LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Huisartsen innen lidmaatschapsgeld?
Huisartsen innen lidmaatschapsgeld?
Beste,
Tot mijn verbazing zag ik bij gemaakte kosten ''zorgverzekering'' een bedrag op een data dat ik niet bij de huisarts ben geweest.
Na informeren bij Agis (mijn zorgverzekeraar), blijkt dat een huisarts per kwartaal een x bedrag mag innen bij de zorgverzekeraar.
Dit valt niet onder ''eigen risico'', maar toch moet de zorgverzekeraar dit betalen.
Dit zie ik als een soort lidmaatschap, dit is toch niet normaal?.
En volgens mij is dat sinds dit jaar, of heb ik het mis?.
Hoezo worden de zorgverzekeringen zo duur?....
Tot mijn verbazing zag ik bij gemaakte kosten ''zorgverzekering'' een bedrag op een data dat ik niet bij de huisarts ben geweest.
Na informeren bij Agis (mijn zorgverzekeraar), blijkt dat een huisarts per kwartaal een x bedrag mag innen bij de zorgverzekeraar.
Dit valt niet onder ''eigen risico'', maar toch moet de zorgverzekeraar dit betalen.
Dit zie ik als een soort lidmaatschap, dit is toch niet normaal?.
En volgens mij is dat sinds dit jaar, of heb ik het mis?.
Hoezo worden de zorgverzekeringen zo duur?....
Re: Huisartsen innen lidmaatschapsgeld?
Ja, gek he?
De huisartsen hebben een goede lobby.
Je kan wel van verzekeraar veranderen maar lang niet altijd van huisarts, toch moet je een abonnement betalen voor een huisarts die je liever niet hebt.
De huisartsen hebben een goede lobby.
Je kan wel van verzekeraar veranderen maar lang niet altijd van huisarts, toch moet je een abonnement betalen voor een huisarts die je liever niet hebt.
Op zich, hoef ik niet te betalen, maar wel de maatschappij.
Het wordt tenslotte van de ''gezamelijke'' pot betaald.
Maar ga eens na als elke huisarts per kwartaal een bedrag innen.
Zelf moet ik wel veranderen van huisarts, omdat ik verhuisd ben.
Bij het raadplegen van de verzekering kwam ik deze informatie tegen.
Dat wilde ik even delen.
Maar bij de nieuwe huisarts ga ik wel vragen wat hun abonnementskosten zijn per kwartaal
Het wordt tenslotte van de ''gezamelijke'' pot betaald.
Maar ga eens na als elke huisarts per kwartaal een bedrag innen.
Zelf moet ik wel veranderen van huisarts, omdat ik verhuisd ben.
Bij het raadplegen van de verzekering kwam ik deze informatie tegen.
Dat wilde ik even delen.
Maar bij de nieuwe huisarts ga ik wel vragen wat hun abonnementskosten zijn per kwartaal
Verhuizen is soms ook de enige manier om van je huisarts af te komen. Het moet toch niet gekker worden....
Van de website Nederlandse Zorgautoriteit:
Quirico schreef:
gr Henk
Het is een inschrijftarief die geld bij alle huisartsen.Het inschrijvingstarief is een tarief dat de huisarts per kwartaal in rekening brengt bij iedereen die op de eerste dag van dat kwartaal bij hem ingeschreven staat. Vaak gaat deze rekening direct naar de zorgverzekeraar.
Voor het inschrijvingstarief zijn er drie leeftijdscategorieën (tot 65 jaar, van 65 tot 75 jaar, vanaf 75 jaar). Ook bestaat er een onderscheid tussen het al dan niet woonachtig zijn in een zogenoemde achterstandswijk. De achterstandswijken zijn bepaald door het Nivel. De differentiaties naar leeftijd en wijk hebben te maken met de gemiddelde zorgbehoefte in de desbetreffende categorie.
Quirico schreef:
Dat is heel normaal,door even google te gebruiken had je de antwoorden gewoon gevonden. Het is al zolang ik leef het geval,dat de huisarts een vergoeding krijgt per patient.Als dat systeem te duur zou zijn voor de zorg hadden ze dat systeem tientallen jarengeleden al veranderd het is niet iets van de laatste tijd.Dit zie ik als een soort lidmaatschap, dit is toch niet normaal?.
gr Henk
Dat is nu juist het gekke, het is veel duurder omdat je niet de beste huisarts kan kiezen. De enige reden waarom je verplicht moet betalen is omdat de huisartsen beter voor hun belang kunnen opkomen dan de patient.henk51 schreef:Als dat systeem te duur zou zijn voor de zorg hadden ze dat systeem tientallen jarengeleden al veranderd het is niet iets van de laatste tijd.
