LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Factuur tandarts 200euro hoger dan offerte

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
A.Pierik

Factuur tandarts 200euro hoger dan offerte

Ongelezen bericht door A.Pierik »

Een paar weken terug kreeg ik erg last van kiespijn. Ik ben op zoek gegaan naar een tandarts in de buurt en heb er een gevonden.

De tandarts gaf de eerste afspraak aan dat 2 kiezen gevuld moesten worden, maar het kon ook zijn dat bij 1 van deze 2 kiezen een wortelkanaalbehandeling nodig was. Daarnaast zou ik een afspraak met de mondhygiënist nodig hebben. Ze gaf me de volgende offerte:

Gebitsreiniging uitgebreid €47,50
Preventieve voorlichting standaard €25,95
Eenvlaksvulling €49,00
Eenvlaksvulling €49,00
TOTAAL €171,45

Bij de volgende afspraak kwam ze erachter dat ik toch een wortelkanaalbehandeling nodig had voor 1 van de 2 kiezen. Ik kreeg toen de volgende offerte:

Gebitsreiniging uitgebreid € 47,50
Preventieve voorlichting standaard € 25,95
Eenvlaksvulling € 49,00
Volledige wortelkanaalbehandeling met 4 kanalen € 324,00
Tweevlaksvulling €69,00
Maken en beoordelen kleine röntgenfoto 2x €29,90
TOTAAL €545,35

Nu krijg ik een factuur voor de volgende punten:

Periodieke controle €20,95
Maken en beoordelen kaakoverzichtsfoto €62,00
Probleemgerichtconsult €49,00
Eenvlaksvulling € 49,00
Vier- of vijfvlaksvulling €101,00
TOTAAL: €739, 20

Ik heb met de tandarts gebeld en zij geven aan dat bijvoorbeeld de informatie over de kosten van de periodieke controle en het probleemgerichtconsult normaal per post worden verstuurd wanneer je je bij deze tandarts inschrijft. Omdat ik per direct geholpen werd heb ik die nog niet ontvangen en omdat ze deze kosten normaal per post versturen hebben ze deze niet in de offerte genoemd. Daarnaast worden er standaard röntgen- en kaakfoto's gemaakt wanneer iemand nieuw is bij deze tandarts. Dit is volgens de tandarts de reden dat deze foto's niet in de offerte zijn opgenomen.
Zijn dit allemaal geldige redenen om deze zaken niet in een offerte op te nemen?

Daarnaast vind ik het überhaupt raar dat ik met een probleem kom, namelijk mn kiespijn en dat ze vervolgens een periodieke controle én een probleemgerichtconsult rekenen. Is dit een normale gang van zaken?
Toen ik een afspraak probeerde te maken vroeg de telefoniste wel hoelang het geleden was dat ik naar een tandarts geweest was. Maar verder is niets over een periodieke controle gevraagd of gezegd.

Als laatste krijg ik een factuur voor een vier- of vijfvlaksvulling terwijl er maar een tweevlaksvulling in de offerte staat.

Al met al moet ik bijna 200euro meer betalen dan in de offerte is aangegeven. Kan een tandarts dit zomaar doen?

Linoge

Re: Factuur tandarts 200euro hoger dan offerte

Ongelezen bericht door Linoge »

Een offerte is natuurlijk altijd een schatting. Een tandarts weet nooit van tevoren wat hij nog meer tegen kan komen. Je kan moeilijk verwachten dat hij stopt met de behandeling als een tweevlaksvulling niet voldoende is. Meestal staat dit ook wel in de offerte opgenomen.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Linoge schreef:Een offerte is natuurlijk altijd een schatting. Een tandarts weet nooit van tevoren wat hij nog meer tegen kan komen. Je kan moeilijk verwachten dat hij stopt met de behandeling als een tweevlaksvulling niet voldoende is. Meestal staat dit ook wel in de offerte opgenomen.
Denk inderdaad ook niet dat de tandarts precies kan weten wat hij/zij nog tegenkomt tijdens de behandeling MAAR dan had de tandarts dat wel kunnen zeggen van goh de behandeling valt duurder uit als de offerte want ........
(zo doet mijn tandarts dat)

