LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door Chocomelk »

En wat als je eigenlijk niet mag auto rijden met je medicijnen en de
bedrijfsarts en/of UWV zegt toch dat je moet, wat dan ?
Onbetaald thuis blijven zitten is voor de meeste mensen geen optie, waar blijft
men dan met de eigen verantwoordelijkheid, soms word men het gewoon opgedwongen, helaas.

allier
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 jun 2011 20:02

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door allier »

En wat als je eigenlijk niet mag auto rijden met je medicijnen en de
bedrijfsarts en/of UWV zegt toch dat je moet, wat dan ?
Dan laat je ze een verklaring tekenen dat jij op hun verantwoording weer in de auto stapt en uiteraard dat zij dan verantwoordelijk zijn voor de gevolgen :lol:

nimospa
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jan 2010 21:16

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door nimospa »

Als je een leaseauto of lease bedrijfsbus hebt, kun je het nog via de lease maatschappij regelen dat je niet mag rijden.

Maar er zijn heel veel mensen die geen lease voertuig hebben en dan heb je een uitdaging met de bedrijfsarts om niet te rijden.

Mijn eigen mening:
Als je alcohol drinkt is dat je eigen keuze. Als ik weet dat ik de volgende dag moet rijden zal ik daar rekening mee houden als ik iets drink. Ik rij ook motor. Als ik de volgende dag een motortour heb, drink ik die dag geen druppel!
Als ik de volgende dag met de auto weg zou moeten drink ik misschien 1 of 2 glazen alcohol.
Ik ben echt geen heilig boontje, ik hou me niet altijd precies aan de maximum snelheid. Met de fiets rij ik ook wel eens over een voetpad.

Als je medicijnen slikt is daar een reden voor, hebben die medicijnen een gele sticker en je voelt je niet instaat om te rijden, dan is het te belachelijk voor woorden dat je van de bedrijfsarts MOET rijden. Dat je gewoon de opmerking krijgt, dat je die medicijnen niet moet slikken als je de volgende dag moet werken.

Door privé omstandigheden die niets met je werk te maken hebben, kan het voorkomen dat je niet instaat bent om te werken.
Er wordt dan dood leuk gezegd door de bedrijfsarts :" Dit heeft niets met je werk te maken, dat je medicijnen daar voor slikt, is je eigen keuze. Ik adviseer u vanavond geen medicijnen te slikken en morgen te gaan werken."

Dat je door de privé omstandigheden zwaar depri bent en er niet veel meer bij kunt hebben, heeft men maling aan.
Toen dit speelde had ik nog de nodige energie om er op te springen. Ik heb toen de lease maatschappij gebeld, het verhaal uitgelegd. Er mocht niet meer gereden worden tot er een schrijven van de huisarts was die verklaarde dat alles weer goed was.

Hoe ver moet je gaan in dit land???

Grtz,
Mo
Laatst gewijzigd door nimospa op 10 apr 2012 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door manondoris »

Ik denk eerlijk gezegd ook dat het mond houden word. We zijn straks 2000 euro verder en dan krijg je die keuring nog , en deze komt omm de 3 jaar terug. Ze slikt het al een jaar of 10 en nooit bijwerkingen gehad! Ze is ook al eens een jaartje gestopt maar was dan minder geconcentreerd , met auto rijden lijkt me dat toch belangrijk. Ik hoop dat het snel afgeschaft word,hoeft ze ook niet te liegen!

meijde11
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2012 22:44

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door meijde11 »

het is de verantwoordelijkheid van de bestuurder zelf . ik ken een colega die willen en wetens toch auto gaat rijden terwijl de arts het hem nadrukulijk verboden heeft . het zou zo moeten zijn dat bij dit soort mediceinen automatich je rijbewijs word ingevorderd dan is het probleem zo opgelost . en meer controle door politie daar op .

