LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AOW op je verjaardag

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
piet1947
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2012 19:49

AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door piet1947 »

Ik word op 27 augustus 65 jaar. Nu gaat de AOW in op mijn verjaardag.
En moet ik bijna een hele maand zonder inkomen doen.
Ik heb 47 jaar hard gewerkt en kon eindelijk met pre-pensioen. En nu pakken ze weer iets van mijn af.
Sinds wanneer krijg je inkomen op basis van wanneer je jarig bent.

Als je baas dit bij je zou doen. Dan begon je ook op de 27ste van de maand.
En kan er meer aandacht aan besteed worden! Hallo hoort de pers mijn!
De tweede kamer had er nog haast mee. Op 14 oktober 2011 hebben ze ermee ingestemd.
En de eerste kamer op 6 december 2011 om deze regeling er voor april door te drukken.

De aanvulling op de AOW zit van mij ver onder de 1000 euro. Niet hoe minster van de Kamp het zegt.

Ik vind het pure discriminatie.

Waarom stapt er niemand naar de rechter?
En vooral iemand met weinig inkomen kan bijna gratis (met kleine toevoegen) Jurische hulp krijgen.

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... -regeling/

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door nevermind »

Je bent niet de enigste, maar ook jij hebt het recht om naar de rechter te stappen.
Is vorig jaar uitgebreid in het nieuws geweest, dus de eerste manden van 2012 zijn er al menige voor jouw geweest.

http://www.svb.nl/int/nl/aow/actueel/ni ... aardag.jsp

Vogels123

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door Vogels123 »

En kan er meer aandacht aan besteed worden! Hallo hoort de pers mijn!
Niet hier.

Grt, Vogels

SaritaX
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 nov 2010 15:42

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door SaritaX »

Kan je niet gewoon 27 dagen langer doorwerken? Die ene maand maakt niet zoveel uit op 47 jaar werken.

Vogels123

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door Vogels123 »

SaritaX schreef:Kan je niet gewoon 27 dagen langer doorwerken? Die ene maand maakt niet zoveel uit op 47 jaar werken.
Hij is al met pensioen!

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door Brainless »

Vogels123 schreef:
SaritaX schreef:Kan je niet gewoon 27 dagen langer doorwerken? Die ene maand maakt niet zoveel uit op 47 jaar werken.
Hij is al met pensioen!
Nee, pas 27 augustus.

Vogels123

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door Vogels123 »

Nee, pas 27 augustus.
Hij heeft pre-pensioen, dus kan hij niet langer doorwerken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik weet niet hoeveel het prepensioen/vroegpensioen/VUT in dit geval is, maar vaak is het vroegpensioen een stuk hoger dan de totale maandelijkse uitkering na 65 jaar. Voor veel mensen zal daarom gelden dat er wel een stuk van die gemiste AOW bij elkaar te sparen is, als je al een paar maanden eerder van dat lagere bedrag gaat leven.

Overigens is dit voornemen al in het regeerakkoord opgenomen, dus de wens om dit te gaan veranderen was al anderhalf jaar geleden bekend.

witte angora
Berichten: 31212
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus als ik het goed begrijp eindigt in het geval van Piet het pre-pensioen op 1 augustus, en gaan de AOW in op de 27e? :shock:

Hoe idioot dit ook klinkt als je je hele leven gewerkt hebt, maar dan zou het enige alternatief wel eens een paar weken bijstand kunnen zijn. Moet je ook net zin in hebben, om je hele hebben en houwen daar op het buro te gooien.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Er is in augustus 2011 al bekend gemaakt, dat dit eraan zat te komen.
Als TS dus had gereserveerd vanaf dat moment, had hij in augustus 2012 voldoende geld kunnen hebben om die 27 dagen op te vangen.
Maar nee, we gaan roepen dat iemand anders het maar moet opvangen en er ergens geld vandaan moet komen.
Sterker nog, in andere topics over bijvoorbeeld de nieuwe Wwb die per 1 juli ingaat, moeten mensen óf hun uitkering inleveren óf verhuizen.
Zelfs mensen met zware beperkingen.
Daar zien weinig mensen het probleem, dan verhuis je toch lekker....
Maar nu moet er opeens ergens geld gezocht worden, bijvoorbeeld via dezelfde Wwb??
Hoe bestaat het.....

