LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Patiënt bezuinigt op diëtist.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
moleman

Patiënt bezuinigt op diëtist.

Ongelezen bericht door moleman »

Als je dieet deel uitmaakt van een bredere behandeling, bijv. diabeet bent, of COPD hebt is onderstaande niet van toepassing.
Toegevoegd: dinsdag 14 feb 2012, 05:49
Update: dinsdag 14 feb 2012, 08:23

Nu patiënten de diëtist zelf moeten betalen, is het aantal consulten met de helft gedaald. Ernstig zieke patiënten met voedingsproblemen en mensen met overgewicht zien ervan af omdat de voedingsadviezen sinds begin dit jaar niet meer in het basispakket van de ziektekostenverzekering zitten. Dat zegt de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD).

Een deel van de diëtistenzorg wordt vanuit aanvullende verzekeringen nog wel vergoed. De vergoedingen variëren afhankelijk van de verzekeraars en de uitgebreidheid van de aanvullende verzekering.

Vorige week ging de grootste diëtistenorganisatie van het land failliet. Liv Voeding- en Leefstijladvies in Sneek moest ermee stoppen als gevolg van de bezuinigingen. 125 mensen zijn daardoor hun baan kwijt. Ook andere grote organisaties van diëtisten zien de toekomst somber in.

Patiënten die geen goed voedingsadvies krijgen, komen vaker bij de huisarts, gebruiken meer medicijnen en lopen een verhoogde kans dat ze moeten worden opgenomen in een ziekenhuis, verzorgings- of verpleeghuis.
Meer kosten

Volgens de NVD ziet minister Schippers van Volksgezondheid over het hoofd dat verwijzing naar een diëtist een medische reden heeft. De vereniging verwacht dat de bezuinigingen op den duur alleen maar tot meer kosten zullen leiden.

De minister zegt dat ze de beslissing goed heeft afgewogen. Door mensen zelf te laten betalen voor de diëtist, kunnen dure medische ingrepen nog wel worden vergoed, laat ze weten. Daarnaast wordt de diëtist altijd nog vergoed als die onderdeel uitmaakt van een bredere behandeling, bijvoorbeeld voor diabetes of COPD.
http://nos.nl/artikel/340713-patient-be ... etist.html

Ondanks dat het mij niets kost ben ik van mening dat de minister ongelijk heeft, en nu dikke mensen aan het creeren is. Dan zeg ik. Laat de overheid dan ook maar de kosten betalen voor de gevolgen van dit beleid van Schippers.
Als je obesitas hebt, heeft dat grote gevolgen voor je lichaam. Een van de problemen is kortademigheid; je hebt het snel benauwd. Maar met obesitas heb je heb je ook meer kans op bepaalde ziekten en aandoeningen, zoals:

* hart- en vaatziekten
* hoge bloeddruk
* suikerziekte (diabetes, type 2). Dat kan weer leiden tot hart- en vaatziekten, of klachten aan ogen, nieren, zenuwen en voeten
* artrose
* kanker
* (lage) rugpijn
* spierpijn
* slaapstoornissen
* transpiratie
De psychische problemen daargelaten.

Schippers bezuinigt niet. Maar maakt juist kosten met dit beleid.

Emmy75

Re: Patiënt bezuinigt op diëtist.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

moleman schreef:Schippers bezuinigt niet. Maar maakt juist kosten met dit beleid.
Da's een kweste van perceptie.
Zij bezuinigt op de kosten van nu. Tegen de tijd dat hier extra kosten voor komen is zij waarschijnlijk allang geen minister meer dus mag de opvolger dat opsoppen. :mrgreen:

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Hai,

Ik ben dietist (en dus niet blij met het beleid) op mij heeft het geen effect, ik werk alleen met mensen die inderdaad een breed behandelplan hebben.