Kom je bij de huiarts dan bromt hij ongeinteresseerd: zeg hem maar. Zo`n houding kan je alleen aannemen als je patienten niet weg kunnen en verplicht betalen voor een abonnement. De assistenten hebben wel tijd om Loesje posters op het raam te plakken maar patientvriendelijk zijn ho maar.
Dat heb je mis, is al sinds 2006.
Daarvoor tijdens de ziekenfonds periode kregen huisartsen voor ziekenfondsverzekerden een vaste vergoeding ongeacht hoe vaak mensen langs kwamen. deze vergoeding was uiteraard gebaseerd op een gemiddelden. Bij de zorgverzekeringswet is dit gedeeltelijk overgenomen. De huisartsen krijgen nu ook een vast bedrag per maand en voor elk bezoek wordt ook nog een bedrag gedeclareerd.
gr Henk
Waarom zeg je dat toch steeds? Je mag in Nederland gewoon je eigen huisarts kiezen, en als je niet tevreden bent dan neem je een ander. Zelf ben ik vorig jaar ook van huisarts verandert.berend12 schreef:Dat is nu juist het gekke, het is veel duurder omdat je niet de beste huisarts kan kiezen.
Als je in een klein dorp woont met maar 1 arts heb je niet veel keus, dat snap ik. Het kan ook dat de praktijk van de gewenste arts vol is, of dat je te ver weg woont. Maar dat hangt ook heel erg van de arts zelf af. Mijn huidige arts doet niet zo heel moeilijk als bestaande patienten gaan verhuizen en daardoor wat verder weg komen te wonen (wel binnen de stad natuurlijk).
Ja inderdaad. zo schrijft mijn huisarts ook geld af voor een baby waar hij nog nooit naar heeft gekeken.
Omdat dat zo is. Heb het pas nog geprobeerd en toen kreeg ik te horen dat het niet kon bij de huisarts waarnaar ik wou overstappen. De assistente zei als eerste dat de huisartsen in mijn stad hebben afgesproken geen patienten van elkaar over te nemen.grun schreef: Waarom zeg je dat toch steeds? Je mag in Nederland gewoon je eigen huisarts kiezen, en als je niet tevreden bent dan neem je een ander. Zelf ben ik vorig jaar ook van huisarts verandert.
Het ergste vind ik de benadering die je krijgt, heb dat aangegeven bij mijn huisarts en de verzekeraar maar dat heeft niet geleid tot verbetering.
Dat mogen ze helemaal niet afspreken. Je kunt daar gewoon een klacht over indienen bij de instanties die hier genoemd worden:berend12 schreef:Omdat dat zo is. Heb het pas nog geprobeerd en toen kreeg ik te horen dat het niet kon bij de huisarts waarnaar ik wou overstappen. De assistente zei als eerste dat de huisartsen in mijn stad hebben afgesproken geen patienten van elkaar over te nemen.grun schreef: Waarom zeg je dat toch steeds? Je mag in Nederland gewoon je eigen huisarts kiezen, en als je niet tevreden bent dan neem je een ander. Zelf ben ik vorig jaar ook van huisarts verandert.
http://weblog.independer.nl/faq/kan-ik- ... uisartsen/
Je hebt als je eenmaal een huisarts hebt totaal geen keus meer , je bent er min of meer tot veroordeeld en dat vind ik een slechte zaak voor mensen die niet met hun huisarts door 1 deur kunnen.
-
Natuurlijk kan je van huisarts wisselen, tenzij je in één of ander gehucht woont waar er maar 1 huisarts gevestigd is, of de praktijk waar je heen wil vol zit. Afspraken maken over patienten al dan niet overnemen mag niet, en daar kan je de huisarts of zijn assistent ook op wijzen (al kan je je afvragen of dat de beste start is).
Dan zijn er nog praktijken die alleen patienten aannemen binnen een straal van een x aantal kilometers. Dat is niet om patienten van buiten die straal te pesten, maar omdat als de arts bijvoorbeeld na ziekenhuisopname visite moet komen lopen om de laatste krammetjes te verwijderen, of als de patient anderszins slecht ter been is maar wel hulp nodig heeft, het veel te lang duurt om heen en terug te komen vanaf de praktijk.