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door nevermind »

VioletPrue schreef:Er is in augustus 2011 al bekend gemaakt, dat dit eraan zat te komen.
Als TS dus had gereserveerd vanaf dat moment, had hij in augustus 2012 voldoende geld kunnen hebben om die 27 dagen op te vangen.
Maar nee, we gaan roepen dat iemand anders het maar moet opvangen en er ergens geld vandaan moet komen.
Sterker nog, in andere topics over bijvoorbeeld de nieuwe Wwb die per 1 juli ingaat, moeten mensen óf hun uitkering inleveren óf verhuizen.
Zelfs mensen met zware beperkingen.
Daar zien weinig mensen het probleem, dan verhuis je toch lekker....
Maar nu moet er opeens ergens geld gezocht worden, bijvoorbeeld via dezelfde Wwb??
Hoe bestaat het.....
Nog een keer:
De Eerste Kamer heeft op 6 december 2011 ingestemd met het wetsvoorstel om de AOW vanaf 1 april 2012 in te laten gaan op de dag waarop u 65 jaar wordt.


http://www.svb.nl/int/nl/aow/actueel/ni ... aardag.jsp

witte angora
Berichten: 31212
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door witte angora »

Als TS dus had gereserveerd vanaf dat moment, had hij in augustus 2012 voldoende geld kunnen hebben om die 27 dagen op te vangen.
Toch blijf ik dit een hele vreemde situatie vinden, is ook ongelijk. Iemand die op de 2e van de maand jarig is, heeft een veel kleinere periode te overbruggen dan iemand die op de 30e jarig is. Ik kan met niet voorstellen dat dit klopt, en dat je maar moet sparen om een paar weken inkomensloze periode te overbruggen.

In ieder geval wordt in veel gevallen de soep minder heet gegeten dan hij opgediend wordt, en inderdaad kun je eventueel een beroep doen op de bijstand:
U ontvangt een uitkering, bijvoorbeeld WAO, WW of bijstand

De uitkering loopt door tot uw 65e verjaardag. Als u 65 jaar wordt op bijvoorbeeld 19 mei, dan loopt uw uitkering door tot en met 18 mei. Er zijn dus geen gevolgen voor uw inkomen: de latere ingangsdatum van uw AOW-pensioen wordt goedgemaakt door het langer doorlopen van uw uitkering.

U ontvangt een aanvullend pensioen vanaf de eerste van de maand waarin u 65 jaar wordt

Of er voor uw 65e verjaardag een financieel gat ontstaat, hangt af van de hoogte van uw aanvullend pensioen. Als het aanvullend pensioen lager is dan de bijstandsnorm, dan kunt u bij uw gemeente informeren of u in aanmerking komt een voor een inkomensaanvulling tot de datum waarop u 65 jaar wordt. Kijk op de website van uw gemeente voor meer informatie over inkomensaanvulling.
Tot uw 65e verjaardag ontvangt u een WAO-uitkering.

Vanaf uw 65e verjaardag ontvangt u een onvolledig AOW-pensioen en een klein aanvullend pensioen

Of er na uw 65e verjaardag een financieel gat ontstaat, hangt af van de hoogte van uw totale inkomen. Als dat onder de bijstandsnorm ligt, kunt u bij uw SVB-kantoor vragen om een aanvulling op uw inkomen (zie onze brief voor het telefoonnummer). Meer informatie over de inkomensaanvulling vindt u op www.svb.nl/aio. U kunt alleen een inkomensaanvulling krijgen als u in Nederland woont.
* Edit: Even het bericht aangepast en een kleurtje gegeven, met het kopiëren en plakken ging het niet helemaal goed.
Laatst gewijzigd door witte angora op 04 apr 2012 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door nevermind »

U ontvangt een uitkering, bijvoorbeeld WAO, WW of bijstand
Dit heeft niets met TS te doen, want hij heeft geen van de drie, maar wordt alleen op de 27e jarig.
Dit is een wet, anders hadden zij het kunnen laten op de 1e van de maand.
Daar is niets met bijstand om de dagen te overbruggen.

witte angora
Berichten: 31212
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door witte angora »

nevermind schreef:
U ontvangt een uitkering, bijvoorbeeld WAO, WW of bijstand
Dit heeft niets met TS te doen, want hij heeft geen van de drie, maar wordt alleen op de 27e jarig.
Dit is een wet, anders hadden zij het kunnen laten op de 1e van de maand.
Daar is niets met bijstand om de dagen te overbruggen.
Klopt, ik heb even het hele stuk gequoted, ook al heeft niet alles met de situatie van TS te maken. De situatie van TS vindt je in de tweede alinea terug.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door VioletPrue »

