Pagina 1 van 3
service Canon
Geplaatst: 19 feb 2012 18:02
door fastatje
Het betreft een tweetal zaken;
1. Ik ben in het bezit van een Canon Eos 1ds, deze camera is nu 7jr uit productie. Ik heb van Canon vernomen dat er geen service meer veleent wordt aan deze camera en dat ook onderdelen niet meer geleverd worden...... het betreft een camera van dik €7000,- het is toch te gek voor woorden dat je deze dient af te schrijven met €1000,- per jaar?
2. Ik heb een Canon EF 50mm 1:4 lens met een defect, deze lens wordt nog steeds geleverd door Canon, wel is de mijne defect en ik heb geconstateerd dat het diafragma regelmatig blijft plakken en dus vervangen moet worden alsook de servo motor van de AF functie, ik heb Canon verzocht de onderdelen (ovv nummers) te leveren, ik kreeg echter te horen dat deze onderdelen niet geleverd (mogen) worden. Ik moet de lens maar opsturen zodat zij kunnen beoordelen wat er aan mankeert!!!, het betreft echt geen raket wetenschap om te bepalen wat er aan mankeert, ik heb nog zo'n lens liggen en heb dus delen kunnen uit wisselen. Als ik de lens opstuur (moet ik hem dus eerst weer monteren) dan krijg ik van hun een prijs voor reparatie (met verzoek om prijsopgave voor het door volgens mij benodigde onderdelen vervanging, konden zij niet op in gaan) indien ik niet tot reparatie overga, moet ik onderzoeks kosten betalen (voor iets wat ik dus zelf al heb onderzocht)zo niet dan ben ik dus de lens kwijt.
Is het normaal dat Canon bepaalt wat er met een lens gebeurt na de garantie periode of mag ik dat bepalen? je koopt toch een lens, ik huur hem niet!!
Re: service Canon
Geplaatst: 19 feb 2012 18:07
door Fleurtjuh666
Voor zover ik kan zien, is de lens ook prima buiten Canon om te bestellen. Misschien dat maar doen? Scheelt je een hoop frustratie denk ik zo
Re: service Canon
Geplaatst: 19 feb 2012 18:28
door MAXIEM
fastatje
Je weet dus hier van tevoren wat de spelregels zijn. Daar kun je mee accoord gaan of niet. Uiteraard is dit geen reklame voor dit merk, maar waarschijnlijk maken zij zich daar niet druk om. Ik denk dat medeconsumenten die jouw bericht lezen en die van plan zijn een camara te kopen, zich daardoor mogelijk bedenken en voor een ander merk gaan.
Maxiem.
Re: service Canon
Geplaatst: 19 feb 2012 20:43
door fastatje
Tot nu toe dus twee reactie's waar ik niks aan heb.
a. Ik wil niet een nieuwe lens, ik zoek / wil de benodigde onderdelen.
b. Welke spelregels? Je mag van een fabrikant verwachten dat onderdelen geruime tijd leverbaar zijn. En voordat er discussie's over ontstaan, dat is 7 jaar dus niet. Natuurlijk zijn er mensen die jaarlijks een nieuwe camera kopen maar deze zullen over het algemeen aan de onderkant van de markt geplaatst zijn waarbij technieken/mogelijkheden al snel achterhaald zijn, neem van mij aan dat dat in het geval van de Eos 1ds niet / nauwelijks opgaat.
Re: service Canon
Geplaatst: 19 feb 2012 20:53
door CSM
Ivo Karlovic, dat is pas een service-canon
(is dit een reactie waar je wat aan hebt?)
Re: service Canon
Geplaatst: 19 feb 2012 21:02
door bprosman
Ik wil niet een nieuwe lens, ik zoek / wil de benodigde onderdelen.
Fabrikanten zijn niet verplicht om losse onderdelen te bestellen, wel om je lens te repareren en dat hebben ze aangeboden. Dit is overigens niet alleen bij Canon zo maar voor veel bedrijven, en ALS er onderdelen geleverd worden is dat vaak alleen aan geuthoriseerde dealers en reparatiecentra.