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Chocomelk schreef:
Linoge schreef:Een offerte is natuurlijk altijd een schatting. Een tandarts weet nooit van tevoren wat hij nog meer tegen kan komen. Je kan moeilijk verwachten dat hij stopt met de behandeling als een tweevlaksvulling niet voldoende is. Meestal staat dit ook wel in de offerte opgenomen.
Denk inderdaad ook niet dat de tandarts precies kan weten wat hij/zij nog tegenkomt tijdens de behandeling MAAR dan had de tandarts dat wel kunnen zeggen van goh de behandeling valt duurder uit als de offerte want ........
(zo doet mijn tandarts dat)
Nou dan heb ik toch een andere mening.
Als ik een offerte laat maken, ga ik wel misschien akkoord met een prijsafwijking van 10 %, maar niet van ongeveer 40 % !
Ik wil jullie wel zien, als je de auto naar de garage brengt en er wordt een prijs afgesproken van 539 euro en na de reparatie wordt het 739 euro.
Dit is voor mij een zachte vorm van oplichting.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Uhm daar heb je ook wel weer gelijk in Nevermind daar zou ik
niet 1,2,3 mee akkoord gaan als me dat zou overkomen met jou voorbeeld auto.

nevermind

Chocomelk schreef:Uhm daar heb je ook wel weer gelijk in Nevermind daar zou ik
niet 1,2,3 mee akkoord gaan als me dat zou overkomen met jou voorbeeld auto.
Het is toch normaal, als een opdracht meer werk heeft, dat de eigenaar/klant/patiënt eerst verwittigt wordt, dat er hogere kosten zijn.
Niet achteraf, dat lezen wij vaker hier, dat mensen opgelicht zijn.

De smoes, dat het een spoedgeval is gaat helaas bij mij niet op.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik zou het er ook niet mee eens zijn ,eerlijk gezegd,
ik kwam in dec bij de vervanger van mijn tandarts(even vaste vervanger ivm ziekte)had het lang afgewacht maar nu moest ik toch echt voor een noodgeval...
ik was daar en ze had de tijd,deed alles op het gemakje,prima..
en ze vroeg!!! zal ik gelijk de halfjaarlijkse controle doen,vind je dat goed?
de foto;s vroeg ik zelf om...

offerte heb ik nog niet gehad,maar mijn man wel en bij die offerte staat,de behandeling kan altijd afwijken,maar dat zullen we met u bespreken(zoiets)met andere woorden,als ik dingen tegenkom dan licht ik je in dat het duurder wordt,
en zo hoort het volgens mij ook te gaan??

een wortel is duur dat weten we allemaal...maar de periodieke controle krijg je die niet uit de basis dan?
en ja de vulling kan groter uitvallen...

succes

TonGr

Ongelezen bericht door TonGr »

Moet zeggen dat ik dit eigenlijk ook een rare post vind.
Het is niets meer dan een uitleg van wat er moet gebeuren volgens mij.
Je komt bij de garage en zegt, mijn auto remt slecht, monteur kijkt en legt uit dat de remblokken vervangen moeten worden, dat is dan vast € 25,95.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

A.Pierik schreef:Ik heb met de tandarts gebeld en zij geven aan dat bijvoorbeeld de informatie over de kosten van de periodieke controle en het probleemgerichtconsult normaal per post worden verstuurd wanneer je je bij deze tandarts inschrijft. Omdat ik per direct geholpen werd heb ik die nog niet ontvangen en omdat ze deze kosten normaal per post versturen hebben ze deze niet in de offerte genoemd. Daarnaast worden er standaard röntgen- en kaakfoto's gemaakt wanneer iemand nieuw is bij deze tandarts. Dit is volgens de tandarts de reden dat deze foto's niet in de offerte zijn opgenomen.
Zijn dit allemaal geldige redenen om deze zaken niet in een offerte op te nemen?

