Monopolie zorgverzekeringen
Geplaatst: 26 mar 2012 13:35
UPDATE 14-11-2012
Oorzaken en consequenties van het monopolie van zorgverzekeringen in Nederland
Hoe komt het toch dat het klachten regent over zorgverzekeringen? Steeds hogere premies, steeds hogere eigen risico's, steeds meer bijbetalingen, steeds meer uitsluitingen van risico's en steeds minder vergoede zittingen (eerstelijnspsychologische zorg).
Vrijwel al deze klachten over zorgverzekeraars konden ontstaan door de volgende hoofdfactoren:
1) Er zijn na alle fusies nog maar 4 zelfstandige zorgverzekeringen over. Onder tig namen weliswaar, maar het monopolie-gehalte is zeer hoog. Hun marktaandelen: Eureko (=Achmea) 31%, Uvit 25%, CZ 25%, Menzis 13%, ONVZ 3%. De eerste drie samen zitten al op 81% ! Zulke marktaandelen kunnen geen toeval zijn. En het fuseren gaat ongehinderd door.
2) Er is in de praktijk een marktcontrole van de kwaliteit Nout Wellink. U weet wel, tot voor kort president-directeur van De Nederlandse Bank: 60.000 euro per maand salaris ontvangen zonder ons te waarschuwen voor DSB-oplichtingspraktijken, boevenbanken uit IJsland, Ierland en de USA (Goldman Sachs en Lehman Brothers), uitverkoop ABN, maffiose hedgefondsen etc. Zeg maar géén marktcontrole. Het gaat in dit geval om een dermate maatschappelijke miljarden slurpende systeemfout in het regeringsbeleid, namelijk tot regeringsbeleid verheffen van optimale vermarkting van de economie ZONDER FUNCTIONERENDE MARKTMEESTER, dat er een naam voor moet worden gevonden. Ik stel voor deze fnuikende omissie van de marktmeester "een Wellinkje" te noemen.
Door deze beide factoren kon het gebeuren dat bij ALLE zorgverzekeraars premies stegen, eigen bijdragen ook en het aantal uitsluitingen van risico's eveneens. Niks marktwerking. In combinatie met een wettelijke plicht om een zorgverzekering af te sluiten. Het gaat dus om gedwongen afname zoals in de 19e eeuw gebruikelijk was: mijnwerkers hadden toen een koop-plicht bij de mijn-winkels. De zorgverzekerde als mestvarken in de grootschalige varkenshouderij. Tel uit je winst.
Zorgverleners als katvangers
De verzekerden zijn niet de enigen die de pineut zijn. Het is nog gekker. Huisartsen, apothekers, psychiaters, tandartsen, psychologen etc.etc. worden "verplicht" contracten te sluiten met zorgverzekeraars, waardoor zij hun professionele kennis slechts mogen gebruiken voor zover de zorgverzekeraar dat toestaat. Het tv-programma Zembla toonde dat onlangs helder aan (d.d. 09-11-2012). Het meest schrijnend was dat apothekers gedwongen worden af te wijken van door artsen voorgeschreven medicijnen. Zij moeten deze vervangen door goedkopere, generieke met dien verstande dat alleen de goedkopere worden vergoed en verzekerden zelf het verschil moeten betalen....of de apotheek zelf maar om conflicten met patienten te voorkomen. Zorgverleners worden de katvangers van de zorgverzekering. De eerste patienten die ziek werden van de goedkopere medicijnen hebben zich al gemeld (o.a.met hogebloeddruk, diabetes en epilepsie). Dat maakt dat verzekerden dubbel slachtoffer zijn van de winstbelustheid en monopolievorming van de zorgverzekeraars: direct via premie en voorwaarden, indirect via de verplichting door de verzekeraars bepaalde zorg en medicatie te accepteren.
