Gottegottegot, de politiek komt weer eens met een lapwerk symptoombestrijdende 'oplossing'. 'Bijbouwen' is blijkbaar een taboewoord, en er wordt met geen woord gerept waarom men dan 'scheefwoont'.Laatste update: 21 maart 2012 16:31 info .DEN HAAG/AMSTERDAM - Mensen die in de nabije toekomst een sociaal huurhuis in Amsterdam betrekken, lopen de kans een 'doorstroomcontract' te moeten tekenen.
Foto: NU.nl/Chris Heijmans Minister Liesbeth Spies (Wonen) wil samen met de gemeente Amsterdam en de woningcorporaties daar een proef nemen om het scheefwonen tegen te gaan.
Scheefwonen is het wonen in een sociaal huurhuis dat te goedkoop voor je is geworden. Dat doen er nogal wat, waardoor minder draagkrachtigen naar een huis kunnen fluiten.
In de doorstroomcontracten, een idee van D66, worden individuele afspraken gemaakt. De huurders kiezen: bij een hoger inkomen of meer huur betalen of verhuizen.
Volgens het departement voelt de minister ervoor het contract te laten 'mee-ademen' met het inkomen van de huurder: als die in inkomen terugvalt, zou de huur ook nog omlaag moeten kunnen.
Proef
In april worden de koppen bij elkaar gestoken en gekeken in welke wijken en bij welke woningcorporaties de proef zal plaatshebben. D66-Kamerlid Kees Verhoeven is erg blij dat het idee wordt opgepikt.
''Nederland heeft 2,4 miljoen corporatiehuizen, maar kampt toch met jarenlange wachtlijsten in steden van Amsterdam tot Arnhem. Voor sociale huurders die nu op een wachtlijst geparkeerd staan, biedt het scheefwoonplan ruimte.''
Mag ik bovendien zelf bepalen waar ik mijn zuurverdiende geld aan uitgeef?
Daarbij is het redelijk pervers. Stel je voor dat ik naar de bakker ga. De klant voor me koopt een brood. 'Mag ik uw jaaropgave zien meneer? Oh u verdient 25,000 euro per jaar? Dat is dan 75 cent.' Vervolgens ben ik aan de beurt. 'Oh u verdient 100,000 euro meneer? Dat is dan 5 euro. Wat vindt u het niet eerlijk? Ja maar dat is de nieuwe wetgeving tegen scheefeten. Iemand met uw inkomen wordt geacht brioche met foie gras te eten en als u dan gewoon brood koopt, tja, dan moet ik een hogere prijs hanteren.'
En zo kunnen we doorgaan. In het zwembad betaal je meer wegens 'scheefzwemmen', voor de begrafenis wordt onderscheid gemaakt ter voorkoming van 'scheefsterven', en bij de dames van plezier betaal je meer wegens 'scheefwippen'.
De politiek rijdt een scheve schaats...