Een camera die 7 jaar uit productie is, is ouder dan 7 jaar. Dus de afschrijving is minder dan 1000 Euro/jaar , maar zeker niet onaanzienlijk. Maar het heeft ook te maken met een stukje innovatie, de camera die 10 jaar geleden 7000 Euro kostte kost nu ws nog maar de helft.
Misschien een ander merk uitzoeken (Nikon ?) maar ben bang dat alle merken hier wel last van hebben.
Re: service Canon
Geplaatst: 19 feb 2012 21:23
door GJvdZ
De afschrijving in 7 jaar is niet zo vreemd. Dit is een professionele camera en professionele fotografen schrijven hun spullen af in 3 jaar (economisch en technisch).
De concurrentie is ook moordend, dus Canon kan het zich bedrijfseconomisch ook praktisch niet veroorloven om deze "oude" producten in leven te houden. Ze moeten wel nieuwe camera's verkopen om de benodigde marges om te overleven te behouden.
Je ziet ook op bijvoorbeeld Marktplaats dat er praktisch niet meer op deze camera's wordt geboden, en als er al wordt geboden zijn dat hele lage prijzen.
Re: service Canon
Geplaatst: 19 feb 2012 21:39
door fastatje
Ik heb het ook via andere kanalen (foto zaken, reparateurs) geprobeerd, maar ook zij krijgen het niet besteld. Wat de reparatie betreft, heb ik Techrepair / Canon gevraagd om een prijsopgave te doen voor het vervangen van de onderdelen. Hun antwoord hierop was dat ze dat niet doen, ik moest hem maar opsturen zodat zij kunnen bekijken wat er vervangen moet worden.
Stel je voor:
Ik bel de sportzaak met de mededeling dat de veters van m'n schaatsen kapot zijn, ik krijg te horen dat die veters niet los geleverd worden en moet de schaatsen maar ter reparatie aanbieden. De uitgebrachte offerte is buiten proportie (ik weet wat veters ongeveer kosten) en ik besluit het niet te laten repareren. Dan krijg ik a. een rekening voor de onderzoeks kosten (zelf al kapotte veters geconstateerd) of b. mijn schaatsen kwijt!!
Dit soort taferelen hebben we vroeger op grote schaal moeten accepteren door een in caravans woonachtige bevolkingsgroep, genaamd de fam. P.talo
En kom nou niet aan met dat doen alle fabrikanten enz.. dit klopt van geen kant en ik ben van mening dat daar iets aan gebeuren moet, net zo goed als het feit dat je niet meer dealergebonden bent met je auto, maar dat iedere garage in staat gesteld moet worden onderdelen van een merk te bestellen om reparatie's uit te voeren.
Re: service Canon
Geplaatst: 19 feb 2012 21:46
door dhc
CSM schreef:Ivo Karlovic, dat is pas een service-canon
(is dit een reactie waar je wat aan hebt?)
LOL!
Re: service Canon
Geplaatst: 19 feb 2012 21:52
door bprosman
Hun antwoord hierop was dat ze dat niet doen, ik moest hem maar opsturen zodat zij kunnen bekijken wat er vervangen moet worden.
Wat ook logisch is... stel je voor... u belt een sportzaak dat de veters van uw schaatsen kapotzijn, hoe kan een sportzaak beoordelen of u het bij het rechte eind heeft ? Misschien bedoeld u met veters wel de schroeven van de ijzers. Canon wil (terecht) een vinger in de pap houden mbt de kwaliteit van de reparatie. Wat als er bijvoorbeeld (ik zeg niet dat dat bij lenzen zo is ) er een callibratie procedure nodig is die u zelf niet kunt uitvoeren ? Tegenwoordig vaak software upgrades. Geauthoriseerde servicecentra zijn er niet voor niets. Deze mensen krijgen de juiste documentatie, training etc.
En kom nou niet aan met dat doen alle fabrikanten enz.. dit klopt van geen kant
Dan zou ik snel bij die fabrikant bestellen waarbij dat niet zo is.
net zo goed als het feit dat je niet meer dealergebonden bent met je auto, maar dat iedere garage in staat gesteld moet worden onderdelen van een merk te bestellen om reparatie's uit te voeren.
Klopt maar dan worden de onderdelen nog steeds alleen geleverd aan GARAGEBEDRIJVEN , het hebben van een garagebedrijf vereist een vakdiploma, dus is in de basis een "garantie" voor de aanwezigheid van vakkennis.
