharnierfunctie? Bestel dat pinnetje maar, zeg ik....
Ik moet afrekenen en dit kost me €45, (nog wat). Bij mijn eigen garage was dit onder service gevallen maar goed
.
Thuis vertel ik mijn vriendin dat we €45 euro lichter zijn na deze check-up. We besluiten er niet over te zeuren. We praten verder en geven aan dat we nu ook weten hoe lang het duurt de auto te demonteren, het kapotte pinnetje te vinden en te monteren. De kosten hiervoor zijn dus bekend (€45) .
Woensdag 8 februari brengt mijn vriendin de auto 09:00u. naar Sutherland Heerenveen.
In de middag krijgt ze een voicemail van Sutherland waarin wordt aangegeven; 'Goedemiddag de Ford Focus met kenteken (....) is klaar en de kosten bedragen €351,47!!!
. Mijn vriendin bleef kalm en was in de veronderstelling dat het ging om de verkeerde factuur, tot ze hierover belde met de werkplaatschef. De werkplaatschef gaf aan dat het klopte en dat het gehele mechanisme was vervangen. Mijn vriendin vroeg hoe dit mogelijk was omdat zij in de veronderstelling was dat het pinnetje en het bolletje stuk waren en het mechanisme nog prima werkte, volgens Sutherland. De medewerker geeft aan dat dit pinnejte en bolletje niet los van het mechanisme verkijgbaar zijn... Nadat mijn vriendin ontdaan is
belt ze mij en legt het verhaal voor. De medewerker heeft het bedrag meteen verlaagd naar €251,63,-. Als je het mij vraagt nog steeds een enorm bedrag voor een pinnetje met bolletje dat dient als scharnierfunctie.
Ik bel zelf vanaf het werk met de werkplaatschef nadat ik net als mijn vriendin in een
bui ben. Ik zeg tegen de checf dat mij enkel en alleen is verteld dat er een pinnetje en een bolletje (= één onderdeel) vervangen diende te worden en dat het demonteren, bevestigen pinnetje en monteren van het geheel €45, 49,- kost. Met enig sarcasme vraag ik of dit pinnetje dan dik €260,-
kost?, want laatste keer dat ik heb gekeken reed ik in een Ford en geen Mercedes! De aarzelende werkplaatschef geeft aan dat dit niet het geval is, maar dat het mechanisme zo duur kost. Ik geef aan wat mij is verteld en dat ik niet gediend ben van deze oplichting. We werkplaatschef geeft aan dat dit niet zijn probleem is en dat hij dit ook niet zijn probleem gaat maken. Lekker makkelijk denk ik...
De werkplaatschef geeft aan dat hij zich niet voor kan stellen dat de werker dit gezegd zou hebben. Verteld dat ik het anders waarschijnlijk niet zo letterlijk kan herhalen, gezien ik de ballen verstand van auto`s heb. Ik vraag waar ik met een klacht als deze terecht kan en de werkplaatschef geeft aan bij de geschillencomissie. Afgesproken dat ik dit zal doen en nogmaals mijn ongenoegen geuit.
De geschillencomissie komen we de volgende dag niet een steek mee verder, omdat een bedrijf daarbij aangesloten moet zijn en zoals je al kan raden is Sutherland Heerenveen dit niet.
Helaas is de auto ons primaire vervoer en moesten we dus betalen. We hebben het werkende mechanisme dat in zijn geheel is vervangen natuurlijk meegevraagd, want dit kan ons komende winter €251, 63,- schelen.
Ik wil u adviseren niet met Sutherland Heerenveen in zee te gaan als u een eerlijke dienst wenst bij een autogarage.
Vervolg: Ik zal zelf bij de lokale autoonderdelenhandelaar Ype Kramer checken of dit onderdeel inderdaad niet los te bestellen is. Mocht dit wel het geval zijn zullen jullie het vervolg spoedig lezen op dit forum.
Dhr. Dam
Mijn eigen garage, garage Wassenaar Leeuwarden, kan niet direct kijken dus gebeld met Sutherland Heerenveen, omdat ik daar iemand op moest halen.
Ik kon terecht dus meteen vertrokken.
Bij Sutherland wordt ik geholpen door een kale meneer van rond de dertig jr. Hij laat een collega in de werkplaats naar mijn auto kijken. Ik heb reeds doorgegeven dat het motortje wel hetzelfde geluid maakt maar er geen beweging in de ruitenwissers zit. Volgens dhr. van Sutherland kan de boel doorgebrand zijn, maar gezien het motertje nog werk zal er iets los/stuk zijn in de aandrijving.
Na 20 minuten komt de monteur, een jongeman met donker haar, die mij en zijn collega het volgende meldt;
-Er zit een pinnetje met een bolletje aan de ruitenwisser. Dit bolletje is eraf gegaan en daardoor is het pinnetje niet meer geborgt.
-Hij geeft aan dat het pinnetje een scharnierfunctie is en hij verteld erbij dat het een pin is dat een soort elleboog functie bindt en zonder deze verbinding de ruitenwissers dus niet bewegen.
-Als tijdelijke oplossing heeft hij het oude pinnetje er weer tussen gedrukt. Hij kan echter niet zeggen hoe lang dit blijft zitten, maar de ruitenwissers doen het weer.
Dhr. uit de werkplaats had een duidelijk verhaal. Zijn collega gaf aan dat het pinnetje en het bijbehorende bolletje niet op voorraad waren, dus moest dit besteld worden. Klinkt logisch en tja wat kost een pinnetje met bolletje wat dient als scharnierfunctie? Bestel dat pinnetje maar, zeg ik....
Ik moet afrekenen en dit kost me €45, (nog wat). Bij mijn eigen garage was dit onder service gevallen maar goed

