Pagina 1 van 2
Mercedes Vito
Geplaatst: 12 nov 2003 23:00
door Adrie Spee
Hallo zijn er misschien Mercedes Vito rijders die problemen hebben met hun auto of dealer.
De mijne in een 108 cdi bouwjaar 2001.
kilometerstand is 56000km.
Laatst was er een injector kapot de motor ging lopen als een hele oude diesel.
De garage Pordon Utrecht vond het raar dus ik kreeg een coulance.
Ik moest 60% betalen en de Mercedes 40%.
Leuk van die mensen die eigenlijk veel dikkere sigaren roken dan ik.
Het geintje koste toch 511€.
Herkent iemand dit.
Groet Adrie
Re: Mercedes Vito
Geplaatst: 13 nov 2003 00:24
door vitautootje
wat had je dan gedacht, ruim 50000 kilometer rijden in 2 jaar tijd en dan een gratis reparatie? Is heel schappelijk dat ze 40% van de kosten voor eigen rekening hebben genomen. Autoonderdelen en montagekosten zijn nu eenmaal duur. Anders maar met de bakfiets. Daarmee kan niet meer gebeuren dan een kapotte bank en een versleten ketting.
Re: Mercedes Vito
Geplaatst: 13 nov 2003 20:25
door Adrie Spee
Nee gratis bestaat niet dat begrijp ik zelf ook nog wel.
Maar ik dacht dat ik eigenlijk probleemloos wel 5 jaar kon sturen met een Mercedes.Het is toch geen Kia of zo.
Kan op een bakfiets een imprial dan.
Groet Adrie
Re: Mercedes Vito
Geplaatst: 14 nov 2003 01:38
door opnaaier
ik heb al vaker bakfietsen rond zien rijden met daarbovenop een stellage waarop bijvoorbeeld ladders lagen van de glazenwasser.
Re: Mercedes Vito
Geplaatst: 16 nov 2003 12:08
door HD
Het is toch geen Kia of zo.
had je maar een kia gekocht, had je tenminste 3 jaar garantie
Re: Mercedes Vito
Geplaatst: 17 nov 2003 21:32
door Arjen de Haan
Beste Adrie,
Ik herken jouw probleem, rij zelf in een Ford Mondeo, en ook ik had een kapotte injector. In eerste instantie werd dit probleem verholpen door het vervangen van de injector, echter ca 4 weken later gebeurde het weer 3 keer. Zodra ik de auto opnieuw startte dan was het euvel weer verholpen, het z.g. motor management werd gereset.
Echter de oorzaak zat volgens de Ford garage in de slijtage van de pomp, hierdoor kwamen er kleine metaaldeeltjes vrij, die in uiteindelijk in de injectors kwamen. De specifikatie tussen de brandstof (Diesel) en de pomp in mijn auto waren niet op elkaar afgestemd, de diesel zou een te lage smering hebben.
Ford heeft na mijn idee kosten nog moeite gespaard en heeft vanaf de brandstoftank tot en met de injectors alles vervangen door gemodificeerd materiaal. En alles incl. de vervangende auto op kosten van Ford.
Re: Mercedes Vito
Geplaatst: 19 nov 2003 16:37
door Adrie Spee
Hallo Arjen eindelijk eens een normaal antwoord.
Hoe oud is jouw Ford dan?
Dit vind ik namelijk best goed van Ford.
Misschien toch een Transit komend jaar.
Re: Mercedes Vito
Geplaatst: 26 nov 2003 10:10
door sjoerd
Tot voor kort reed ik bestelbus. De laatste was een VW-LT 35. Regelmatig op zoek geweest naar wat nieuwers en dus ook regelmatig geconfronteerd met de Vito.
Volgens vele garagebedrijven, exporteurs enz. is de Vito niet zo erg best. Veel problemen en veel mankementen. Jammer want hij ziet er prima uit.
Re: Mercedes Vito
Geplaatst: 27 nov 2003 23:18
door andre.l
Sterker nog, zie toch steeds meer van die dingen in brand staan op de autoweg. Vandaag weer eentje in belgie. !!!!
Re: Mercedes Vito
Geplaatst: 02 dec 2003 14:02
door V-rijder
Beste Adrie,
Ook ik heb helaas niet zo'n beste ervaringen met de Vito/V-klasse.
Een mooie bus, zeer comfortabel met luchtvering en een uitstekende caravantrekker, maar...............
Nieuw gekocht in juli 2000, vanaf aflevering regelmatig startproblemen door de automaat, afgeleverd met verkeerde wieluitlijning, niet goed passende deuren (waait binnen), piepjes en kraakjes, etc, etc en dat voor een auto van 115000 gulden (grijs kenteken).
Al gestaan met defecte luchtvering. Vervolgens een week stilstand door ongeveer het probleem wat de Mondeo-rijder schilderde, waar Ford uitstekend op reageerde, maar Mercedes slechts 40% coulance op materiaal van brandstofpomp en common-rail leiding. Kosten van 4 injectoren en arbeidsloon geheel voor mijn rekening, terwijl dit toch een gevolgschade is van de defecte brandstofpomp (ook bij mij schade veroorzaakt door metaaldeeltjes uit de brandstofomp).
