LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rare prijzen geneesmiddelen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
ronpris

rare prijzen geneesmiddelen

Ongelezen bericht door ronpris »

Bij de apotheek Oxazepam gehaald een week terug 10 mg 30 stuks de prijs € 7,37
Deze week 10 op recept, eigen huisarts vakantie dus voorgeschreven door vervangende arts, jawel dan kosten deze 10 stuks € 6,51.

En ja beide van het zelfde merk etc etc ....als je vraagt hoe dat kan dan krijg je als verklaring administratie kosten en leveringskosten.....Ja duhhhhh :-( beetje vreemd maar weet nu hoe die apothekers in elk geval rijk worden.

Overigens wordt deze medicijnen niet vergoed dus tis pure winst apotheker, echt schandalig! In elker winkel is hoe meer afname des te goedkoper, behalve bij uw apotheek!!!

Zijn er meer met deze ervaring? Misschien weer eens een keer een onderwerp voor in een uitzending??

Mousy

Re: rare prijzen geneesmiddelen

Ongelezen bericht door Mousy »

De eerste keer dat je medicatie krijgt betaal je meer. Als je het wel vergoed wil hebben moet je de huisarts om een code vragen nl de B2 code.
Heb hierover ook nog een artikel daarover gevonden.
http://nhg.artsennet.nl/actueel/Nieuwsa ... epinen.htm

ronpris

Ongelezen bericht door ronpris »

Als je goed leest is de eerste keer dus vele malen goedkoper dan de 2e keer dus die vlieger gaat niet op aangezien het de eerste keer om 30 stuks ging en de 2e keer om maar tien tabletten. In verhouding dus veel duurder.

wel bedankt voor je reactie en zal het eens lezen en arts vragen over de b2 toevoeging.

Mousy

Ongelezen bericht door Mousy »

Sorry ik had de aantallen niet goed gelezen, voor de handelingskosten van de apotheek maakt het niet uit of je maar 10 of 30 tabletten krijgt. Je betaald per medicijn en per recept altijd ongeveer € 6,- kosten aan de apothekerskosten.
Ik hoop dat jer wat aan die B2 code zal hebben.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

ronpris schreef:Bij de apotheek Oxazepam gehaald een week terug 10 mg 30 stuks de prijs € 7,37
Deze week 10 op recept, eigen huisarts vakantie dus voorgeschreven door vervangende arts, jawel dan kosten deze 10 stuks € 6,51.
Kijk op http://www.medicijnkosten.nl/ . Daar zie je de kale prijzen staan. Je kan ook het aantal stuks invullen. De prijs varieert tussen de 0,37 en de 1,43 voor 30 stuks. ( voor 10 stuks tussen de 0,12 en 0,48 ). De prijs kan afhankelijk zijn van de apotheek( inkoopvoordelen). Conclusie: het is mogelijk dat 10 stuks duurder uitkomen dan 30 stuks, namelijk omdat het grootste deel van de prijs bestaat uit het "aflevertarief" van ca. 6 euro. Ook dit bedrag is niet exact, omdat het afhankelijk is van de afspraken van je zorgverzekeraar met de apotheek. De apotheek is verplicht een prijslijst met de aflevertarieven in de winkel te hebben hangen. Als het beide keren om dezelfde apotheek gaat, dan moet je nog een keer om de exacte berekening vragen. ( schriftelijk) en kun je ook de prijslijsten met de aflevertarieven vragen, dan begrijp je het de volgende keer beter. Maar begrijp me goed, ik vind dat de apotheek in gebreke is, door te weinig uitleg te geven. Als je de tariefstructuur beter begrijpt, kun je op je medicijnkosten besparen door bijvoorbeeld een groter aanal ineens af te nemen. Overigens geven alle apotheken te weinig informatie over de prijs, ze doen alsof 7 euro niets is. Maar dat klopt niet natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 25 mar 2012 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.

tackle

Ongelezen bericht door tackle »

òok het tijdstip waarop je die medicijnen haalt scheelt behoorlijk. Als je een keer medicijnen nodig hebt en je moet naar de nachtapotheek, net na 5 uur, dan weet je helemaal niet wat je ziet. Dan kost een zo'n pil bijna 26 euro!

