Pagina 1 van 1

verbruik steeds hoger en niemand helpt...

Geplaatst: 14 feb 2012 08:38
door kris71
Hallo allemaal,

Wie herkent dit? wij verbruiken steeds meer energie en Essent help je maar niet.
ja je kan laten ijken voor een hoog bedrag en onafhankelijk meting word niet geaccepteerd.
Uiteindelijk hebben we al onze apparatuur door laten meten (i.v.m eventuele kortsluiting) en zoveel mogelijk A+ apparaten gekocht.
We hebben een gemiddelde huishouding (koelkast,wasmachine,lcd tv, vaatwasser) zonder bijzondere energieverslindende zoals waterbed,aquarium,droger enz.

Hierbij een overzicht van onze verbruik afgelopen 7 jaar (alleen energie):

2004 electra 4064kwh
2005 electra 4360kwh
2006 electra 4578kwh
2007 electra 5471kwh
2008 electra 6149kwh
2009 electra 7473kwh
2010 electra 6112kwh
2011 electra 6891kwh

In onze buurt is de gemiddelde verbruik 3500/4000kwh
Zoals jullie zien blijft het maar stijgen en we wonen nog steeds in het zelfde huis met de zelfde personen en apparatuur.

Heeft iemand enig idee wat we hier aan zouden kunnen doen?

Re: verbruik steeds hoger en niemand helpt...

Geplaatst: 14 feb 2012 09:36
door nevermind
Ik zou beginnen met alles uitschakelen, om te kijken, of dan de meter nog draait.
Om in vervolg een energiemeter ergens in een bouwmarkt te kopen, en alle apparaten te controleren op verbruik.
Is het mogelijk, dat iemand van jouw stroom kan aftappen?

Re: verbruik steeds hoger en niemand helpt...

Geplaatst: 14 feb 2012 10:14
door Emmy75
Allereerst is het verstandig de tips van nevermind eens na te gaan.

Andere mogelijke verklaringen zouden kunnen zijn:
Is het gedrag qua energieverbruik in de loop der jaren gewijzigd ? Bijvoorbeeld van meer apparaten de standy functie gebruiken waar deze eerder werden uitgezet of apparaten die langer ongebruikt aan blijven staan ? Opladers van bijvoorbeeld telefoons of laptops die standaard in het stopcontact blijven zitten waar dit eerst niet het geval was.

Zijn er mensen in het huishouden minder gaan werken waardoor bijvoorbeeld vaker een TV, radio of computer aanstaat ?
In hoeverre is dezelfde apparatuur ook dezelfde apparatuur en geen soortgelijke apparatuur ? vb een simpel kabelmodem voor internet vervangen voor een alles-in-1 kastje voor digitale TV, internet enz. Of een (2de) TV die een maatje groter is geworden.

Re: verbruik steeds hoger en niemand helpt...

Geplaatst: 14 feb 2012 11:37
door SiepZ
Om werkelijk een beeld te krijgen van waarom je zo veel elektriciteit verbruikt, is het handig om een overzicht te maken van alle verbruikers.
Daarbij is de hulp van de al genoemde tussenmeter bijna onontkoombaar.

Voor apparaten die niet continu hetzelfde vermogen vragen moet je de tussenmeter gebruiken, om het verbruik te registreren. Vaak is het handig om minimaal enkele dagen per apparaat te meten. Bedenk ook of er eventueel verschil kan zijn in het verbruik veroorzaakt door zomer / winter.

Voor dingen die continu hetzelfde vermogen gebruiken, zoals een lamp (zonder dimmer!) kun je het aantal watts simpel vermenigvuldigen met het aantal uren dat het apparaat in gebruik is. Je krijgt dan het elektriciteitsverbruik in Watturen.
Als je dat getal vervolgens deelt door 1000, heb je het verbruik in kWh.

Voor meer tips, Google ook even voor mijn website: geen-energierekening-meer weebly
Kijk dan op de bladzijde "resultaat en toekomst" onder elektrische apparatuur.