Twee maanden later vervolgens een gescheurde koppakking, en bij reparatie bleek ook het uitlaatspruitstuk gescheurd te zijn. Na ingehouden woedende reactie heeft Mercedes de koppakking op coulance vervangen, het spruitstuk niet.
De auto heeft in totaal net 70000 kilometer gereden.
Voorheen altijd grote Opels gereden, meestal 200 tot 300000 kilometer op de teller, veel met zware caravan en heel veel vollast. Dit soort problemen waren mij toen echter vreemd.
Dus ook ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen, want voor mij is de emmer meer dan vol.
Met vriendelijke groet
Re: Mercedes Vito
Geplaatst: 02 dec 2003 22:35
door Sander
wat had je dan gedacht, ruim 50000 kilometer rijden in 2 jaar tijd en dan een gratis reparatie? Is heel schappelijk dat ze 40% van de kosten voor eigen rekening hebben genomen. Autoonderdelen en montagekosten zijn nu eenmaal duur. Anders maar met de bakfiets. Daarmee kan niet meer gebeuren dan een kapotte bank en een versleten ketting.
Hallo, bij een echte auto krijg je 3 jaar en 100000 km garantie, bij mijn Toyota zelfs 5 jaar 160000 km tegen geringe vergoeding.
Kortom als mij dit zou overkomen ging die bak door de showroomruit terug naar binnen.
Ja ik baal al als er met 98.000km een lampje stuk is.[/quote]
Re: Mercedes Vito
Geplaatst: 04 dec 2003 02:01
door V-rijder
Tja, een Toyota, daar zul je mij nooit in vinden. Er zijn grenzen.
Maar auto's en hun imago, daar zitten inderdaad soms werelden tussen.
Mercedes met de ster. Maar fonkelen nee, er zijn veel wolken voorgeschoven.
Dan die Opeltjes, geen best imago meer. Maar voor mijn volgende auto ga ik toch weer eens de showroom met de Blitz binnen.
Vaak is er op het gebied van coulance een sterke samenhang met het gegeven of een merk zijn markt moet veroveren of niet.
Mercedes heeft blijkbaar veel "air" en dat geldt bijvoorbeeld ook voor Volkswagen tot 2002 (dat maakt het ook moeilijk als je alleen kunt kiezen tussen een Mercedes V-klasse of een Volkswagen T-4). Kiezen voor de regen of de drup?
Andere busproducenten zullen wellicht coulanter handelen, maar produceren produkten waarmee ik niet wil rijden.
Vandaar graag nogmaals het verzoek, wat zijn de ervaringen van lotgenoten?
In hoeverre kunnen we de non-coulance van Mercedes toetsen aan de Europese Wet Consumentenbescherming en produktaansprakelijkheid?
Heb al overlegd met een advocaat, maar zou dus ook graag ervaringen van anderen (ook andere merkrijders) vernemen.
Met vriendelijke groet.
Re: Mercedes Vito
Geplaatst: 06 dec 2003 20:35
door Adrie Spee
Hallo v rijder ik had pas geleden ook een enorme roest puist op mijn schuifdeur.
Terwijl ik daar geen schade heb gehad maar deze is toch kosteloos overgespoten.
Dus dit is weer een meevaller denk ik.
Maar ik was wel 2 dagen mijn bus kwijt dan moet je 2 dagen een bus huren van hun en dat moest ik weer wel betalen 45 €.
Ik ging mijn bus s"avonds ophalen en de volgende dag kwam ik tot de ontdekking dat er een enorme zakker in het spuitwerk zat.
Ik moest dus weer terug om te laten behandelen.
Mijn bus is bouwjaar 2001 wel snel he die roest.
Het moet niet gekker worden.
Bij Mercedes krijg je nu ook 3 jaar garantie.
Mazzel hoeven we tenminste geen Kia te gaan rijden.
Re: Mercedes Vito
Geplaatst: 06 dec 2003 22:16
door peet59
Hallo Adrie, ik denk dat het probleem van jouw niet bij het merk ligt maar waar je bus is gebouwd,Portugal. Bij mijn vorige baas had ik eerst een sprinter bus,uit Duitsland en deze was met ruim anderhalve ton toe aan vervanging. Uit zuinigheid werd toen een vito gekocht en het was gewoon een drama.Als de bus weg moest voor een beurt kregen we een leen sprinter en deze was probleemloos. Binnen een jaar werd de vito omgeruild , geholpen door een ongelukje weliswaar. En we crossen nu al weer anderhalf jaar door heel Nederland met een sprinter, zonder enig probleem. Er is echt kwaliteits verschil, mischien niet in het intereur maar wel in het vooronder. Denk er maar eens over na. Succes verder.
Re: Mercedes Vito
Geplaatst: 08 dec 2003 19:29
door Adrie Spee
Ja maar in het vooronder is gelukkig niks (op de injector na dan) mis hij loopt altijd.
Het gaat mij nu ook een beetje om de lak laatst was het mijn schuifdeur en nu zie ik notabene dat mijn voorspatbord bij de antenne net zo"n roestpuist heeft.