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

tackle schreef:òok het tijdstip waarop je die medicijnen haalt scheelt behoorlijk. Als je een keer medicijnen nodig hebt en je moet naar de nachtapotheek, net na 5 uur, dan weet je helemaal niet wat je ziet. Dan kost een zo'n pil bijna 26 euro!
Dit klopt volledig, maar daarom moeten de apotheken erop aangesproken worden als zij niet de verplichte prijslijsten hebben opgehangen. NZA, ik vind dat jullie taak!

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

beste ts

je betaald altijd apotheek kosten.
daarnaast de tablet,ik weet dit omdat ik diazepam zelf moet betalen.
de diazepam zelf is maar 15ct een pilletje.(en ook bij andere middelen die ik zelf moet betalen)
dus het klopt helaas...
jammer genoeg moeten we dit soort middelen zelf betalen,maar is niet anders.

flensje

Ongelezen bericht door flensje »

In november 2011 betaalde ik € 6,92 voor een doosje met 30stuks, 10mg.
Mei 2012 is het ineens € 8,32, een prijsstijging van 20% (als ik het goed heb)!
Reactie van de apotheker: alles wordt duurder.
Dit argument hoor je overal, ook bij banken, verzekeraars: "onze prijsstijgingen zijn marktconform". Erkennen zij hiermee niet impliciet dat er geen concurrentie meer is, maar stilzwijgende horizontale prijsafspraken? Fantoomconcurrentie in Nederland kartelland.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

flensje schreef:In november 2011 betaalde ik € 6,92 voor een doosje met 30stuks, 10mg.
Dit argument hoor je overal, ook bij banken, verzekeraars: "onze prijsstijgingen zijn marktconform". Erkennen zij hiermee niet impliciet dat er geen concurrentie meer is, maar stilzwijgende horizontale prijsafspraken? Fantoomconcurrentie in Nederland kartelland.
20% duurder is gewoon normaal !? :twisted:

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

mijn apotheek zet tegenwoordig de prijzen niet meer op de medicijnen
weg inzicht in de kosten

rozemarijntje

nou je kan tegenwoordig althans ik wel bij cz zien welke zorgkosten er gemaakt zijn
ook medicatie prijzen staan er bij...

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ruud_a schreef:mijn apotheek zet tegenwoordig de prijzen niet meer op de medicijnen
weg inzicht in de kosten
Dat doet mijn apotheek al een tijdje niet meer, teveel administratie omdat
de prijzen telkens veranderen zeggen ze.

ruud_a

ruud_a schreef:
mijn apotheek zet tegenwoordig de prijzen niet meer op de medicijnen
weg inzicht in de kosten

Dat doet mijn apotheek al een tijdje niet meer, teveel administratie omdat
de prijzen telkens veranderen zeggen ze

ik denk eerder dat ze de consument niet teveel inzicht willen geven in de gehanteerde prijzen
op de overzichten die ik van de verzekering krijg staan de namen van de medicijnen niet genoemd
het blijft dus raden
[het gaat ze ook niet aan welke medicijnen ik gebruik
vreemd genoeg schijnt de overheid dat echter wel te weten, omdat ik ooit een schrijven heb gehad dat bepaalde medicijnen niet meer werden vergoed
]

rozemarijntje

nee maar als je weet wanneer je iets hebt gehad(zoals ik veel)is het niet zo moeilijk.
en van bepaalde dingen krijg ik ook een factuur,maar dat is betaling omdat het niet meer vergoed wordt.
cz staat idd apotheek die en die prijs,per medicament...dus is makkelijk zat...

als je ik zeg maar iets 3 mei een kuur hebt gehad en er staat 20.05 dan weet je oke...

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ruud_a schreef:ik denk eerder dat ze de consument niet teveel inzicht willen geven in de gehanteerde prijzen
op de overzichten die ik van de verzekering krijg staan de namen van de medicijnen niet genoemd
het blijft dus raden
[het gaat ze ook niet aan welke medicijnen ik gebruik
vreemd genoeg schijnt de overheid dat echter wel te weten, omdat ik ooit een schrijven heb gehad dat bepaalde medicijnen niet meer werden vergoed
]
Wees gerust, de zorgverzekeraar weet precies welke medicijnen de apotheker gedeclareerd heeft voor u en uw gezinsleden. Dit moet de apotheker nauwgezet invullen op de declaratie, omdat er bij de zorgverzekeraar allerlei controles aan te pas komen of een middel wel vergoed wordt enz. Zo zal bijvoorbeeld een anticoncetiepil voor een vrouw gedeclareerd op een polis van een man alleen een signalering geven en zal deze declaratieregel niet uitbetaald worden aan apotheek.

