LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke garantieregels ?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
aksy
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mar 2012 12:02

Welke garantieregels ?

Ongelezen bericht door aksy »

Welke garantieregels zijn er?
Laatst gewijzigd door aksy op 14 apr 2012 01:32, 2 keer totaal gewijzigd.

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: Welke garantieregels ?

Ongelezen bericht door trebelski »

Er mag best ook zelf wat worden opgezocht hoor, dit is wel erg gemakzuchtig.

http://nl.hardware.info/garantiewijzer

Dirkie
Berichten: 2954
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Welke garantieregels ?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Even een vraag van mijn kant. Volgens mij was dit een Consumenten Forum en geen KuntUMijHelpenMetMijnHuiswerk forum...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Welke garantieregels ?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Dirkie schreef:Even een vraag van mijn kant. Volgens mij was dit een Consumenten Forum en geen KuntUMijHelpenMetMijnHuiswerk forum...
Tsjonge tsjong, de TS stelt een consumenten vraag. Waarom zulke reacties?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Welke garantieregels ?

Ongelezen bericht door olaf79 »

aksy schreef:kan iemand mij helpen met volgende vraag?

Welke garantieregels zijn gebruikelijk in ICT branche?
MVG
Tsja dat is een beetje een lastige vraag. Als consument heb je natuurlijk sowieso recht op de wettelijke garantie bepalingen. Veel grote ketens bieden daarnaast nog een redelijke handelsgarantie. DAt kun je een beetje zien als een geen gezeur garantie. Mycom bijvoorbeeld geeft nu standaard 3 jaar garantie op desktops en laptops. Dat is 1 jaartje meer dan de meeste andere bedrijven.

Maar echte branche-breede regels zijn er niet. Dat is ook niet nodig want de wet biedt in NL voldoende bescherming. Informeer dus gewoon in de winkel waar je van plan bent te kopen hoe het bij hun met de garantie zit.
Het kopen van extra garantie is i.h.a. een zeer dure en onnodige aangelegenheid die ik je afraad.

MAXIEM

Re: Welke garantieregels ?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

aksy

Je schrijft:
Welke garantieregels zijn gebruikelijk in ICT branche?
Garantiesoorten:

Er bestaan 3 soorten "garanties":

1. de fabrieksgarantie en/of verkopersgarantie;

2. de wettelijke bescherming in het eerste halve jaar na aankoop;

3. de wettelijke bescherming na het eerst halve jaar na aankoop.

ad.1.: het is zelfs mogelijk dat er géén sprake is van een fabrieksgarantie danwel een verkopersgarantie. Dat zal overigens heel weinig voorkomen omdat dan het produkt niet tot nauwelijks verkocht zal worden.

ad.2: in die periode kun je zonder meer terug gaan naar de verkoper die er dan kosteloos voor moet zorgen dat het defecte produkt gerepareerd moet worden of zelfs vervangen.

ad.3: in die periode heeft de consument ook een wettelijke bescherming op basis van het deugdelijkheidsprincipe

@@@

Samenvattend: de EU-consument heeft bij het afsluiten van een koopovereenkomst binnen de EU altijd recht op een deugdelijk produkt. Als dat produkt bij normaal gebruik defekt raakt binnen de eerste 2 jaar na aankoop, dan kan de koper met dat defecte produkt terug gaan naar de verkoper en eisen dat het produkt gerepareerd wordt, danwel (als reparatie te kostbaar of niet mogelijk is) vervangen wordt, danwel (als vervangen ook niet mogelijk is) dat de koop alsnog ontbonden wordt. Dit is het basisrecht dat elke consument uit de EU heeft. In het verlengde daarvan ligt het recht op een deugdelijk produkt in Nederland ook na afloop van de eerste twee jaar na aankoop. Dat (aanvullend) recht is dan afhankelijk van de kwaliteit van het produkt en de redelijke verwachtingen die je als koper mag hebben van een produkt. Als voorbeeld kun je stellen, dat als de lagers bij een Miele wasmachine bij normaal gebruik binnen 4 jaar versleten zijn, dan voldoet dat produkt niet aan de gerechtvaardige verwachtingen met betrekking tot de deugdelijkeid van het produkt. Ook dan (nog) kan de koper genoegdoening van de verkoper eisen.

Maxiem.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Welke garantieregels ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

MAXIEM schreef:de EU-consument heeft bij het afsluiten van een koopovereenkomst binnen de EU altijd recht op een deugdelijk produkt.
Dat kun je niet zo stellen. Europese richtlijn geven de nationale lidstaten verplichten, maar de burger krijgt daar geen rechten mee. Als voorbeeld is er de Europese richtlijn, waardoor de Nederlandse wetgever verplicht was om vakantiedagen volledig toe te kennen aan arbeidsongeschikte werknemer. Echter, Nederland had dat tot laatste half jaar beperkt. Gevolg: zieke werknemers hadden maar recht op twee weken vakantiedagen in plaats van de volle vier. Het BW heeft geen aanvullend karakter heeft.
MAXIEM schreef:2. de wettelijke bescherming in het eerste halve jaar na aankoop;

3. de wettelijke bescherming na het eerst halve jaar na aankoop.
Het gaat hier feitelijk om dezelfde garantiesoort. Je hebt in beide gevallen een wettelijke bescherming op basis van het deugdelijkheidsprincipe. Voor gebreken die binnen zes maanden na aflevering worden ontdekt geld er een wettelijk vermoeden dat aan dit principe niet is voldaan. Tegen dat wettelijk vermoeden staat tegenbewijs open. Het is dus niet zo, zoals uit ad 2 volgt, dat je ook recht hebt op kosteloos herstel of vervanging, wanneer je daar zelf schuld aan hebt.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Welke garantieregels ?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

olaf79 schreef:
Dirkie schreef:Even een vraag van mijn kant. Volgens mij was dit een Consumenten Forum en geen KuntUMijHelpenMetMijnHuiswerk forum...
Tsjonge tsjong, de TS stelt een consumenten vraag. Waarom zulke reacties?
Ik kan de reactie toch wel begrijpen. Een specifiekere vraag of casus zou een stuk helpen bij het beantwoorden van de vraag.
Als antwoord op een dergelijke vraag zouden wel ook kunnen antwoorden, lees BW7 eens.

