Pagina 1 van 3
scooter test
Geplaatst: 26 mar 2012 09:41
door Anne1111
Hoi allen, hierbij vraag ik julie hulp. Ik wil een (nieuwe) scooter aanschaffen, maar ik heb geen idee welke scooter als beste scoort. Ik zoek een 45 km scooter, geen electrische. Prijs tussen 700 en 1400 euro. Bestaat er een recente scootertest? Ik hoop op veel reacties!
Groet, Anne
Re: scooter test
Geplaatst: 26 mar 2012 10:21
door stronkstronk
Hé Anne1111 kijk eens
hier. Heel veel mensen die heel veel van scooters weten.
Re: scooter test
Geplaatst: 26 mar 2012 10:37
door Anne1111
Een goede tip! Maar ik kan op deze site ook niet echt informatie vinden over een goede aankoop. Wel een aanrader als ik problemen zou krijgen met mijn scooter. Bedankt!
Re: scooter test
Geplaatst: 26 mar 2012 10:50
door stronkstronk
Anne1111 schreef:Een goede tip! Maar ik kan op deze site ook niet echt informatie vinden over een goede aankoop. Wel een aanrader als ik problemen zou krijgen met mijn scooter. Bedankt!
Of kijk eens
hier. Gezocht via Google "scooter test"
Re: scooter test
Geplaatst: 26 mar 2012 11:30
door Anne1111
Dank je!
Re: scooter test
Geplaatst: 27 mar 2012 15:28
door oo4load
Geen enkele "scootertest" is objectief laat staan betrouwbaar.
Op forums worden met name 'populaire' scooters aangeraden. Dus de scooter waar de rest van de meut ook op rijdt. Die vinden ze dan meteen het best, want ze hebben er zelf ook een.
Maar dan...
in NL is de piaggio zip, kymco agility en nog wat andere ultra low budget scooters erg populair. Een aantal jaar geleden reden we op veel duurdere scooters.
Zijn die goedkope scooters nu ineens "beter" geworden ?
Nee. Mensen hebben simpelweg minder geld over voor een nieuwe scooter.
In het veel armere Italie staat de scooter verkoop top10 vol met scooters van ruim 2000 euro! Voor een Zip halen ze daar hun neus op, die verkoop daar erg slecht. Logisch want het verschil in rijgedrag, comfort, zitruimte en uitrustig met grotere en duurdere scooters is erg groot. Als je een "fijne" scooter zoekt en je hebt 2000 euro op zak koop je dus geen zip.
Maar als je geen cent wilt uitgeven en toch een nieuwe scooter wil kopen, ons bin immers zunig, dan is het een scooter die je kan overwegen.
Verder kan je een test waar de Neos 4t als #1 uit komt niet serieus nemen. Deze scooter heeft een probleem met de wegligging (stuiterend voorwiel) en de verlichting is zo slecht dat je snachts geen hand voor ogen ziet. In het Neos 4takt forum deel op scooter-freaks is uitvoerig over de wegligging geschreven. Er is geen oplossing voor want de importeur erkent het probleem niet.
Veel scootertests zijn geschreven vanuit een soort onderbuikgevoel over de scooter, (het is een Yamaha dus het is goed) zonder nou echt even de vinger op de zere plek te leggen.
Re: scooter test
Geplaatst: 28 mar 2012 11:50
door Anne1111
Dank je voor je uitvoerige antwoord! Ik twijfel tussen een peugeot Kisbeen en een Kymco Agility, heb inderdaad geen 2000 euro op zak.
Re: scooter test
Geplaatst: 28 mar 2012 17:09
door opa60
Anne zou er nog eens goed over nadenken,bedoel koop geen kisbee is best een leuke scooter maar een chinees en, een kymco komt uit een beter nest. zoek maar even verder op deze site dan kom je er wel achter. mvg
Re: scooter test
Geplaatst: 28 mar 2012 18:40
door Anne1111
Dank je! Morgen ga ik voor een Kisbee kijken en zaterdag voor een Kymco. Ik denk inderdaad dat ik dan beter voor een Kymco kan gaan. Leuk dat het zo werkt op dit forum, hier heb ik wat aan!
Re: scooter test
Geplaatst: 30 mar 2012 15:44
door bartsscooterservice
Toch leven de oude 2 takt luchtgekoelde beestjes het langste, als je er maar goed olie ingooit vanaf het begin en op tijd onderhoud. De oude Vivacity 2T is in mijn ogen beter dan de nieuwe 4T.