MAXIEM

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door MAXIEM »

meijde11

Dat is wat tekort door de bocht. Er zijn inderdaad medicijnen waarmee je niet zou mogen/kunnen rijden. Maar er zijn veel meer medicijnen met een gele sticker, waarmee je best verantwoord kunt rijden. Zeker nadat je ingesteld bent. Op de gele sticker staat ook:
DIT GENEESMIDDEL KAN HET REACTIEVERMOGEN VERMINDEREN
(AUTORIJDEN EN BEDIENEN VAN MACHINES EN SPELEN OP STRAAT)
PAS OP MET ALCOHOL
Maxiem.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door ciske »

meijde11 schreef:het is de verantwoordelijkheid van de bestuurder zelf . ik ken een colega die willen en wetens toch auto gaat rijden terwijl de arts het hem nadrukulijk verboden heeft . het zou zo moeten zijn dat bij dit soort mediceinen automatich je rijbewijs word ingevorderd dan is het probleem zo opgelost . en meer controle door politie daar op .

Is het een kleuter dan die achter het stuur zit? sorry hoor maar alsnog is deze persoon zelf verantwoordelijk en daar komt die dan wel achter als er iets gebeurd. ( wat hopelijk alleen blikschade is)

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Wat zegt de wet?

De Wegenverkeerswet (artikel 8.1) zegt het volgende: Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan – al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof – de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.

Met andere woorden: je mag geen voertuigen besturen als je onder invloed bent van een medicijn dat je rijvaardigheid vermindert. In de praktijk is de bewijslast een probleem:

Hoe toon je aan dat iemand onder invloed is van een geneesmiddel? Hier bestaat geen test voor, zoals een blaastest bij alcohol. Voor alcohol geldt een limiet van de toegestane concentratie in het bloed van 0,5 promille (voor de beginnende bestuurder 0,2 promille). Voor geneesmiddelen bestaat er geen vergelijkbare limiet.
Hoe toon je aan dat iemand had moeten weten dat het medicijn dat hij gebruikt de rijvaardigheid vermindert? De informatie in de bijsluiter en op het etiket (gele sticker, waarschuwingstekst) spelen hierbij een rol. En het negatieve advies van de arts of apotheker die het medicijn heeft voorgeschreven, kan aantonen dat de verkeersdeelnemer op de hoogte was.


Boete bij rijden onder invloed van drugs of medicijnen
Rijdt u onder invloed van drugs of medicijnen, dan kunt u een geldboete, (tijdelijke) ontzegging van de rijbevoegdheid, gevangenisstraf of een combinatie van deze straffen krijgen. De straf is afhankelijk van de ernst van de situatie. Wanneer u betrokken bent bij een ongeluk wordt u sneller getest op het gebruik van drugs of medicijnen dan bij een gewone controle. Dit is ook om de eventuele schuldvraag vast te stellen. Als u schuldig blijkt aan rijden onder invloed kan uw verzekeringsmaatschappij de kosten van het ongeluk bij u terugvorderen.

opadre
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:46

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door opadre »

Ik heb de ervaring dat , ondanks de gele sticker op mijn medicijnendoosje, dat een arbeidsdeskundige ( UWV)zegt, ik denk dat U wel weer gewoon autorijden en machines bedienen kan omdat U waarschijnlijk wel door het lange gebruik ( +/- 10 jaar )
van Fluoxetine hier aan gewend bent.
Vindt dat persoonlijk niet zo'n goede uitlating, maar gelukkig luister ik alleen naar mijn huisarts.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door VioletPrue »

opadre schreef:Ik heb de ervaring dat , ondanks de gele sticker op mijn medicijnendoosje, dat een arbeidsdeskundige ( UWV)zegt, ik denk dat U wel weer gewoon autorijden en machines bedienen kan omdat U waarschijnlijk wel door het lange gebruik ( +/- 10 jaar )
van Fluoxetine hier aan gewend bent.
Vindt dat persoonlijk niet zo'n goede uitlating, maar gelukkig luister ik alleen naar mijn huisarts.
Heel goed idee!
Het is van de zotte dat keuringsartsen en aanverwante artikelen mensen adviseren/opdragen om de bijsluiter van hun medicijnen te negeren.
Echt ongelovelijk!