Re: service Canon
Geplaatst: 19 feb 2012 21:55
door Fleurtjuh666
bprosman, ik had het zelf niet beter kunnen zeggen.
Re: service Canon
Geplaatst: 19 feb 2012 22:14
door fastatje
Dan toch nog maar eens beter lezen!!!
Ik schreef al dat ik het ook via andere kanalen geprobeerd heb, zij kunnen er ook niet aankomen. (neem aan dat zij vakbekwaam zijn)
Ik ben ook niet gek, ik heb gecontateerd wat er defect is... het is geen raket wetenschap. En denk niet dat als het iets anders is dat ik iets te reclameren heb bij Canon.
Maar heb al in de gaten dat ik hier weinig mee opschiet en dat de nodige verbanden niet gezien worden. Ik wens jullie veel centen toe zodat die geoorloofd uit de zak getrommeld kan worden, en ik wacht intussen wel op een of andere uitspraak van een gerechtshof waarin hetzelfde geregeld wordt als in de automotive wereld (daar is gelukkig geen moordende concurrentie)
Re: service Canon
Geplaatst: 19 feb 2012 22:18
door Fleurtjuh666
fastatje schreef:Dan toch nog maar eens beter lezen!!!
Ik schreef al dat ik het ook via andere kanalen geprobeerd heb, zij kunnen er ook niet aankomen. (neem aan dat zij vakbekwaam zijn)
Ik ben ook niet gek, ik heb gecontateerd wat er defect is... het is geen raket wetenschap. En denk niet dat als het iets anders is dat ik iets te reclameren heb bij Canon.
Maar heb al in de gaten dat ik hier weinig mee opschiet en dat de nodige verbanden niet gezien worden. Ik wens jullie veel centen toe zodat die geoorloofd uit de zak getrommeld kan worden, en ik wacht intussen wel op een of andere uitspraak van een gerechtshof waarin hetzelfde geregeld wordt als in de automotive wereld (daar is gelukkig geen moordende concurrentie)
Zo jammer, weer een voorbeeld van 'ik krijg niet meteen 100% gelijk dus zijn jullie allemaal stom', want zo komt TS nu over. Ik kan ook begrijpen dat ze niet direct een prijsopgave geven, was al eerder uitgelegd door bprosman, ik twijfel niet aan uw expertise (ken u niet persoonlijk dus kan daar niets over zeggen), maar wie weet hoe vaak Canon van doen krijgt met klanten die geen idee hebben waar ze over praten, dat kunnen ze daar ook niet ruiken natuurlijk.
We zouden de nodige verbanden niet zien? Zou graag weten wat u hier precies mee bedoelt, want ik zie het verband weer niet tussen die opmerking en de rest van de tekst.
Re: service Canon
Geplaatst: 19 feb 2012 22:37
door fastatje
Heel simpel, ik wil slechts onderdelen geleverd krijgen..... en niets opsturen naar Canon.
Het hele verhaal wordt tot buiten de landsgrenzen uit zijn verband gerukt.
En aan typische ongenuanceerde opmerkingen heb ik idd niks.
Re: service Canon
Geplaatst: 20 feb 2012 08:52
door bprosman
Heel simpel, ik wil slechts onderdelen geleverd krijgen..... en niets opsturen naar Canon.
Mijn kinderen wilden vroeger ook wel een snoepjes in de supermarkt die ze van mij niet kregen. De eerste paar keer lagen ze ook nog gillend op de vloer om hun zin te krijgen, daar doet dit topic me een beetje aan denken.
Ik ben ook niet gek, ik heb gecontateerd wat er defect is... het is geen raket wetenschap.
Dat zeg ik ook niet. Ik heb jarenlang TV's en witgoed gerepareerd maar vandaag de dag werk ik in een andere branche in loondienst. Als ik tegenwoordig speciale onderdelen nodig heb zal ik dat via bevriende (ex) collega's moeten doen en zelfs dan gaat het niet altijd op. Bij Panasonic bijvoorbeeld krijgen reparatiediensten een "koffer" met onderdelen waar voor ieder gebruikt onderdeel/module het defecte deel ingeleverd moet worden. Dat kunnen ze mij dus niet los verkopen. Moet ik dan maar geen Panasonic meer kopen ?