nevermind schreef:
VioletPrue schreef:Er is in augustus 2011 al bekend gemaakt, dat dit eraan zat te komen.
Als TS dus had gereserveerd vanaf dat moment, had hij in augustus 2012 voldoende geld kunnen hebben om die 27 dagen op te vangen.
Maar nee, we gaan roepen dat iemand anders het maar moet opvangen en er ergens geld vandaan moet komen.
Sterker nog, in andere topics over bijvoorbeeld de nieuwe Wwb die per 1 juli ingaat, moeten mensen óf hun uitkering inleveren óf verhuizen.
Zelfs mensen met zware beperkingen.
Daar zien weinig mensen het probleem, dan verhuis je toch lekker....
Maar nu moet er opeens ergens geld gezocht worden, bijvoorbeeld via dezelfde Wwb??
Hoe bestaat het.....
Nog een keer:
De Eerste Kamer heeft op 6 december 2011 ingestemd met het wetsvoorstel om de AOW vanaf 1 april 2012 in te laten gaan op de dag waarop u 65 jaar wordt.


http://www.svb.nl/int/nl/aow/actueel/ni ... aardag.jsp
En in augustus vorig jaar heb ik het al op internet gelezen dat het er aan zat te komen.
Dan moet je vooruit denken en gaan reserveren.
Gaat de regel dan niet door, heb je een spaarpotje.
Gaat het wel door, heb je eten.
Win/win.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door nevermind »

witte angora schreef:
nevermind schreef:
U ontvangt een uitkering, bijvoorbeeld WAO, WW of bijstand
Dit heeft niets met TS te doen, want hij heeft geen van de drie, maar wordt alleen op de 27e jarig.
Dit is een wet, anders hadden zij het kunnen laten op de 1e van de maand.
Daar is niets met bijstand om de dagen te overbruggen.
Klopt, ik heb even het hele stuk gequoted, ook al heeft niet alles met de situatie van TS te maken. De situatie van TS vindt je in de tweede alinea terug.

Dit heeft alles met de WAO te maken, en nis niet bestemt voor TS, zo lees ik het.
Tot uw 65e verjaardag ontvangt u een WAO-uitkering. Vanaf uw 65e verjaardag ontvangt u een onvolledig AOW-pensioen en een klein aanvullend pensioen

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door VioletPrue »

witte angora schreef:
Als TS dus had gereserveerd vanaf dat moment, had hij in augustus 2012 voldoende geld kunnen hebben om die 27 dagen op te vangen.
Toch blijf ik dit een hele vreemde situatie vinden, is ook ongelijk. Iemand die op de 2e van de maand jarig is, heeft een veel kleinere periode te overbruggen dan iemand die op de 30e jarig is. Ik kan met niet voorstellen dat dit klopt, en dat je maar moet sparen om een paar weken inkomensloze periode te overbruggen.
Waarom niet?
Overal wordt gehamerd op vooruit denken, zelf actie ondernemen, de broekriem aanhalen, maar nu is het opeens onbestaanbaar dat iemand er slechter uit komt?
Je leest wel de krant ofzo toch?
De situatie rond PGB's, Wwb en Wwnv heb je toch meegekregen?

witte angora
Berichten: 31212
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door witte angora »

Je leest wel de krant ofzo toch?
De situatie rond PGB's, Wwb en Wwnv heb je toch meegekregen?
Ik niet. Ik lees geen krant, alleen teletekst, en dit heb ik niet mee gekregen.

@ Nevermind: ik heb het bericht even aangepast, met kopiëren en plakken ging het niet helemaal goed.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef:Toch blijf ik dit een hele vreemde situatie vinden, is ook ongelijk. Iemand die op de 2e van de maand jarig is, heeft een veel kleinere periode te overbruggen dan iemand die op de 30e jarig is. Ik kan met niet voorstellen dat dit klopt, en dat je maar moet sparen om een paar weken inkomensloze periode te overbruggen.
Statistisch gesproken gaat iemand die op de 2e is geborgen ook eerder dood, dus die loopt weer aan het einde van het traject geld mis.....

Maar als je 47 jaar hebt gewerkt moet je toch wel een paar honderd euro achter de hand kunnen hebben om die paar weken te overbruggen. Als dat niet lukt heb je een groter probleem dan de AOW pas na een paar weken krijgen.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door manondoris »

hoe zat het ook alweer ! oja je krijgt je geld toch gewoon in die maand dus je mist dan toch niks ! zoiets was het toch ook toen we onze wao uitkering ineens uit het niets 2 wk later gingen ontvangen . toen moesten we ons vakantie geld er maar voor gaan gebruiken ,deze regeling is al bijna 1 jaar bekend dus een buffertje is op zijn plaats . iedereen is de dupe van alle nieuwe regels en weet je we zullen het er gewoon mee moeten doen :( wie weet wat er in de toekomst nog meer verzonnen word !

Gesloten