LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Controleer altijd het e-ticket!
Controleer altijd het e-ticket!
De familie L. reserveert een op de website van de KLM aangeboden retourvlucht Amsterdam - Kaapstad, met als tijdstip van vertrek voor de terugreis vanuit vanuit Kaapstad: 23:35 uur.
De familie L. heeft echter de pech dat zij haar reservering doet precies op het moment dat de dienstregeling geautomatiseerd overschakelt van het winterseizoen naar het zomerseizoen. Hierdoor ontvangt zij een automatisch aangemaakt e-ticket met tijdstip van vertrek vanuit Kaapstad: 00:20 i.p.v. 23:35. De familie verkeert in de begrijpelijke veronderstelling dat de vlucht 45 minuten later vertrekt, waarna bij de balie blijkt dat de vlucht reeds ca. 23 uur eerder is vertrokken. De familie moet bij de KLM nieuwe tickets kopen t.w.v. € 2.889, 08 om alsnog thuis te komen. Eenmaal thuis vraagt de familie het geld dat ze heeft moeten betalen voor de nieuwe tickets tevergeefs terug. ReisRecht wordt ingeschakeld. ReisRecht richt zich tot de KLM, die in haar reactie erkent dat sprake is van dwaling, maar verder niet ingaat op de aangevoerde argumenten en ook de tickets niet terugbetaalt. ReisRecht stuurt een nieuwe brief naar de KLM, waarin het wederom met kracht van juridische argumenten aanvoert waarom de KLM de nieuwe tickets moet vergoeden. Na ca. een week zegt de KLM per e-mail toe de kosten van de tickets alsnog te vergoeden. Moraal van het verhaal: Let goed op of de reis die via de website wordt gereserveerd ook precies dezelfde is als die welke is vermeld op het e-ticket. En als het onverhoopt toch misgaat: stel de vliegmaatschappij aansprakelijk voor de kosten en houd voet bij stuk.
De familie L. heeft echter de pech dat zij haar reservering doet precies op het moment dat de dienstregeling geautomatiseerd overschakelt van het winterseizoen naar het zomerseizoen. Hierdoor ontvangt zij een automatisch aangemaakt e-ticket met tijdstip van vertrek vanuit Kaapstad: 00:20 i.p.v. 23:35. De familie verkeert in de begrijpelijke veronderstelling dat de vlucht 45 minuten later vertrekt, waarna bij de balie blijkt dat de vlucht reeds ca. 23 uur eerder is vertrokken. De familie moet bij de KLM nieuwe tickets kopen t.w.v. € 2.889, 08 om alsnog thuis te komen. Eenmaal thuis vraagt de familie het geld dat ze heeft moeten betalen voor de nieuwe tickets tevergeefs terug. ReisRecht wordt ingeschakeld. ReisRecht richt zich tot de KLM, die in haar reactie erkent dat sprake is van dwaling, maar verder niet ingaat op de aangevoerde argumenten en ook de tickets niet terugbetaalt. ReisRecht stuurt een nieuwe brief naar de KLM, waarin het wederom met kracht van juridische argumenten aanvoert waarom de KLM de nieuwe tickets moet vergoeden. Na ca. een week zegt de KLM per e-mail toe de kosten van de tickets alsnog te vergoeden. Moraal van het verhaal: Let goed op of de reis die via de website wordt gereserveerd ook precies dezelfde is als die welke is vermeld op het e-ticket. En als het onverhoopt toch misgaat: stel de vliegmaatschappij aansprakelijk voor de kosten en houd voet bij stuk.
Re: Controleer altijd het e-ticket!
Tsja, een dag duurt nu eenmaal van 0 uur tot 24 uur. Als de vertrektijd 0 uur nogwat is, dan is dat dus 0 uur 's ochtends vroeg en niet 's avonds laat. Dat lijkt mij niet heel gek. En als de vertrektijd op het ticket afwijkt van wat je bij de reservering hebt opgegeven, dan lijkt mij dat sowieso reden om na te vragen of dat wel klopt.