Als je een kopietje van mijn excel overzicht wilt gebruiken als voorbeeld, stuur dan even een mailtje naar het e-mail adres op mijn website.

m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman

Re: verbruik steeds hoger en niemand helpt...

Geplaatst: 15 feb 2012 00:46
door h@rm@n
@kris71 het ijken van een meter wordt gedaan op basis van ongelijk. Is de meter defect, géén kosten en is de meter goed dan betaald jij de ijking. Lijkt mij een coulante regel die volgens mij door elk netwerkbedrijf wordt toegepast. En hiervoor moet je niet bij Essent zijn want dit is een leveringsbedrijf. (zie http://www.energieleveranciers.nl/netbe ... ktriciteit )
Het doormeten van apparatuur op kortsluiting lijkt mij “overbodig” omdat als er sluiting in een apparaat zit je een overbrugging krijgt van het apparaat zodat er geen of nagenoeg geen weerstand in het circuit is en de stroom “onbeperkt” oploopt zodat de smeltveiligheid doorbrand en uitschakelt. Tov van aarde gaat de aardlekschakelaar of differentiaal eruit. Hier ligt in ieder geval niet het grote verbruik aan.
De stijgende lijn in het verbruik zou kunnen zitten in het intensiever gebruik van het bestaand apparatuur zoals al eerder opgemerkt. Misschien kun je eens zoeken in het lager verbruik in 2010 (6112 kWh) tov 2009 (7473 kWh) en vervolgens de stijging in 2011 (6891 kWh) weer.
Lees verder in dit forum ook eens de topic “Hoog energieverbruik, laten ijken?” van Frostbite.

Re: verbruik steeds hoger en niemand helpt...

Geplaatst: 15 feb 2012 08:32
door forumessent
Beste kris71,

In uw bericht van 14 februari op dit forum geeft u aan dat u steeds meer elektriciteit bent gaan gebruiken.
Ik wil dit graag samen met u bespreken. Als u dit ook wilt, verzoek ik u uw klantnummer en forumnaam te mailen naar [email protected]. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op om samen tot een oplossing te komen.

Met vriendelijk groet,

Angelique
Afdeling Klantenservice
Essent

Re: verbruik steeds hoger en niemand helpt...

Geplaatst: 01 mar 2012 08:48
door kris71
Ik heb inmiddels de klacht gemeld en hou jullie op de hoogte hoe het afloopt.
Voor zover iedereen bedankt voor de reacties en andere ideeën of reacties zijn natuurlijk nog steeds welkom!

Re: verbruik steeds hoger en niemand helpt...

Geplaatst: 01 mar 2012 16:30
door GJvdZ
kris71 schreef:Ik heb inmiddels de klacht gemeld en hou jullie op de hoogte hoe het afloopt.
Voor zover iedereen bedankt voor de reacties en andere ideeën of reacties zijn natuurlijk nog steeds welkom!

Heb je de tips van nevermind ook al geprobeerd? Dat levert waarschijnlijk sneller resultaat dan wachten op de klachtenprocedure. Je kunt dan nl. snel aantonen of het probleem bij jouw of in de meter zit.

Re: verbruik steeds hoger en niemand helpt...

Geplaatst: 11 mar 2012 21:17
door debb
Essent en hun jaarafrekening! Steeds hoger verbruik????