Ik dacht trouwens dat de Vito in Spanje gebouwd werd.
Misschien is er een autospuiter/plaatwerker die dit leest en misschien weet hoe dit komt.
Ik denk dat de auto niet goed is gespoten in de fabriek.
Maar ja is dat te bewijzen.
Re: Mercedes Vito
Geplaatst: 12 dec 2003 02:16
door V-rijder
Hoi Adrie,
Inderdaad lijkt roest bij de Vito een probleem te zijn. Ook mijn V-klasse vertoonde reeds een 6-tal roestplekken op de achterklep, en dat binnen 3 jaar. Weliswaar geeft Mercedes hierop geen garantie, maar de produktaansprakelijkheid en sinds kort ook in Nederland de Wet op de Consumentenbescherming (voortkomend uit al langer bestaande Euroopese wetgeving) geven, weliswaar slechts in grote lijnen, aan waar een producent aan dient te voldoen, garantie of geen garantie.
Dus ook na de garantieperiode kun je hierop terugvallen, maar omdat het nog jonge wetgeving betreft, is hier weinig of geen jurisprudentie over. Dus ben je in eerste instantie afhankelijk van de medewerking van Mercedes-Benz om voor haar product in te staan en dus de roest zonder kosten te verhelpen (is bij mij gebeurd).
Doet men dit niet, kun je een rechtszaak beginnen, maar wie is dan groter, het kalf of de koe?
In beginsel kun je dus het beste Mercedes aanspreken op de productaansprakelijkheid, je hoeft binnen 3 jaar niet te verwachten dat een Mercedes volop van binnenuit aan het roesten is. Als je twijfelt over de oorzaak van de roest, kun je eerst eens te rade gaan bij een erkend schadebedrijf, zodat je goed beslagen ten ijs komt bij je dealer.
En inderdaad wordt de Vito in Spanje gebouwd, in Vitoria of zoiets, in elk geval begint de plaatsnaam met Vito..........
Succes en groet
Re: Mercedes Vito
Geplaatst: 11 jan 2004 17:31
door Adrie Spee
Beste mensen
Mijn Vito problemen zijn opgelost.
Ik heb hem ingerolen voor een Volkswagen Transporter.
Zelfde bouwjaar en geheel roestvrij.
Rijdt ook stukken beter.
Allen dank voor jullie reacties maar mijn vertrouwen in Mercedes is over.
Re: Mercedes Vito
Geplaatst: 11 jan 2004 23:12
door joris
Dat de Vito in Vitoria in Spanje gebouwd wordt hoeft overigens niet te betekenen dat dat de oorzaak is van slechte kwaliteit!
Heb wel eens met een spaanse medewerker van die Mercedes fabriek gesproken en de betrokkenheid bij Mercedes en het product was erg hoog moet ik zeggen.
Zal dus meer aan een hoge werkdruk en falende kwaliteitscontrole door Mercedes management liggen als aan de prestaties van een bepaalde vestiging.
Zie ook de topklasse auto's van de bekende duitse merken die in de beginfase van hun carriere met grote regelmaat langs de kant van de weg stilstonden gewoon omdat ze door de concurrentie gedwongen werden de wagens op de markt te brengen voor ze volledig uit ontwikkeld waren!
Re: Mercedes Vito
Geplaatst: 11 feb 2004 21:35
door rreijnen
vito 110 d van 1998
Hallo ik ben zelf eerste bedrijfswagen monteur en weet dus waar ik over praat, de mercedes benz vito is niet van de kwaliteit zoals die zou moeten zijn en van coulance hebben ze bij M.B. nog nooit gehoord.
Wat dacht je van bij 40000 km alle aandrijfashoezen+homokineet defect
en bij 70000 km de brandstofpomp en de verstuivers en bij 90000 de turbo en bij 95000de kachelmotor en bij 109000 de koppakking en de ruitenwissermotor en dan zijn er ook nog de slechte doffe witte lak de lekkage van de achterklep de zwaar schakelende versnellingsbak waar volgens de dealer syntetysche olie in moest van 30 euro /l die ik zelf nog moest betalen ook,
Het enige geluk is dat ik zelf alles kan repareren waardoor het mij alleen de onderdelen kost, en iedere keer dat ik een bepaald onderdeel kom halen bij de dealer hoor ik , ooo dat komt wel meer voor,Vito kwaal.
ik heb geprobeerd coulance aan te vragen bij 40000 km voor de trammelant met de aandrijfassen maar mercedes zegt : auto is te oud(toen net 3 jaar)
nooooit meer een mercedes!!!!!!!!!!!!
Re: Mercedes Vito
Geplaatst: 12 feb 2004 11:01
door andre.l
Ga maar naar een dealer in Duitsland, deze passen wel coulance toe, ik heb namelijk hetzelfde gehad met een SLK230 kompressor. Hier in Nederland, meneer de auto is 4 jaar oud, in Duitsland gingen ze zonder te vragen coulance aanvragen en wat bleek, ik kreeg 50% op arbeid en materiaal.
Hulde voor de dealers in Duitsland.
ps; mijn auto stond toen nog wel op Duits kenteken.