Onrechtmatige afboeking trans link (Ik heb geen OV kaart)
Geplaatst: 20 mar 2012 17:13
Verleden week kwam ik erachter dat er door TransLink al twee maal een bedrag van € 10,- van mijn rekening is afgeschreven. Ik heb geen OV-kaart. Na telefonisch contact met de klantenservice bleek dat het gironummer behorende bij de OV kaart waarvoor het geld is afgeschreven één cijfer scheelt met mijn rekeningnummer. Men zou het in behandeling nemen en ik zou binnen 30 (!) dagen mijn geld terugkrijgen. Een paar dagen later: weer € 10,- er af, zelfde kaartnummer. Weer gebeld: weer zou het in behandeling genomen worden. Op mijn verzoek zou ik worden teruggebeld, maar dat is (natuurlijk) niet gebeurd. Weer gebeld, weer de belofte van terugbellen, weer niets gebeurd. Inmiddels een vierde afschrijving. Weer gebeld, weer de melding dat het nu toch echt in behandeling genomen gaat worden. Ik ging hier niet mee accoord en vroeg een leidinggevende te spreken. Dat kon volgens de medewerker niet. na mijn reactie dat het niet een kwestie van 'kunnen' maar een kwestie van van 'willen' is, heeft de medewerker contact gehad met zijn leidinggevende. Die 'kon' mij niet te woord staan en liet de medwerker doorgeven dat ik vooral nog even moest wachten, maar dat hij de behandeling een hogere prioriteit zou geven. Ik sprong zowat uit mijn vel, want ik was in de veronderstelling dat het ILLEGAAL afschrijven van geld van mijn rekening toch direct de hoogste prioriteit gekregen zou hebben. Men heeft mij weer beloofd dit zo snel mogelijk af te handelen en mij hierover te bellen. Ik ben benieuwd.
Op mijn vraag hoe ik een tegemoetkoming kan krijgen voor de gemaakte (telefooon)kosten (€ 0,10 per minuut) en mijn enorme irritatie, kreeg ik te horen dat ik via de website van OV-chipkaart maar een declaratieformulier moest invullen.
HOE IS HET MOGELIJK:
-dat men zonder enige controle geld van de verkeerde rekening af kan schrijven
-dat het juiste rekeningnummer in het klantensysteem staat, maar een ander nummer in het incassosysteem
-dat de incassering niet à la minute kan worden geblokkeerd
-dat het tot 30 dagen kan gaan duren voordat ik mijn geld terug heb
-dat ik (te zien op dit forum) lang niet de enige ben
TROS RADAR doe iets aan deze illegale praktijken.
Overigens heb ik de ING nog gebeld ivm de incasso. Daar gaf men aan dat de controle op de juiste uitvoering van de incasso bij Translink ligt, dat ING slechts steekproefsgewijs naam en rekeningnummer controleert, dat men met Translink de afspraak heeft dat men de incasso's niet terug kan boeken. Kortom: alle verantwoordelijkheid ligt bij Translink en die kan er duidelijk totaal niet mee omgaan. Het is overigens wel mogelijk het rekeningnummer van Translink voor de incasso's te laten blokkeren, maar dit is pas na 3 werkdagen effectief (ik heb op vrijdag de ING gesproken en het kon pas op woensdag ingaan). Ook niet erg snel....
Op mijn vraag hoe ik een tegemoetkoming kan krijgen voor de gemaakte (telefooon)kosten (€ 0,10 per minuut) en mijn enorme irritatie, kreeg ik te horen dat ik via de website van OV-chipkaart maar een declaratieformulier moest invullen.
HOE IS HET MOGELIJK:
-dat men zonder enige controle geld van de verkeerde rekening af kan schrijven
-dat het juiste rekeningnummer in het klantensysteem staat, maar een ander nummer in het incassosysteem
-dat de incassering niet à la minute kan worden geblokkeerd
-dat het tot 30 dagen kan gaan duren voordat ik mijn geld terug heb
-dat ik (te zien op dit forum) lang niet de enige ben
TROS RADAR doe iets aan deze illegale praktijken.
Overigens heb ik de ING nog gebeld ivm de incasso. Daar gaf men aan dat de controle op de juiste uitvoering van de incasso bij Translink ligt, dat ING slechts steekproefsgewijs naam en rekeningnummer controleert, dat men met Translink de afspraak heeft dat men de incasso's niet terug kan boeken. Kortom: alle verantwoordelijkheid ligt bij Translink en die kan er duidelijk totaal niet mee omgaan. Het is overigens wel mogelijk het rekeningnummer van Translink voor de incasso's te laten blokkeren, maar dit is pas na 3 werkdagen effectief (ik heb op vrijdag de ING gesproken en het kon pas op woensdag ingaan). Ook niet erg snel....