Politieke BOBO's als huurling
Dit alles mag geen geen toeval heten. De macht van de 4 zorgverzekeringen die de markt verdelen, heeft haar vertakkingen tot zo diep in de rechtsstaat, dat minister Schippers -zelfs al zij zou willen- niet in staat geacht moet worden invloed te hebben op de marktwerking via de "marktwaakhond" AFM. Daar zat overigens tot april 2011 als voorzitter de uitvinder van de "marktwerking" in de zorg, ex-bewindsman Hoogervorst. Sindsdien de heer Gerritse, als ex-thesaurier-generaal een trouwe overheidsdienaar. Er speelt nog een factor. Dat is de steun aan de macht van de verzekeraars van bekende politici die bij de zorgverzekeraars zeer goed betaalde hoge functies kregen: o.a. Wiegel, Dees, Linschoten, Staal, Rouvoet, Simons en van Boxtel (Menzis). Zij weten hoe de politieke hazen lopen en kunnen via hun netwerken politieke weerstand tegen deze monopolistische goudmijn tijdig breken. Zij lieten zich tegen forse vergoedingen als belanghebbende van de status quo inkopen. En tussen hen zal mevrouw Schippers na afloop van haar ministerschap vast ook niet misstaan. Voor wat hoort wat per slot van rekening. De politiek als opstapje tot......
Even terzijde, de DSB-bank heeft deze protectie door ingehuurde toppolitici vermoedelijk goed begrepen van de zorgverzekeringen. Wat hadden Zalm, de Grave, Nijpels en (wederom) Linschoten daar anders te zoeken. De DSB kon daardoor zeer lang haar criminele gang gaan. Was directeur Wellink van de Nederlandse Bank wel opgewassen tegen zo'n machtig huurlingenleger? Blijkbaar niet. Vast staat dat ook s'-mans sterk ontwikkelde neiging zich aan te passen aan de nukken van de overheids-hiërarchie een rol speelde in zijn 'laisser-passer'-houding tegenover financiele calamiteiten. Op zo'n plaats kan een ambtelijke marionet veel schade aanrichten.
Is het corruptie van de politieke huurlingen?
We roepen wel gemakkelijk dat "corruptie alleen thuis hoort bij landen als Griekenland, Italie etc.", maar Nederland kent deze ook. Het heet alleen geen corruptie want het fenomeen is keurig openbaar geregeld en wettelijk toegestaan met behulp van zeer goed betaalde (ex-)politici met hun machtige netwerken. Zo openbaar dat niemand het opvalt. Een enkele klokkenluider daargelaten. Maar klokkenluiders gaan bij de overheid doorgaans de inquisitie in, zodat niemand het voor hen op durft te nemen. En daardoor blijven de door-en-door verrotte plekken in de rechtsstaat veel te lang voortbestaan. Ik ben blij dat de wrakke start van de PvdA/VVD-coalitie van november 2012 het onderwerp "zorgverzekering" in de picture heeft gebracht.Toch een voordeel van zoveel gestuntel, hopelijk wordt het onderwerp niet vergeten.
TROS-Radar of TROS-Opgelicht?
Hoort dit onderwerp, marktwerking gestuurd door Wellinkjes, niet eerder thuis bij TROS-Opgelicht, onder het hoofdje "criminele organisaties?". Maar dan zal eerst het corruptie-element aan de kaak moeten worden gesteld. Welke politieke partij durft dit aan en maakt het waar? Goede en betaalbare gezondheidszorg is immers een zaak van nationaal belang en dit verdraagt geen zakkenvullend huurlingenleger. De keuze zal zijn deze te bereiken via een systeem van onafhankelijk en scherp gecontroleerde marktwerking of -zoals vroeger- vanuit een transparant publiek georganiseerd bestel.
Een massale kopersstaking bij zorgverzekeringen zou een eerste stap kunnen zijn om tot een goede en betaalbare gezondheidszorg te komen. Zorgverzekeringen moeten weer sociaal ondernemerschap worden, zowel tegenover verzekerden als tegenover zorgverleners. Zonder zakkenvullend huurlingenleger om "hun" goudmijn te "bewaken".