MAXIEM

Re: Welke garantieregels ?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

alfatrion
Dat kun je niet zo stellen. Europese richtlijn geven de nationale lidstaten verplichten, maar de burger krijgt daar geen rechten mee.
Ik schrijf:
...de EU-consument heeft bij het afsluiten van een koopovereenkomst binnen de EU altijd recht op een deugdelijk produkt.
Ik stel helemaal niet, dat de Europese richtlijn de burger rechten geeft.

Met collegiale groet, Maxiem.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Welke garantieregels ?

Ongelezen bericht door olaf79 »

MAXIEM schreef:alfatrion
Dat kun je niet zo stellen. Europese richtlijn geven de nationale lidstaten verplichten, maar de burger krijgt daar geen rechten mee.
Ik schrijf:
...de EU-consument heeft bij het afsluiten van een koopovereenkomst binnen de EU altijd recht op een deugdelijk produkt.
Ik stel helemaal niet, dat de Europese richtlijn de burger rechten geeft.

Met collegiale groet, Maxiem.
De europese richtlijn waarop jij doelt is dwingend opgelegd aan alle lidstaten en is overigens in de nl wet geincorpereerd.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Welke garantieregels ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Maxiem,

Hoewel die conclusie zou kunnen volgen uit het gebruik van o.a. de termen als basisrecht en aanvullend recht, schreef ik niet dat jij schreef dat de Europese richtlijn de burger rechten geeft. Ik schrijf dat het onjuist is om te stellen dat de EU-consument heeft bij het afsluiten van een koopovereenkomst binnen de EU altijd recht heeft op een deugdelijk product, omdat een Europese richtlijn de burger geen rechten geeft én het mogelijk is dat één land dit wettelijk slecht geregeld heeft. Ik ga er vanuit dat jij niet de wetgeving van alle 27 landen hebt bestudeerd.

Ter vergelijking. De arbeidsrichtlijn is van 1993 en had op correcte wijze geimplementeerd moeten zijn op 1996. De wetgeving in in 2001 aangepast en tot 1 januari 2012 voldeed deze wet niet omdat de overheid zieke werknemers discrimineerde.

Als het mogelijk is dat één land jaren lang de arbeidsrichtlijn incorrect heeft geimplementeerd, dan is het ook mogelijk dat één land de richtlijn koop op afstand incorrect heeft geimplementeerd.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 17 mar 2012 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.

MAXIEM

Re: Welke garantieregels ?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

aksy

Je schrijft in jouw pb:
Dankwel voor u reactie,...
Graag gedaan. Het doet me goed dat ik je heb kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Maxiem.

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: Welke garantieregels ?

Ongelezen bericht door trebelski »

MAXIEM schreef:aksy

Je schrijft in jouw pb:
Dankwel voor u reactie,...
Graag gedaan. Het doet me goed dat ik je heb kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Maxiem.
Ach, een kinderhand is snel gevuld. :mrgreen:

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Welke garantieregels ?

Ongelezen bericht door CSM »

MAXIEM schreef:aksy

Je schrijft in jouw pb:
Dankwel voor u reactie,...
Graag gedaan. Het doet me goed dat ik je heb kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Maxiem.

Aaaah, lief.

Via de pb terugschrijven "graag gedaan" had natuurlijk ook gekund.
Maar op deze manier kunnen we allemaal lezen hoe fantastisch behulpzaam Maxiem weer is geweest.
Ga zo door, ik ben een grote fan van je werk.

MAXIEM

Re: Welke garantieregels ?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

CSM

Je zoekt er teveel achter. Uit privacy-overwegingen maak ik zelf nooit gebruik van de pb-optie.

Met collegiale én vriendelijke groet,

Maxiem.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Welke garantieregels ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat is een smoes. Een PM is volstrekt anoniem.

Mousy
Berichten: 324
Lid geworden op: 14 feb 2011 22:29

Re: Welke garantieregels ?

Ongelezen bericht door Mousy »

alfatrion schreef:Dat is een smoes. Een PM is volstrekt anoniem.
Dat is het niet radar forum medewerkers kunnen pb berichten lezen, als ze willen.

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Welke garantieregels ?

Ongelezen bericht door CSM »

@maxiem:.... maar u vindt het geen probleem om stukjes tekst uit de pb-tjes die u ontvangt openbaar te maken. Is uw privacy belangrijker dan die van anderen?

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Welke garantieregels ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Mousy schreef:Dat is het niet radar forum medewerkers kunnen pb berichten lezen, als ze willen.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar dat los niet op door het bericht dan maar op het forum te zetten.

Mousy
Berichten: 324
Lid geworden op: 14 feb 2011 22:29

Re: Welke garantieregels ?

Ongelezen bericht door Mousy »

Ik vind het niet zo'n probleem , maar dat ieder voor zich, er zijn niet echt prive gegevens ofzo bekent gemaakt alleen een dank je wel....

Gesloten