Daarnaast vind ik het überhaupt raar dat ik met een probleem kom, namelijk mn kiespijn en dat ze vervolgens een periodieke controle én een probleemgerichtconsult rekenen. Is dit een normale gang van zaken?
Toen ik een afspraak probeerde te maken vroeg de telefoniste wel hoelang het geleden was dat ik naar een tandarts geweest was. Maar verder is niets over een periodieke controle gevraagd of gezegd.

Als laatste krijg ik een factuur voor een vier- of vijfvlaksvulling terwijl er maar een tweevlaksvulling in de offerte staat.

Al met al moet ik bijna 200euro meer betalen dan in de offerte is aangegeven. Kan een tandarts dit zomaar doen?
Je krijgt altijd ofwel een intake controle ofwel een periodieke controle, als je voor het eerst bij een nieuwe tandarts komt. Ook worden er standaard röntgenfoto's gemaakt, om de staat van het gebit te kunnen beoordelen. Dus ja, ik kan me voorstellen dat dat niet in de offerte staat, immers, je zat al in de stoel. De kosten waren al gemaakt. De offerte heeft te maken met de benodigde handelingen, niet met het onderzoek.

Die factuur voor een vier- of vijfvlaksvulling in plaats van een tweevlaksvulling zou ook zomaar kunnen. Het zou heel goed kunnen dat de tandarts een gat constateerde waar een tweevlaksvulling in zou moeten, maar dat de kies zo zwak was, dat er knobbeltjes af zijn gebroken. Dan moeten er meer vlakken hersteld worden. Dan kun je je op de offerte beroepen, maar je wilt toch ook niet met een halve kies lopen, of wel dan?

nevermind

witte angora schreef:
A.Pierik schreef:Ik heb met de tandarts gebeld en zij geven aan dat bijvoorbeeld de informatie over de kosten van de periodieke controle en het probleemgerichtconsult normaal per post worden verstuurd wanneer je je bij deze tandarts inschrijft. Omdat ik per direct geholpen werd heb ik die nog niet ontvangen en omdat ze deze kosten normaal per post versturen hebben ze deze niet in de offerte genoemd. Daarnaast worden er standaard röntgen- en kaakfoto's gemaakt wanneer iemand nieuw is bij deze tandarts. Dit is volgens de tandarts de reden dat deze foto's niet in de offerte zijn opgenomen.

Je krijgt altijd ofwel een intake controle ofwel een periodieke controle, als je voor het eerst bij een nieuwe tandarts komt. Ook worden er standaard röntgenfoto's gemaakt, om de staat van het gebit te kunnen beoordelen. Dus ja, ik kan me voorstellen dat dat niet in de offerte staat, immers, je zat al in de stoel. De kosten waren al gemaakt. De offerte heeft te maken met de benodigde handelingen, niet met het onderzoek.

Die factuur voor een vier- of vijfvlaksvulling in plaats van een tweevlaksvulling zou ook zomaar kunnen. Het zou heel goed kunnen dat de tandarts een gat constateerde waar een tweevlaksvulling in zou moeten, maar dat de kies zo zwak was, dat er knobbeltjes af zijn gebroken. Dan moeten er meer vlakken hersteld worden. Dan kun je je op de offerte beroepen, maar je wilt toch ook niet met een halve kies lopen, of wel dan?