Oorzaken en consequenties van het monopolie van zorgverzekeringen in Nederland
Hoe komt het toch dat het klachten regent over zorgverzekeringen? Steeds hogere premies, steeds hogere eigen risico's, steeds meer bijbetalingen, steeds meer uitsluitingen van risico's en steeds minder vergoede zittingen (eerstelijnspsychologische zorg).
Vrijwel al deze klachten over zorgverzekeraars konden ontstaan door de volgende hoofdfactoren:
1) Er zijn na alle fusies nog maar 4 zelfstandige zorgverzekeringen over. Onder tig namen weliswaar, maar het monopolie-gehalte is zeer hoog. Hun marktaandelen: Eureko (=Achmea) 31%, Uvit 25%, CZ 25%, Menzis 13%, ONVZ 3%. De eerste drie samen zitten al op 81% ! Zulke marktaandelen kunnen geen toeval zijn. En het fuseren gaat ongehinderd door.
2) Er is in de praktijk een marktcontrole van de kwaliteit Nout Wellink. U weet wel, tot voor kort president-directeur van De Nederlandse Bank: 60.000 euro per maand salaris ontvangen zonder ons te waarschuwen voor DSB-oplichtingspraktijken, boevenbanken uit IJsland, Ierland en de USA (Goldman Sachs en Lehman Brothers), uitverkoop ABN, maffiose hedgefondsen etc. Zeg maar géén marktcontrole. Het gaat in dit geval om een dermate maatschappelijke miljarden slurpende systeemfout in het regeringsbeleid, namelijk tot regeringsbeleid verheffen van optimale vermarkting van de economie ZONDER FUNCTIONERENDE MARKTMEESTER, dat er een naam voor moet worden gevonden. Ik stel voor deze fnuikende omissie van de marktmeester "een Wellinkje" te noemen.
Door deze beide factoren kon het gebeuren dat bij ALLE zorgverzekeraars premies stegen, eigen bijdragen ook en het aantal uitsluitingen van risico's eveneens. Niks marktwerking. In combinatie met een wettelijke plicht om een zorgverzekering af te sluiten. Het gaat dus om gedwongen afname zoals in de 19e eeuw gebruikelijk was: mijnwerkers hadden toen een koop-plicht bij de mijn-winkels. De zorgverzekerde als mestvarken in de grootschalige varkenshouderij. Tel uit je winst.
Zorgverleners als katvangers
De verzekerden zijn niet de enigen die de pineut zijn. Het is nog gekker. Huisartsen, apothekers, psychiaters, tandartsen, psychologen etc.etc. worden "verplicht" contracten te sluiten met zorgverzekeraars, waardoor zij hun professionele kennis slechts mogen gebruiken voor zover de zorgverzekeraar dat toestaat. Het tv-programma Zembla toonde dat onlangs helder aan (d.d. 09-11-2012). Het meest schrijnend was dat apothekers gedwongen worden af te wijken van door artsen voorgeschreven medicijnen. Zij moeten deze vervangen door goedkopere, generieke met dien verstande dat alleen de goedkopere worden vergoed en verzekerden zelf het verschil moeten betalen....of de apotheek zelf maar om conflicten met patienten te voorkomen. Zorgverleners worden de katvangers van de zorgverzekering. De eerste patienten die ziek werden van de goedkopere medicijnen hebben zich al gemeld (o.a.met hogebloeddruk, diabetes en epilepsie). Dat maakt dat verzekerden dubbel slachtoffer zijn van de winstbelustheid en monopolievorming van de zorgverzekeraars: direct via premie en voorwaarden, indirect via de verplichting door de verzekeraars bepaalde zorg en medicatie te accepteren.