(Trouwens deze 'truc' zie je vaker met complete vakanties, dat ze 's ochtends heel vroeg vertrekken en die reisdag ook als vakantiedag meetellen. Dan heb je op papier dus bv. een 15 daagse reis, maar in werkelijkheid zijn het voor je gevoel maar 14 dagen.)
(Trouwens deze 'truc' zie je vaker met complete vakanties, dat ze 's ochtends heel vroeg vertrekken en die reisdag ook als vakantiedag meetellen. Dan heb je op papier dus bv. een 15 daagse reis, maar in werkelijkheid zijn het voor je gevoel maar 14 dagen.)
Re: Controleer altijd het e-ticket!
Wil je er wel op wijzen dat de klok een uur vooruit gezet wordt en nietkweenie schreef:Tsja, een dag duurt nu eenmaal van 0 uur tot 24 uur. Als de vertrektijd 0 uur nogwat is, dan is dat dus 0 uur 's ochtends vroeg en niet 's avonds laat. Dat lijkt mij niet heel gek. En als de vertrektijd op het ticket afwijkt van wat je bij de reservering hebt opgegeven, dan lijkt mij dat sowieso reden om na te vragen of dat wel klopt.
(Trouwens deze 'truc' zie je vaker met complete vakanties, dat ze 's ochtends heel vroeg vertrekken en die reisdag ook als vakantiedag meetellen. Dan heb je op papier dus bv. een 15 daagse reis, maar in werkelijkheid zijn het voor je gevoel maar 14 dagen.)
zoals de KLM doet 23 uur terug
Re: Controleer altijd het e-ticket!
Als de vlucht later zou zijn, zou de datum veranderen toch?
00.20 zou dan een dag later zijn dan 23.35
Blijft de datum hetzelfde is 00.20 23 uur vroeger dan eerst.
BTW, hele gekke vraag misschien, maar doen ze in Kaapstad ook aan winter- en zomertijd? (NU is de tijd gelijk aan Amsterdam).
00.20 zou dan een dag later zijn dan 23.35
Blijft de datum hetzelfde is 00.20 23 uur vroeger dan eerst.
BTW, hele gekke vraag misschien, maar doen ze in Kaapstad ook aan winter- en zomertijd? (NU is de tijd gelijk aan Amsterdam).
-
- Berichten: 6897
- Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
- Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)
Re: Controleer altijd het e-ticket!
maar je ziet toch dat de datum anders is?
en sorry maar je controleert toch altijd je ticket?of het nou een Eticket is of een papieren van het reisbureau?
ik denk dat u nog veel geluk heeft dat de klm dit doet eerlijk gezegd.
en sorry maar je controleert toch altijd je ticket?of het nou een Eticket is of een papieren van het reisbureau?
ik denk dat u nog veel geluk heeft dat de klm dit doet eerlijk gezegd.
Re: Controleer altijd het e-ticket!
De datum was niet anders. Dat was nu juist het misleidende. Van geluk is ook geen sprake. Een overeenkomst komt immers tot stand door aanbod en aanvaarding. Het aanbod van de KLM, zoals vermeld op de website, werd aanvaard en dat bepaalde de inhoud van de overeenkomst. Het e-ticket week daarvan af, zonder dat de KLM dit als zodanig had gemeld. In combinatie met het feit dat sprake was van dezelfde datum en twee tijdstippen van elk rond het middernachtelijk uur, lag een misverstand op de loer. Of in juridische termen: 'dwaling'.
Re: Controleer altijd het e-ticket!
Het feit dat de datum niet anders was moet al alarmbellen doen af gaan, om het hierboven al genoemde. 0.01 is het begin van de dag 23.xx is aan het einde van dezelfde dag.
Daarnaast als het ticket afwijkt van het overeengekomene, moet je aan de bel trekken en iet er van ut gaan dat het wel goed komt. Het niet reageren lijkt er bijna op dat er geaccepteerd is.
