LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] weigering hulp ANWB aan zwangere vrouw vanwege andere auto

Andere onderwerpen over auto en vervoer
chag
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:32

weigering hulp ANWB aan zwangere vrouw vanwege andere auto

Ongelezen bericht door chag »

In December 2011 heb ik mijn ANWB-lidmaatschap per direkt beëindigd vanwege in gebreke blijven van de ANWB. Ik was zwanger en had een lekke band. De ANWB weigerde mij te komen helpen omdat ik sinds kort een nieuwe auto had. Blijkbaar zijn gedurende mijn lidmaatschap nieuwe regels ingesteld over een maximum aantal kentekens, daarover ben ik niet per brief geïnformeerd. De ANWB kon mij niet vertellen wanneer die wijziging is opgetreden en gaven aan dat ze dit in hun tijdschrift de Kampioen hebben vermeld. Ik lees dit blad nooit. Naar mijn mening had een dergelijke fundamentele wijziging per brief moeten worden gecommuniceerd. Redelijkerwijs kon ik hiervan dus niet op de hoogte zijn, anders had ik mijn lidmaatschap reeds eerder beëindigd. Daarbij was het bedrag wat ik voor de eenmalige pechhulp moest betalen (met als enige reden dat ik een nieuwe auto had gekocht) 150 euro, dit is totaal niet in verhouding met de gebruikelijke contributiebedragen (75 euro per jaar, voor een partner 32 euro per jaar). Uiteindelijk heeft de ANWB mij dus redelijkerwijs geweigerd te helpen. Daarbij vind ik mijn toenmalige kwetsbare, zwangere positie een verzwarende factor. Dit was reden voor mij om per direkt mijn lidmaatschap te beëindigen. De ANWB heeft dit niet geaccepteerd, heeft op veel brieven niet gereageerd en gaat geen enkele keer inhoudelijk op mijn klacht in. Wel hebben ze de zaak nu uit handen gegeven aan een incassobureau.

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: weigering hulp ANWB aan zwangere vrouw vanwege andere auto

Ongelezen bericht door Linoge »

Het is al een aantal jaren zo dat je maximaal 2 kentekens per jaar mag opgeven. Dat jij dat niet hebt meeekregen is niet het probleem van de ANWB. Dat jij zwanger bent ook niet.

Het afsluiten van een lidmaatschap als je met pech stil staat is al sinds mensenheugnis een stuk duurder.

Je zal nu vast ergens anders een limaatschap afgesloten hebben. Drie keer raden wie er langs komt als je weer pech hebt.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: weigering hulp ANWB aan zwangere vrouw vanwege andere auto

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Wat het feit dat u zwanger bent / was nu met het geval op zich te maken heeft is mij een raadsel.

Het is altijd raadzaam om de voorwaarden van bepaalde dingen eens te raadplegen voor het geval u communicatie gemist heeft. Mogelijk is dit wel per brief gecommuniceerd en is het aan uw aandacht ontsnapt.

Een lidmaatschap van een vereniging (en dat is de ANWB) kan niet zomaar opgezegd worden maar moet voor 15-11 gebeuren van enig jaar.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: weigering hulp ANWB aan zwangere vrouw vanwege andere auto

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Wat ik me dan weer afvraag moet de ANWB komen opdraven als
er een zwangere mevrouw ergens met een lekke band staat ?

@chag, zwangerschap is geen ziekte.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: weigering hulp ANWB aan zwangere vrouw vanwege andere auto

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Chocomelk schreef:Wat ik me dan weer afvraag moet de ANWB komen opdraven als
er een zwangere mevrouw ergens met een lekke band staat ?
Ik zou niet weten waarom. Voor medische noodgevallen evt. vanwege de zwangerschap zou eerder een ambulance gebeld moeten worden dan de anwb om de band te maken.