Op 27-11-2011 zijn netjes mijn standen aan Essent doorgegeven, maar in februari 2012 kreeg ik maar geen jaarafrekening. Na een telefoontje met Essent krijg ik eerst te horen dat de standen niet zijn doorgegeven???? O toch wel, maar we kunnen het niet in ons systeem verwerken, omdat het te vroeg is doorgegeven????? Raar je neemt aan dat Liander en Essent op de hoogte van elkaar zijn ivm het doorgeven van de standen en als het dan toch niet goed blijkt te zijn, mag je verwachten dat Essent de klant even belt om te vragen waarom de standen niet zijn doorgegeven, maar ja de klant moet dit natuurlijk zelf doen, stom idee van mij. Aangezien ik op mijn werk was kon ik de standen niet doorgeven en de vraag was of ik de dag erop even wilde bellen, natuurlijk ook weer voor de rekening van de klant.
Ongeveer 2 weken daarna kreeg ik een telefoontje van Essent dat de standen niet klopte ipv 34.579 had de vorige medewerker 43.579 genoteerd, dus dit was wel weer netjes.
Ik hou altijd, voor zover de verbruiksmanager werkt maandelijks mijn standen bij en daar kwam als laatste uit dat ik 14 euro moest bijbetalen, dat valt mee zou je zeggen, maar het jaar daarvoor had ik 410 euro terug gekregen bij een verbruik van 1.807 kwh en 1.270m3 (het verbruik was berekend over 9mnd en 18 dagen)
en het jaar daarvoor 192 euro bij een verbruik van 1.631 kwh en 1.262 m3 (het verbruik was berekend over 9 mnd)
Nu kreeg ik een een jaarafrekening (berekend over 14 mnd en 18 dagen), dus over 5 mnd meer dan het jaar daarvoor, waar ik 410 euro terug kreeg, maar nu moet ik 641,34 betalen met een verbruik van 2.953 kwh en 2.747m3.

Even op een rijtje en dan hebben we het over een 1 persoonshuishouden, waarvan de persoon alleen een paar uurtjes in de avond thuis is.

2009: verbruik 1.631 kwh
1.262 m3
terug gekregen 192 euro

2010: verbruik 1.807 kwh
1.270 m3
terug gekregen 410 euro

2010/2012 verbruik 2.953 kwh
2.747 m3
bij betalen 641,34 euro

verschil 2010 en 2010/2012

2.953 – 1.807 kwh = 1.146 kwh heb ik meer verbruikt in 5 extra maanden
2.747 – 1.270 m3 = 1.477 m3 heb ik meer verbruikt in 5 extra maanden

Best knap voor iemand die een 1 persoonshuishouden heeft en nooit thuis is en dan meer dan het dubbele aan gas in 5 extra maanden heeft??????? En dat al bij een maandbedrag van 140 euro!!!!

Hieronder een jaarafrekening van de Eon van een 3 persoonhuishouden die dus veel thuis zijn en veel gebruik maken van gas en licht.

Dit verbruik is van 26 feb 2011 tot 28 jan 2012 (11mnd en 2 dagen) bij een maandbedrag van 133 euro!

3.532 kwh
1.100 m3
bijbetalen 29,45 euro (dat valt reuze mee voor 3 persoonshuishouden)

Toch best knap dat een 1 persoonshuishouden bij Essent meer dan het dubbele aan gas verbruik heeft, maar er gaat nog steeds geen bel rinkelen bij Essent. En je mag tijdens je telefoongesprek al helemaal geen voorbeelden erbij halen, het gaat om u en niet om andersmans verbruik, zegt Essent dan! Luisteren en problemen willen oplossen is zeker niet de sterkste kant van Essent.

Dan nog een rekening van een familielid die 2 huizen naast mij woont en ook bestaat uit een 1 persoonshuishouden.

2010 overgegaan naar Essent, omdat die het beste uit de test kwam.

2010: verbruik 1.003 kwh
772 m3
terug gekregen 585 euro

2010/2012: verbruik 1.839 kwh
2.236 m3
bijbetalen 2.95 euro , maar zijn maandbedrag verlagen ze???????

verschil 2010 en 2010/2012

1.839 – 1.003 kwh = 0.836 kwh heeft hij meer verbruikt in 5 maanden extra
2.236 – 772 m3 = 1.464 m3 heeft hij meer verbruikt in 5 maanden extra

En er gaat nog steeds geen bel rinkelen Essent????
Op verschillende forums is te lezen dat jullie software problemen hebben gehad???
Wel eens aan een storing gedacht???? O nee Essent geeft niet toe dat het wel heel raar is dit soort rekeningen en zal ook zeker geen onderzoek instellen. Nee gewoon betalen het ligt nooit aan Essent, maar bij de klant. Toch Essent????
Je gaat bijna denken dat Essent je eerst lekker maakt, door geld terug te geven, om het vervolgens daarna gewoon weer terug te halen.