Re: service Canon
Geplaatst: 20 feb 2012 10:19
door newmikey
fastatje schreef:Het betreft een tweetal zaken;
1. Ik ben in het bezit van een Canon Eos 1ds, deze camera is nu 7jr uit productie. Ik heb van Canon vernomen dat er geen service meer veleent wordt aan deze camera en dat ook onderdelen niet meer geleverd worden...... het betreft een camera van dik €7000,- het is toch te gek voor woorden dat je deze dient af te schrijven met €1000,- per jaar?
De marktwaarde van deze camera is nu ongeveer €800, niets vergeleken bij de prijs bij introductie van deze professionele camera natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat u teleurgesteld bent dat er géén service meer verleend wordt maar je moet je toch afvragen of de reparatiekosten hier niet boven de marktwaarde uit zouden kunnen komen. Dat zou Canon's weigering kunnen verklaren.
U schrijft niet wat er mis is met de camera dus het is moeilijk inschatten of dit misschien voor een onafhankelijke camera technicus nog een uitdaging zou kunnen zijn. Probeer het eens bij
Haspel, Rofa (specialist in Canon) of Rotronica.
2. Ik heb een Canon EF 50mm 1:4 lens met een defect, deze lens wordt nog steeds geleverd door Canon, wel is de mijne defect en ik heb geconstateerd dat het diafragma regelmatig blijft plakken en dus vervangen moet worden alsook de servo motor van de AF functie
Deze is wat makkelijker in te schatten. U heeft de USM versie van dit objectief nu al nieuw voor zo'n €300. Voor dat bedrag kan uw lens waarschijnlijk niet gerepareerd worden. Zelfs de zeer zeldzame onderdelen voor uw objectief, als u ze al zoud kunnen vinden, zouden waarschijnlijk inclusief verzending (en eventueel douanerechten en BTW plus afhandelingskosten bij het aanschaffen bijv. in Japan) meer kosten.
Hoe zuur het ook klinkt, de camera en zelfs de professionele modellen hebben echt de grens van hun economische levensduur wel bereikt na een jaar of 5-6. Met zijn 11Mp sensor zat deze bij de release in 2003 aan het hoofd van de voedselketen, zelfs de goedkoopste DSLR van 2012 verslaat hem nu zowel op gebied van beeldkwaliteit als gebruiksgemak.
U zult weinig keus hebben maar check toch eerst even de onafhankelijke reparateurs die hierboven genoemd zijn - sommigen scheppen er een welhaast hobby-achtig genoegen in om oudere camera's te herstellen. Wie weet, lukt het zo?
Re: service Canon
Geplaatst: 20 feb 2012 12:51
door MAXIEM
fastatje
De respondenten die reageren op jouw bericht zijn allemaal Hollanders. Alle Hollanders reageren op dezelfde zaak in principe anders/verschillend (daarvoor zijn het Hollanders). Dat jij er weinig mee kunt, is jammer maar niet verontrustend. Integendeel, het is juist een gezonde blijk van onze eigenheid.
Maxiem.
Re: service Canon
Geplaatst: 20 feb 2012 14:39
door bprosman
daarvoor zijn het Hollanders
Beste Maxiem,
Aangezien ik beneden de rivieren woon, en voorheen tussen de rivieren zou je zo vriendelijk willen zijn mij geen Hollander te noemen. Dat is voorbehouden aan
een deel BOVEN de rivieren.
Zeg je Nederlander ben ik het met je eens
Re: service Canon
Geplaatst: 20 feb 2012 15:04
door Jefdus
bprosman schreef:daarvoor zijn het Hollanders
Beste Maxiem,
Aangezien ik beneden de rivieren woon, en voorheen tussen de rivieren zou je zo vriendelijk willen zijn mij geen Hollander te noemen. Dat is voorbehouden aan het deel BOVEN de rivieren.
Zeg je Nederlander ben ik het met je eens
Nou, daar zal bijvoorbeeld een Groninger, Drent of Fries het zeker niet mee eens zijn. Een Hollander is een inwoner uit Zuid- of Noord Holland
Re: service Canon
Geplaatst: 20 feb 2012 15:48
door bprosman
Gecorrigeerd