LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING onthoudt oude wachtwoord

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
svdpoel
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 feb 2009 18:57

ING onthoudt oude wachtwoord

Ongelezen bericht door svdpoel »

Mij is opgevallen dat ING je elk jaar vraagt het wachtwoord te veranderen vanwege
veiligheidsredenen . Op zich wel een goeie zaak, maar aangezien mijn wachtwoord nogal lang is wil ik heel graag mijn oude wachtwoord behouden.
Nu heb ik na een paar maanden geprobeerd mijn wachtwoord weer te wijzigen in mijn oude wachtwoord, en tot mijn verbazing heeft ING deze onthouden en kan ik hem niet wijzigen!

Ik heb al gezocht via google, maar nergens gevonden. Dus daarom hier mijn vraag: Weet iemand of ING wettelijk gezien het oude wachtwoord wel zomaar mag onthouden?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: ING onthoudt oude wachtwoord

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Veiligheidsoverwegingen, er zijn zelfs systemen die de laatste zoveel wachtwoorden onthouden om dit juist te voorkomen.

Als het systeem het niet zou onthouden heeft het ook geen enkele zin om te vragen het te wijzigen. Ik zou niet weten waarom het niet bewaard zou mogen worden ?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: ING onthoudt oude wachtwoord

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Er zijn ook systeem die het vanwege de veiligheid niet toelaten om wachtwoorden met een volgnummer te gebruiken.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: ING onthoudt oude wachtwoord

Ongelezen bericht door boef530 »

Terug naar een gebruikt wachtwoord gaat echt niet lukken en dat is maar goed ook. Natuurlijk onthoud de ING ooit gebruikte wachtwoorden, niet om u te pesten maar om u te beschermen tegen misbruik van derden.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ING onthoudt oude wachtwoord

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een systeem dat het wachtwoord van de gebruiker kent is per definitie onveilig. Als de database gekraakt wordt liggen alle wachtwoorden van hun klanten op straat.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: ING onthoudt oude wachtwoord

Ongelezen bericht door bprosman »

Een systeem dat het wachtwoord van de gebruiker kent is per definitie onveilig.
Een systeem wat het wachtwoord van de gebruiker NIET kent kun je niet op inloggen, dus zouden alle systemen per definitie onveilig zijn ?
Als voorbeeld , elk Unix systeem heeft het wachtwoord gewoon in een bestand (twee tegenwoordig) op schijf staan, je hebt er alleen niets aan want je kunt er niet bij EN het is versleuteld.
Laatst gewijzigd door bprosman op 10 apr 2012 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: ING onthoudt oude wachtwoord

Ongelezen bericht door boef530 »

ING onthoud oude wachtwoorden zodat ze niet nog een keer gebruikt kunnen worden, is daar iets mis mee? dacht het niet. Oude wachtwoorden zijn gewoonweg niet meer te gebruiken. Met privacy heeft dat niets te maken wel met veiligheid omdat we gebruikersnamen en wachtwoorden een beetje ten grabbel gooien.

stofzuigertje

Re: ING onthoudt oude wachtwoord

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

ING mag zelf bepalen wat de voorwaarden zijn.

Een overstap naar andere bank is het beste.

Triodos heeft dit probleem niet en ook ASN bank is best leuk.
Iets duurder dan de kale ING online rekening maar wel 1% rente over positief saldo dus als je zelden rood staat is ASN de goedkoopste.

ING is groot, lomp en vaak off line met internet bankieren dus snel weg wezen want je weet nooit of je nog iets kunt betalen met een dergelijke onbetrouwbare bank.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: ING onthoudt oude wachtwoord

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

stofzuigertje schreef:ING mag zelf bepalen wat de voorwaarden zijn.

Een overstap naar andere bank is het beste.

Triodos heeft dit probleem niet en ook ASN bank is best leuk.
Iets duurder dan de kale ING online rekening maar wel 1% rente over positief saldo dus als je zelden rood staat is ASN de goedkoopste.

ING is groot, lomp en vaak off line met internet bankieren dus snel weg wezen want je weet nooit of je nog iets kunt betalen met een dergelijke onbetrouwbare bank.

Vaak offline ??? 1 keer niet kunnen inloggen maar om daarom over te gaan stappen......nou nee.
Onbetrouwbare banken genoeg, vooral de buitenlandse ........ :wink:

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: ING onthoudt oude wachtwoord

Ongelezen bericht door angel1978 »

bprosman schreef:
Een systeem dat het wachtwoord van de gebruiker kent is per definitie onveilig.
Een systeem wat het wachtwoord van de gebruiker NIET kent kun je niet op inloggen, dus zouden alle systemen per definitie onveilig zijn ?
Als voorbeeld , elk Unix systeem heeft het wachtwoord gewoon in een bestand (twee tegenwoordig) op schijf staan, je hebt er alleen niets aan want je kunt er niet bij EN het is versleuteld.
Zou idd. wel heel vreemd worden als het systeem dat je toe moet laten met een wachtwoord, dat wachtwoord niet eens kent..
Dat is heel wat anders dan dat het wachtwoord terug te lezen is ( herkenbaar ).. Maar dat hoeft hier helemaal niet..