Punt achter het beleid is dat mensen met overgewicht ook zouden kunnen afvallen zonder dietist en dat dietiek zou zijn voor mensen die gecompliceerdere dingen hebben waarbij ze zelf niet weten wat ze zouden moeten doen. De redenering is dus: "ben je te zwaar: geen patat meer, kun je zelf" heb je kanker 'dan naar de dietist"

Wij zijn op zich erg blij met de professionalisering in ons beroep, want een dietist is veel meer dan een 'afval hulpje" Waar we niet blij mee zijn is de essentie van het beleid, dat iemand die te zwaar is niet elke dag patat moet eten had hij zelf ook wel begrepen, maar andere zaken als: wat moet ik dan wel eten, waarom ben ik te zwaar, wat voor effect heeft dat op mijn eigen lichaam (en dat is natuurlijk voor iedereen anders) lopen mensen mis.

Ik begrijp echt wel dat er bezuinigd moet worden maar ik denk dat we op deze wijze net mensen uitsluiten van zorg die dat heel erg nodig hebben, denk bijvoorbeeld aan te zware kinderen, niet alle ouders kunnen een dietist betalen maar weten ook niet hoe ze een kind moeten laten afvallen zonder groei of pubertijd te remmen. (je kunt een 12 jarig meisje niet op een crash dieet zetten zeg maar, dan maak je vanalles stuk) Hoe ga je om met mensen in een bejaardenhuis die het eten niet lusten, waardoor ze minder gaan eten met alle problematiek vandien, daar wordt ook op bezuinigd. En zo verder.

Ik word hier dus niet echt blij van

Isabel

moleman

Emmy75 schreef:
moleman schreef:Schippers bezuinigt niet. Maar maakt juist kosten met dit beleid.
Da's een kweste van perceptie.
Zij bezuinigt op de kosten van nu. Tegen de tijd dat hier extra kosten voor komen is zij waarschijnlijk allang geen minister meer dus mag de opvolger dat opsoppen. :mrgreen:
ze zijn nog niet weg. En patienten met obsitas hebben dat al vaak langer, en mogelijk al last van andere kwalen veroorzaakt door obesitas. Daarbij moet men in Den Haag op de (middel)lange termijn denken. Net zoals met de bezuinigingen willen we onze kinderen toch niet opzadelen met deze problemen, toch :?: :mrgreen:

@Isabel,

vwb de gezondheidzorg sta ik niet achter het bezuinigingsbeleid. Ik heb er zelf veel mee te maken, ook met de dietiste en weet wat het kost. Een kwestie van "niet lusten" dat ken ik niet. Een oudje weet dat je in de oorlog ook niet kieskeurig kan zijn. Het is mij meer te doen om de patieten die *moeten* afvallen om andere gezondheidsproblemen te voorkomen. Verder is afvallen op eigen initiatief niet voldoende. Er moet een stok achter de deur staan, de dietiste.

vwb het roken heb ik heel andere idee-en. Daar kun je vanaf komen als je maar wilt. Dik zijn hoeft niet te komen doordat je veel (overmatig)eet.Kan andere oorzaken hebben, ook psychische

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

En wat kun je er tegen doen Molenman ?
In mijn ogen helemaal niets, de zorgverzekering beslist en daar hebben
we het maar mee te doen......
En zo gaat er ieder jaar meer uit het pakket maar mogen we wel ieder
jaar meer gaan betalen.

Emmy75

moleman schreef:ze zijn nog niet weg. En patienten met obsitas hebben dat al vaak langer, en mogelijk al last van andere kwalen veroorzaakt door obesitas. Daarbij moet men in Den Haag op de (middel)lange termijn denken. Net zoals met de bezuinigingen willen we onze kinderen toch niet opzadelen met deze problemen, toch :?: :mrgreen:
De mensen die nu al kampen met obesitas zijn er toch wel. Ik denk dat ze er een beetje vanuit gaan dat ze de financiële gevolgen van de mensen met obesitas die ze 'kweken' met dit beleid pas over zo'n 20 jaar zullen merken.

Sja hoeveel rekeningen moeten zijn wij nu niet aan het betalen van vroegah ?

Overigens, ik ben het zeker wel met met u eens hoor dat ik deze bezuinigingsmaatregel geen goed plan vind.

