Zo gaat Oxxio met (bijna ex-)klanten om
Geplaatst: 16 mar 2012 11:28
Vanwege een matig aanbod voor mijn energieprijs besloot ik weg te gaan bij Oxxio, maar uit de overstapbrief van mijn nieuwe leverancier bleek dat Oxxio voor mijn stroom geen einddatum kon doorgeven en voor mijn gas beweerde dat ik verlengd had met een jaar.
Ik heb daarom de klantenservice gebeld. Daar kreeg ik te horen dat ik volgens Oxxio verlengd had omdat ik niet op een brief gereageerd zou hebben. Na navraag bij de Ombudsman blijkt inderdaad dat bedrijven ondanks de nieuwe wet op deze manier nog steeds stilzwijgend mogen verlengen. Wees gewaarschuwd.
De medewerker gaf in het gesprek aan dat alles wel geregeld was, maar dat ik een boete tegemoet kon zien. Toen ik aangaf dat dit juridisch niet juist was kreeg ik te horen dat ik dat kon vinden, maar dat Oxxio een groot bedrijf is en dat men mij 'veel succes' wenste om tegen hun leger van advocaten te procederen. Toen ik aangaf dat niet zo beleefd te vinden, gaf de medewerker aan dat ik die opmerking te zwaar op nam, hij wenste me uiteindelijk alleen maar veel succes.
Ik heb na dit gesprek eerst de ombudsman gecontacteerd waar ik vernam dat stilzwijgend verlengen per brief nog steeds mag. Daarna heb ik in mijn administratie gezocht naar de verlenging van het gascontract, en geconstateerd dat die brief nooit gestuurd is. Daarna heb ik geprobeerd om mijn contracten alsnog telefonisch af te zeggen. Ik zou met dezelfde medewerker klantenservice bellen. Bij mijn eerste poging tot doorschakelen werd de verbinding in het doorschakelen verbroken. De tweede keer moest ik wachten en kreeg ik vervolgens te horen dat ik binnen een kwartier teruggebeld zou worden. Toen ik een half uur later belde kreeg ik te horen dat de medewerker het klaarblijkelijk druk had.
Ik moest vervolgens opnieuw uitleggen dat ik wilde opzeggen en waarom. In het kader van 'identificatie' moest ik niet alleen mijn klantnummer opgeven maar ook mijn postcode, huisnummer en zelfs de laatste drie cijfers van mijn bankrekeningnummer. Vervolgens bleek dat de medeweker die al deze gegevens zo op zijn scherm kreeg niet kon zien dat het afzeggen van mijn contracten net telefonisch geregeld was, dat lag zogenaamd aan het computersysteem.
Ik ga daarom voor de verstandige weg en zeg per aangetekende brief af.
Interessant detail is dat de klantenservice weigerde mij het postadres van Oxxio te geven. Op de website blijkt dit gelukkig wel te staan.
Wie nog geen klant is bij Oxxio zou ik zeggen, bezint eer ge begint, want dit bedrijf levert een te duur product, behandelt je als oud vuil als je de klantenservice belt en ziet je als een mier als je met juridische stappen wilt komen.
Ik heb daarom de klantenservice gebeld. Daar kreeg ik te horen dat ik volgens Oxxio verlengd had omdat ik niet op een brief gereageerd zou hebben. Na navraag bij de Ombudsman blijkt inderdaad dat bedrijven ondanks de nieuwe wet op deze manier nog steeds stilzwijgend mogen verlengen. Wees gewaarschuwd.
De medewerker gaf in het gesprek aan dat alles wel geregeld was, maar dat ik een boete tegemoet kon zien. Toen ik aangaf dat dit juridisch niet juist was kreeg ik te horen dat ik dat kon vinden, maar dat Oxxio een groot bedrijf is en dat men mij 'veel succes' wenste om tegen hun leger van advocaten te procederen. Toen ik aangaf dat niet zo beleefd te vinden, gaf de medewerker aan dat ik die opmerking te zwaar op nam, hij wenste me uiteindelijk alleen maar veel succes.
Ik heb na dit gesprek eerst de ombudsman gecontacteerd waar ik vernam dat stilzwijgend verlengen per brief nog steeds mag. Daarna heb ik in mijn administratie gezocht naar de verlenging van het gascontract, en geconstateerd dat die brief nooit gestuurd is. Daarna heb ik geprobeerd om mijn contracten alsnog telefonisch af te zeggen. Ik zou met dezelfde medewerker klantenservice bellen. Bij mijn eerste poging tot doorschakelen werd de verbinding in het doorschakelen verbroken. De tweede keer moest ik wachten en kreeg ik vervolgens te horen dat ik binnen een kwartier teruggebeld zou worden. Toen ik een half uur later belde kreeg ik te horen dat de medewerker het klaarblijkelijk druk had.
Ik moest vervolgens opnieuw uitleggen dat ik wilde opzeggen en waarom. In het kader van 'identificatie' moest ik niet alleen mijn klantnummer opgeven maar ook mijn postcode, huisnummer en zelfs de laatste drie cijfers van mijn bankrekeningnummer. Vervolgens bleek dat de medeweker die al deze gegevens zo op zijn scherm kreeg niet kon zien dat het afzeggen van mijn contracten net telefonisch geregeld was, dat lag zogenaamd aan het computersysteem.
Ik ga daarom voor de verstandige weg en zeg per aangetekende brief af.
Interessant detail is dat de klantenservice weigerde mij het postadres van Oxxio te geven. Op de website blijkt dit gelukkig wel te staan.
Wie nog geen klant is bij Oxxio zou ik zeggen, bezint eer ge begint, want dit bedrijf levert een te duur product, behandelt je als oud vuil als je de klantenservice belt en ziet je als een mier als je met juridische stappen wilt komen.