Thuis vertel ik mijn vriendin dat we €45 euro lichter zijn na deze check-up. We besluiten er niet over te zeuren. We praten verder en geven aan dat we nu ook weten hoe lang het duurt de auto te demonteren, het kapotte pinnetje te vinden en te monteren. De kosten hiervoor zijn dus bekend (€45) .
Woensdag 8 februari brengt mijn vriendin de auto 09:00u. naar Sutherland Heerenveen.
In de middag krijgt ze een voicemail van Sutherland waarin wordt aangegeven; 'Goedemiddag de Ford Focus met kenteken (....) is klaar en de kosten bedragen €351,47!!!






Ik bel zelf vanaf het werk met de werkplaatschef nadat ik net als mijn vriendin in een







De werkplaatschef geeft aan dat hij zich niet voor kan stellen dat de werker dit gezegd zou hebben. Verteld dat ik het anders waarschijnlijk niet zo letterlijk kan herhalen, gezien ik de ballen verstand van auto`s heb. Ik vraag waar ik met een klacht als deze terecht kan en de werkplaatschef geeft aan bij de geschillencomissie. Afgesproken dat ik dit zal doen en nogmaals mijn ongenoegen geuit.
De geschillencomissie komen we de volgende dag niet een steek mee verder, omdat een bedrijf daarbij aangesloten moet zijn en zoals je al kan raden is Sutherland Heerenveen dit niet.
Helaas is de auto ons primaire vervoer en moesten we dus betalen. We hebben het werkende mechanisme dat in zijn geheel is vervangen natuurlijk meegevraagd, want dit kan ons komende winter €251, 63,- schelen.
Ik wil u adviseren niet met Sutherland Heerenveen in zee te gaan als u een eerlijke dienst wenst bij een autogarage.
Vervolg: Ik zal zelf bij de lokale autoonderdelenhandelaar Ype Kramer checken of dit onderdeel inderdaad niet los te bestellen is. Mocht dit wel het geval zijn zullen jullie het vervolg spoedig lezen op dit forum.
Dhr. Dam