Emmy75

Chocomelk schreef:En wat kun je er tegen doen Molenman ?
jaar meer gaan betalen.
Niet alleen de zorgverzekeraars beslissen daarover. Zijn vaak besluiten van de minister wat wel en niet in het basispakket wordt opgenomen.

moleman

Chocomelk schreef:En wat kun je er tegen doen Molenman ?
jaar meer gaan betalen.
[offtopic]Zou je voortaan mijn naam juist willen spellen. Als je gewoon de quote optie gebruikt zit je altijd goed.[/offtopic]De minister beslist wat er wel en niet vergoed wordt. Zij is verantwoordelijk.

Ik zou het volgende eraan willen doen:
[ironic mode on]
Gewoon lekker lui op m'n stoel blijven zitten, m'n oogkleppen ophouden, maar wel blijven zeuren op forums als deze :mrgreen:[/ironic mode off]

@Emmy75

Ik ben het niet met je eens vwb het termijn dat je noemt.

Emmy75

moleman schreef:@Emmy75

Kan langer zijn, kan ook korter zijn. Maar dat is eigenlijk niet het belangrijkste van mijn punt. Het punt ging over de 'extra' mensen die obesitas zulle krijgen doordat dit niet meer vergoed wordt dus buiten het percentage dat er al is. Obesitas krijg je niet van vandaag op morgen, daar gaat echt een proces aan vooraf van een aantal jaren. Ik denk dat de minister het aardig inschat dat deze 'extra' gevolgen pas merkbaar worden bij volgende kabinetten en dus lang nadat zij minister van volksgezondheid af is.

Regeringsbeleid gaat vaak maar 1 kabinetsperiode mee, wat er daarna weer komt is helemaal afhankelijk van de samenstelling van het nieuwe kabinet.

Chocomelk

moleman schreef:[offtopic]Zou je voortaan mijn naam juist willen spellen. Als je gewoon de quote optie gebruikt zit je altijd goed.[/offtopic]De minister beslist wat er wel en niet vergoed wordt. Zij is verantwoordelijk.

Ik zou het volgende eraan willen doen:
[ironic mode on]
Gewoon lekker lui op m'n stoel blijven zitten, m'n oogkleppen ophouden, maar wel blijven zeuren op forums als deze :mrgreen:[/ironic mode off]

@Emmy75

Oeps sorry van je naam hoor Moleman.

moleman

Chocomelk schreef:
Oeps sorry van je naam hoor Moleman.
Het is je vergeven :D

Dietisten ver. gaat min Schippers voor de rechter slepen (nieuws)

@emmy75
Ik blijf het oneens met je.
Zoals vaak het geval. Schippers heeft geen medische achtergrond.Zij kan niet medisch beoordelen, zal zich hooguit laten adviseren.
In mijn ogen is voorkomen nog altijd beter dan genezen
http://www.nvdietist.nl/site/cm_bestand ... d=10623524

btw:
Een van de weinig die er wel verstand van had was D66'ers Els Borst
http://nl.wikipedia.org/wiki/Els_Borst

Op de valreep nog even. We zitten weer in een recessie. Er wordt extra bezuinigd 6-10 milliard. De gezondheidszorg zal daaraan niet ontkomen.

Isabel1

Een kwestie van "niet lusten" dat ken ik niet. Een oudje weet dat je in de oorlog ook niet kieskeurig kan zijn.
het zou je nog verbazen hoe vaak dit voorkomt, zeker bij mensen die een heel ander voedingspatroon gewend zijn. Ouderen eten sowieso vaak te weinig en dan is het helemaal een probleem. Het gaat overigens niet alleen om niet lusten maar ook vaak om op tijden te moeten eten die niet aansluiten bij de bekende tijden.

Isabel

Emmy75

moleman schreef:@emmy75
Ik blijf het oneens met je.
Zoals vaak het geval. Schippers heeft geen medische achtergrond.Zij kan niet medisch beoordelen, zal zich hooguit laten adviseren.
In mijn ogen is voorkomen nog altijd beter dan genezen
http://www.nvdietist.nl/site/cm_bestand ... d=10623524
Ik snap er niks meer van, misschien dat iemand het kan uitleggen ??

Ik schreef zelf het volgende..
Emmy75 schreef:Overigens, ik ben het zeker wel met met u eens hoor dat ik deze bezuinigingsmaatregel geen goed plan vind.
Volgens mij zijn we het daar wel over eens want waarom heeft u anders dit topic gestart ?

