LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bewaartermijn papieren

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
bprosman

Bewaartermijn papieren

Ongelezen bericht door bprosman »

Met een poging wat orde te brengen in mijn oude papierwinkel wilde ik weten hoe lang je nu eea eigenlijk moet bewaren. Is dat de 5 jaar die de belastingdienst aanhoudt ?. Wat pensioen betreft en hypotheek minstens de looptijd of dat ik de pensioengerechtigde leeftijd bereik ?. Wat betreft oude hypotheken die inmiddels afgelost overgesloten zijn ? Oude ziektekosten declaraties ? Loonstroken ?
UWV (GAK heet dat bij mij geloof ik nog) ?.

Miepje1

Re: Bewaartermijn papieren

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Zo lang mogelijk... ik heb echt bijna alles nog, in elk geval minimaal 10 jaar terug. Gewoon in een ordner stoppen, tabjes er tussen en ergens veilig wegzetten. Beter mee verlegen dan om verlegen...

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Ik bewaar alles 5 jaar , zover ik weet is dat genoeg.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Misschien kan je hier in deze discussie iets over jouw vraag vinden.
Wat ik wel weet, dat je voor de Belastingdienst als particulier geen bewaarplicht hebt, maar het toch handig is, om zeker minimaal 5 jaren de paperassen te bewaren.
Want het is mooi, als je na jaren een aanvraag met bewijzen kunt ondersteunen.

http://www.veit.nl/95976-hoelang-loonstrook-bewaren

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Heeft u iets aan deze informatie op de site van de Rijksoverheid ?

Persoonlijk bewaar ik liever te veel dan te weinig. Als het netjes georganiseerd is per jaar en het ligt niet in de weg dan waarom weggooien.
In ieder geval zou ik wel alle overzichten van pensioenfondsen, lopende hypotheken enz bewaren. Het is wel al eens voorgekomen dat ineens een oud pensioen verdwenen is tegen de tijd dat mensen met pensioen gingen. Ook voor een eventuele partner is dit handig, mocht er wat met u gebeuren. Misschien weet de partner niet eens waar u precies allemaal gewerkt heeft of pensioen heeft.

Ook bijvoorbeeld informatiefolders van de hypotheek van destijds, denk bijvoorbeeld eens aan de woekerpolisaffaire. U heeft dan altijd informatie waarmee u kunt aantonen "er is mij voorgespiegeld dat... " enz.

Mocht u een scannertje of zo'n all-in-one apparaat met een scannertje kunt u zelfs overwegen de oudere informatie te digitaliseren en op te slaan. Een DVD-tje (bijvoorbeeld) neemt minder plek in dan een order. Wel even opletten wat het meest geschikte opslagmedium is. Sommige hebben toch een soort beperkte houdbaarheid.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

bprosman

Advies:

Bij twijfel (wegdoen of niet?): bewaren!

Maxiem.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Veilig opbergen is dan eigenlijk: kopieën (of USB stick) buiten je eigen huis.

bprosman

Mocht u een scannertje of zo'n all-in-one apparaat met een scannertje kunt u zelfs overwegen de oudere informatie te digitaliseren en op te slaan.
Bedankt voor de reacties allemaal, ik zal er voor zorgen dat ik minstens een digitale copy houdt.
Gewoon in een ordner stoppen, tabjes er tussen en ergens veilig wegzetten. Beter mee verlegen dan om verlegen...
Had ik gedaan , maar heb de loonstroken van mijn eerste werkgever (~30 jaar terug ) nog, idem met bankafschriften, begint een beetje veel te worden :)

Digitaal (op meerdere adressen) lijkt me "brandtechnisch" ook zekerder.
Wel even opletten wat het meest geschikte opslagmedium is. Sommige hebben toch een soort beperkte houdbaarheid.
Misschien off-topic maar dat blijkt reuze mee te vallen met CD's en DVD's . Videobanden (video-8) van 20 jaar geleden zijn inmiddels bijna tot stof uiteengevallen maar CD's van zo'n 18 jaar terug kan ik nog prima lezen zo ook DVD's van een jaar of 10 terug, en dat eigenlijk "merkonafhankelijk".

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

bprosman schreef: Misschien off-topic maar dat blijkt reuze mee te vallen met CD's en DVD's .
Dat wel maar aan de andere kant is het ook toch uw eigen topic en als er naar aanleiding van dit soort dingen weer andere vragen zijn.. Tja ik weet niet of het dan wel of niet off-topic is, het gaat immers nog steeds over het bewaren van de administratie, toch ?
bprosman schreef: Videobanden (video-8) van 20 jaar geleden zijn inmiddels bijna tot stof uiteengevallen maar CD's van zo'n 18 jaar terug kan ik nog prima lezen zo ook DVD's van een jaar of 10 terug, en dat eigenlijk "merkonafhankelijk".
Eh ja dat wel. Er zijn wel meer dingen die relevant zijn. Het opslagmedium waarop opgeslagen wordt, mag niet zomaar ontladen worden of informatie kwijt zijn. Hoe dat bijvoorbeeld zit met geheugenkaartjes of USB Sticks weet ik niet. Overigens een paar extra kopietjes op bv DVD neemt nauwelijks extra ruimte in. Een DVD gaat meer op dan op een CD dus zou die nemen.