Dan zwijg ik nog maar over het nakomen van afspraken, zou gebeld worden op 6 maart 2012 om 16 uur, maar helaas dat kwam Essent ook al niet na. Ze waren mijn klantnummer kwijt. Zo lust ik er nog wel een paar Essent!

In vele tv programma’s, zoals Kassa,Radar, kannietwaarziin enz enz zijn jullie vaak in opspraak, maar er iets aan doen ho maar. Ik ben zo klaar met jullie bedrijf. En ik zal dan ook een ieder afraden om klant bij Essent te worden en een tip als je bij Essent klant bent, maak dan snel dat je er snel weg komt, voordat je net zulke rekeningen aan je broek hebt hangen als ik en mijn buurman.

Mvg een zeer ontevreden klant

Re: verbruik steeds hoger en niemand helpt...

Geplaatst: 11 mar 2012 23:50
door h@rm@n
@debb, de verschillen tussen 2010 en 2010/2012 zou te maken kunnen hebben zoals je zelf al aangeeft met de langere tijd van 5 maanden. Daarbij is het in december 2010 zeer koud geweest waardoor het groter gasverbruik eventueel verklaarbaar zou kunnen zijn.
Vreemd vind ik dat twee maal het verbruik over 9 maanden berekend is en hierover de jaarafrekening gemaakt is. En dat er bij de laatste jaarafrekening 14 maanden wordt afgerekend.
Verder moet je je voorstellen dat Essent (en ook alle andere leverancierbedrijven) niets anders doen dan het verschil in standen berekenen en factureren. Bij hun gaat echt geen bel rinkelen bij een groter verbruik, want waarop moeten zij dit baseren. Indien er iets aan de hand is qua installatie moet je bij jezelf (of installateur) zijn en zelfs niet bij het netwerkbedrijf (Liander). Immers het gaat over de installatie die veroorzaker is, tenzij er twijfels zijn over de meter waarbij je dan bij het netwerk c.q. meetbedrijf moet zijn. Ook regelmatige opmerkingen over wietplantages met de daarbij behorende verbruiken zal het leveringsbedrijf en ook het netwerkbedrijf, zolang dat legaal gebeurd, een worst wezen. Er zal niemand gaan bellen met de opmerking “wat heeft u een groot verbruik meneer/mevrouw, klopt dit wel?
Door de liberalisering is er juist geen contact meer tussen de netwerk- en leveringsbedrijven. Daarbij is Essent een afsplitsing van Enexis (of omgekeerd) en is Liander het vroegere netwerkonderdeel van Nuon.
Ook vergelijkingen tussen verschillende verbruikers (buren, familie en verschillende gezinssamenstellingen) is moeilijk te maken, omdat er altijd verschil zit in het gebruik van apparatuur.
Mbt tot mijzelf zou ik kunnen opmerken dat zolang als ik al klant ben bij Essent nog nooit iets fout is gegaan en ik iedereen zou kunnen adviseren om dus wel klant te worden bij Essent.
Jammer dat het volgens jou, bij jou niet klopt.

Re: verbruik steeds hoger en niemand helpt...

Geplaatst: 12 mar 2012 09:08
door nevermind
Vreemd vind ik dat twee maal het verbruik over 9 maanden berekend is en hierover de jaarafrekening gemaakt is. En dat er bij de laatste jaarafrekening 14 maanden wordt afgerekend.

Mijn afrekenperiode was nu ook maar 11 maanden.
Dit komt vaker voor, ofwel een verschil van 9 maanden en dan 14 maanden toch een beetje groot verschil is.