Ik geef alleen een mogelijke verklaring waarom de regering niet verder kijkt dat hun neus lang is en die 'neus' is vaak net zo lang als ze verwachten op de post te zitten. Wat daarna komt ach dat sopt de volgende maar op. Ik zeg zeker niet dat het goed is, ik geef alleen aan dat ik vind dat dit soort dingen vaker zo gebeuren. Dit wil nog lang niet zeggen dat ik het ermee eens ben.

Het probleem is dat 'iedere gek' minister van een bepaalde post kan worden, zonder dat 'die gek' ook maar enige kennis van het onderwerp heeft. Hiermee zeg ik dus weer dat het mogelijk is, niet dat ik dat verstandig acht.

moleman

Emmy75 schreef:
Ik snap er niks meer van, misschien dat iemand het kan uitleggen ??

Ik schreef zelf het volgende..
Emmy75 schreef:Overigens, ik ben het zeker wel met met u eens hoor dat ik deze bezuinigingsmaatregel geen goed plan vind.
Volgens mij zijn we het daar wel over eens want waarom heeft u anders dit topic gestart ?

Ik geef alleen een mogelijke verklaring waarom de regering niet verder kijkt dat hun neus lang is en die 'neus' is vaak net zo lang als ze verwachten op de post te zitten. Wat daarna komt ach dat sopt de volgende maar op. Ik zeg zeker niet dat het goed is, ik geef alleen aan dat ik vind dat dit soort dingen vaker zo gebeuren. Dit wil nog lang niet zeggen dat ik het ermee eens ben.

Het probleem is dat 'iedere gek' minister van een bepaalde post kan worden, zonder dat 'die gek' ook maar enige kennis van het onderwerp heeft. Hiermee zeg ik dus weer dat het mogelijk is, niet dat ik dat verstandig acht.
Kijk. We zitten nu niet voor niets in deze tweede recessie.Mensen trekken zich terug en geven minder geld uit. Zoals ze gaan niet meer naar de dietiste. Ook die heeft minder inkomsten en geeft daarom ook minder uit.En dat gebeurd in elke sector.
Dat is niet onze schuld. Dat komt door Den Haag, door de bezuinigingen, de banken en de graaicultuur die nog steeds aan de gang is.
In het kort is daarmee aantoont dat op deze manier bezuinigen niet goed is. Dat vind jij ook.De regering bepleit om NIET op te soppen. Om onze kinderen niet de schuld van ons te laten betalen. Alleen al daarmee, met die zin gaat men al de boot in. Ik laat mij niets aanpraten, door niemand niet. Ook niet door een regering die aan het handje van Brussel loopt.Want als dit zo doorgaan wordt het WEL opsoppen.

Het is altijd al zo geweest dat die minister gewoon geadviseerd worden op het gebied dat ze moeten gaan dienen. Wat"Vogels" weet ik ook wel. Niettemin. Als het je beroep is kun je betere afwegingen maken dan dat het je beroep niet is.Het vrijlaten van de prijzen van de tandartsen en de daarmee ontstane problemen toont haar onkunde overduidelijk aan.

Terug naar het onderwerp. De termijn die jij geeft is TE lang voordat er problemen ontstaan waarvan de oorzaak obcitas is. Zelfs heb ik er geen last van. Maar kom het wel in mijn (directe) omgeving tegen., helaas.
Verder denk dat duidelijk is wat ik heb bedoeld met deze thread.

Ik vind het wel jammer dat er een dietiste is die dan aankomt met allerlei futiliteiten. Ik mag aannemen dat de NVD de minister niet voor "het wel of niet lusten van" voor de rechter sleept.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5270/Zor ... ging.dhtml

Als jullie het eens zijn met deze bezuinigingen, PRIMA. Blijf dat doen en blijft lekker op je reet zitten. Iedereen heeft er recht op dat te doen wat hij/zij wil. Ik stel zelf echter andere prioriteiten.
Vraag niet mij "wat moeten we dan doen?" Maar denk na en/of ervaar de gevolgen van niet-handelen.
Voor mij is deze thread (untagged)nu teneinde. Ik ga m'n "ding" doen.Ik kom er dus niet meer op terug.