Maar er is nog een ding dat belangrijk kan zijn. U scant nu iets in op een DVD. Het bestandsformaat moet over x jaar wel nog te lezen zijn. Een ouderwetse floppydisk is ook bijna niet meer uit te lezen (als deze nog niet uiteen is gevallen). De apparatuur geeft het bijna niet meer en de vraag is of de software van tegenwoordig dat kan uitlezen..

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat hangt af van welke verjaringstermijn van toepassing is. Het bewaren van documenten doe je om later iets te kunnen bewijzen. Als je door verjaring iets niet meer hoeft te bewijzen dan hoef je de documenten ook niet langer te bewaren.

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2401

nevermind

alfatrion schreef:Dat hangt af van welke verjaringstermijn van toepassing is. Het bewaren van documenten doe je om later iets te kunnen bewijzen. Als je door verjaring iets niet meer hoeft te bewijzen dan hoef je de documenten ook niet langer te bewaren.

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2401
In jouw voorbeeld gaat het om iemand , die de rekening nog niet heeft betaald,
en dan speelt de verjaringstermijn.
Heeft volgens mij met deze vraag van Bram niets te doen.

bprosman

Moet eerlijk zeggen dat ik meer vertrouwen heb in CD's / DVD's dan USB sticks en Hard-disken. Van de andere kant, waarom niet allebei, dubbel genaaid houdt beter.
De apparatuur geeft het bijna niet meer en de vraag is of de software van tegenwoordig dat kan uitlezen..
Wat ik tot nu toe ingescand heb is in het .PDF formaat, dat lijkt me aardig "waardevast".

Voor zover ik weet heb ik altijd mijn rekeningen betaald dus verjaring is niet zo aan de orde. Heb één keer in mijn leven een deurwaarder aan de deur gehad, en dat was dan ook nog een vergissing. De man was trouwens ook hooglijk verbaasd dat hij binnen mocht komen en koffie kreeg :-).
Het ging me ook meer om de oude loonstroken en hypotheken die al niet meer bestaan. Maar ik zal t eerst scannen voor het door de shredder gaat.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

nevermind schreef:In jouw voorbeeld gaat het om iemand , die de rekening nog niet heeft betaald,en dan speelt de verjaringstermijn.
De vraag van TS was hoelang deze het een en ander moest bewaren. Daarop is een verjaringstermijn van directe invloed. Dit vormt het bestaansrecht van de verjaringstermijnen. Als je niet kunt bewijzen dat je aan je verplichtingen hebt voldaan dan moet je bewijsstukken kunnen aandragen of je kunnen beroepen op de verjaringstermijn.

Stel dat een koper over een jaar geconfronteerd wordt met een verkoper die stelt dat de koper niet voldaan heeft aan zijn betalingsverplichting, dan is het handig dat je een bewijs hebt bewaard heeft waaruit blijkt dat hij wel voldaan heeft aan zijn betalingsverplichting. Het zelfde geld voor de situatie waarin er een vonnis ligt en de tegenpartij over negentien jaar met een dergelijke claim komt.

nevermind

alfatrion schreef:
nevermind schreef:In jouw voorbeeld gaat het om iemand , die de rekening nog niet heeft betaald,en dan speelt de verjaringstermijn.
De vraag van TS was hoelang deze het een en ander moest bewaren. Daarop is een verjaringstermijn van directe invloed. Dit vormt het bestaansrecht van de verjaringstermijnen. Als je niet kunt bewijzen dat je aan je verplichtingen hebt voldaan dan moet je bewijsstukken kunnen aandragen of je kunnen beroepen op de verjaringstermijn.

Stel dat een koper over een jaar geconfronteerd wordt met een verkoper die stelt dat de koper niet voldaan heeft aan zijn betalingsverplichting, dan is het handig dat je een bewijs hebt bewaard heeft waaruit blijkt dat hij wel voldaan heeft aan zijn betalingsverplichting. Het zelfde geld voor de situatie waarin er een vonnis ligt en de tegenpartij over negentien jaar met een dergelijke claim komt.

En particulier heeft geen bewaarplicht.
Jouw voorbeeld is weer het uiterste, want ik denk, dat het TS niet om stukken van een jaar gaat, maar om vele jaren terug.
Betaling geschied meestal via de bank, en daar kan je nu bij de meeste banken terug tot 5 jaren, dus het eventuele bewijs van betaling is altijd op te zoeken.

Gesloten