@debb
En het terugkrijgen van teveel betaald kan je toch niet rekenen.
Ieder jaar worden de tarieven verhoogd, en dan is nog de vraag wat betaald iemand voor een voorschot, is het hoog dan krijg je terug, betaal je in feite te weinig, dan moet je helaas bijbetalen.
h@rm@n heeft dan al het eventuele meerverbruik wegens een strengere winter al aangesproken.

Tip:
Noteer iedere dag de stand van de meter, en zo krijg je een daadwerkelijk inzicht wat je verbruik is.

Re: verbruik steeds hoger en niemand helpt...

Geplaatst: 12 mar 2012 09:43
door Emmy75
Met betrekking tot het verhaal van debb, zou het zomaar kunnen dat de JARen (jaarafrekeningen) toch kloppen. De vreemde verkorte periodes van 9 maanden zou veroorzaakt kunnen worden door overstappen, maar is eigenlijk niet zo van belang.

Als ik even een en ander op een rijtje zet, debb heeft de volgende JARen gehad.
2009 9 mnd, 2010 9 mnd, 2010-2012 14 mnd.
De laatste JAR zal is vrij recent ontvangen. In die 14 maanden zitten dus bijna 2 winters. Beide winters waren nogal streng en koud in sommige perioden, dit verklaard een hoog gasverbruik. De 9 maanden van de JAR ervoor heeft dus maar een halve winter in gezeten dit zelfde geldt voor de JAR van 9 mnd in 2009. In een winterperiode wordt ook meer stroom verbruikt omdat het eerder donker is en lampen ed eerder aangaan, maar het effect is veruit het grootst op het verbruik van gas. Grofweg zo'n driekwart van het jaarverbruik aan gas wordt in de wintermaanden verstookt.

Kortom in de 1ste 2 JARen van 9 maanden heeft 0,5 winter gezeten en in deze JAR 2.

Een energievoorschot is meestal gebaseerd op een gemiddeld gebruik in een jaar. Logischerwijs betaald men dan in de zomer juist iets teveel dan het daadwerkelijke verbruik en in de winter juist iets te weinig. Met 2 winters in 1 JAR kunnen er vervelende verschillen optreden.

Even terug naar de cijfers van debb:
2009 (halve winter):
181 kwh gemiddeld per maand
140 m3 gemiddeld per maand

2010 (halve winter):
201 kwh gemiddeld per maand
141 m3 gemiddeld per maand

2010-2012 (2 winters):
211 kwh gemiddeld per maand
196 m3 gemiddeld per maand

@debb,
Volgens mij is het mogelijk dat de laatste jaarafrekening kan kloppen.

Re: verbruik steeds hoger en niemand helpt...

Geplaatst: 12 mar 2012 11:05
door forumessent
Beste deb,

In uw bericht van 11 maart op dit forum geeft u aan dat u steeds meer energie bent gaan gebruiken.
Ik wil dit graag samen met u bespreken. Als u dit ook wilt, verzoek ik u uw klantnummer en forumnaam te mailen naar [email protected]. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op om samen tot een oplossing te komen.

Met vriendelijk groet,

Lindsey
Afdeling Klantenservice
Essent

Re: verbruik steeds hoger en niemand helpt...

Geplaatst: 12 mar 2012 12:36
door debb
@ h@rm@n
Vreemd vind ik dat twee maal het verbruik over 9 maanden berekend is en hierover de jaarafrekening gemaakt is. En dat er bij de laatste jaarafrekening 14 maanden wordt afgerekend.

Reactie debb: Ook ik vind dit heel raar dat er niet gewoon elk jaar een jaarafrekening komt, dus over 11 of 12 mnd. Zo kun je het zelf ook veel beter bijhouden. Het verschil tussen 9 mnd en 14 mnd is wel erg veel. Maar dan in 5 mnd meer dan het dubbele gasverbruik, lijkt mij ook niet helemaal te kloppen.