Een zwangere had ook stil kunnen komen te staan tijdens de afgelopen winterse periode van februari. De wachttijden zijn vaak enorm vanwege enorme drukte in zulke omstandigheden. Moet een zwangere dan ook ineens voorrang krijgen ofzo ?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: weigering hulp ANWB aan zwangere vrouw vanwege andere auto

Ongelezen bericht door vroem »

beetje raar verhaal, en heb net eea geverifieerd met de algemene voorwaarden van de ANWB omdat ik mij er niet van bewust ben dat ik kentekens van tevoren op zou moeten geven. is ook niet zo: in de algemene voorwaarden staat dat elke eigen auto voor hulp in aanmerking komt, dus mits op eigen naam gesteld (ook al heb je er 10 dus).
Probleem bij TS was wellicht dat het een leaseauto betrof die niet op zijn eigen naam staat??
Want anders was de ANWB conform eigen algemene voorwaarden dus wel in gebreke. Dat van tevoren kentekens opgeven heb ik nergens kunnen vinden?? maar misschien zie ik iets over het hoofd?

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: weigering hulp ANWB aan zwangere vrouw vanwege andere auto

Ongelezen bericht door wiseger »

Ik begrijp er ook weinig van. Het verschil tussen de ANWB en Route Mobiel was dat de eerste de persoon (dus op naam) verzekerd van pechhulp en de tweede de auto (dus op kenteken).

Van de ANWB site:
De hulp is persoonsgebonden, dus geldig voor elke auto of motor waarvan u gebruik maakt (in Nederland maximaal 2 kentekens per jaar).
Kortom, de als de nieuwe auto de tweede was, dan had de ANWB gewoon moeten helpen. Als het de derde in een jaar was, dan kennelijk niet, maar aangezien het al december was, niet erg netjes. De kenteken regel is om misbruik te voorkomen en daar was hier geen sprake van.

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: weigering hulp ANWB aan zwangere vrouw vanwege andere auto

Ongelezen bericht door pima »

Zou ook nog eens zo kunnen zijn, dat voor dat lidmaatschap al 2 maal eerder anwb hulp nodig was, kentteken is helemaal niet interessant.

witte angora
Berichten: 32000
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: weigering hulp ANWB aan zwangere vrouw vanwege andere auto

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt inderdaad maximaal 5 x per jaar (als ik het me goed herinner) en voor maximaal 2 kentekens een beroep doen op de ANWB . Dus ja, als ze al 3 x eerder voor een lekke band naar dezelfde zwangere vrouw zijn gereden, en 2 x voor een lege accu, gewoon om eens wat te noemen, dan houdt het op.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: weigering hulp ANWB aan zwangere vrouw vanwege andere auto

Ongelezen bericht door berndv »

En zou dit weer zo'n "one hit poster" zijn, dan zullen we nooit achter de waarheid komen.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: weigering hulp ANWB aan zwangere vrouw vanwege andere auto

Ongelezen bericht door manondoris »

poster is op vakantie in turkije met een wwb uitkering om daar de invalide te helpen die met arke zijn gekomen :lol:

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: weigering hulp ANWB aan zwangere vrouw vanwege andere auto

Ongelezen bericht door Frantic2 »

je hebt dus "blijkbaar" al 2 keer eerder dat jaar hulp gevraagd en wel met 2 verschillende auto's.

Dat ik dit ook wat weinig kentekens vind(b.v. 2 auto's in een gezin, 1 keer andere auto kopen en je hebt al 3 kentekens....) maakt niet uit, want het staat in hun voorwaarden, dus dure club en stug bij opzeggen. Dat vind ik echt een nadeel bij de ANWB.

Dat hier een stel gasten gaat beweren dat zwangere vrouwen midden in de winter zelf hun wiel maar moeten wisselen is diep triest....

witte angora
Berichten: 32000
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: weigering hulp ANWB aan zwangere vrouw vanwege andere auto

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt zwanger zijn ook als excuus gebruiken...