Re: scooter test
Geplaatst: 30 mar 2012 17:48
door oo4load
Die nieuwe chinese peugeots roesten al in de folder (ik heb zelf oa. een SF3 2t LC van 2011, die roestte vrijwel direct na aanschaf op allerlei rare plaatsen) . Ongeacht 2t of 4t waren de oude peugeots duurzamer.
Maar dat een 2t langer meegaat dan een goede 4t daar geloof ik niet zo in. De 4t wordt beter gesmeerd en verbrandt geen olie. Je kan net zo goed 100.000km met een 4t rijden, wat ook zat gebeurt bij de pizza koeriers.
Of een baotian of agm dat ook vol houdt betwijfel ik, maar een kymco agility wel in ieder geval.
Re: scooter test
Geplaatst: 30 mar 2012 20:44
door bartsscooterservice
100.000 km zonder een revisie op een 4T Kymco? Onmogelijk..meestal hebben die pizzaboeren al 3 x een nieuwe krukas erin gezet, laat staan dat het hele ding allang uit elkaar is gevallen van ellende.
Re: scooter test
Geplaatst: 30 mar 2012 21:05
door bartsscooterservice
Als je een beetje verstand hebt van de werking van 2-takt, dan weet je dat die dingen standaard uit de fabriek een zeer laag rendement hebben.
2-takt val zoveel rendement uit te halen, echter is dit alleen toegepast in de racerij maar nooit doorontwikkeld op de weg, ik denk ook met name omdat je hier met 50cc toch niet harder mag dan 45.... zijn de machines ook nog eens begrenst vanuit de fabriek, wat de levensduur sterk verkort, maar als " std " verkocht wordt...
Tjah de mileu goeroes gaan winnen
--
Buiten dat rijden de 4-takt 50cc tjes met 18mm carbs, om maar iets vermogen te maken...ipv de 10 of 12 mm carbs op een 2-takt.
Re: scooter test
Geplaatst: 31 mar 2012 09:18
door Anne1111
Deze discussie wordt mij een beetje te technisch, maar wel fijn al deze reacties! Ik ga zo kijken naar een Kymco, de prijs staat me zeker aan.
Re: scooter test
Geplaatst: 31 mar 2012 13:01
door oo4load
Ik bedoel niet dat het ding met alleen olie de 100000 haalt natuurlijk. Om het even specifiek te maken, van een bevriende monteur:
"Ik heb zelf een klant die er over de 100.000 op had staan binnen 2 jaar.
Pizza bezorg diensten draaien ook debiel veel km per jaar.
1 van de poltiebureau's in Haaglanden heeft scooters rijden die er in 1 jaar 45.000 op zetten. (rijden dag en nacht die dingen)
Standaard 4 takt cilinder kan het indien normaal gebruik en geen debiele acties van puberende 16 jarige makkelijk uithouden tot de 50.000.
Je moet er dan alleen van uitgaan dat je een keer een wat duurdere onderhoudsbeurt krijgt omdat er iets groters kapot gaat."
Verder komt er weer een rendement verhaal van 2takt, wat heel leuk is maar totaal overbodig. Een 4takt heeft een veel comfortabeler vermogensafgifte (hoog koppel vanaf zeer laag toerental, geen rare pieken). Dat je meer inhoud nodig hebt voor hetzelfde vermogen is daarbij verder niet erg, behalve voor 50cc dan. Een inhoud van 70cc is voldoende voor een hoog koppel en een verbruik zuiniger dan 1:40, en zonder negatieve gevolgen te begrenzen op iedere willekeurige snelheid zonder vermogen in te leveren.
Een zogenaamde "18mm" cvk carb heeft een doorlaat van krap 16mm, en is effectief nog minder dan dat. Een 4t kan je prima met een heel kleine carb van 12-14mm rijden, die 4t schakel brommers rijden daar ook mee en dat loopt prima, ook met een 85cc cylinder erop komt dat nog zeer goed vooruit ondanks de heel kleine carb.
Re: scooter test
Geplaatst: 01 apr 2012 12:05
door bartsscooterservice
Anne1111 schreef:Deze discussie wordt mij een beetje te technisch, maar wel fijn al deze reacties! Ik ga zo kijken naar een Kymco, de prijs staat me zeker aan.
Mischien een beetje off topic, maar niks mis met de Kymco, prima scootertje.
Re: scooter test
Geplaatst: 01 apr 2012 12:45
door bartsscooterservice
oo4load schreef:Ik bedoel niet dat het ding met alleen olie de 100000 haalt natuurlijk. Om het even specifiek te maken, van een bevriende monteur:
"Ik heb zelf een klant die er over de 100.000 op had staan binnen 2 jaar.