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: ING onthoudt oude wachtwoord

Ongelezen bericht door boef530 »

@stofzuigertje de adviezen die je gaf zijn wel eens beter geweest, overstappen omdat de ING oude wachtwoorden onklaar maakt zodat ze nooit en ik herhaal nooit meer gebruikt kunnen worden is de enige manier om Internet bankieren simpel te houden, het gestoei met cardreaders bankpassen en oeverloos code's invoeren is niet nodig. Ik weet nog toen de Rabo bank begon voor je een transactie kon uitvoeren was je 20 minuten verder en dat allemaal via het telefoonmodem want adsl stond nog in de kinderschoenen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: ING onthoudt oude wachtwoord

Ongelezen bericht door bprosman »

het gestoei met cardreaders bankpassen en oeverloos code's invoeren is niet nodig
Voorlopig nog wel de meest veilige manier van Internet bankieren. "Gemak" is vaak omgekeerd evenredig met veiligheid.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: ING onthoudt oude wachtwoord

Ongelezen bericht door boef530 »

Ing slaat wel de gebruikersnaam op maar wachtwoorden weer niet die moet je toch zelf intikken. Als je ING internetbankieren veilig in je eigen omgeving gebruikt is het net zo veilig als welk ander systeem dan ook.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: ING onthoudt oude wachtwoord

Ongelezen bericht door bprosman »

Ing slaat wel de gebruikersnaam op maar wachtwoorden weer niet
Hoe kun je dan authenticeren als het systeem je wachtwoord niet opslaat ? :?

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: ING onthoudt oude wachtwoord

Ongelezen bericht door angel1978 »

boef530 schreef:Ing slaat wel de gebruikersnaam op maar wachtwoorden weer niet die moet je toch zelf intikken. Als je ING internetbankieren veilig in je eigen omgeving gebruikt is het net zo veilig als welk ander systeem dan ook.
klok en klepelverhaal ;)

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: ING onthoudt oude wachtwoord

Ongelezen bericht door boef530 »

Zucht is het nu zo moeilijk bij het inloggen kun je wel de gebruikersnaam via cooky's laten onthouden maar het wachtwoord moet je zelf inkloppen. Kloppen die twee dan ga je middels de HTTPS site verder. De rekening raadplegen kun je wel maar voor transacties is wel meer nodig.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: ING onthoudt oude wachtwoord

Ongelezen bericht door nevermind »

boef530 schreef:Zucht is het nu zo moeilijk bij het inloggen kun je wel de gebruikersnaam via cooky's laten onthouden maar het wachtwoord moet je zelf inkloppen. Kloppen die twee dan ga je middels de HTTPS site verder. De rekening raadplegen kun je wel maar voor transacties is wel meer nodig.
Als je Firefox gebruikt kan je ook de WW laten onthouden!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: ING onthoudt oude wachtwoord

Ongelezen bericht door bprosman »

Zucht is het nu zo moeilijk bij het inloggen kun je wel de gebruikersnaam via cooky's laten onthouden maar het wachtwoord moet je zelf inkloppen.
De vraag ging over het opslaan van wachtwoorden op de servers van ING , niet over cookies of op de PC opslaan.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ING onthoudt oude wachtwoord

Ongelezen bericht door alfatrion »

bprosman schreef:Als voorbeeld , elk Unix systeem heeft het wachtwoord gewoon in een bestand (twee tegenwoordig) op schijf staan, je hebt er alleen niets aan want je kunt er niet bij EN het is versleuteld.
In een Unix systeem worden geen wachtwoorden opgeslagen, maar vingerafdrukken. En als de recherche aangeeft dat ze op de plaats van het misdrijf vingerafdrukken heeft gevonden, betekent dat niet dat ze vingers hebben gevonden.

Unix systemen maken gebruik van van "one way" functies, zoals het SHA 256 algoritme. Het is onmogelijk om het resultaat daarvan te ontcijferen. Deze algoritmes worden ook gebruik om de authenticiteit van bestanden vast te stellen. Een videobestand van 2 GB levert bij dit algoritme een vingerafdruk van 32 byte op. Het bestand van 32 byte groot is geen video bestand, omdat die informatie is weggegooid.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: ING onthoudt oude wachtwoord

Ongelezen bericht door nevermind »

vogels schreef:
Als je Firefox gebruikt kan je ook de WW laten onthouden!
Nee hoor en is maar goed ook.
Ja hoor, heb je een andere Firefox als ik, want bij mij kan je de WW wel opslaan!

Gesloten