LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Instaptarief ov chipkaart

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
rolschaatser
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2005 19:49

Instaptarief ov chipkaart

Ongelezen bericht door rolschaatser »

Ik snap iets niet mbt het instaptarief van de OV chipkaart.

Ik woon zelf in Rotterdam (zuid), en heb een 1 ster abonnement, zodat ik met de metro alles van de slinge tot aan Wilheminaplein “gratis” kan reizen.

Dit betekend dat wanneer ik binnen deze zone in en ook weer uitstap geen “instap tarief “ hoef te betalen, omdat dit binnen de zone valt - OK

Echter wanneer ik van een halte , buiten mijn zone instap, en weer binnen mijn zone uit stap, moet ik die 75 cent “instap tarief betalen .  = ook begrijpleijk !

Maar wanneer ik binnen mijn zone gebied instap, en buiten mijn zone gebied uitstap, wordt ik toch belast voor het “instap tarief, en dit snap ik niet. Dit instap
tarief zit toch berekend in je maandprijs van je abonnement ?

Ik ben tot deze conclusie gekomen, omdat ik zowel voor de heen als de terug reis het zelfde moest betalen.

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel, waarom moet je instap tarief betalen, wanneer je in je zone instap, en ergens anders uitstap ?

Een vergelijking met parkeergeld voor je auto en wegenbelasting vind ik geen redelijk antwoord.

roko72
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 mar 2008 01:22

Re: Instaptarief ov chipkaart

Ongelezen bericht door roko72 »

Als het 'uitstaptarrief' had geheten, was u er dan wel akkoord mee gegaan?

rolschaatser
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2005 19:49

Re: Instaptarief ov chipkaart

Ongelezen bericht door rolschaatser »

ja tuurlijk, maar dan had je het zelfde probleem op de terug reis.

roko72
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 mar 2008 01:22

Re: Instaptarief ov chipkaart

Ongelezen bericht door roko72 »

Dan noemen we het bij het inchecken 'instaptarief' en bij het uitchecken 'uitstaptarief'.

Probleem opgelost :mrgreen:

Dirkie
Berichten: 2956
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Instaptarief ov chipkaart

Ongelezen bericht door Dirkie »

Maar wanneer ik binnen mijn zone gebied instap, en buiten mijn zone gebied uitstap, wordt ik toch belast voor het “instap tarief, en dit snap ik niet. Dit instap tarief zit toch berekend in je maandprijs van je abonnement ?

Ik ben tot deze conclusie gekomen, omdat ik zowel voor de heen als de terug reis het zelfde moest betalen.
Uw conclusie is juist, u betaalt voor beide reizen hetzelfde. Met een abonnement mag U namelijk reizen binnen de zones waarvoor dit geldig is. Reist U buiten deze zones, dan wordt altijd het instap tarief in rekening gebracht + de reiskosten, die buiten Uw abonnement vallen. U kunt ook als volgt denken: bij reizen binnen Uw abonnement wordt er geen instap tarief in rekening gebracht, daarbuiten wel.

Gesloten