MAXIEM

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door MAXIEM »

rozemarijntje

Jij schrijft:
....dat het gebruik daarvan – al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof – de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.
Met andere woorden: je mag geen voertuigen besturen als je onder invloed bent van een medicijn dat je rijvaardigheid vermindert.
En nu hebben we een (taalkundig/semantisch) probleem: er staat namelijk niet bij, "wanneer er sprake is van een verminderde rijvaardigheid, zodat hij (de bestuurder dus) niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht". Uiteindelijk zal er dus steeds door een rechter uitgesproken moeten worden worden of hier sprake van is geweest en dat is dus een volstrekt onwerkbare situatie. De tekst die jij weergeeft, geeft tevens aan dat rijden met medicijnen op met een gele sticker, niet automatisch betekent dat je onverzekerd rond rijdt.

Met collegiale groet, Maxiem.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 12 apr 2012 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door ciske »

Gele sticker staat op, dat het de rijvaardigheid kan beinvloeden, dus het hoeft niet.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door Chocomelk »

opadre schreef:Ik heb de ervaring dat , ondanks de gele sticker op mijn medicijnendoosje, dat een arbeidsdeskundige ( UWV)zegt, ik denk dat U wel weer gewoon autorijden en machines bedienen kan omdat U waarschijnlijk wel door het lange gebruik ( +/- 10 jaar )
van Fluoxetine hier aan gewend bent.
Vindt dat persoonlijk niet zo'n goede uitlating, maar gelukkig luister ik alleen naar mijn huisarts.
Ja maar helaas kan een verzekeringsarts van UWV je gewoon aan het werk zetten en daar doet een huisarts helemaal niets tegen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@maxiem

ik heb het stuk gekopieerd van de site van rijks voorlichtingsdienst of iets in die trant.

even voor de goede orde...

in mijn inziens staat er ook duidelijk dat het verboden is....
en wat verboden is....mag niet?
nogmaals niks daarvan heb ik er tussen geschreven.
google eens op rijden met gele sticker,strafbaar?
komt er genoeg naar voren.

groetjes

MAXIEM

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door MAXIEM »

rozemarijntje

In de tekst van de Wegenverkeerswet (artikel 8.1) staat dus NIET dat het verboden is. Dat is juist het verwarrende in dit hele verhaal.

Met collegiale groet, Maxiem.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door ciske »

In de tekst van de Wegenverkeerswet (artikel 8.1) staat dus NIET dat het verboden is
Klopt want dan krijg je een rode sticker.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ja het is ook verwarrend...
maar...ik denk dat je dan ...als je op safe wilt spelen,een verklaring van het cbr kan halen,
daar heb ik nl ook iets over gelezen dat je dat kon doen,moest je een test doen...kan allerlei gevolgen hebben.
dat weten we allemaal,of je verzekering eens bellen,maar ja?dan maak je misschien ook slapende honden wakker...
dus?moet je het risico maar nemen...

en ja wat we eerder zeiden,het is ieder zijn of haar verantwoordelijkheid...
je kan je goed voelen,maar je gedrag kan toch anders zijn en een medicijn kan ineens toch gek doen...van het ene op andere moment..

net als bv alcohol,ja hey voel me erg goed...en die gene gaat rijden,maar merkt niet dat hij een gevaar op de weg is...
(even een voorbeeld he)..
mijn man zegt tegen mij en die kent me al 21 jr ,ja bij jou is er niks veranderd...en toch doe ik het niet..ook door de lichamelijke klachten...simpel ik neem het risico niet...
maar ieder zijn eigen gevoel...en risico..

ik zeg wel,sommige mdicijnen vind ik wel ver gaan zoals hoestdrank ,reistabletten..maar ja?het is een middel wat dus wel op die lijsten staat ...
en wat ik zei en ze blijft erbij,mijn vriendin met die maagbeschermer zo suf als een kanarie??????????? :lol: :lol: (ja moet daar dus wel om lachen)iedereen is anders...maar ze laat de auto dus maar staan...slim plan

Gesloten