Nou dan heb ik toch een andere mening.
Als er standaard röntgenfoto´s gemaakt worden, moet dit in de offerte.
Een offerte moet alle behandelingen of onderzoeken inhouden.
Een tandarts weet toch intussen welke standaard procedure hij/zij bij patiënten doet.
Zoals eerder vermeld is dit een smoes.
Wat de viervlaksvulling betreft, was het dan niet makkelijker, om de patient die in de stoel zit dit te zeggen?
Neen deze ziet het pas aan de rekening.
Ook dit is een smoes.

rozemarijntje

ja ben het met nevermind eens...
offerte is offerte dat is niet voor niks toen ingesteld...
en dat gaat gebeuren en om dan toch nog extra kosten erbij te maken zonder dat de patiënt eerst is ingelicht..

hij of zei had kunnen zeggen,u bent wel voor het eerst dan doen we foto;s maken en een periodieke controle.
ik zou zeker nog van je laten horen en niet zomaar klakkeloos ermee akkoord gaan...

ja de vulling dat kan gewoon,maar ook dat zou ze kunnen zeggen terwijl je daar ligt,van er moet helaas een grotere vulling is...

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk toch dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen de verschillende behandelingen. Als een nieuwe patiënt komt, dan moet er een onderzoekje gedaan worden. Dat kost geld, dat weet iedereen. Moet daar dan ook een offerte voor gedaan worden? Ik heb de afspraak voor de tweede periodieke controle in september staan, daar verwacht je toch ook geen offerte voor? Je weet ongeveer wat het gaat kosten.

En ja, bij die periodieke controle blijkt dan dat er van alles mis is, dan krijg je een (vervolg) behandeling. Ik kan me voorstellen dat een tandarts daar wel een offerte voor zou kunnen geven. Maar dan nog, ik neem toch aan dat je niet met kiespijn rond wilt blijven lopen? Het enige alternatief is die kies trekken, maar is dat dan wat je wilt?

Ja, en dan is er geboord, het gat is er, en dan moet er een grotere vulling in, lig je daar, zegt de tandarts, 'meneer, doen of niet doen? Kost wel een beetje extra, en om mezelf in te dekken maak ik eerst een nieuwe offerte, die kunt u thuis op uw gemak bekijken alvorens een beslissing te nemen, neemt u hem, voorzien van handtekening, dan weer mee terug?'. :lol:

nevermind

Je verwisselt verschillende dingen.
TS was al bij de tandarts, en deze heeft het gebit van TS gezien en onderzocht.
Dan weet hij/zij, welke behandeling noodzakelijk is.
Dit moet in de offerte dan vermeld staan. Als er tijdens de behandeling extra werk te verrichten is, kan de tandarts dit tegen de patiënt zeggen,.
Ik denk dat zo met een patiënt moet omgegaan moet worden.
Jou voorbeeld bij de periodieke controle heeft met dit helemaal niets te doen.
Daar krijg je zeker geen offerte. :shock:
Als bij jouw blijkt dat er aanvullende behandelingen moeten komen zoals het bij TS is, dan wil je toch ook weten wat het kost, en wat je misschien zelf moet betalen, dus vraag je ook een offerte.
Daarna krijg je een rekening dat je 200 euro meer moet betalen zoals op de offerte staat, denk ik, dat je dit niet zo fijn zou vinden. :wink:

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

nevermind schreef:Je verwisselt verschillende dingen.
Dit moet in de offerte dan vermeld staan. Als er tijdens de behandeling extra werk te verrichten is, kan de tandarts dit tegen de patiënt zeggen,.
Als bij jouw blijkt dat er aanvullende behandelingen moeten komen zoals het bij TS is, dan wil je toch ook weten wat het kost, en wat je misschien zelf moet betalen, dus vraag je ook een offerte.
Daarna krijg je een rekening dat je 200 euro meer moet betalen zoals op de offerte staat, denk ik, dat je dit niet zo fijn zou vinden. :wink:
TS was niet bij deze tandarts, TS was bij geen enkele tandarts. TS kreeg opeens last van kiespijn en is toen een tandarts gaan zoeken en vond deze. Deze heeft TS meteen onderzocht. En als ik het goed uit zijn verhaal kan op maken is de behandeling nog geweest voordat TS de papieren van de tandarts in hus had.