Emmy75

Ah, ik vat m.
moleman schreef:De regering bepleit om NIET op te soppen. Om onze kinderen niet de schuld van ons te laten betalen. Alleen al daarmee, met die zin gaat men al de boot in.
Ja, dat zeggen ze ja maar ondertussen... Ik krijg er altijd zo'n gevoel van we zeggen dat we linksaf gaan maar we gaan daadwerkelijk rechtsaf. Nu bedoel ik links en rechts niet als politieke oriëntatie.

Ergens heb ik ook het gevoel dat ze dat excuus gebruiken om maar vooral fors overal in te snijden. Desalniettemin kan ook deze generatie niet 2 hele 'rekeningen' betalen. We zijn die nog aan het inlopen van onze voorgangers. Dat kan niet echt zomaar in 1 generatie opgelost zijn.
moleman schreef: Als het je beroep is kun je betere afwegingen maken dan dat het je beroep niet is.
Dat ben ik zeer zeker met u eens en er zouden best wat geschiktheidskwalificaties mogen zijn voor een ministerspost. Als men gaat solliciteren naar een baan moet men immers ook branche / vakgerelateerde ervaring hebben. Maarja dat druist weer een beetje in tegen een aantal grondrechten. Iedere burger heeft passief kiesrecht.
moleman schreef: Als jullie het eens zijn met deze bezuinigingen, PRIMA.
Ik ben het zeker niet eens met alle bezuinigingen. Ja er moet bezuinigd worden dat kan ik wel begrijpen, maar de ontwikkelingen die gaande zijn, vind ik langzaam zorgwekkend. Bij de minima valt niets meer te halen, dat weet het kabinet en begrijp ik ook, dus wordt de "middenklasse" en de rest aangepakt.

Echter Jan Modaal begint langzaam ook in erg zwaar weer te komen. Door hun inkomen plassen ze voor veel regelingen net naast de pot (excusez le mot) en kunnen ze overal het volle pond voor ophoesten. Deze groep is tegenwoordig ook erg blij als ze de maand rondkomen. Ook daar is de rek hard uit het budget aan het gaan en zijn ze blij dat ze hun hypotheek nog net kunnen betalen ed. De parkeerplaatsten van de lidl's en aanverwanten ( nu wil ik geen waarde oordeel uitspreken over de lidl, want er is niets mis mee ) staan tegenwoordig ook vol met dure auto's. Het lijkt wel veel meer dan een aantal jaren geleden en dat is op zijn minst een teken aan de wand.

De discussie van de hypotheekrente-aftrek die iedere keer oplaait doet de huizenmarkt en economie ook geen goed. Van mij mogen ze die HRA best wel hervormen, bijvoorbeeld alles wat boven de 5 ton (bijvoorbeeld) uitkomt geen HRA meer. Voor mensen die een hypotheek net daar boven hebben, alles tot het hypotheekbedrag van 5 ton aftrekbaar. Zal toch ook best een aardige besparing opleveren.

Isabel1

Ik vind het wel jammer dat er een dietiste is die dan aankomt met allerlei futiliteiten.
Ik vind electrolyten inbalans bij ouderen geen futiliteit, niet alleen kan iemand zich daar erg beroerd van voelen maar het kan ook ernstige lichamelijke consequenties hebben (hartritme stoornissen, nier of lever problemen, problemen met diabetes etc). Natuurlijk moet je het niet zo brengen bij de minister en zeggen dat iemand iets niet lekker vindt, maar het feit dat 2/3 van de ouderen in verzorgingstehuizen tekorten hebben terwijl de maaltijden wel afgestemd zijn is een groot probleem. Deze mensen hebben ook recht op zorg en op een zo gezond mogelijk lichaam.