Daarnaast als het ticket afwijkt van het overeengekomene, moet je aan de bel trekken en iet er van ut gaan dat het wel goed komt. Het niet reageren lijkt er bijna op dat er geaccepteerd is.
Re: Controleer altijd het e-ticket!
Als ik boek voor 23:35 en een ticket krijg voor 00:20 dan :De familie L. heeft echter de pech dat zij haar reservering doet precies op het moment dat de dienstregeling geautomatiseerd overschakelt van het winterseizoen naar het zomerseizoen. Hierdoor ontvangt zij een automatisch aangemaakt e-ticket met tijdstip van vertrek vanuit Kaapstad: 00:20 i.p.v. 23:35. De familie verkeert in de begrijpelijke veronderstelling dat de vlucht 45 minuten later vertrekt, waarna bij de balie blijkt dat de vlucht reeds ca. 23 uur eerder is vertrokken.
- denk ik niet meteen aan zomer/wintertijd, want dat gaat per heel uur
- zou ik na goed lezen toch denken dat ik bijna 24 uur eerder vertrek dan ik dacht.
En wat voor de één (lees: TS) valt onder een "begrijpelijke veronderstelling" is voor de ander (lees: KLM) gewoon een leesfout.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 28 mar 2012 10:12
Re: Controleer altijd het e-ticket!
En als de vertrektijd op het ticket afwijkt van wat je bij de reservering hebt opgegeven, dan lijkt mij dat sowieso reden om na te vragen of dat wel klopt.
Re: Controleer altijd het e-ticket!
Het is niet raar om 00.20 als dezelfde dag als 23.35 te beschouwen, dan doen bijvoorbeeld de spoorwegen ook.
In dit geval heeft de KLM een ticket afgegeven voor een niet bestaande vlucht, immers er was helemaal geen vlucht om 00.20. Oorzaak van deze fout was dat ze overschakelde naar het zomerseizoen zonder te controleren of er op dat moment nog boekingstransacties liepen. Een blunder van de ICT afdeling dus. Normaliter hadden ze het systeem eerst uit moeten zetten en daarna pas de gegevens bijwerken naar het zomerseizoen.
Lijkt me niet meer dan logisch dat de KLM hier dan ook verantwoordelijk is en het dus ook oplost (zoals ze ook hebben gedaan).
In dit geval heeft de KLM een ticket afgegeven voor een niet bestaande vlucht, immers er was helemaal geen vlucht om 00.20. Oorzaak van deze fout was dat ze overschakelde naar het zomerseizoen zonder te controleren of er op dat moment nog boekingstransacties liepen. Een blunder van de ICT afdeling dus. Normaliter hadden ze het systeem eerst uit moeten zetten en daarna pas de gegevens bijwerken naar het zomerseizoen.
Lijkt me niet meer dan logisch dat de KLM hier dan ook verantwoordelijk is en het dus ook oplost (zoals ze ook hebben gedaan).
Re: Controleer altijd het e-ticket!
Je geeft het perfect weer, met dien verstande dat de KLM in eerste en tweede instantie niet wilde betalen. Er moest heel wat juridische overredingskracht en een aantal brieven van ReisRecht aan te pas komen, alvorens de KLM bereid was om de schade te vergoeden.
Re: Controleer altijd het e-ticket!
Kleine nuancering: je kaartje is geldig tot einde dienstregeling en dus ook als deze de volgende dag eindigt.Het is niet raar om 00.20 als dezelfde dag als 23.35 te beschouwen, dan doen bijvoorbeeld de spoorwegen ook.
Waarom schrijft TS dan in zijn eerste bijdrageIn dit geval heeft de KLM een ticket afgegeven voor een niet bestaande vlucht, immers er was helemaal geen vlucht om 00.20.
Ik lees toch echt dat het een bestaande vlucht op dezelfde dag was.De familie verkeert in de begrijpelijke veronderstelling dat de vlucht 45 minuten later vertrekt, waarna bij de balie blijkt dat de vlucht reeds ca. 23 uur eerder is vertrokken.