Politieke BOBO's als huurling
Dit alles mag geen geen toeval heten. De macht van de 4 zorgverzekeringen die de markt verdelen, heeft haar vertakkingen tot zo diep in de rechtsstaat, dat minister Schippers -zelfs al zij zou willen- niet in staat geacht moet worden invloed te hebben op de marktwerking via de "marktwaakhond" AFM. Daar zat overigens tot april 2011 als voorzitter de uitvinder van de "marktwerking" in de zorg, ex-bewindsman Hoogervorst. Sindsdien de heer Gerritse, als ex-thesaurier-generaal een trouwe overheidsdienaar. Er speelt nog een factor. Dat is de steun aan de macht van de verzekeraars van bekende politici die bij de zorgverzekeraars zeer goed betaalde hoge functies kregen: o.a. Wiegel, Dees, Linschoten, Staal, Rouvoet, Simons en van Boxtel (Menzis). Zij weten hoe de politieke hazen lopen en kunnen via hun netwerken politieke weerstand tegen deze monopolistische goudmijn tijdig breken. Zij lieten zich tegen forse vergoedingen als belanghebbende van de status quo inkopen. En tussen hen zal mevrouw Schippers na afloop van haar ministerschap vast ook niet misstaan. Voor wat hoort wat per slot van rekening. De politiek als opstapje tot......
Even terzijde, de DSB-bank heeft deze protectie door ingehuurde toppolitici vermoedelijk goed begrepen van de zorgverzekeringen. Wat hadden Zalm, de Grave, Nijpels en (wederom) Linschoten daar anders te zoeken. De DSB kon daardoor zeer lang haar criminele gang gaan. Was directeur Wellink van de Nederlandse Bank wel opgewassen tegen zo'n machtig huurlingenleger? Blijkbaar niet. Vast staat dat ook s'-mans sterk ontwikkelde neiging zich aan te passen aan de nukken van de overheids-hiërarchie een rol speelde in zijn 'laisser-passer'-houding tegenover financiele calamiteiten. Op zo'n plaats kan een ambtelijke marionet veel schade aanrichten.
Is het corruptie van de politieke huurlingen?
We roepen wel gemakkelijk dat "corruptie alleen thuis hoort bij landen als Griekenland, Italie etc.", maar Nederland kent deze ook. Het heet alleen geen corruptie want het fenomeen is keurig openbaar geregeld en wettelijk toegestaan met behulp van zeer goed betaalde (ex-)politici met hun machtige netwerken. Zo openbaar dat niemand het opvalt. Een enkele klokkenluider daargelaten. Maar klokkenluiders gaan bij de overheid doorgaans de inquisitie in, zodat niemand het voor hen op durft te nemen. En daardoor blijven de door-en-door verrotte plekken in de rechtsstaat veel te lang voortbestaan. Ik ben blij dat de wrakke start van de PvdA/VVD-coalitie van november 2012 het onderwerp "zorgverzekering" in de picture heeft gebracht.Toch een voordeel van zoveel gestuntel, hopelijk wordt het onderwerp niet vergeten.
TROS-Radar of TROS-Opgelicht?
Hoort dit onderwerp, marktwerking gestuurd door Wellinkjes, niet eerder thuis bij TROS-Opgelicht, onder het hoofdje "criminele organisaties?". Maar dan zal eerst het corruptie-element aan de kaak moeten worden gesteld. Welke politieke partij durft dit aan en maakt het waar? Goede en betaalbare gezondheidszorg is immers een zaak van nationaal belang en dit verdraagt geen zakkenvullend huurlingenleger. De keuze zal zijn deze te bereiken via een systeem van onafhankelijk en scherp gecontroleerde marktwerking of -zoals vroeger- vanuit een transparant publiek georganiseerd bestel.
Een massale kopersstaking bij zorgverzekeringen zou een eerste stap kunnen zijn om tot een goede en betaalbare gezondheidszorg te komen. Zorgverzekeringen moeten weer sociaal ondernemerschap worden, zowel tegenover verzekerden als tegenover zorgverleners. Zonder zakkenvullend huurlingenleger om "hun" goudmijn te "bewaken".