Dat deze informatie niet terug te vinden is op uw vergoedingenoverzicht heeft een andere reden, dat heeft te maken met medische informatie en beroepsgeheim. Ik zal een voorbeeldje geven. Het is niet de bedoeling dat u als vader van een 16-jarige dochter ( als voorbeeld ) op het vergoedingenoverzicht kunt lezen dat deze dochter bij de dokter / apotheek is geweest voor de anticonceptiepil. Deze informatie gaat u in dat geval namelijk niet aan en ja ik weet hoe krom het klinkt.

Als u bijvoorbeeld naar de zorgverzekeraar zou bellen om te vragen welke medicijnen voor uw dochter (in datzelfde voorbeeld) allemaal gedeclareerd zijn, kunnen zij dat wel zien maar als het goed is, hoort u daar geen antwoord op te krijgen ook al is deze 16-jarige overduidelijk minderjarig.
flensje schreef:In november 2011 betaalde ik € 6,92 voor een doosje met 30stuks, 10mg.
Ja helaas gaat het wel zo inderdaad. Maarja aan de andere kant is het vaak niet lonend om voor een totaalbedrag van € 8,32 eerst alle apothekers na te gaan om te informeren of het ergens goedkoper is.

ruud_a

Wees gerust, de zorgverzekeraar weet precies welke medicijnen de apotheker gedeclareerd heeft voor u en uw gezinsleden. Dit moet de apotheker nauwgezet invullen op de declaratie, omdat er bij de zorgverzekeraar allerlei controles aan te pas komen of een middel wel vergoed wordt enz. Zo zal bijvoorbeeld een anticoncetiepil voor een vrouw gedeclareerd op een polis van een man alleen een signalering geven en zal deze declaratieregel niet uitbetaald worden aan apotheek.

toen ik merkte dat de overheid wist welke medicijnen ik gebruik, heb ik bij de apotheek nagevraagd hoe dit kon
daar is mij verteld, dat er naar de overheid geen gegevens worden gestuurd en dat er naar de verzekering ook geen informatie over de betreffende geneesmiddelen gaat
alleen een declaratie
ofwel zij hadden geen antwoord op mijn vraag

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ruud_a schreef:toen ik merkte dat de overheid wist welke medicijnen ik gebruik, heb ik bij de apotheek nagevraagd hoe dit kon
daar is mij verteld, dat er naar de overheid geen gegevens worden gestuurd en dat er naar de verzekering ook geen informatie over de betreffende geneesmiddelen gaat
alleen een declaratie
ofwel zij hadden geen antwoord op mijn vraag
"alleen een declaratie"
En op deze declaratie staat dat op datum x medicijn y tegen prijs z is geleverd. Er staat wel degelijk in de declaratie welk medicijn het is en een medewerker zou kunnen nagaan a.d.h.v. de naam waarvoor het medicijn is als deze dat niet al toevallig zelf weet. Dus het staat bij hen wel in de systemen, maar deze informatie wordt niet doorgestuurd (als het goed is).

Ik heb in een donkergrijs verleden nog wel eens vaker dit soort declaraties gezien welke door een zorgverlener (apotheek, tandarts, huisarts, enz.) direct bij een zorgverzekeraar werden ingediend. Ik kon in de systemen precies zien welke medicijnen voor voor een specifieke verzekerde gedeclareerd zijn. Uiteraard mocht ik die informatie met niemand delen, behalve de verzekerde zelf. Dus nee ik mocht ook niet tegen pa of ma zeggen of hun minderjarige dochter de pil heeft gehad.

rozemarijntje

kan het n iet zijn dat je toevallig ergens een tegemoetkoming hebt?van het cak of zo?
dan weten ze het wel,maar dan heb je toestemming gegeven om je gegevens op te laten vragen?

ruud_a

helaas ik krijg geen tegemoedkomingen
gewoon alles zelf betalen
en ik heb zeker nergens toestemming voor gegeven

Gesloten