Pizza bezorg diensten draaien ook debiel veel km per jaar.
1 van de poltiebureau's in Haaglanden heeft scooters rijden die er in 1 jaar 45.000 op zetten. (rijden dag en nacht die dingen)
Standaard 4 takt cilinder kan het indien normaal gebruik en geen debiele acties van puberende 16 jarige makkelijk uithouden tot de 50.000.
Je moet er dan alleen van uitgaan dat je een keer een wat duurdere onderhoudsbeurt krijgt omdat er iets groters kapot gaat."
Verder komt er weer een rendement verhaal van 2takt, wat heel leuk is maar totaal overbodig. Een 4takt heeft een veel comfortabeler vermogensafgifte (hoog koppel vanaf zeer laag toerental, geen rare pieken). Dat je meer inhoud nodig hebt voor hetzelfde vermogen is daarbij verder niet erg, behalve voor 50cc dan. Een inhoud van 70cc is voldoende voor een hoog koppel en een verbruik zuiniger dan 1:40, en zonder negatieve gevolgen te begrenzen op iedere willekeurige snelheid zonder vermogen in te leveren.
Een zogenaamde "18mm" cvk carb heeft een doorlaat van krap 16mm, en is effectief nog minder dan dat. Een 4t kan je prima met een heel kleine carb van 12-14mm rijden, die 4t schakel brommers rijden daar ook mee en dat loopt prima, ook met een 85cc cylinder erop komt dat nog zeer goed vooruit ondanks de heel kleine carb.
Ja we hebben het over 50cc... anders is het wettelijk een motorfiets. Ten tweede, de 50cc 4-taktjes rijden in de praktijk 1:20/25/30, als jij claimt 1:40 met een 70cc ( wat er niet is voor 4-takt, maar als 80cc verkocht wordt ) vindt ik knap. 50cc 2-takt kan ook een brede powerband hebben, maar zoals ik al zei ze worden standaard zeer geknepen + nog eens een zeer laag rendement t.o.v de 4-takt blokjes, wat levensduur en uitstoot ten nadele komt.
Wat er bijv nu met de uitlaten is, is dat de standaard 4-takt uitlaat ook op een 2-takt zit, maar een 2-takt gooit met alleen std uitlaat al, veel van zijn rendement zo de deur uit. Las jij maar eens een prop in een 4-takt uitlaat, dan kom je niet meer voorruit.
, daarom zijn de 4-takt uitlaatjes begrenzer vrij.
Re: scooter test
Geplaatst: 01 apr 2012 15:37
door oo4load
Een normale 4t die vers van de fabriek komt verbruikt zowiezo minder dan 1:30 a 1:35 en als ze goed zijn afgesteld 1:40 tot zelfs 1:50 (sporadisch, hangt van rijgedrag af). Als die van jou 1:20 doen, moet je ze eens beter afstellen of je klanten vertellen dat ze niet "volgas" 25km/h moeten rijden, want dat werkt gewoon niet. Met een 125cc haal je nog makkelijk zuiniger dan 1:30 bij een veel hogere snelheid.
Kijk eens op een scooter forum in het "wat verbruikt jouw scooter" topic, alleen zuipschuiten met slecht afgestelde 85 of 90cc of mensen met een volledig begrensde snor scooter (= kansloos) komen onder 1:30. Mensen met een normale 50cc doen 1:35 a 1:43.
Een 47mm set voor een kymco of een chinees is 72cc. Dat het her en der als 80cc wordt verkocht doet niet terzake. Een DR 48mm voor een piaggio 2takt blok, jou vast wel bekend, is ook 71,x cc en dat noem je ook geen 80.
Re: scooter test
Geplaatst: 01 apr 2012 19:51
door Anno 1965
Re: scooter test
Geplaatst: 31 jul 2013 16:17
door bartsscooterservice
oo4load schreef:
Verder kan je een test waar de Neos 4t als #1 uit komt niet serieus nemen. Deze scooter heeft een probleem met de wegligging (stuiterend voorwiel) en de verlichting is zo slecht dat je snachts geen hand voor ogen ziet. In het Neos 4takt forum deel op scooter-freaks is uitvoerig over de wegligging geschreven. Er is geen oplossing voor want de importeur erkent het probleem niet.
Dat motorblok is lekker ingewikkeld gemaakt met waterkoeling en injectie.. gaat er iets is het meteen kassa... een carburateur kost maar 80 euro ( Keihin ), het gasklephuis van de Yamaha Neo's 4T alleen al 400 euro...
Als ze het nu gewoon basic hadden gehouden met geforceerde koeling en carb... dat verbruik valt vies tegen in de praktijk.