Verder moet je je voorstellen dat Essent (en ook alle andere leverancierbedrijven) niets anders doen dan het verschil in standen berekenen en factureren. Bij hun gaat echt geen bel rinkelen bij een groter verbruik, want waarop moeten zij dit baseren. Indien er iets aan de hand is qua installatie moet je bij jezelf (of installateur) zijn en zelfs niet bij het netwerkbedrijf (Liander). Immers het gaat over de installatie die veroorzaker is, tenzij er twijfels zijn over de meter waarbij je dan bij het netwerk c.q. meetbedrijf moet zijn.
Er zal niemand gaan bellen met de opmerking “wat heeft u een groot verbruik meneer/mevrouw, klopt dit wel?

Reactie debb: Ik snap ook heel goed dat leverancierbedrijven niet bellen als het verbruik ineens hoger is, maar het zou wel een tip zijn voor deze bedrijven om iets te installeren, waardoor er een melding wordt gegeven zodra het verbruik enorm stijgt, zodat de klant hiervan op de hoogte wordt gesteld. Lijkt mij dat dit in deze huidige tijd toch best mogelijk is? Zo hou je de klanten tevreden en kunnen zij er zelf beter zicht ophouden. Het is maar een idee.

Ook vergelijkingen tussen verschillende verbruikers (buren, familie en verschillende gezinssamenstellingen) is moeilijk te maken, omdat er altijd verschil zit in het gebruik van apparatuur.

Reactie debb: dit snap ik en ik heb dan ook alleen verbruikers vergeleken, waarvan ik weet hoe hun verbruik is. En dan is het wel heel raar dat 2, 1 persoonhuishoudens alle 2 z’n hoog verbruik hebben. 2 mensen die bijna nooit thuis zijn, niet thuis koken en alleen in de avonduren even de verwarming aanhebben. En als ik het zo lees op het forum zijn er dit jaar meer mensen die ineens een heel hoog verbruik van gas hebben, vandaar dat ik wat vergelijkingen heb geprobeert te maken. Ik snap dat Essent daar geen boodschap aan heeft, maar ik probeer het zo goed mogenlijk uit te zoeken.

Mbt tot mijzelf zou ik kunnen opmerken dat zolang als ik al klant ben bij Essent nog nooit iets fout is gegaan en ik iedereen zou kunnen adviseren om dus wel klant te worden bij Essent.
Jammer dat het volgens jou, bij jou niet klopt.

Reactie debb: Ik ben tot nu toe ook altijd positief geweest over Essent en heb het zelfs anderen aangeraden, maar helaas ben ik en de mensen die ik het heb aangeraden dit jaar niet zo positief, mede door de manier van afhandelen, de vele telefoontjes enz
Ik ben net wel heel netjes vandaag teruggebeld dat ik de rekening in 10en mag betalen, wat natuurlijk fijn is dat dat kan, ook al ben ik het niet eens met de hoogte van het bedrag en het niet eens dat het nu over 14 mnd is ipv 9 mnd. Ik zal de eerste zijn die iets positiefs zegt als dat ook echt zo is.

@ nevermind
Tip:
Noteer iedere dag de stand van de meter, en zo krijg je een daadwerkelijk inzicht wat je verbruik is.

Reactie debb: hier ben ik nu netjes elke dag mee bezig en binnenkort komt er ook iemand om alles door te meten vanuit de woningbouw.

@ Emmy 75
Als ik even een en ander op een rijtje zet, debb heeft de volgende JARen gehad.
2009 9 mnd, 2010 9 mnd, 2010-2012 14 mnd.
De laatste JAR zal is vrij recent ontvangen. In die 14 maanden zitten dus bijna 2 winters. Beide winters waren nogal streng en koud in sommige perioden, dit verklaard een hoog gasverbruik. De 9 maanden van de JAR ervoor heeft dus maar een halve winter in gezeten dit zelfde geldt voor de JAR van 9 mnd in 2009. In een winterperiode wordt ook meer stroom verbruikt omdat het eerder donker is en lampen ed eerder aangaan, maar het effect is veruit het grootst op het verbruik van gas. Grofweg zo'n driekwart van het jaarverbruik aan gas wordt in de wintermaanden verstookt.

