LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] pensioen valt weg als partner overlijd.

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
marjonm

pensioen valt weg als partner overlijd.

Ongelezen bericht door marjonm »

ik had een vraagje,..over het pensioen van me man.
Me man is net 65 jaar geworden,..
Hij heeft in zijn leven overal en nergens gewerkt zeg maar.
dus ik krijg van verschillende pensioen
zo heeft hij ook in het onderwijs gewerkt,...in de jaren 70,..en in zeg maar 83 gestopt,..ik heb me man leren kennen in 1985,...en we hebben tot 2004 samengewoont en daarna getrouwd,..heel netjes op gegeven bij de gemeente enzovoort.
nou ging me man in juni 2011 met pensioen,...
we kregen een brief van het pensioen van het onderwijs,..als me partner overlijd,..krijg ik niks ,want ik kon hem nog niet in de tijd dat hij bij het onderwijs werkte,...kan dat nou zomaar,...ik vind het vreemd hoor!!!
GR MARJON.

kweenie

Re: pensioen valt weg als partner overlijd.

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij is het vaak zo dat voor het partnerpensioen ook het opgebouwde partnerpensioen vóór het trouwen meetelt. Tenzij er na 65 jaar wordt getrouwd, dan is het vaak weer anders.

Maar je hebt als je met werken stopt soms ook de keuze of je wel of niet een partnerpensioen wilt hebben. Dus of je iets meer ouderdomspensioen wil en dan geen partnerpensioen, of juist wel partnerpensioen en dan iets minder ouderdomspensioen. Misschien dat je partner toen voor het hogere ouderdomspenbsioen heeft gekozen (er was immers nog geen partner) en om dus geen partnerpensioen te 'nemen'. Misschien dat deze 'keuze' ook niet bewust is geweest, dat bij het stoppen met de pensioenopbouw automatisch voor het hoge ouderdomspensioen is gezorgd. Omdat er geen partner was.

Dus ja, het kan zomaar, maar in het algemeen betekent géén partnerpensioen ook dat het ouderdomspensioen iets hoger is dan als er wel partnerpensioen was geweest.

marjonm

Ongelezen bericht door marjonm »

Ik blijf het vreemd vinden hoor,..eerst gooide ze het erop dat we in 2004 pas getrouwd waren,..dat ik zei dat wel al vanaf 1985 samen zijn,..en dat ook netjes hadden opgegeven bij de gemeente kwamen ze met deze vertelling,..van dat ik hem nog niet kon in 1983,..!!!

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor pensioenen maakt het niet uit hoe lang je 'gewoon' samenwoont, het telt pas als je een notarieel samenlevingscontract hebt (of natuurlijk getrouwd bent...).

Gesloten