2 kentekens per jaar is inderdaad het maximum. Meer is ook niet nodig, als je niet meer dan één keer per jaar een andere auto koopt. Heb je meer auto's in bezit, voor meerdere gezinsleden, dan kunnen de andere gezinsleden ook lid worden, met korting. Vind ik allemaal niet onredelijk, eerlijk gezegd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: weigering hulp ANWB aan zwangere vrouw vanwege andere auto

Ongelezen bericht door berndv »

Frantic2 schreef:je hebt dus "blijkbaar" al 2 keer eerder dat jaar hulp gevraagd en wel met 2 verschillende auto's.

Dat ik dit ook wat weinig kentekens vind(b.v. 2 auto's in een gezin, 1 keer andere auto kopen en je hebt al 3 kentekens....) maakt niet uit, want het staat in hun voorwaarden, dus dure club en stug bij opzeggen. Dat vind ik echt een nadeel bij de ANWB.

Dat hier een stel gasten gaat beweren dat zwangere vrouwen midden in de winter zelf hun wiel maar moeten wisselen is diep triest....
Als je gezin uit meerdere volwassen bestuurders bestaat, bijvoorbeeld een vader en een moeder, kan je beide lid worden, de 1 met partnervoordeel. Doen mijn vrouw en ik ook. Zij heeft woonplaats(ivm kleine stukjes) ik heb geen woonplaats maar Europa, ivm werk en vakanties.

Er is hier niemand die beweert dat een zwangere vrouw in de winter zelf haar band moet wisselen. Een zwangere vrouw zou hierin niet voorgetrokken hoeven worden. Of het voorbeeld dat ts hier schetst, heeft haar zwangerschap er niets mee te maken. Dat zou het pas zijn als de anwb had gezegd, we helpen u niet omdat u zwanger bent. Een zwangere vrouw met een lekke band zonder lidmaatschap kan gewoon geholpen worden als ieder ander zonder lidmaatschap, namelijk door de hoofdprijs te betalen.

En stug met opzeggen? Nooit iets van gemerkt, het kan alleen maar per kalenderjaar en de opzegging moet voor 15 november binnen zijn. Lijkt me duidelijk.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: weigering hulp ANWB aan zwangere vrouw vanwege andere auto

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Dat 1 keer per jaar opzeggen geldt echter ook voor mensen die b.v. geen auto meer hebben of een gloednieuwe auto met dealer garantie kopen.....Dat noem ik stug, mijn mening, hoeft niemand het mee eens te zijn hoor, hou me ten goede!

Wat betreft je zienswijze omtrent een zwangere met voorrang helpen, ach dat zou menselijk zijn? Als je kinderen in de auto hebt komen ze ook met voorrang en dat vind ik een hele goede service, mijn kinderen zijn in de 20 dus ik zeg het niet uit eigen belang :D

En hierboven zijn wel degelijk posters te vinden die het onzin vinden dat de ANWB komt helpen bij een lekke band.... lees nog maar even terug:
Emmy75 schreef:
Chocomelk schreef:Wat ik me dan weer afvraag moet de ANWB komen opdraven als
er een zwangere mevrouw ergens met een lekke band staat ?
Ik zou niet weten waarom. Voor medische noodgevallen evt. vanwege de zwangerschap zou eerder een ambulance gebeld moeten worden dan de anwb om de band te maken.

Een zwangere had ook stil kunnen komen te staan tijdens de afgelopen winterse periode van februari. De wachttijden zijn vaak enorm vanwege enorme drukte in zulke omstandigheden. Moet een zwangere dan ook ineens voorrang krijgen ofzo ?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: weigering hulp ANWB aan zwangere vrouw vanwege andere auto

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Frantic2 schreef:Dat 1 keer per jaar opzeggen geldt echter ook voor mensen die b.v. geen auto meer hebben of een gloednieuwe auto met dealer garantie kopen.....Dat noem ik stug, mijn mening, hoeft niemand het mee eens te zijn hoor, hou me ten goede!
Dat ben ik ook wel met u eens; flexibel zou ik het zeker niet willen noemen. Maarja helaas mogen ze dat nu eenmaal.