Kortom in de 1ste 2 JARen van 9 maanden heeft 0,5 winter gezeten en in deze JAR 2.

Een energievoorschot is meestal gebaseerd op een gemiddeld gebruik in een jaar. Logischerwijs betaald men dan in de zomer juist iets teveel dan het daadwerkelijke verbruik en in de winter juist iets te weinig. Met 2 winters in 1 JAR kunnen er vervelende verschillen optreden.

Even terug naar de cijfers van debb:
2009 (halve winter):
181 kwh gemiddeld per maand
140 m3 gemiddeld per maand

2010 (halve winter):
201 kwh gemiddeld per maand
141 m3 gemiddeld per maand

2010-2012 (2 winters):
211 kwh gemiddeld per maand
196 m3 gemiddeld per maand

Reactie debb: het klopt dat het in de winter kouder is, maar bij mij in huis is het in de zomer soms nog kouder ivm het temperatuur verschil buiten en binnen, mijn cv staat zowel zomers als s’winters dan ook op de zelfde temperatuur. Het vervelende is dat Essent per jaar z’n verschil maakt in de jaarafrekening 9 mnd en dan weer 14mnd. Dit maakt het voor de klant lastig en jaagt mensen op extra kosten, waar zij niet op rekenen. Dat alles duurder wordt dat begrijp ik heel goed, maar ineens een rekening van bijna 700 euro op je mat is echt geen pretje in deze crisistijd.
Ook omdat ik regelmatig de verbruiksmanager raadpleeg en die aangaf dat ik maar 14 euro moest bijbetalen????

Zoals eerder aangegeven heb ik mijn rekening vergeleken met dat van een 3 persoonshuishouden bij de EON en dan blijft 2.747 m3 over 14 mnd voor een 1 persoonhuishouden (140euro per maand)( 641euro bijbetalen) een groot verschil met 1.100 m3 over 12 mnd voor een 3 persoonshuishouden (133,98euro per maand) (29,45euro bijbetalen).
Zo groot kunnen de verschillen toch niet zijn lijkt mij!
Ergens moet een fout zitten en ik hoop hier snel achter te komen.

Al met Al wil ik iedereen bedanken voor jullie reactie, ik hou iedereen op de hoogte van een evt vervolg.

Mvg Debb

Re: verbruik steeds hoger en niemand helpt...

Geplaatst: 12 mar 2012 15:26
door Emmy75
debb schreef: Reactie debb: het klopt dat het in de winter kouder is, maar bij mij in huis is het in de zomer soms nog kouder ivm het temperatuur verschil buiten en binnen, mijn cv staat zowel zomers als s’winters dan ook op de zelfde temperatuur.
Hoe kan het nu in de zomer nog kouder zijn ? Ook al staat de verwarming op dezelfde temperatuur ingesteld dan nog zal het verbuik lager moeten zijn omdat het temperatuursverschil in de zomer kleiner is.
In de winter een huis op bv. 21 graden stoken en houden bij -10 buiten kost veel meer gas dan een huis in de zomer op 21 graden stoken als het buiten 20 graden is.
debb schreef: Zoals eerder aangegeven heb ik mijn rekening vergeleken met dat van een 3 persoonshuishouden bij de EON ...
Vergelijken met een 3-persoonshuishouden is zo op afstand niet te doen en al helemaal niet als we over een aantal maanden verbruik verschil spreken. Er zijn allerlei factoren die meespelen. Zo heeft grote van de woning zijn invloed maar ook de staat van de woning. Een goed geïsoleerde woning zal veel minder gas verbruiken als een slecht geïsoleerde woning. Of een woning nu voor 1 persoon of voor 3 personen warmgestookt moet worden maakt niet zo veel uit. Of er nu voor 1 persoon of 3 personen gekookt wordt, maakt niet zoveel uit. Of er nu 1 of 3 personen naar de TV zitten te kijken maakt niets uit qua verbruik. Een koelkast voor 1 persoon gebruikt hetzelfde aan stroom als dezelfde koelkast voor 3 personen.