Wellicht kan forummer vroem hier wat over zeggen, die is per slot van rekening tandarts.

nevermind

berndv schreef:
nevermind schreef:Je verwisselt verschillende dingen.
TS was niet bij deze tandarts, TS was bij geen enkele tandarts. TS kreeg opeens last van kiespijn en is toen een tandarts gaan zoeken en vond deze. Deze heeft TS meteen onderzocht. En als ik het goed uit zijn verhaal kan op maken is de behandeling nog geweest voordat TS de papieren van de tandarts in hus had.

Wellicht kan forummer vroem hier wat over zeggen, die is per slot van rekening tandarts.

Dan zou ik zeggen lees de openingspost nog eens, dan kom je dit tegen:

De tandarts gaf de eerste afspraak aan dat 2 kiezen gevuld moesten worden, maar het kon ook zijn dat bij 1 van deze 2 kiezen een wortelkanaalbehandeling nodig was. Daarnaast zou ik een afspraak met de mondhygiënist nodig hebben. Ze gaf me de volgende offerte:

Gebitsreiniging uitgebreid €47,50
Preventieve voorlichting standaard €25,95
Eenvlaksvulling €49,00
Eenvlaksvulling €49,00
TOTAAL €171,45

Bij de volgende afspraak kwam ze erachter dat ik toch een wortelkanaalbehandeling nodig had voor 1 van de 2 kiezen. Ik kreeg toen de volgende offerte:

Eenvlaksvulling € 49,00
Tweevlaksvulling €69,00
TOTAAL €545,35

rozemarijntje

soms ligt het ook aan mij hoor :oops: maar uh volgens mij staat er:Een paar weken terug kreeg ik erg last van kiespijn. Ik ben op zoek gegaan naar een tandarts in de buurt en heb er een gevonden.

toen kreeg hij de eerste offerte ,en toen....werd hij behandeld en kreeg thuis de rekening ...volgens mij :oops: :oops: :oops:

hoop dat ie wel geweest is aangezien hij pijn had? :wink:

nevermind

rozemarijntje schreef:soms ligt het ook aan mij hoor :oops: maar uh volgens mij staat er:Een paar weken terug kreeg ik erg last van kiespijn. Ik ben op zoek gegaan naar een tandarts in de buurt en heb er een gevonden.

toen kreeg hij de eerste offerte ,en toen....werd hij behandeld en kreeg thuis de rekening ...volgens mij :oops: :oops: :oops:

hoop dat ie wel geweest is aangezien hij pijn had? :wink:
TS is bij een tandarts gewest omdat hij kiespijn had.
Dan krijgt hij een offerte 1. ( TOTAAL €171,45 )
Na de eerste behandeling moest meer gebeuren en kreeg TS offerte 2. ( TOTAAL €545,35 )
Dit kan ik mij allemaal indenken.
Maar waar TS over valt, en trouwens ook ik, dat er dan een rekening komt waar nog veel meer gedeclareerd is, zonder dat TS het wist.
De rekening maar liefst TOTAAL: €739, 20

Zo lees ik het en niet anders.

rozemarijntje

ja ik bedoel hij si toch bij de tandarts geweest?

ja de vraag blijft nu bij mij hangen?heeft ie het nou laten doen of heeft hij het niet laten doen? :oops: :oops:

je hebt gelijk.....
Laatst gewijzigd door rozemarijntje op 23 mar 2012 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Karin079

Ongelezen bericht door Karin079 »

Ik zou hier niet mee akkoord gaan,dit scheelt te veel met de offerte.
En als de tandarts vind dat hij nog onverwachte dingen kan tegenkomen dan moet hij zeggen dat hij geen offerte kan maken..............
Een leuke link omtrent de regels van offerte vind u hier

http://www.consumentenautoriteit.nl/ond ... -opstellen

nevermind

rozemarijntje schreef:ja ik bedoel hij si toch bij de tandarts geweest?

ja de vraag blijft nu bij mij hangen?heeft ie het nou laten doen of heeft hij het niet laten doen?
:oops: :oops:

je hebt gelijk.....
TS schrijft:
Nu krijg ik een factuur voor de volgende punten:
Dan zijn de werkzaamheden ook doorgevoerd.

Gesloten