De inschrijftarieven bestaan trouwens al jaren, dus dat is niets nieuws. Dit zorgt voor continiuiteit van inkomsten voor de praktijk (dit is dus geen rechtstreeks salaris voor de huisarts!). Als een huisarts een patient wil zien (a 8,93 per consult), is het wel zo prettig als dat in een onderhouden gebouw gebeurd, waar een betaalde assistente een telefoon kan opnemen (kost ook geld) en de patient in de computer kan inplannen. Dan zijn er nog printers nodig die recepten uitdraaien, faxen die informatie kunnen ontvangen en doorsturen, om over de administratie, het hechtmatriaal, het sterilisatieapparaat en de stikstoftank nog maar niet te spreken.
Dan zijn er nog praktijken die alleen patienten aannemen binnen een straal van een x aantal kilometers. Dat is niet om patienten van buiten die straal te pesten, maar omdat als de arts bijvoorbeeld na ziekenhuisopname visite moet komen lopen om de laatste krammetjes te verwijderen, of als de patient anderszins slecht ter been is maar wel hulp nodig heeft, het veel te lang duurt om heen en terug te komen vanaf de praktijk.
De inschrijftarieven bestaan trouwens al jaren, dus dat is niets nieuws. Dit zorgt voor continiuiteit van inkomsten voor de praktijk (dit is dus geen rechtstreeks salaris voor de huisarts!). Als een huisarts een patient wil zien (a 8,93 per consult), is het wel zo prettig als dat in een onderhouden gebouw gebeurd, waar een betaalde assistente een telefoon kan opnemen (kost ook geld) en de patient in de computer kan inplannen. Dan zijn er nog printers nodig die recepten uitdraaien, faxen die informatie kunnen ontvangen en doorsturen, om over de administratie, het hechtmatriaal, het sterilisatieapparaat en de stikstoftank nog maar niet te spreken.
Dit was toch altijd al het geval voor ziekenfondspatienten?
Daar is meteen de grootste kwaal. Daardoor kunnen ze zich arrogant opstellen. Hoop binnen 2 jaar te verhuizen dus zal er uiteindelijk wel vanaf komen. Alle nadelen, de beperkte keuzevrijheid, de hoge kosten en de gedwongen winkelnering komen op het bordje van de patient.mdevries87 schreef: De inschrijftarieven bestaan trouwens al jaren, dus dat is niets nieuws. Dit zorgt voor continiuiteit van inkomsten voor de praktijk...
Helaas bestaat het hier al heel lang GJvdZ.
Ja dit was altijd voor de ziekenfondsverzekerden en nu geldt het voor alle zorgverzekerden. Dus op zich is dit niet nieuw en bestaat al heel lang.GJvdZ schreef:Dit was toch altijd al het geval voor ziekenfondspatienten?
Da's te verklaren. Bij noodgevallen moet een huisarts binnen x tijd bij de patiënt kunnen zijn.vogels schreef:Buiten een bepaald aantal km's kan je ook niet terecht, te ver van de praktijk.
Ja, en te hard rijden, fout parkeren, door rood rijden enz mag ook niet, toch levert dit de schatkist aardig wat geld op. Als iedereen geen dingen zou doen die niet mag, kan de helft van de politie opgeheven worden, gevangenissen dicht en zijn er geen bekeuringen meer.mdevries87 schreef: Afspraken maken over patienten al dan niet overnemen mag niet, en daar kan je de huisarts of zijn assistent ook op wijzen (al kan je je afvragen of dat de beste start is).
Huisartsen hebben een inspanningsverplichting om binnen 15 minuten bij de patiënt te zijn.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0026437/g ... 09-03-2012
http://wetten.overheid.nl/BWBR0026437/g ... 09-03-2012
Dat de huisarts een per ingeschreven persoon een vergoeding krijgt is al sinds jaar en dag, ook toen er nog een ziekenfonds was. Het komt er op neer dat het aantal bij de huisarts ingeschreven personen het basisloon voor de arts bepaald. Stel jij doet al jaren geen beroep op die arts maar de bejaarde buurvrouw die om een praatje verlegen zit loopt de deur bij die arts plat, bezoek maar eens een wachtkamer. Ik zal wel tegen zere benen aanschoppen maar maak de eerste gang naar de huisarts onderdeel van het eigen risico bijv, eerste consult 25 euro en als er medicatie nodig is deze buiten het eigen risico laten vallen. Ergo je moet de drempel om naar die huisarts te gaan verhogen en de medicatie buiten het eigen risico zetten, de arts blijft dan een basis vergoeding houden maar heeft veel meer tijd om echte patienten te behandelen.