opheffen saldibewakingsplicht
Geplaatst: 11 nov 2003 20:23
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft in het belang van de consument een tweetal aanbieders van effectenlease-producten ontheffing verleend van de saldibewakingsplicht voor lopende en (in de vorm van aflossingsproducten) te verlengen overeenkomsten. Deze saldibewakingsplicht is een verplichting voor instellingen om, in het belang van hun cliënten, er op toe te zien dat deze over voldoende saldi beschikken ter nakoming van hun financiële verplichtingen.
Wet toezicht effectenverkeer 1995Eerder dit jaar heeft de AFM eenzelfde ontheffing verleend. De AFM heeft bij deze ontheffingen in aanmerking genomen dat gebleken is dat veel aanbieders van effectenlease-overeenkomsten in het verleden van de veronderstelling zijn uitgegaan dat de bepalingen van artikel 28 lid 3 en lid 4 Nadere Regeling gedragstoezicht effectenverkeer 2002 (saldibewakingsplicht) niet van toepassing zouden zijn in geval van effectenlease-overeenkomsten. Een groot aantal cliënten heeft thans een aanmerkelijke schuldpositie in deze contracten.
De AFM heeft de gevraagde ontheffingen verleend, gelet op het feit dat de aanbieder van effectenlease-producten haar cliënten duidelijk en volledig informeert over de consequenties en risico's van hun contract en de verlenging daarvan. Tevens acht de AFM het op dit moment afdwingen van maatregelen om voor lopende overeenkomsten aan deze saldibewakingsplicht te voldoen niet in het belang van de beleggers. Dit zou namelijk betekenen dat veel beleggers op dit moment een grote som geld moeten bijstorten om aan hun verplichtingen te voldoen. Voor alle nieuw af te sluiten effectenlease-overeenkomsten blijft de saldibewakingsplicht van toepassing.
De verleende ontheffing is verleend op grond van artikel 11 lid 3 (juncto lid 4) van de Wet toezicht effectenverkeer 1995 (Wte 1995), op basis waarvan de AFM op verzoek kan bepalen dat een effecteninstelling niet behoeft te voldoen aan alle in artikel 11 lid 1 bedoelde regels, indien de aanvrager aantoont dat daaraan redelijkerwijs niet volledig kan worden voldaan en dat de doeleinden die de Wte 1995 beoogt te bereiken anderszins voldoende zijn bereikt.
niet erg goed nieuws voor de claim van leaseverlies....
Wet toezicht effectenverkeer 1995Eerder dit jaar heeft de AFM eenzelfde ontheffing verleend. De AFM heeft bij deze ontheffingen in aanmerking genomen dat gebleken is dat veel aanbieders van effectenlease-overeenkomsten in het verleden van de veronderstelling zijn uitgegaan dat de bepalingen van artikel 28 lid 3 en lid 4 Nadere Regeling gedragstoezicht effectenverkeer 2002 (saldibewakingsplicht) niet van toepassing zouden zijn in geval van effectenlease-overeenkomsten. Een groot aantal cliënten heeft thans een aanmerkelijke schuldpositie in deze contracten.
De AFM heeft de gevraagde ontheffingen verleend, gelet op het feit dat de aanbieder van effectenlease-producten haar cliënten duidelijk en volledig informeert over de consequenties en risico's van hun contract en de verlenging daarvan. Tevens acht de AFM het op dit moment afdwingen van maatregelen om voor lopende overeenkomsten aan deze saldibewakingsplicht te voldoen niet in het belang van de beleggers. Dit zou namelijk betekenen dat veel beleggers op dit moment een grote som geld moeten bijstorten om aan hun verplichtingen te voldoen. Voor alle nieuw af te sluiten effectenlease-overeenkomsten blijft de saldibewakingsplicht van toepassing.
De verleende ontheffing is verleend op grond van artikel 11 lid 3 (juncto lid 4) van de Wet toezicht effectenverkeer 1995 (Wte 1995), op basis waarvan de AFM op verzoek kan bepalen dat een effecteninstelling niet behoeft te voldoen aan alle in artikel 11 lid 1 bedoelde regels, indien de aanvrager aantoont dat daaraan redelijkerwijs niet volledig kan worden voldaan en dat de doeleinden die de Wte 1995 beoogt te bereiken anderszins voldoende zijn bereikt.
niet erg goed nieuws voor de claim van leaseverlies....