LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Arenda verdubbelt maandtermijn doorlopend krediet
-
Arenda verdubbelt maandtermijn doorlopend krediet
Afgelopen week brief van Arenda ontvangen. Omdat ik op mijn DK met een termijnbedrag van 350 euro maar 33 euro aflos (de rest is rente), gaan ze binnenkort de maandtermijn verdubbelen. Mijn vraag is of dit zo maar kan. Ik heb destijds het DK afgesloten op 1% aflossing. In de algemene voorwaarden die ik bij de lening heb ontvangen staat nergens dat de bank dit zo maar eenzijdig kan doen. Daarnaast lees ik wel in diezelfde voorwaarden dat de bank de verplichtingen voor de kredietnemer niet mag verzwaren. Wat kan ik hier tegen doen?
Re: Arenda verdubbelt maandtermijn doorlopend krediet
Ga naar andere bank en zonder krediet verdienen ze niets.
Ik begrijp hun niet, hoe langer je betaal hoe meer het jou kost maar zij meer verdienen...???
Ik begrijp hun niet, hoe langer je betaal hoe meer het jou kost maar zij meer verdienen...???
Kan me niet voorstellen dat dit zomaar kan.... Hoppakee, naar het Juridisch loket, info inwinnen!!
-
Ik denk dat er zeker redenen kunnen zijn dat dit kan. Geen idee wat je leeftijd is, maar er komt een moment dat het DK afgebouwd moet worden, en dat gaat dan met 20% per jaar. En ja, als je dan met 1% per maand aflost, kom je er niet uit.
Wordt alleen het aflossingsbedrag verdubbelt, of het hele termijnbedrag?
Waarbij ik eerlijk gezegd de berekening niet helemaal snap. Als je aflossing 1% is, en 33 euro per maand, dan is het maximum dat je kunt lenen 3300 euro. Maar als je maandtermijn 350 euro is, en de aflossing 33 rente, dan betaal je per maand dus 317 euro rente, oftewel 3800 euro rente per jaar. Dus je verhaal, zoals je het hier beschreven hebt, klopt sowieso al niet. Hoe zit het nu precies?
Waarbij ik eerlijk gezegd de berekening niet helemaal snap. Als je aflossing 1% is, en 33 euro per maand, dan is het maximum dat je kunt lenen 3300 euro. Maar als je maandtermijn 350 euro is, en de aflossing 33 rente, dan betaal je per maand dus 317 euro rente, oftewel 3800 euro rente per jaar. Dus je verhaal, zoals je het hier beschreven hebt, klopt sowieso al niet. Hoe zit het nu precies?
Ik denk dat de reden eerder is dat ze er zelf mee willen stoppen:
Ze willen kennelijk ook de bestaande portefuille afbouwen. Of het zomaar kan, daarvoor zal je de overeenkomst en algemene voorwaarden moeten bestuderen.De kredieten bij Arenda zijn tot stand gekomen door bemiddeling van tussenpersonen. Arenda verstrekt sinds juni 2009 geen nieuwe kredieten meer.
Voor vragen over uw kredietovereenkomst is uw tussenpersoon/intermediair uw eerste aanspreekpunt. Zij kunnen u voorzien van een passend advies.
De genoemde 1% is niet het aflossingsbedrag, maar het termijnbedrag. Het DK heeft dus een kredietlimiet van € 35.000,00. En ja, met een periodieke aflossing van € 33,00, (0,1%) variabel, schiet het aflossen niet erg op natuurlijk. Een kleine renteverhoging en de aflossing wordt negeatief. Misschien wil Arenda dat voorkomen.witte angora schreef:Ik denk dat er zeker redenen kunnen zijn dat dit kan. Geen idee wat je leeftijd is, maar er komt een moment dat het DK afgebouwd moet worden, en dat gaat dan met 20% per jaar. En ja, als je dan met 1% per maand aflost, kom je er niet uit.
Wellicht een overweging om met Arenda te bespreken of je het termijnbedrag van 1% kunt verhogen naar 1,5% zodra de rente hoger wordt i.p.v 2%, om zo een negatieve aflossing te voorkomen. Lijkt mij dat TS ook niet op een negatieve aflossing zit te wachten. Andere mogelijkheid is om het DK om te zetten naar een PL, maar dan stijgt de maandtermijn ook.