Pagina 1 van 1

Oldtimer milieuvriendelijke dieselrijder

Geplaatst: 26 mar 2012 23:57
door richaroderix
Mijn oude Toyota Crown met meer dan 9 ton op teller kwam niet door de roetmeting.Daarom werd tank bijna leeggereden en toen gevuld met slaolie met als resultaat een zeer goede roetemissie.Oude diesels kunnen eenvoudig op plantaardige olieen rijden zonder veel aanpassingen en zijn dan schoner als de nieuwere modellen.Nieuwere diesels stoten kleine roetdeeltje suit dit langer blijven zweven en daardoor meer en dieper ingeademd worden als de grotere deeltjes bij oude dieselmotoren.Dat gevaar door moderne diesels is dus groter.Maar milieuvriendelijke regering wil niet dat je met je auto op slaolie rijdt want daar zit geen accijns op.ook om tegentegaan dat men op plantaardige olieen rijdt is vanaf 2004 de prijzen van zonnebloemolie etc met meeer dan 100 procent verhoogd!!!.Eeg verbiedt om milieu gloeilampjes en laat grote gevaarlijke veel brandstof verbruikende SUV ve autos wel toe.Als je van kinderen houdt rijdt je trouwens geen grote gevaarte wat onnodig is, je brengt anderen in gevaar en niet alleen door de uitstoot die veel meer is als kleine auto.

Re: Oldtimer milieuvriendelijke dieselrijder

Geplaatst: 27 mar 2012 00:27
door dirkib
Je mag best op slaolie rijden, maar je moet wel kunnen aantonen dat je de accijnzen hebt voldaan (ca 0,37 €/l). En dat prijzen van biobrandstoffen stijgen, dat is een kwestie van vraag en aanbod, en die gaan ook mee omhoog met de prijzen van de fossiele brandstoffen.

Dat van de slaolie bij de roetmeting, die moet ik onthouden want ik rij ook een oude diesel die zonder ombouw op slaolie kan rijden...

Re: Oldtimer milieuvriendelijke dieselrijder

Geplaatst: 27 mar 2012 00:28
door friemeltje
Gewoon een fiatje 500 kopen met subsidie.

Re: Oldtimer milieuvriendelijke dieselrijder

Geplaatst: 30 mar 2012 14:50
door denny009
Richard,

Ik zag dat ze bij de Aldi de olie goedkoper hadden gemaakt, zelfs goedkoper dan de huidige diesel, wellicht handige tip.

Is jouw toyota ook zo 1 met een "nieuw" kenteken?

Re: Oldtimer milieuvriendelijke dieselrijder

Geplaatst: 30 mar 2012 16:39
door pima
Het is niet te hopen, dat de politie je pakt, ga je heel fiks op de bon. En vergeet niet uit jouw uitlaat komt een pannekoeken luchtje, duidelijk kenbaar.

Re: Oldtimer milieuvriendelijke dieselrijder

Geplaatst: 30 mar 2012 16:41
door manondoris
en hoe doe je zoiets ? ga je dan steeds naar de super om 30 flessen slaolie te halen? en wat als je een lange afstand gaat rijden? :?

Re: Oldtimer milieuvriendelijke dieselrijder

Geplaatst: 30 mar 2012 22:02
door Rob fiets
Op de langere termijn kan het je een diesel pomp kosten omdat die gemaakt zijn voor de aardolie diesel uit de pomp die overigens tegenwoordig verplicht 7% bio-diesel bevat.

Wat werkt bij oude diesel voor de roetmeting is gewoon 5 liter benzine bij tanken en dan even een paar keer goed door trekken. Echter doe dit nooit en ter nimmer met een moderne common rail diesel want dat kost je een hoop euro's want die kunnen er niet tegen.

Re: Oldtimer milieuvriendelijke dieselrijder

Geplaatst: 31 mar 2012 00:10
door bprosman
en hoe doe je zoiets ? ga je dan steeds naar de super om 30 flessen slaolie te halen?
Krijg je wel veel zegeltjes :wink:

Re: Oldtimer milieuvriendelijke dieselrijder

Geplaatst: 31 mar 2012 00:17
door Emmy75
bprosman schreef:
en hoe doe je zoiets ? ga je dan steeds naar de super om 30 flessen slaolie te halen?
Krijg je wel veel zegeltjes :wink:
Of muppetpunten :lol:

Re: Oldtimer milieuvriendelijke dieselrijder

Geplaatst: 21 mar 2014 07:06
door Prometheus_W201
Uit milieu oogpunt wordt nog steeds voorbij gegaan aan het duurzaamheids beginsel.
De productie van een auto vergt enorme hoeveelheden energie en milieubelasting.
Derhalve is het aanhouden van een 'youngtimer' die 30 of 40 jaar lang mee gaat, over de gehele levenscyclus van de auto, een stuk milieuvriendelijker dan iedere 10 jaar een nieuw geproduceerde 'milieuvriendelijke' auto aanschaffen.
Zie ook: http://caravan-stalling.beginthier.nl/a ... rtikel=168