Overigens realiseer je dat bij mensen die een beroerte gehad hebben of alzheimer hebben het heel vaak voorkomt dat het centrum in hun hersenen dat hun smaak en hongergevoel regelt het niet meer goed doet. als iemand dus weigert te eten hoeft dat niet perse gewoon gezeur te zijn maar komt het vaak voor dat het voor die mensen echt 'onmogelijk' eetbaar is. Dat eten gewoon bij deze mensen 'afstouwen' vind ik mensonterend en hoort niet bij goede zorg naar mijn idee.

groetjes

Isabel

Mar v.d. Berg

Ongelezen bericht door Mar v.d. Berg »

Het is natuurlijk heel triest dat zoveel mensen last hebben van dit beleid.
Maar "gebrek aan kennis van gezonde voeding" is geen ziekte. Dus waarom zou het bestrijden hiervan door een ziektekostenverzekering vergoed moeten worden?

Emmy75

Mar v.d. Berg schreef: Maar "gebrek aan kennis van gezonde voeding" is geen ziekte.
Voor een "gebrek aan kennis" is er tegenwoordig de voedingsdeskundige. Een diëtist is meer dan dat alleen. Dat een voedingsdeskunidge uit het basispakket gehaald wordt en in een aanvullende verzekering zit, vind ik niet zo'n probleem. De voedingsdeskundige mag van mij best in een aanvullende verzekering zitten. Kennis verandert ook, er wordt nieuwe kennis opgedaan en inzichten veranderen.

Zo leerde ik vroeger iets over de maaltijdschijf. Ik heb werkelijk geen idee in hoeverre dit nog actueel is naar de huidige maatstaven. Daarbij verandert het voedingspatroon van mensen ook omdat het aanbod in de winkels verandert. Kijk eens naar de kant-en-klaar industrie tegenwoordig.
Mar v.d. Berg schreef: Dus waarom zou het bestrijden hiervan door een ziektekostenverzekering vergoed moeten worden?
Een diëtist is eigenlijk meer dan een voedingsconsulent. Mensen met bepaalde andere aandoeningen zijn gebaat bij een aangepast voedingspatroon. Het algemeen 'normale' is niet altijd meer van toepassing voor die mensen. Zij doen er vaak verstandig aan een aangepast voedingspatroon erop na te houden juist in het omgaan met die ziekte. De normale regels gaan niet zomaar meer op en ze moeten juist bepaalde voedingsstoffen vermijden of binnenkrijgen. De verhoudingen komen anders te liggen dan het normale. Per ziekte vereist dit specifieke kennis en zijn er verschillen.

Een concreter voorbeeldje. Mensen met bijvoorbeeld nierfalen kunnen behoorlijk gebaat zijn bij een gericht advies door een diëtist. Zo moeten zij o.a. het binnenkrijgen van eiwitten beperken en minder binnenkrijgen dan een gezond mens. Ook stoffen als natrium, fosfor en kalium moeten strakker in de gaten gehouden worden. Er is een regelmatige controle nodig van de bloedwaarden en daarop moet het voedingsadvies worden afgestemd. Er moet een goede balans gezocht worden totdat de waarden redelijk stabiel blijven en dan moet de patiënt onder controle blijven staan.

Dit kan er wel degelijk voor zorgen dat de achteruitgang van de nieren van de patiënt een halt toegeroepen wordt. Dit kan het (grote) verschil maken tussen een aantal jaren vooruit kunnen met de eigen nieren en balanceren op een randje dat de eigen nieren nog net genoeg werken of dialyse. Wel of net niet aan de dialyse moeten maakt een wereld van verschil voor een patiënt. De kosten van een paar uurtjes dieetadvies in een jaar zijn echt een schijntje ten opzichte van de kosten van een jaar dialyseren en een transplantatie operatie.

Chocomelk

Mar v.d. Berg schreef:Het is natuurlijk heel triest dat zoveel mensen last hebben van dit beleid.
Maar "gebrek aan kennis van gezonde voeding" is geen ziekte. Dus waarom zou het bestrijden hiervan door een ziektekostenverzekering vergoed moeten worden?
Heeft niet alleen maar met gezonde voeding te maken Mar, mensen met bepaalde ziektes moeten juist meer van dit eten en minder van dat....dat heeft niets te maken met gebrek aan kennis.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Er is zat op internet te vinden, vind het erger dat er voor de reumapatiënten zoveel anders is geworden.

Gesloten