Buiten de woning zelf spelen factoren een rol als hoeveelheid apparaten, soort apparaten (zuinigheid of juist niet) enz.

Re: verbruik steeds hoger en niemand helpt...

Geplaatst: 12 mar 2012 23:08
door h@rm@n
Reactie debb: Ik snap ook heel goed dat leverancierbedrijven niet bellen als het verbruik ineens hoger is, maar het zou wel een tip zijn voor deze bedrijven om iets te installeren, waardoor er een melding wordt gegeven zodra het verbruik enorm stijgt, zodat de klant hiervan op de hoogte wordt gesteld. Lijkt mij dat dit in deze huidige tijd toch best mogelijk is? Zo hou je de klanten tevreden en kunnen zij er zelf beter zicht ophouden. Het is maar een idee.
Het zou een service zijn die wel erg ver zou gaan. Een bedrijf dat levert en het voor jou bijhoudt. Simpeler is het zoals nevermind aangeeft regelmatig de standen bijhouden waardoor je een inzicht krijgt in het verbruik.
En iets installeren door een leveringsbedrijf is niet mogelijk want zij zijn geen partij mbt de techniek. Dit valt onder het netwerkbedrijf en deze hebben weer geen boodschap aan het verbruik. Ik weet dat er “vroeger”, toen er nog geen sprake was van netwerk- en leveringsbedrijf en het nog voor alle klanten eenvoudig en duidelijk was en er gewoon één energiebedrijf was, zelfs met de provinciale centrales, een software programma bij de verbruikersadministratie was dat na de jaarafrekening aansluitingen eruit haalde die bijvoorbeeld het dubbele verbruik hadden dan het voorgaande jaar. Deze aansluitingen werden vervolgens om bepaalde redenen gecontroleerd.

Re: verbruik steeds hoger en niemand helpt...

Geplaatst: 16 mar 2012 16:13
door gerritspeelman
Hoi,

Ik zit ook met een hoog verbruik. gemiddeld 7500kwh. Werd er attent gemaakt door de een vriendelijke dame van Essent. Nadat ik een andere contract bij hun heb genomen. Heb er zelfs eigenlijks nooit op gelet. Wij koken elektrisch en mijn hobby verbruikt ook nog wel wat energie. Alleen in 2011 heb eigenlijks niets gedaan aan die hobby en verbruik is nog hoog. Komt neer op 20kwh per dag.
Koken doen we meestal 5 dagen in de week. Wasdroger draait alleen in de winter. Dus maar even gerekend aan alle verbruikers. En inderdaad kom niet aan 20kwh per dag. Hierop heb ik maar even een extra meter geplaatst. Voor de kenners onder ons.
En Nieaf Smitt PQA6600. En na een weekend stevig verbruik ruim 30 % verschil !
Nu heb heb ik maar een tussen meter vast aangesloten in de meterkast. En ga maar over tot een tijdje monitoren. Je moet wat investeren als klant, want
meter ijken kost bij Enexis €257,00 op basis van ongelijk. En voor meter betaal je al meterhuur. Je vraagt je af wat ze hiervoor doen en wat rechten je hebt als consument? Onze meter is er in 1996 geplaatst. Dus 16 jaar meterkosten betaald. In 2011 was dit € 44,66. Dit is in die jaren een mooi bedrag. En is de meter hiermee dus al wel 2x betaald. En had eigenlijks al lang vervangen moeten worden.
Hou jullie op de hoogte via deze forum.
Groeten Gerrit,

Re: verbruik steeds hoger en niemand helpt...

Geplaatst: 16 mar 2012 16:52
door nevermind
En Nieaf Smitt PQA6600. En na een weekend stevig verbruik ruim 30 % verschil !
Heb je dat meetapparaat voor dit doeleind gekocht?