LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gasrespons Renault Megane 2.0 16V

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Eric Clemens

Gasrespons Renault Megane 2.0 16V

Ongelezen bericht door Eric Clemens »

In februari 2003 heb ik een nieuwe Renault Megane 2.0 16V aangeschaft. Wat mij opvalt is dat deze auto een zeer matige gasrespons heeft. De auto reageert vertraagd op het gaspedaal. Als je gas geeft duurt het even voor de motor reageert. Hetzelfde bij gas loslaten. De motor ijlt dan even na. Het gevolg is dat het lastig is schokvrij over te schakelen en dat de auto lui aanvoelt. Ik heb deze klacht bij Renault Nederland neergelegd en de reactie was dat 'ik de eerste was die hierover klaagde en dat dit verschijnsel bij dit type motor hoort'. Ik ben zeer benieuwd of er meer mensen zijn die dit herkennen.

Jollebol

Re: Gasrespons Renault Megane 2.0 16V

Ongelezen bericht door Jollebol »

Beste Eric,

Ik ben vanaf maart 2003 in het bezit van de Megane II (de 1.4 versie). Maar op dit moment ben ik daar niet zo blij mee (rijmt, zal wel in de tijd van het jaar zitten). Ik heb in dit forum elders al mijn verhaal gedaan over de levering, nieuwe versnelling etc. Maar het gas geven is mij ook opgevallen.
Afgelopen week ben ik op vakantie geweest in Duitsland. In de bergen was de gang er al snel uit en moest ik steeds (weer) een versnelling lager schakelen om weer een beetje gang te krijgen.
Ook als je even hebt geremd moet je weer flink op de gaspedaal trappen wil je een beetje vooruit komen.
De nieuwe versnelling heeft trouwens ook niet echt geholpen. Onderweg naar mijn vakantiebestemming en weer terug naar huis is de versnelling wel 7x spontaan in zijn vrij 'gesprongen', wat tot gevolg had dat het vermogen snel verdween. Heel gevaarlijk als je op de linkerbaan rijdt om bv. een vrachtwagen in te halen en drie rijstroken moet oversteken om op de vluchtstrook te komen. Gelukkig reden er geen mensen achter mij. Bezoek bij de Renault-garage in Duitsland wees niets uit. De computer las wel een fout in de 'antenne van de achterdeur' (zeg maar de zender voor het pasje om de achterdeur te openen). Heel vreemd, want ik heb maar een 3-deurs in plaats van een 5-deurs! Het euvel werd niet gevonden. Wel kon de monteur mij vertellen dat de afgelopen weken veel mensen met storingen bij zijn garage waren geweest i.v.m. de krachtige explosie op de zon wat weer veel electromagnetische straling tot gevolg had en dat dat weer op de electronica van de auto zijn uitwerking had (Jomanda, waar ben je?).
Ik ga morgen weer voor de zoveelste maal weer mijn garage met een bezoekje vereren. To be continued ...

Met vriendelijke groet,

Eric Clemens

Re: Gasrespons Renault Megane 2.0 16V

Ongelezen bericht door Eric Clemens »

Jollebol, bedankt voor de reactie. Op zich heeft de motor vermogen genoeg. Alleen duurt 't steeds een fractie van een seconde voor de motor op het gaspedaal reageert. Dit schijnt te horen bij moderne 'fly by wire' systemen en wordt expres ingebouwd vanwege emissie-eisen. Voor de rest 2 probleempjes gehad. 1x deursensor kapot en de kunststof kap van de passagiersstoel kwam steeds los.

Gesloten