Aan de andere kant de meesten besluiten niet van vandaag op morgen een gloednieuwe auto te kopen met dealergarantie. Veruit de meesten, sparen er eerste een paar jaar over enz. 2 a 3 maanden langer lid moeten zijn terwijl het misschien niet meer zo nodig is, is niet echt een wereldbedrag. We praten dan over aflevering van de nieuwe auto ergens in september / oktober, minus de levertijd is de auto op ongeveer in juni / juli besteld. Dan nog een poosje besteden aan het uitzoeken welke auto / kleur wordt het enz. Een consument zou ook een beetje vooruit kunnen kijken en weet vaak al in november van enig jaar echt wel dat in de komende paar maanden een nieuwe auto gekocht gaat worden. Dus op zich is het best te voorzien en kan er wel tijdig opgezegd worden. Maar ik zou het veel flexibeler vinden als ze (anwb) zich iets minder star hieraan zouden houden of misschien is halfjaarabo's wel iets voor die groep.
Frantic2 schreef: En hierboven zijn wel degelijk posters te vinden die het onzin vinden dat de ANWB komt helpen bij een lekke band.... lees nog maar even terug:...
Na dit statement wordt een uitspraak van o.a. mij geciteerd. Ik heb helemaal niet beweerd dat ik het onzin vind dat de ANWB komt helpen voor een lekke band. Ik vind het ook helemaal geen onzin de ANWB daarvoor te bellen (dat heb ik ook al eens geschreven in een ander topic).

Wat ik wel onzin vind is dat een zwangere bijvoorbeeld voorrang zou moeten krijgen of dat de anwb maar moet uitrukken ook als er geen recht op hulp is (welke ik overigens nog in het midden heb gelaten). Stel een (willekeurige) zwangere heeft een lekke band in de woonplaats maar heeft geen woonplaatsservice. Dan kan zij ook niet verwachten dat de anwb maar moet opdraven omdat ze zwanger is. De zwangerschap vind ik niet zo relevant in het topic.

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: weigering hulp ANWB aan zwangere vrouw vanwege andere auto

Ongelezen bericht door Linoge »

Wat doet het er nu toe of die vrouw zwanger is?

Alsof een vrouw wel in staat is een band te wisselen als ze niet zwanger is.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: weigering hulp ANWB aan zwangere vrouw vanwege andere auto

Ongelezen bericht door Jolijn »

:mrgreen:

Soms moet je gewoon niet alles (willen) kunnen.

Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: weigering hulp ANWB aan zwangere vrouw vanwege andere auto

Ongelezen bericht door Faye1971 »

:mrgreen:

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: weigering hulp ANWB aan zwangere vrouw vanwege andere auto

Ongelezen bericht door wiseger »

witte angora schreef:2 kentekens per jaar is inderdaad het maximum. Meer is ook niet nodig, als je niet meer dan één keer per jaar een andere auto koopt. Heb je meer auto's in bezit, voor meerdere gezinsleden, dan kunnen de andere gezinsleden ook lid worden, met korting. Vind ik allemaal niet onredelijk, eerlijk gezegd.
Eerlijk gezegd vind ik het niet zo redelijk. Al met één auto heb je in je gezin minimaal twee lidmaatschappen nodig. Eigenlijk zou je of naar de persoon (ongeacht het kenteken) of de auto (voor alle gezinsleden) moeten kijken.

Vroeger deed de ANWB dat ook, toen was je persoonlijk lid en kreeg je pechhulp met elke willekeurige auto die je reed. Route Mobiel deed (of doet het nog steeds) het weer per kenteken maar dan ongeacht de bestuurder.

Het zal wel zijn dat teveel mensen misbruik gemaakt hebben van de oude regeling.
Laatst gewijzigd door wiseger op 03 apr 2012 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten