LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door kiz »

vogels schreef:Je gaat naar de tandarts, die dienst moet betaald worden. Bij Albert Heijn kun je ook niet in termijnen betalen.
Wat een domme vergelijking. De tandarts bepaalt de omvang van de dienst en (tegenwoordig) ook het (vrije) tarief dat daarvoor afgerekend dient te worden. Tevens bepaalt de tandarts aan wie je dient af te rekenen.
Terug naar jouw AH voorbeeld: de supermarktmanager bepaalt wat je in je karretje gooit, en wat het kost en verwijst je vervolgens naar een administratiekantoor om de boodschappen af te rekenen. 't Zou snel afgelopen zijn met de AH...

De tandarts heeft een overeenkomst met Fa-Med om administratieve zaken (zoals facturering) af te handelen en betaalt daar gewoon een afgesproken tarief voor. Fa-Med eet dus van twee walletjes door de kosten van haar "dienstverlening" óók nog 's aan de cliënt van de tandarts door te berekenen.
De cliënt van de tandarts heeft niet voor Fa-Med gekozen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sephora30 schreef:Dit staat er bij NMT:

De kosten voor een betalingsregeling bedragen € 4,75 (ex. BTW) per termijn en een vaste maandelijkse
rentevergoeding van 1% over de hoofdsom


Ook niet gratis dus :shock:
In ieder geval toch goedkoper dan Fa-Med die 35 euro er voor vraagt.

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door Linoge »

Die betalingsregeling is een service, geen recht. Ze moeten er extra administratieve handelingen voor verrichten en vragen daar dus geld voor. Niets mis mee.

Als je daar problemen mee hebt moet je je eigen spaarpotje anleggen voor dit soort kosten.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Linoge schreef:
Als je daar problemen mee hebt moet je je eigen spaarpotje anleggen voor dit soort kosten.
Dat is wel heel makkelijk praten Linoge, er zijn mensen in Nederland die niet kunnen sparen omdat er gewoon niets te sparen valt !

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door kiz »

Chocomelk schreef:
sephora30 schreef:Dit staat er bij NMT:

De kosten voor een betalingsregeling bedragen € 4,75 (ex. BTW) per termijn en een vaste maandelijkse
rentevergoeding van 1% over de hoofdsom


Ook niet gratis dus :shock:
In ieder geval toch goedkoper dan Fa-Med die 35 euro er voor vraagt.
Dat ligt er maar aan.
Een rekening van € 300 in 4 termijnen betalen kost bij Fa-Med € 335,00
Dezelfde rekening van € 300 in 4 termijnen kost bij NMT € 339,26. Komt met name door de kosten van € 5,65 (incl BTW) en de rentevergoeding.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door kiz »

vogels schreef:
Terug naar jouw AH voorbeeld: de supermarktmanager bepaalt wat je in je karretje gooit, en wat het kost en verwijst je vervolgens naar een administratiekantoor om de boodschappen af te rekenen.
In dit voorbeeld ga je uit van contante betaling. Ik heb het er over dat je bij AH ook niet een afbetalingsregeling kan treffen. Wat je koopt, moet betaald worden, zo simpel is dat.
Ik had het er meer over dat je bij de AH zelf kan kiezen wat je in je karretje gooit, om te voorkomen dat je bij de kassa geld tekort komt.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

kiz schreef: Een rekening van € 300 in 4 termijnen betalen kost bij Fa-Med € 335,00
Dezelfde rekening van € 300 in 4 termijnen kost bij NMT € 339,26. Komt met name door de kosten van € 5,65 (incl BTW) en de rentevergoeding.
Denk dat Fa-Med ook wel rente vraagt...

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

kiz schreef: Ik had het er meer over dat je bij de AH zelf kan kiezen wat je in je karretje gooit, om te voorkomen dat je bij de kassa geld tekort komt.
Dat heb je inderdaad zelf in de hand, bij de tandarts heb je dat niet altijd zelf in de hand, zie de diverse berichten over dat het vaak toch meer is als de offerte.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door kiz »

vogels schreef:
Ik had het er meer over dat je bij de AH zelf kan kiezen wat je in je karretje gooit, om te voorkomen dat je bij de kassa geld tekort komt.
Het tijdstip van een behandeling had misschien ook uitgesteld kunnen worden (tenzij topicstarter verging van de pijn). In mei krijgen de meeste mensen hun vakantiegeld, dus ietsje meer financiële ruimte. Of een paar maanden even iets opzij zetten.

Laat ik het zo zeggen: dat is waar ik voor zou kiezen, tenzij ik loop te brullen van de pijn.
Dat zal er inderdaad wel vaker van komen. Overigens is "pijn" (helaas) niet het enige motief. Als je voortand uit je mond valt of afbreekt heb je ook weinig uit te stellen. Duur geintje ook trouwens.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door kiz »

vogels schreef:
Dat zal er inderdaad wel vaker van komen
Telt voor mezelf ook; 6 kronen nodig, dat geld heb ik ook even niet onder mijn matras liggen. Dus: uitstellen totdat ik het geld bij elkaar heb gesprokkeld.
Voor degenen die 't zich écht niet kunnen veroorloven zal 't dan wel (weer) een klapperhapper worden... dat zit nog in het basispakket...
Eigenlijk wel een achteruitgang; "vroegah" hadden fondspatiënten vaak al vroeg een kunstgebitje om tandartskosten te besparen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

kiz schreef: Voor degenen die 't zich écht niet kunnen veroorloven zal 't dan wel (weer) een klapperhapper worden... dat zit nog in het basispakket...
Eigenlijk wel een achteruitgang; "vroegah" hadden fondspatiënten vaak al vroeg een kunstgebitje om tandartskosten te besparen.
Daar gaat het nu ook weer naar toe (helaas).
Er zijn al genoeg mensen die de tandarts al helemaal niet
kunnen bezoeken.

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door Linoge »

Chocomelk schreef:
Linoge schreef: Dat is wel heel makkelijk praten Linoge, er zijn mensen in Nederland die niet kunnen sparen omdat er gewoon niets te sparen valt !
Dat is grappig, want als je in staat bent om maandelijks af te betalen, zou je toch ook in staat moeten zijn om maandelijks te sparen.
Trouwens, zelfs volgens de bijstandswet ben je in staat te sparen en ik weet hoe hier aan wetten gehecht wordt.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door sephora30 »

Chocomelk schreef:
sephora30 schreef:Dit staat er bij NMT:

De kosten voor een betalingsregeling bedragen € 4,75 (ex. BTW) per termijn en een vaste maandelijkse
rentevergoeding van 1% over de hoofdsom


Ook niet gratis dus :shock:
In ieder geval toch goedkoper dan Fa-Med die 35 euro er voor vraagt.
Ligt eraan in hoeveel termijnen je gaat betalen. 7 termijnen en je zit al aan die 35 euro. En dan komt er ook nog rente bij.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door vroem »

wat famed doet bij een betalingsregeling is krediet verstrekken. Je kan dat natuurlijk ook bij de bank doen maar dat is denk ik duurder, omdat Famed van de wettelijke rente uitgaat welke (veel) lager is dan wat banken plegen te berekenen over roodstand of persoonlijke kredieten. Ik weet niet om welk bedrag het gaat, ik adviseer in ieder geval om te betalen wat wel lukt (daar heb je in ieder geval geen extra kosten over...), en lukt het binnen 2 maanden hoef je in principe niets direct met famed af te spreken omdat je nog net binnen de termijn zit dat er extra incassokosten op zitten (wel letten op uiterste betaaldatum, alles wordt electronisch verwerkt dus ook de aanmaningen..!).

mbt de vraag over verzekeringen:
De makkelijkste zijn altijd de sommenpolissen ,dat zijn de polissen waar een percentage van een maximumvergoedingsbedrag vergoed wordt. Mits de verzekering niet weer allerlei maxima aan codes gaat hangen die als uitgangspunt gelden.. wordt er niet makkelijker op de laatste tijd, en steeds minder inzichtelijk ook als je weet waar je op moet letten....zegt op zich ook al iets over de manier waarop verzekeraars ermee omgaan denk ik. Om een verzekering te baseren op iets (een OP foto) die hooguit eens in de 3-4 jaar gemaakt wordt tenzij er heel veel aan de hand is, vind ik zelf niet zo handig eigenlijk.

Rema
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 feb 2007 22:13

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door Rema »

Bij ons wordt het nog bonter gemaakt, wij hebben onze basisverzekering bij Anderzorg, vanwege de lagere premie, maar de aanvullende tandartsverzekering loopt bij Menzis.
Toch krijgen we steeds weer tandartsrekeningen van Anderzorg, we reageren er niet eens meer op, ze zoeken het maar uit.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Rema schreef:Bij ons wordt het nog bonter gemaakt, wij hebben onze basisverzekering bij Anderzorg, vanwege de lagere premie, maar de aanvullende tandartsverzekering loopt bij Menzis.
Toch krijgen we steeds weer tandartsrekeningen van Anderzorg, we reageren er niet eens meer op, ze zoeken het maar uit.
Zorgverzekeraars hebben een contract met de nederlandse Maatschappij voor Tandheelkunde( de NMT) gesloten, waarin zij afspreken om als incassobureau voor de individuele NMT- tandartsen op te treden. Dat gaat zo: de tandarts raadpleegt het VECOZO bestand en ziet waar iemand de ( basis) verzekering heeft. Hij stuurt de factuur naar deze verzekeraar, ook als de patiënt geen tandartsverzekering heeft. De zorgverzekeraar betaalt de tandarts en incasseert vervolgens het bedrag bij de verzekerde. De zorgverzekeraar wordt dus incassobureau en heeft twee petten op. Hij gebruikt onrechtmatig de incassomachtiging die door de verzekerde is afgegeven voor de maandelijkse premie en het eigen risico. Dit gebeurt zonder dat de verzekerde dit weet. Ook kan de tandarts een verwijt worden gemaakt: een tandarts zou eigenlijk toestemming moeten vragen om de factuur naar de zorgverzekeraar te mogen sturen. Zonder toestemming schendt hij de privacy van zijn patiënten.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Mathilde D. schreef: Ook kan de tandarts een verwijt worden gemaakt: een tandarts zou eigenlijk toestemming moeten vragen om de factuur naar de zorgverzekeraar te mogen sturen. Zonder toestemming schendt hij de privacy van zijn patiënten.
Is bij mij nooit toestemming voor gevraagd maar moet ook eerlijk zeggen dat ik het wel prettig vind dat tandarts de rekening meteen doorstuurd naar zorgverzekering.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Sommigen kunnen dit prettig vinden, maar dat zijn meestal de mensen die een tandartsverzekering hebben. Maar dan is het logisch en gemakkelijk. U begrijpt dat het anders is voor degenen die geen tandartsverzekering hebben. Zij willen de tandarts gewoon zelf betalen. De zorgverzekeraar hoeft niets te weten over hun tandartsenrekening. Want stel dat ze volgend jaar wel een tandartsverzekering willen?
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 27 mar 2012 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door vroem »

Zorgverzekeraars hebben een contract met de nederlandse Maatschappij voor Tandheelkunde( de NMT) gesloten, waarin zij afspreken om als incassobureau voor de individuele NMT- tandartsen op te treden.
dit klopt niet, is geen centrale afspraak met de NMT, mag ook niet van de NMA.
Is een individueel contract wat elke tandarts kan/mag afsluiten, waarbij Menzis/Anderszorg de declaratie met de patient regelt voor het deel wat niet onder de AV valt of voor mensen die geen AV hebben maar wel daar verzekerd zijn. Verwerking daarvan zal ongetwijfeld in de algemene voorwaarden zijn opgenomen.
tandarts hoeft ook geen toestemming van patient te hebben daarvoor, want door in te schrijven gaat patient accoord met de wijze waarop zorgverlener de declaratie wenst af te handelen, want accoord met praktijkregels. Waarbij dit voor alle partijen de goedkoopste vorm is overigens.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door vroem »

tenzij patient anders aangeeft... had ik er inderdaad niet bij gezegd. In principe is het altijd mogelijk de nota regelrecht te sturen, op verzoek patient. Tandarts moet daar eigenlijk ook aan meewerken, ook al is het wellicht meer administratie.Zelf actie nemen dan dus, maar het kan wel (bij mij tenminste wel).

Gesloten